Gå til innhold

Ung ufør

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke så ung
Skrevet

Reglene for ung ufør ble forandret 01.01.98. Etter de gamle reglene ville jeg fått ung ufør, men ikke etter de nye reglene. Hvis uføretidspunktet mitt var før regelendringen, men søknadstidspunktet var etter regelendringen, ville jeg da få ung ufør?

Skrevet

Er det så stor forskjell på før og etter -98. Det var da gaske vanskelig før 98 også. Jeg fikk full uføre i 2003 med ung ufør og uføretidspunktet var satt til 91. Da la jeg inn første søknaden på uføre, men hadde hatt attføring tidligere enn det også.

Det ordet varig sto der før -98 også og så lå det en lang liste inne på trygdeetaten over hvem som kunne få og hvem som ikke kunne.

Gjest Ikke så ung
Skrevet

Er det så stor forskjell på før og etter -98. Det var da gaske vanskelig før 98 også. Jeg fikk full uføre i 2003 med ung ufør og uføretidspunktet var satt til 91. Da la jeg inn første søknaden på uføre, men hadde hatt attføring tidligere enn det også.

Det ordet varig sto der før -98 også og så lå det en lang liste inne på trygdeetaten over hvem som kunne få og hvem som ikke kunne.

Ja det er stor forskjell for meg. Jeg gikk på rehabpenger med ung ufør fra 1997 til 2003. Når jeg gikk over til varig ufør i 2004, mistet jeg ung ufør pga regelendringen i 1998.

Uføretidspunktet mitt ble satt til 2003, men jeg mener det skulle vært satt til 1997. Hvis uføretidspunktet ikke har noe å si for utbetalingen min, så lar jeg det ligge.

Gjest mandolina
Skrevet

Ja det er stor forskjell for meg. Jeg gikk på rehabpenger med ung ufør fra 1997 til 2003. Når jeg gikk over til varig ufør i 2004, mistet jeg ung ufør pga regelendringen i 1998.

Uføretidspunktet mitt ble satt til 2003, men jeg mener det skulle vært satt til 1997. Hvis uføretidspunktet ikke har noe å si for utbetalingen min, så lar jeg det ligge.

Det kommer helt an på hva du har utbetalt i uførepensjon, har du opparbeidet deg pensjonspoeng, er det ikke sikkert at du vil få mere utbetalt etter ung uføre regelen.

http://www.nav.no/page?id=1073743850

Hilsen

Gjest Ikke så ung
Skrevet

Det kommer helt an på hva du har utbetalt i uførepensjon, har du opparbeidet deg pensjonspoeng, er det ikke sikkert at du vil få mere utbetalt etter ung uføre regelen.

http://www.nav.no/page?id=1073743850

Hilsen

Takk til dere som har svart! Jeg har ingen pensjonspoeng, så jeg mottar minstepensjon. Det jeg ville vite var hvilke regler som gjelder når trygden blir utregnet. Reglene ved uføretidspunktet, eller reglene ved søknadstidspunktet. Jeg hadde ringt NAV og spurt hvis jeg ikke hadde så fobisk forhold til telefoner ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...