Gå til innhold

Kan du touch?

Gjest touchmehereandthere

Anbefalte innlegg

Gjest touchmehereandthere
Skrevet

Kan du touch? Og hvor lærte du det? Skriver du uten å se på tastene?

Er stadig folk på besøk som blir overrasket over hvor fort jeg skriver, de sier det høres ut som deg hagler.. og forundrer seg over hvordan jeg klarer å skrive uten å se på tastene. Er det SÅ rart og sjeldent at folk kan touch da? Visstnok jobber jeg på kontor til vanlig, så jeg BØR liksom kunne touch...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

5

• morsan

3

• birdie

2

• Speak

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg kan også touch. Se ikke på tastene når jeg skriver, selv om det jo hender jeg må kikke når jeg skal bruke spesialtegn.

Har "alltid" kunnet det, tror jeg lærte meg det sånn i 10-12-årsalderen da min mor gikk på skrivemaskinkurs. Altså før jeg begynte med PC (var barn i steinalderen).

Har kolleger som sitter og hakker med to fingre - skjønner ikke at de får ting unna i det hele tatt.

Skrevet

Ja det kan jeg. Gikk på touch-kurs (Scheidegger tror jeg) når jeg var 20. Så her går det også unna. Men på jobben min tror jeg at jeg er den eneste som kan det. De andre bruker to fingre.

Gjest takk og lov
Skrevet

Ja, jeg kan også touch. Se ikke på tastene når jeg skriver, selv om det jo hender jeg må kikke når jeg skal bruke spesialtegn.

Har "alltid" kunnet det, tror jeg lærte meg det sånn i 10-12-årsalderen da min mor gikk på skrivemaskinkurs. Altså før jeg begynte med PC (var barn i steinalderen).

Har kolleger som sitter og hakker med to fingre - skjønner ikke at de får ting unna i det hele tatt.

Mannen min kan ikke touch, men han skriver rimelig fort fordi :) Bruker bare to fingrer og må se ned, men skriver rimelig kjapt. Tror det er pga han chattet en del før, så farten sitter i fingrene og han husker liksom hvor tastene er :)

Men det er en klar fordel å kunne touch, det går mye fortere og en kan følge med på skjermen hele tiden om en skriver feil.

Jeg lærte også touchteknikken på skrivemaskin først, husker det var et surr... skrev jeg feil måtte jeg frem med rettetasten, og tastaturet var sååå treigt. Det var en lettelse da pcn kom, da gikk skrivingen mye fortere :) OG takk og lov for skrivekontrollen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, det kan jeg ikke. Men på tallsiden kan jeg det, så regninger går fort å betale, selv med laaange kidnummer ;)

Gjest annlovinda
Skrevet

Ja, jeg kan touch.

Lærte det på skolen når jeg var rundt 20.

Var skrivemaskinkurs for å lære touch.

Skrevet

Ja, jeg hadde maskinskrivning som valgfag siste året på ungdomsskolen - fordi de fagene jeg helst ville hatt, ikke ble noe av eller kolliderte med noe annet jeg ville ha.

Jeg er veldig glad oldtiden med rettetast og papiret ut og inn av skrivemaskinen, nå er forbi.

Skrevet

Nei, det kan jeg ikke. Men på tallsiden kan jeg det, så regninger går fort å betale, selv med laaange kidnummer ;)

hjelp, er du ikke redd for å taste feil?

Skrevet

Ja, det kan jeg :). Lærte det på videregående, og det må jeg si jeg er veldig glad for i dag. Det er deilig å kunne skrive raskt i disse datatider.

hidi, the scorpion
Skrevet

hjelp, er du ikke redd for å taste feil?

Nei, dessuten så sjekker jeg jo, før jeg taster OK på samlede regninger. Og maskinen gir beskjed om jeg har tastet feil kidnummer, noe som har skjedd en gang ;)

Skrevet

Ja, det kan jeg. Lærte det på videregående:-)

Jeg også. Det var den gangen vi fremdeles skrev på skrivemaskiner, forresten.

Min touch er imidlertid ganske utvannet med årene, jeg bruker ikke alle fingrene på høyrehånda (har en penn der, bruker tegnebrett i stedet for mus).

Satt ved siden av en skotte på et kurs her om dagen, og skulle samarbeide med ham på hans laptop om noen oppgaver. Da sleit jeg, gitt - ingen av spesialtastene (alt utenom bokstaver og tall) var der de skulle være..!

Skrevet

Nei, dessuten så sjekker jeg jo, før jeg taster OK på samlede regninger. Og maskinen gir beskjed om jeg har tastet feil kidnummer, noe som har skjedd en gang ;)

Da er du sannsynligvis både rask og flink på tallene. Selv sjekker jeg over tall for tall - sakte - opptil flere ganger når jeg er på nettbanken... Livredd for å overføre pengene mine til feil konto :0)

Gjest Tatjana
Skrevet

Ja, det kan jeg. Jeg hadde det som valgfag på ungdomsskolen, da på skrivemaskin. Vi hadde ikke engang slike med rettetast, så vi måtte bruke korrekturlakk. Men det fikk vi egentlig ikke lov til, så ved innleveringer måtte vi skrive om igjen til vi fikk det feilfritt. Jeg savner IKKE skrivemaskinene :-).

Skrevet

Jeg også. Det var den gangen vi fremdeles skrev på skrivemaskiner, forresten.

Min touch er imidlertid ganske utvannet med årene, jeg bruker ikke alle fingrene på høyrehånda (har en penn der, bruker tegnebrett i stedet for mus).

Satt ved siden av en skotte på et kurs her om dagen, og skulle samarbeide med ham på hans laptop om noen oppgaver. Da sleit jeg, gitt - ingen av spesialtastene (alt utenom bokstaver og tall) var der de skulle være..!

Selvsagt brukte vi skrivemaskin *ler*

Jeg hadde også noen data-timer. Men ikke for å lære touch.

AneM1365380603
Skrevet

Kan og kan..... Jeg lærte det på ungdomsskolen på den gammeldagse skrivemaskinen. På videregående skole hadde vi elektriske skrivemaskiner i tillegg til pc.

Skrevet

''Kan du touch?'' Nei

''Skriver du uten å se på tastene?'' Nei

''Er stadig folk på besøk som blir overrasket over hvor fort jeg skriver, de sier det høres ut som deg hagler.. og forundrer seg over hvordan jeg klarer å skrive uten å se på tastene. Er det SÅ rart og sjeldent at folk kan touch da? Visstnok jobber jeg på kontor til vanlig, så jeg BØR liksom kunne touch...''

Er det noe galt i at folk berømmer deg for det du kan, selv om det hører med til jobben din?

Skrevet

Kan og kan..... Jeg lærte det på ungdomsskolen på den gammeldagse skrivemaskinen. På videregående skole hadde vi elektriske skrivemaskiner i tillegg til pc.

Apropos gamle skrivemaskiner: Jeg husker at moren min lørte seg touch da jeg var barn. Hun lånte med seg en øve-maskin hjem, og satte over hver tast en liten plasthette for å skjule hva som sto på tastene;-)

AneM1365380603
Skrevet

Apropos gamle skrivemaskiner: Jeg husker at moren min lørte seg touch da jeg var barn. Hun lånte med seg en øve-maskin hjem, og satte over hver tast en liten plasthette for å skjule hva som sto på tastene;-)

Det var en smart måte å lære det på :) Jeg vet hvor alle tastene ligger, men er litt for utålmodig av meg. Det går så seint i forhold til om jeg ser på tastene. Jeg vet jo at det går kjemperaskt om jeg trener litt.

Dette innlegget er skrevet med touchmetoden ;)

Skrevet

Det var en smart måte å lære det på :) Jeg vet hvor alle tastene ligger, men er litt for utålmodig av meg. Det går så seint i forhold til om jeg ser på tastene. Jeg vet jo at det går kjemperaskt om jeg trener litt.

Dette innlegget er skrevet med touchmetoden ;)

Dette innlegget er IKKE skrevet med touchmetoden;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...