Gå til innhold

Forkjølet baby - være hjemme?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Frøet er litt forkjølet nå. Hun snørret en del i går, og i natt har hun snorket som en mann;-) Hun nyser en del og hoster litt... I går kveld var hun litt rød i kjakene, så hun var nok bittelitt varm, men jeg tror ikke hun er det i dag.

Hva er riktig da? Holder man babyen inne, eller er det bra med frisk luft? Klere dere ekstra på dem når de er forkjølet? Hvis dere går ut - er det kun for å kjøre til og fra noe sted, eller ville dere gått tur med vogna?

Utrolig hvor lite en plutselig veit gett, når en får barn! Jeg ville nok valgt å kle godt på henne og ta henne med meg likevel, men vil bare høre om dere synes jeg er fullstendig gal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Frisk luft når man er forkjølet er alltid bra. Men pass på å unngå trekk, og vær nøye med å tilpasse mengden klær etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Er det tyve kuldegrader og regn(!?) så blir man hjemme. Men skal dere en deilig trilletur i fint vær så ville jeg tatt den likevel. Slitsom shoppingrunde derimot ville jeg drøyet en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tyve kuldegrader og regn(!?) så blir man hjemme. Men skal dere en deilig trilletur i fint vær så ville jeg tatt den likevel. Slitsom shoppingrunde derimot ville jeg drøyet en dag eller to.

Hadde det regnet i tyve minus så hadde jeg nok gjemt meg i kjelleren og ventet på dommedag ja...!

Og noen shoppingtur blir det IKKE! Mor er nemlig i like shabby form:-/ Det er forøvrig lommeboka også;-)

Men da er jeg ikke forrykt fordi jeg tar henne med på en runde rundt åkeren her altså... Godt å vite:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Er det tyve kuldegrader og regn(!?) ''

*LOL* Opplever du sånt vær ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk luft når man er forkjølet er alltid bra. Men pass på å unngå trekk, og vær nøye med å tilpasse mengden klær etter forholdene.

Hmm, ja det var det da! Det er jo møkkavær for tiden, og jeg elsker å kle på meg masse klær. Dermed får nok også baby litt drøy påkledning ofte, for det er jo faktisk 17 - 20 grader ofte...

Men ok - tilpasse klær og ut på tur:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kombinasjonen tyve kuldegrader og regn er ganske sjelden;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hadde det regnet i tyve minus så hadde jeg nok gjemt meg i kjelleren og ventet på dommedag ja...!

Og noen shoppingtur blir det IKKE! Mor er nemlig i like shabby form:-/ Det er forøvrig lommeboka også;-)

Men da er jeg ikke forrykt fordi jeg tar henne med på en runde rundt åkeren her altså... Godt å vite:-)

Neida, en trilletur så hun får litt luft er bare fint så lenge feberen ikke er høy. Er det førti i feber og elendig form så er det selvsagt bare å være inne. Men ellers er jeg stor tilhenger av lufting av barn.

Men vær forberedt på at enkelte vil si dette er grovt uansvarlig - det er mange som fremdeles mener at inneluft er trygt og uteluft skummelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

''Er det tyve kuldegrader og regn(!?) ''

*LOL* Opplever du sånt vær ofte?

Nordavind fra alle kanter, tyve minus og regn ja. Her i bakvendtland hvor jeg bor er alt mulig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest se d an

Hvis det blåser eller er kaldt og surt ville jeg holdt meg hjemme, men er det fint og passe varmt er det greit. Kle godt på ungen, men ikke for varmt om hun/han har feber, og husk lue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hmm, ja det var det da! Det er jo møkkavær for tiden, og jeg elsker å kle på meg masse klær. Dermed får nok også baby litt drøy påkledning ofte, for det er jo faktisk 17 - 20 grader ofte...

Men ok - tilpasse klær og ut på tur:-)

Er hun våt av svette når du tenker at det er passe mye klær, så må du ta av litt. Jeg flyr fortsatt etter minsten her med ekstra jakke halve sommeren. Til de andre fotballmammaenes store underholdning. Jeg fryser nemlig alltid, og selv den sløveste mamma er visstnok i stand til å se at sønnen min svetter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, en trilletur så hun får litt luft er bare fint så lenge feberen ikke er høy. Er det førti i feber og elendig form så er det selvsagt bare å være inne. Men ellers er jeg stor tilhenger av lufting av barn.

Men vær forberedt på at enkelte vil si dette er grovt uansvarlig - det er mange som fremdeles mener at inneluft er trygt og uteluft skummelt :-)

Så lenge jeg er trygg på min egen avgjørelse så spiller det ikke så stor rolle for meg hva alle andre måtte si og mene gett, så det skal nok gå:-) Dessuten så er jeg nok mer hønemor jeg enn de fleste andre, så jeg har litt å "gå på"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blåser eller er kaldt og surt ville jeg holdt meg hjemme, men er det fint og passe varmt er det greit. Kle godt på ungen, men ikke for varmt om hun/han har feber, og husk lue :)

Det er møkkavær, men ok temperatur likevel, så da blir det nok en liten tur rundt åkeren her:-) Og lue har hun alltid! Hun har også arvet mammas lange hals, så jeg må vel snart tre på henne en hals eller noe også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er hun våt av svette når du tenker at det er passe mye klær, så må du ta av litt. Jeg flyr fortsatt etter minsten her med ekstra jakke halve sommeren. Til de andre fotballmammaenes store underholdning. Jeg fryser nemlig alltid, og selv den sløveste mamma er visstnok i stand til å se at sønnen min svetter....

He he, der har du meg også! På morgenen i dag stod jeg og vurderte å ta på jenta mi strømpebukse under sparkebuksa, men måtte ta meg i det da jeg tenkte på hva jeg da i såfall skulle ta på henne hvis vi skulle ut...!

Jeg tenker ofte med klump i halsen på hvor svett hun bestandig var på ryggen når jeg tok henne opp for nattamming da hun var helt lita! Stakkars, jeg kokte henne jo:-(

Hun har nok arvet sin fars varme kropp, og ikke sin mors isgener! Noe hun forøvrig delte med meg gjennom hele vinteren mens jeg var høygravid! Deilig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

He he, der har du meg også! På morgenen i dag stod jeg og vurderte å ta på jenta mi strømpebukse under sparkebuksa, men måtte ta meg i det da jeg tenkte på hva jeg da i såfall skulle ta på henne hvis vi skulle ut...!

Jeg tenker ofte med klump i halsen på hvor svett hun bestandig var på ryggen når jeg tok henne opp for nattamming da hun var helt lita! Stakkars, jeg kokte henne jo:-(

Hun har nok arvet sin fars varme kropp, og ikke sin mors isgener! Noe hun forøvrig delte med meg gjennom hele vinteren mens jeg var høygravid! Deilig:-)

Akkurat sånn hadde jeg det også - jeg frøs aldri da jeg var gravid. Ellers synes jeg det er kaldt fra august til juni :-(

Sånne babyer er sånn - det tar litt tid å bli kjent med hvordan de skal ha det. Noen vil pakkes inn, andre vil ha luft på huden. Du kokte henne jo ikke, hun ble bare litt svett. Verre ting har skjedd småjenter enn det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn hadde jeg det også - jeg frøs aldri da jeg var gravid. Ellers synes jeg det er kaldt fra august til juni :-(

Sånne babyer er sånn - det tar litt tid å bli kjent med hvordan de skal ha det. Noen vil pakkes inn, andre vil ha luft på huden. Du kokte henne jo ikke, hun ble bare litt svett. Verre ting har skjedd småjenter enn det :-)

Sant nok, men tenker man alltid sånn, kan man la ungene ha det ganske dårlig - og fortsatt ha god samvittighet..! Det er alltid noen som har det værre:-(

Men det rare er jo at jeg ikke lærte! Ungen SKULLE liksom være pakket inn i et pledd hele dagen, og hun SKULLE ha dyna dobbelt over seg om natten, uansett hvor bløt hun blei på ryggen! Men jeg tror nok hun svettet veldig lett, uten nødvendigvis å plages av å være for varm.

Vel, gjort er gjortl... Og det er nok ikke over enda! Må lære meg å studere gradestokken!

Akkurat nå sitter jeg med ulltøfler på føttene og et stort pledd over meg, og fryser som vanlig... Og nå er det bare august! Spurte gubben om vi ikke kunne forte oss å hive en ny bolle i ovnen nå i god tid før vinteren jeg, men han skulle visst lage litt kakao til meg isteden sa han;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Sant nok, men tenker man alltid sånn, kan man la ungene ha det ganske dårlig - og fortsatt ha god samvittighet..! Det er alltid noen som har det værre:-(

Men det rare er jo at jeg ikke lærte! Ungen SKULLE liksom være pakket inn i et pledd hele dagen, og hun SKULLE ha dyna dobbelt over seg om natten, uansett hvor bløt hun blei på ryggen! Men jeg tror nok hun svettet veldig lett, uten nødvendigvis å plages av å være for varm.

Vel, gjort er gjortl... Og det er nok ikke over enda! Må lære meg å studere gradestokken!

Akkurat nå sitter jeg med ulltøfler på føttene og et stort pledd over meg, og fryser som vanlig... Og nå er det bare august! Spurte gubben om vi ikke kunne forte oss å hive en ny bolle i ovnen nå i god tid før vinteren jeg, men han skulle visst lage litt kakao til meg isteden sa han;-)

Be han lage kakaoen på kremfløte - da varmer den. Og med litt kanel oppi blir det helt utrolig behagelig varmt etterpå :-))

De har litt dårlig temperaturregulering når de er små også, så det er ikke så lett.

Men jeg er enig i at man skal strekke ambisjonene man skal ha som mor et langt stykke forbi minimumskravet ja :-) Definitivt!

(Og jeg tror du uansett ikke har noe å frykte - det lyser lang vei at du er gaaaanske opptatt av vesla di :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be han lage kakaoen på kremfløte - da varmer den. Og med litt kanel oppi blir det helt utrolig behagelig varmt etterpå :-))

De har litt dårlig temperaturregulering når de er små også, så det er ikke så lett.

Men jeg er enig i at man skal strekke ambisjonene man skal ha som mor et langt stykke forbi minimumskravet ja :-) Definitivt!

(Og jeg tror du uansett ikke har noe å frykte - det lyser lang vei at du er gaaaanske opptatt av vesla di :-))

Hmm, ja det var det ja! Sa jo egentlig at jeg skulle tone det ned litt jeg... Jammen ikke så lett, når hele bevisstheten ens dreier seg om den lille:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hmm, ja det var det ja! Sa jo egentlig at jeg skulle tone det ned litt jeg... Jammen ikke så lett, når hele bevisstheten ens dreier seg om den lille:-)

Ikke ton det ned. Nyt det :-)

De følelsene er gitt deg av naturen for at livet ditt skal være sentrert rundt henne nå som hun er liten og sårbar, slik at du som er stor og sterk uten å blunke ofrer alt for å ta vare på henne hvis du må. Slik beskytter arten vår sine nyfødte siden våre babyer ikke klarer seg selv på veldig lenge :-)

Da jeg fikk beskjed om å la babyen min gråte da jeg fikk min første pleide jeg å si (tilsvigermor) at denne gråten er utviklet gjennom millioner av år for å være akkurat slik at jeg ikke skal være i stand til å motstå den, så pass deres egne saker - jeg vil ta opp babyen min. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest De tåler mer enn vi aner :)

Jeg vil si at så lenge hun ikke har feber og ikke er veldig sutrete/ slapp så kan du ta henne ut. kle henne godt. Men hvis det blåser masse ville jeg vært inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...