Anonym 82 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Venninnene mine er så flinke til å ta med barna sine på forskjellige ting! De tar dem med seg på badeland, lekeland, teltturer, ut og spise på "restaurant", kino, gårder der det er dyr osv. Ikke bare opplever barna noe, men foreldrene sitter også igjen med gode minner om ting de har gjort sammen med barna mens de er små. Jeg derimot har en tendens til å slite sofaen, med den tanken at jenta mi på 5 mnd jo ikke får noe ut av å være på tur likevel. Men det gjør hun jo egentlig! Hun synes det er skikkelig spennende å se noe nytt og møte nye mennesker... Så da er det vel egentlig bare meg det står på da:-/ Trenger noen ideer jeg da, til ting man kan finne på på en vanlig hverdag... Eller en søndag midt på dagen... Eller en ettermiddag så pappa kan være med... Jeg bor ikke i noen stor by, så vi har ikke alt mulig rart av aktiviteter her! Ikke har jeg knallgod råd heller, i disse rentetider... Hva pleier dere/pleide dere å finne på med de små mens de var babyer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Mate fugler/svaner/ender med gammelt brød. Se på andre dyr, vi er så heldige bo i nærheten av mange hester, og det har alltid barna likt veldig godt. Ellers tror jeg ikke jeg gjorde så mye når de var SÅ små, altså.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Babytrall forresten! Sjekk med helsestasjonen om det er noen i nærheten som arrangerer det. Superkoselig!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Mate fugler/svaner/ender med gammelt brød. Se på andre dyr, vi er så heldige bo i nærheten av mange hester, og det har alltid barna likt veldig godt. Ellers tror jeg ikke jeg gjorde så mye når de var SÅ små, altså.... Så de er interressert i dyr når de er så små? Hun har liksom nettopp "oppdaget" katten her i huset... Nå skal det sies at katta går laaange omveier rundt babyen også da;-) Har tenkt på det se, at det sikkert er moro med dyr, men jeg veit liksom ikke om hun helt oppfatter dyr på avstand enda? Da må det være steder der en kommer tett innpå dem kanskje? Eller? Har en fin park i nærheten der det finnes ender, høner, haner, påfugler og div andre fugler, dessuten pleier det å stå hester der også... Går jo ann å ta en titt! Men jeg venter nok med det til hun sitter i sportsdelen i vogna... Et par uker kanskje! Takk for svar:-) Er kanskje ikke så kjip som jeg trodde da, blir nok morsommere når hun blir litt eldre...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Babytrall forresten! Sjekk med helsestasjonen om det er noen i nærheten som arrangerer det. Superkoselig!! Babytrall? Har jeg aldri hørt om! Er det noe slags sangopplegg? Hadde hun nok synes var gøy, for hun kan ikke la være å "danse" når hun hører barnemusikk:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg var på "Musikk fra livets begynnelse" (babysang), babysvømming og barseltreff/kafé-besøk da ungene var babyer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Babytrall? Har jeg aldri hørt om! Er det noe slags sangopplegg? Hadde hun nok synes var gøy, for hun kan ikke la være å "danse" når hun hører barnemusikk:-) Ja, babysang kalles det også. Her er det menigheten som arrangerer, vet at Frelsesarmeen også driver det flere steder. Helsestasjonen bør vite det. Vi var vel 8 damer + babyer, så satt vi i ring og sang sanger til babyene, gikk litt rundt og danset med de og sånn. Hun hadde faktisk veldig glede av det. Eller begge barna mine, egentlig. Også er det jo kjekt å snakke med andre mødre som har barn på ca samme alder. Og til det andre innlegget - jeg husker ikke helt NÅR de begynte å interessere seg for hestene og svanene og sånn, men de var nok i sportsvogna ja... Så kanskje litt tidlig enda. Men jeg har stort sett bare sitti her hjemme i stua nå det siste året, så jeg er vel egentlig ikke egnet til å svare så mye. Det første halvåret er det vel mest mor som skal behages med kafeturer og besøk til venninner, og masse tid på nett. (Og litt husarbeid, da.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Jeg var på "Musikk fra livets begynnelse" (babysang), babysvømming og barseltreff/kafé-besøk da ungene var babyer. Babysvømming er utelukket da verken jenta mi eller jeg tåler klor... Barselgruppe har jeg bedt om ved HVER kontroll på helsestasjonen, siden jenta mi var 2 uker! De har lovet at det skal ordnes - neste gang, etter ferien, neste gang fordi det har vært så mye å gjøre etter ferien, etter neste ferie... Nå er hun snart 6 mnd, og noen barselgruppe har fortsatt ikke blitt opprettet:-( Det med babysang hørtes interressant ut, Åsemor nevnte også noe sånt! Det skal jeg finne ut av... Jenta mi elsker musikk, og danser med hver gang hun hører barnemusikk:-) Tusen takk for svar:-) Er så utrolig fantasiløs gitt...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Ja, babysang kalles det også. Her er det menigheten som arrangerer, vet at Frelsesarmeen også driver det flere steder. Helsestasjonen bør vite det. Vi var vel 8 damer + babyer, så satt vi i ring og sang sanger til babyene, gikk litt rundt og danset med de og sånn. Hun hadde faktisk veldig glede av det. Eller begge barna mine, egentlig. Også er det jo kjekt å snakke med andre mødre som har barn på ca samme alder. Og til det andre innlegget - jeg husker ikke helt NÅR de begynte å interessere seg for hestene og svanene og sånn, men de var nok i sportsvogna ja... Så kanskje litt tidlig enda. Men jeg har stort sett bare sitti her hjemme i stua nå det siste året, så jeg er vel egentlig ikke egnet til å svare så mye. Det første halvåret er det vel mest mor som skal behages med kafeturer og besøk til venninner, og masse tid på nett. (Og litt husarbeid, da.) He he, jo, jeg kommer nok til å innse det seinere, at det var nå jeg skulle ha benyttet sjansen til å gjøre det JEG vil:-) Blir vel ikke så mye av det etterhvert som hun blir eldre... Men å ha henne med på kafe har jeg ikke engang prøvd på! Hun nekter å sove i vogna, og å ligge våken i vogna er jo forståelig nok ufattelig kjedelig! Så da blir det å sitte på fanget da, og strekke seg etter varme kaffekopper og stearinlys:-( Tror jeg skal ringe helsestasjonen i morgen jeg, og høre om de veit om noen babysang her i området:-) Så lenge det ikke er i regi av dem, så er det jo en mulighet... (Nei, jeg har ikke god erfaring med tiltak fra helsestasjonen) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 He he, jo, jeg kommer nok til å innse det seinere, at det var nå jeg skulle ha benyttet sjansen til å gjøre det JEG vil:-) Blir vel ikke så mye av det etterhvert som hun blir eldre... Men å ha henne med på kafe har jeg ikke engang prøvd på! Hun nekter å sove i vogna, og å ligge våken i vogna er jo forståelig nok ufattelig kjedelig! Så da blir det å sitte på fanget da, og strekke seg etter varme kaffekopper og stearinlys:-( Tror jeg skal ringe helsestasjonen i morgen jeg, og høre om de veit om noen babysang her i området:-) Så lenge det ikke er i regi av dem, så er det jo en mulighet... (Nei, jeg har ikke god erfaring med tiltak fra helsestasjonen) Nei, kafe er ikke spesielt gunstig med våken nysgjerrig baby. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det er jo egentlig helt begrenset hva man trenger å ta med en 5 måneder gammel baby på av opplevelser, for babyens egen skyld. For så små babyer er det egentlig viktigst med menneskelig nærhet, berøring og sang. Men en hjemmeværende mor kan jo absolutt ha glede av litt adspredelse i hverdagen, så andre, mer avanserte aktiviteter er jo ikke nødvendigvis bortkastet. Men jeg støtter meg først og fremst til de som foreslår babysang - det er midt i blinken for den alderen (og oppover hele veien, egentlig). Det finnes også babymassasje man kan gå på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Med minsten begynte vi å gå i åpen barnehage da hun var sju mnd - her vi bor er det en egen åpen barnehage beregnet på småtasser på 0-1 år. Til å begynne med lå hun mest på magen og tittet på de andre større barna, etterhvert var hun med og lekte hun også. De siste mnd før hun begynte i vanlig barnehage (14 mnd) var vi der minst to ganger i uka. Flott for henne, fint å komme ut og få kontakt med andre i samme situasjon for oss voksne. Med storesøster var vi på babysvømming fra hun var fem mnd, men det var også det eneste vi gjorde annet enn vanlig babydil og -dall før hun begynte i barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Med minsten begynte vi å gå i åpen barnehage da hun var sju mnd - her vi bor er det en egen åpen barnehage beregnet på småtasser på 0-1 år. Til å begynne med lå hun mest på magen og tittet på de andre større barna, etterhvert var hun med og lekte hun også. De siste mnd før hun begynte i vanlig barnehage (14 mnd) var vi der minst to ganger i uka. Flott for henne, fint å komme ut og få kontakt med andre i samme situasjon for oss voksne. Med storesøster var vi på babysvømming fra hun var fem mnd, men det var også det eneste vi gjorde annet enn vanlig babydil og -dall før hun begynte i barnehage. Aha, åpen barnehage ja, det veit jeg at finnes i nærheten! Har bare ikke tenkt på det... Takk skal du ha, den skal jeg oppsøke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Det er jo egentlig helt begrenset hva man trenger å ta med en 5 måneder gammel baby på av opplevelser, for babyens egen skyld. For så små babyer er det egentlig viktigst med menneskelig nærhet, berøring og sang. Men en hjemmeværende mor kan jo absolutt ha glede av litt adspredelse i hverdagen, så andre, mer avanserte aktiviteter er jo ikke nødvendigvis bortkastet. Men jeg støtter meg først og fremst til de som foreslår babysang - det er midt i blinken for den alderen (og oppover hele veien, egentlig). Det finnes også babymassasje man kan gå på. Har sendt noen mail allerede, til aktivitetshus o.l. i nærområdet her! Det med babysang hørtes nemlig skikkelig fint ut:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 I tillegg til de tipsene du allerede har fått, kan jeg anbefale ting som har med store transportmidler å gjøre. Begge mine (en av hvert kjønn) elsket byggeplasser med kraner, gravemaskiner o.l., samt tog, buss osv. Dere trenger ikke reise noe sted (det blir enda morsommere senere), det holder å oppsøke en større holdeplass med litt action og ha tid til å stå og se på :-) Med minstemann gikk jeg en fast rute minst én gang i uka da han var 1 - 2 år: Turveien langs elva, med stopp for å mate endene med brødskorper, og så langs bilveien hjem for å se om Mitsubishi Pajero'en var hjemme foran huset sitt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Babysvømming er utelukket da verken jenta mi eller jeg tåler klor... Barselgruppe har jeg bedt om ved HVER kontroll på helsestasjonen, siden jenta mi var 2 uker! De har lovet at det skal ordnes - neste gang, etter ferien, neste gang fordi det har vært så mye å gjøre etter ferien, etter neste ferie... Nå er hun snart 6 mnd, og noen barselgruppe har fortsatt ikke blitt opprettet:-( Det med babysang hørtes interressant ut, Åsemor nevnte også noe sånt! Det skal jeg finne ut av... Jenta mi elsker musikk, og danser med hver gang hun hører barnemusikk:-) Tusen takk for svar:-) Er så utrolig fantasiløs gitt...! Her er link til oversikt over babysang-grupper http://www.musikkfralivetsbegynnelse.no/hoyre_meny10/musikkgrup1/blank/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Her er link til oversikt over babysang-grupper http://www.musikkfralivetsbegynnelse.no/hoyre_meny10/musikkgrup1/blank/ Oi, så flott! Tusen takk:-) Det er jo opptil flere bare her i nærheten, enda jeg bor i gokk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 I tillegg til de tipsene du allerede har fått, kan jeg anbefale ting som har med store transportmidler å gjøre. Begge mine (en av hvert kjønn) elsket byggeplasser med kraner, gravemaskiner o.l., samt tog, buss osv. Dere trenger ikke reise noe sted (det blir enda morsommere senere), det holder å oppsøke en større holdeplass med litt action og ha tid til å stå og se på :-) Med minstemann gikk jeg en fast rute minst én gang i uka da han var 1 - 2 år: Turveien langs elva, med stopp for å mate endene med brødskorper, og så langs bilveien hjem for å se om Mitsubishi Pajero'en var hjemme foran huset sitt... He he, det er nok et godt tips ja, bare hun kommer seg over i sportsdelen på vogna... Ikke stort man ser fra bagen! Og da blir det bare frustrasjon, og så ender det med at mamma bærer baby på armen mens hun dytter vogn:-/ Er ikke biler o.l. hovedsaklig for gutter? Jeg mener, når de blir eldre er det jo stort sett guttene som synes det er innmari spennende med gravemaskiner og greier... Men når de er så små så er det kanskje spennende for alle? Utrolig hvor enkelt det kan være! Man må bare tenke enkelt, slik et barn gjør, så kan man finne på mye morsomt:-) Nå bor jeg på en plass som har max fem busser inne på terminalen av gangen da, men jeg skal vel alltids klare å komme på noe:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 He he, det er nok et godt tips ja, bare hun kommer seg over i sportsdelen på vogna... Ikke stort man ser fra bagen! Og da blir det bare frustrasjon, og så ender det med at mamma bærer baby på armen mens hun dytter vogn:-/ Er ikke biler o.l. hovedsaklig for gutter? Jeg mener, når de blir eldre er det jo stort sett guttene som synes det er innmari spennende med gravemaskiner og greier... Men når de er så små så er det kanskje spennende for alle? Utrolig hvor enkelt det kan være! Man må bare tenke enkelt, slik et barn gjør, så kan man finne på mye morsomt:-) Nå bor jeg på en plass som har max fem busser inne på terminalen av gangen da, men jeg skal vel alltids klare å komme på noe:-) Min erfaring er at det er rimelig kjønnsnøytralt når de er helt små. Det som er viktig, er at det skjer noe. Det kan være helt topp med fem busser. Filminnslagene i Teletubbiene hadde ofte interessante temaer som digre trailere, lifter osv. I hvert fall de som ble laget / sendt rundt år 2000. Det finnes også fine pekebøker med store kjøretøy, også med norske bilder (det er stor forskjell på amerikanske og norske utrykningsbiler). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 He he, det er nok et godt tips ja, bare hun kommer seg over i sportsdelen på vogna... Ikke stort man ser fra bagen! Og da blir det bare frustrasjon, og så ender det med at mamma bærer baby på armen mens hun dytter vogn:-/ Er ikke biler o.l. hovedsaklig for gutter? Jeg mener, når de blir eldre er det jo stort sett guttene som synes det er innmari spennende med gravemaskiner og greier... Men når de er så små så er det kanskje spennende for alle? Utrolig hvor enkelt det kan være! Man må bare tenke enkelt, slik et barn gjør, så kan man finne på mye morsomt:-) Nå bor jeg på en plass som har max fem busser inne på terminalen av gangen da, men jeg skal vel alltids klare å komme på noe:-) Bæresjal! Helt genialt for småtasser som gjerne vil se litt mer Når hun er så stor som din kan hun gjerne sitte forovervendt i sjalet så lenge hun er våken. Og du har armene fri og får mye bedre vektbelastning enn ved å ha henne på armen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.