Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man gjøre med kokt ris som man har til overs fra dagen før? Noe godt man kan lage? Hender jeg har det i salat og sånn, men lurte på om det var noen som hadde en oppskrift på noe varmt og kjapt og godt...?

Skrevet

Det finnes mange gode varianter av stekt ris, hvis du googler det får du fine oppskrifter og tips.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg pleier å blande den med salatrestene og litt rå løk. Så koker jeg 3-4 egg. Eggehvitene deler jeg i terninger og blander sammen med det andre. Eggeplommene moser jeg med litt majones, evt litt rømme, salt og karri. Så blander jeg alt sammen. Hvis jeg har litt kylling- eller skinkerester har jeg det også i. Løvbiff smaker også godt i. Testa det nylig.

Jeg har også delt eggene i terninger uten å skille dem etter koking.

Skrevet

Jeg pleier å blande den med salatrestene og litt rå løk. Så koker jeg 3-4 egg. Eggehvitene deler jeg i terninger og blander sammen med det andre. Eggeplommene moser jeg med litt majones, evt litt rømme, salt og karri. Så blander jeg alt sammen. Hvis jeg har litt kylling- eller skinkerester har jeg det også i. Løvbiff smaker også godt i. Testa det nylig.

Jeg har også delt eggene i terninger uten å skille dem etter koking.

Takk! Hørtes godt ut:-)

Skrevet

Det finnes mange gode varianter av stekt ris, hvis du googler det får du fine oppskrifter og tips.

stekt ris ja, takk for tipset!

Gjest klok kone
Skrevet

Risotto er jo digg da :) Du kan servere den som den er, evnt. sammen med litt brød.

Eller du kan ha risottoen i nanbrød eller pitabrød.

Det er i grunn bare å bruke fantasien, jeg pleier å ha hakket løk, kjøttdeig, evnt. pølsebiter, paprika, tomat, litt krydder som paprika, chili, salt og pepper, evnt buljong... sopp er godt i, smaksett så med tomatpure og ha i ekstra vann.

I stedet for vann kan du og bruke hermetisk tomat og bruke saften i boksen som væske.

Skrevet

Risotto er jo digg da :) Du kan servere den som den er, evnt. sammen med litt brød.

Eller du kan ha risottoen i nanbrød eller pitabrød.

Det er i grunn bare å bruke fantasien, jeg pleier å ha hakket løk, kjøttdeig, evnt. pølsebiter, paprika, tomat, litt krydder som paprika, chili, salt og pepper, evnt buljong... sopp er godt i, smaksett så med tomatpure og ha i ekstra vann.

I stedet for vann kan du og bruke hermetisk tomat og bruke saften i boksen som væske.

Høyh! Det du skisserer er en gryterett med ris, ikke en risotto. Ordentlig risotto kan man ikke slenge sammen av risrester fra middagen.

Skrevet

Spise det som dessert eller kveldsmat med melk og tyttebærsyltetøy på :-)

MMMMMMMmmmmmmmMMMMMM!

Gjest bare så du vet d
Skrevet

Høyh! Det du skisserer er en gryterett med ris, ikke en risotto. Ordentlig risotto kan man ikke slenge sammen av risrester fra middagen.

Jeg pleier å lage forskjellige risottoer, jeg bare kaller det risotto. Risotto betyr gryterett med ris :) det finnes 1000 varianter, samme med bacalao.

Skrevet

Helt enig med deg!

Skrevet

Jeg pleier å lage forskjellige risottoer, jeg bare kaller det risotto. Risotto betyr gryterett med ris :) det finnes 1000 varianter, samme med bacalao.

Risotto er nok ikke det du beskriver der, nei ;).

Skrevet

Stekt ris!

Ingen over, ingen ved siden :).

Jeg har i grønnsaker som måtte være i hus, gjerne litt kylling, krydrer med soyasaus og karri, har i et vispet egg på slutten.

Gjest blææææææææh
Skrevet

Driter nå i hva andre kaller det, i min familie kaller vi det risotto.

Amerikansk risotto, meksikansk risotto, spansk risotto - og norsk risotto a la meg :)

Det viktigste er ikke navnet men at det smaker godt :)

Gjest En fast bruker
Skrevet

Amerikansk risotto, meksikansk risotto, spansk risotto - og norsk risotto a la meg :)

Hmmm... Mener du de Toro-gryterettene med ris i? Eller noe lignende? For de har fint lite til felles med risotto. ;-I

Skrevet

Steik det sammen med litt hakka løk, noen grønnsaker (jeg pleier å bare bruke en sånn amerikansk blanding, eller hva det heter, fra frysedisken, med erter, gulrøtter og mais når jeg ikke gidder lage det så veldig fancy. :) Ha i litt kylling eller reker hvis du liker det og kakk i et par egg mot slutten som du rører inn mens det steikes. Serveres med soyasaus og tabasco. :)

Husker jeg ofte spiste det til lunsj et sted jeg jobba før. En fyr fra Kina som dreiv en småsjaber liten restaurant i etasjen over lagde det, og noodlesoup til oss anenhver gang. :)

Gjest blææææh
Skrevet

Hmmm... Mener du de Toro-gryterettene med ris i? Eller noe lignende? For de har fint lite til felles med risotto. ;-I

LIke gjerne de som de man lager selv :) Det er jo risrett/risgryte, men det er så mye lettere å si risotto :)

Har smakt noe risotto med reker osv i, men jeg liker best mors risotto, hun gjorde det enkelt og hadde bare tomatpure, løk og kjøttdeig i :)

Men end of discussion nå, for som sagt så driter jeg i hva det egentlig heter :)

Skrevet

''Det viktigste er ikke navnet men at det smaker godt :)''

Det er selvfølgelig sant. Men når man skal kommunisere med andre mennesker, er det nå engang en fordel at man bruker de samme definisjonene. Det blir fort litt misforståelser når man kaller en spade for en kam, for å si det sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...