AneM1365380603 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det påsto nemlig en gjest her i går etter barna ba om å få den tredje gulroten. Hun sa det er giftstoffer i gulroten som det ikke er heldig å få for mye av. Jeg har aldri hørt at det kan være farlig. Det eneste jeg har hørt er at man kan få en gulfarve i fjeset om man spiser for mange. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Alt er farlig.... Men jeg ville latt ungen spise sin gulrot jeg. Nr tre og fire også. I teorien er det kanskje miljøgifter osv siden de vokser nedi jorda - men skal man først begynne å tenke sånn så får man ikke spist så mye. Heller tre-fire gulrøtter enn potetgull enda begge er grønnsaker :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Om det stemmer aner jeg ikke, men husker det var mye oppstyr i mediene rundt dette for noen år siden. At gulrøtter plutselig skulle være farlig, liksom - det ble fremstilt som dråpen som fikk folk til å slutte å høre på ernæringseksperter om hva som var usunt og farlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Alt er farlig.... Men jeg ville latt ungen spise sin gulrot jeg. Nr tre og fire også. I teorien er det kanskje miljøgifter osv siden de vokser nedi jorda - men skal man først begynne å tenke sånn så får man ikke spist så mye. Heller tre-fire gulrøtter enn potetgull enda begge er grønnsaker :-) Jeg tenker også sånn, men det er litt slitsomt å høre at det meste er farlig. Nå som vi har redusert på pasta og poteter, så er det jaggu meg galt å spise mye grønnsaker også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Om det stemmer aner jeg ikke, men husker det var mye oppstyr i mediene rundt dette for noen år siden. At gulrøtter plutselig skulle være farlig, liksom - det ble fremstilt som dråpen som fikk folk til å slutte å høre på ernæringseksperter om hva som var usunt og farlig. Det har jeg ikke fått med meg. Kanskje det er fra den gang hun har lagret det. En annen gjest sa en gang at barna ikke måtte spise så mye druer, for det kunne gi blindtarmbetennelse. Druesteinene kunne gå den veien. Jeg husker jeg søkte på nettet for å finne ut av det, og det sto en plass at gjesten hadde rett, en annen plass at det var en myte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Lett Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 FAKTA: Det er helt ufarlig, men huden blir gul av karotenidene som samler seg i underhuden. Symptomene kan ligne på gulsott, men til forskjell fra gulsott blir ikke det hvite i øyet gult. Et alternativ er å variere med andre sunne rotvekster, som sellerirot, kålrot og pastinakk. http://www.dinside.no/php/art.php?id=509443 Myte: Det kan være direkte skadelig å spise for mye gulrøtter! Fakta: - Feil! Fargestoffet i gulrot, beta-karoten, kan omdannes i kroppen til aktivt vitamin A. Vi kan imidlertid aldri få for mye vitamin A av å spise gulrøtter fordi kroppen ikke lagrer mer enn en viss mengde. Derimot vil fargestoffet lagres, og dette kan gi en gulfarging av huden. Dette har ikke noen betydning for helsen. http://www.plusstid.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=LeftPage_6780&MainPage_6659=6780:0:4,3234:1:0:0:::0:0&LeftPage_6780=7057:22791::1:6783:21:::0:0 Bare å spise gulrøtter. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det har jeg ikke fått med meg. Kanskje det er fra den gang hun har lagret det. En annen gjest sa en gang at barna ikke måtte spise så mye druer, for det kunne gi blindtarmbetennelse. Druesteinene kunne gå den veien. Jeg husker jeg søkte på nettet for å finne ut av det, og det sto en plass at gjesten hadde rett, en annen plass at det var en myte. Jeg trodde bestemt at det med druestenene var en myte - husker vi en stund trodde det da jeg var ganske liten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førti, feit og ferdig Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Da skulle jeg ha vært død for mange år siden. Spiste kun gulrøtter og kålrot da jeg slanket meg en gang. Forresten så kan det jo hende jeg har noen men av dette som jeg ikke ser selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førti, feit og ferdig Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg tenker også sånn, men det er litt slitsomt å høre at det meste er farlig. Nå som vi har redusert på pasta og poteter, så er det jaggu meg galt å spise mye grønnsaker også. Min onkel sa at det eneste han hadde hørt ikke var farlig var mus og rotter... så værsågod :-). Han er forresten død nå (( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 FAKTA: Det er helt ufarlig, men huden blir gul av karotenidene som samler seg i underhuden. Symptomene kan ligne på gulsott, men til forskjell fra gulsott blir ikke det hvite i øyet gult. Et alternativ er å variere med andre sunne rotvekster, som sellerirot, kålrot og pastinakk. http://www.dinside.no/php/art.php?id=509443 Myte: Det kan være direkte skadelig å spise for mye gulrøtter! Fakta: - Feil! Fargestoffet i gulrot, beta-karoten, kan omdannes i kroppen til aktivt vitamin A. Vi kan imidlertid aldri få for mye vitamin A av å spise gulrøtter fordi kroppen ikke lagrer mer enn en viss mengde. Derimot vil fargestoffet lagres, og dette kan gi en gulfarging av huden. Dette har ikke noen betydning for helsen. http://www.plusstid.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=LeftPage_6780&MainPage_6659=6780:0:4,3234:1:0:0:::0:0&LeftPage_6780=7057:22791::1:6783:21:::0:0 Bare å spise gulrøtter. :-) Takk for svar ) Det er fint at de kan spise så mye gulrøtter de vil. Litt gulfarve i huden bryr jeg meg ikke om. Gjesten her foreslo, som i den ene artikkelen at jeg kunne variere med andre grønnsaker. Ja, hun gikk i kjøleskapet og hentet kålrabi til dem, he he. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Lett Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det har jeg ikke fått med meg. Kanskje det er fra den gang hun har lagret det. En annen gjest sa en gang at barna ikke måtte spise så mye druer, for det kunne gi blindtarmbetennelse. Druesteinene kunne gå den veien. Jeg husker jeg søkte på nettet for å finne ut av det, og det sto en plass at gjesten hadde rett, en annen plass at det var en myte. Fant dette: "men spiser du for mye druesteiner, kan du få blindtarmbetennelse, og det er jo ikke noe særlig hyggelig, er kommentaren fra de lærde." http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/06/428105.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Da skulle jeg ha vært død for mange år siden. Spiste kun gulrøtter og kålrot da jeg slanket meg en gang. Forresten så kan det jo hende jeg har noen men av dette som jeg ikke ser selv :-) Virket slankekuren?-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førti, feit og ferdig Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Virket slankekuren?-) Nei, en elendig kur, eneste virkningen var at jeg siden har hatet gulrøtter og kålrot som pesten :-). Skjønner jo det nå at når man begynner å spise normalt etter en sånn kur på 14 dager ,så spretter vekten opp igjen like fort. Men dengang var jeg ung og dum, nå er jeg voksen og.... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Nei, en elendig kur, eneste virkningen var at jeg siden har hatet gulrøtter og kålrot som pesten :-). Skjønner jo det nå at når man begynner å spise normalt etter en sånn kur på 14 dager ,så spretter vekten opp igjen like fort. Men dengang var jeg ung og dum, nå er jeg voksen og.... :-) Uff, jeg skjønner deg godt. For mye er for mye. Jeg spiste litt for mye kålrabi en stund. Det endte med at jeg brekket meg idet jeg gapte over en bit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Nei, en elendig kur, eneste virkningen var at jeg siden har hatet gulrøtter og kålrot som pesten :-). Skjønner jo det nå at når man begynner å spise normalt etter en sånn kur på 14 dager ,så spretter vekten opp igjen like fort. Men dengang var jeg ung og dum, nå er jeg voksen og.... :-) Jeg ser jo av nicket ditt nå at slankekuren ikke hjalp 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Fant dette: "men spiser du for mye druesteiner, kan du få blindtarmbetennelse, og det er jo ikke noe særlig hyggelig, er kommentaren fra de lærde." http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/06/428105.html Det beste er kanskje at en ikke leser for mye sånt ;o) Jeg kan jo ikke pitle ut hver eneste stein. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Lett Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det beste er kanskje at en ikke leser for mye sånt ;o) Jeg kan jo ikke pitle ut hver eneste stein. Men denne var ganske bra: "Foreldrene til ei venninne overbeviste henne når hun var liten om at Hjem-Is bilen ringte i bjella når det var tomt for is", skriver hun i en e-post til Dagbladet.no og synes at denne spøken var i det slemmeste laget. LOL 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Men denne var ganske bra: "Foreldrene til ei venninne overbeviste henne når hun var liten om at Hjem-Is bilen ringte i bjella når det var tomt for is", skriver hun i en e-post til Dagbladet.no og synes at denne spøken var i det slemmeste laget. LOL He he, ja, den var litt slem. Uansett dumt å lyve om noe som barna vil gjennomskue før eller siden. Det går på tilliten løs.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Men denne var ganske bra: "Foreldrene til ei venninne overbeviste henne når hun var liten om at Hjem-Is bilen ringte i bjella når det var tomt for is", skriver hun i en e-post til Dagbladet.no og synes at denne spøken var i det slemmeste laget. LOL Dette er en vandrehistorie. ALLE kjenner noen som liksom har fått den forklaringen. Uansett var den også i en "alle elsker raymond" episode, og etter det er det utrolig mange som selv faktisk har opplevd dette..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg tenker også sånn, men det er litt slitsomt å høre at det meste er farlig. Nå som vi har redusert på pasta og poteter, så er det jaggu meg galt å spise mye grønnsaker også. Hvis man skal ta hensyn til alt som er farlig så kommer man ingen vei. Var noen som kritiserte meg for å sykle racer også - det var så trafikkfarlig. Jeg sa at det dør flere av overvekt enn av sykkelulykker. Også ble de sure :-) Du får si at det er så bra for synet hennes - er ikke en kanin med briller uansett hvor du ser... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.