Gå til innhold

Lurer på å bli blodgiver - noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest blodgiver
Skrevet

Jeg tenker sterkt på å bli blodgiver. Er det noen av dere som er det? Erfaringer? blir dere svimle eller noe etter tapping?

Bare litt tanker som svirrer her før jeg melder meg på:-)

Gjest nok blod ?
Skrevet

Tenkte en gang på dette jeg også, men blodet mitt ble ikke funnet godt nok. Har noen sykdommer og må ta medisiner. Begynte å lage blodpølser istedet :-)

Skrevet

Jeg er blodgiver. Tapper vel ca hver tredje måned, en halv liter hver gang. Skal også bli blodplategiver snart. (Litt annen prosedyre, tar lengre tid, og man tar bare blodplatene og lar resten av blodet renne tilbake i kroppen igjen)

Jeg har aldri blitt verken svimmel eller slapp, kjenner ingenting som helst. Tar jerntabletter etter hver tapping. Det er noe herk for magen ....hvis man ikke liker å drite gråstein da... ;-) (uff, det var vel litt vel direkte sagt...hehe...)

Skrevet

Ja, har vært det i mange år og har ikke noe negativt å si om det. Blir ikke dårlig av det på noe vis. Men er ikke lurt å legge ut på harde fysiske turer samme dag.

Bør spise og drikke før tapping og drikke litt ekstra samme dag. Ellers er alt som normalt. Nå har jeg ikke problem med lav blodprosent heller, så sjelden jeg tar jerntabletter etterpå. Disse får du i såfall gratis. Dessuten får du masse fine "premier" som takk for hjelpen synes jeg :-)

Skrevet

Så lenge du får lov til å gi, går det nok bra. Tipsene under høres bra ut, og de som hjelper deg der har nok enda flere. Selv begynte jeg så smått å gråte fordi blodet mitt ikke var godt nok. Litt kjipt, når man vil så gjerne. Men jeg hadde en allergi som ga meg utslett på over halve kroppen da jeg var liten, så...da gikk det ikke.

Skrevet

Så lenge du får lov til å gi, går det nok bra. Tipsene under høres bra ut, og de som hjelper deg der har nok enda flere. Selv begynte jeg så smått å gråte fordi blodet mitt ikke var godt nok. Litt kjipt, når man vil så gjerne. Men jeg hadde en allergi som ga meg utslett på over halve kroppen da jeg var liten, så...da gikk det ikke.

Kan en ikke bli blodgiver hvis en har allergi?

Aliza1365380759
Skrevet

Det kommer an på. Jeg har en allergisk sykdom som er sjelden, så jeg får ikke gi blod. I tillegg tar jeg medisiner for denne, og får ikke gi blod pga medisinene. I tillegg til det har jeg revmatisme, og får heller ikke gi blod pga det. Jeg har for lav puls til at jeg får gi blod. Jeg er med andre ord _svært_ utelukket ;-) Tror ikke allergibegrensingen gjelder hvis man har "vanlig" pollenallergi, for å si det sånn :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Har vært det en periode. Det var uproblematisk og det føltes bra å kunne bidra. Jeg lå/satt på en benk, og fikk drikke mens de tappet ca en halv liter. Dette ble gjentatt hver tredje måned og var helt OK.

Men en gang ble jeg såpass svimmel da jeg skulle dra derifra at jeg måtte sette meg ned å hvile og drikke mer. Det skjedde bare en gang av alle de gangene jeg ga blod. Jeg hadde gått ufrivillig ned i vekt, og kanksje var dette grunnen (veide rett under 50 kg, og du må veie minst 50 for å gi blod).

Skrevet

Det kommer an på. Jeg har en allergisk sykdom som er sjelden, så jeg får ikke gi blod. I tillegg tar jeg medisiner for denne, og får ikke gi blod pga medisinene. I tillegg til det har jeg revmatisme, og får heller ikke gi blod pga det. Jeg har for lav puls til at jeg får gi blod. Jeg er med andre ord _svært_ utelukket ;-) Tror ikke allergibegrensingen gjelder hvis man har "vanlig" pollenallergi, for å si det sånn :-)

Jeg er allergisk mot diverse dyr - tror du jeg kan bli blodgiver da?

Har egentlig tenkt litt vagt på det i mange år, kanksje jeg skulle kontakte blodbanken og undersøke om mitt blod kan brukes?

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg er allergisk mot diverse dyr - tror du jeg kan bli blodgiver da?

Har egentlig tenkt litt vagt på det i mange år, kanksje jeg skulle kontakte blodbanken og undersøke om mitt blod kan brukes?

Ja, jeg tror ikke det skal være noe problem å bli blodgiver hvis en har litt allergi mot dyr og sånt, men kommer kanskje an på om du tar medisiner for det eller ikke? Jeg tar allergimedisin hver dag, dobbel dose om sommeren, og når alt det andre kommer i tillegg egner jeg meg ikke som blodgiver, dessverre.

Gjest skulle også gjerne vært blodgiver
Skrevet

har lurt på det samme selv..men er nok sikkert ikke egnet pga medisin-bruk:/ men men...kan jo spørre iallefall

Skrevet

Ja, jeg tror ikke det skal være noe problem å bli blodgiver hvis en har litt allergi mot dyr og sånt, men kommer kanskje an på om du tar medisiner for det eller ikke? Jeg tar allergimedisin hver dag, dobbel dose om sommeren, og når alt det andre kommer i tillegg egner jeg meg ikke som blodgiver, dessverre.

Nei - jeg holder meg stort sett unna hus der det er katter og hunder - og tar en zyrtec 3-5 ganger pr år, og det samme antall doser Ventoline pr år , hvis jeg har glemt å ta Zyrtec.

Så eneste form for medisiner jeg tar, er p-piller :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg var blodgiver i en lengre periode, vet ikke helt hvorfor jeg sluttet.

Å gi vanlig blod er helt uproblematisk, om du holder deg i ro et par minutter etterpå blir du neppe særlig svimmel.

Ga også blodplater et par ganger, men det synes jeg var mer ubehagelig, ble svimmel og følte det "stakk i hjertet" (vanskelig å forklare), så det sluttet jeg fort med. Men andre opplever ikke ubehag ved det.

Antakelig må du innom å ta prøver og fylle ut noen skjemaer før du "godkjennes" som blodgiver, det er bare å sette i gang.

Fint at noen gidder! :-)

Skrevet

Jeg gir blod hver tredje måned, har gjort det fire ganger nå og føler hver gang at jeg gjør noe skikkelig samfunnsnyttig. Kjapt går det også. Jeg kommer, fyller ut skjema, tapper ut blod i ti minutter, venter i ti minutter etterpå, får premie, bestiller ny time og drar hjem. Det er åpent både på dag- og kveldstid. Det er vondt idet nåla settes i, men jeg føler meg ikke noe svimmel etterpå.

Gjest blodgiver
Skrevet

TUSEN TAKK FOR SVAR ALLE SAMMEN - DA HAR JEG MELDT MEG PÅ SOM BLODGIVER:-)

Skrevet

Jo, det kan du normalt. Mannen min er blodgiver selv om han har pollenallergi. Men han kan ikke gi i pollensesongen siden han da tar allergimedisiner fast.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...