Gå til innhold

Ny jobb, altfor mye ansvar. Gått på veggen.

Anbefalte innlegg

Gjest Skuffet nyutdannet

Mitt spørsmål som jeg trenger litt meninger på er hvor vanskelig man skal tillate seg å ha det før man kontakter legen for en time.

Jeg har, som nyutdannet, startet i jobb. I denne jobben er det langt mer ansvar enn hva en nyutdannet burde ha, og mer ansvar en en i min stilling vanligvis har. På de gode dagene går det fint, mens på de dårlige går det virkelig dårlig. Og da går det utover andre ansatte og en uskyldig tredjepart, ettersom jeg ikke leder bra nok med så mye ansvar.

I denne jobben står jeg ganske alene som leder, med bare noe ledelse-hjelp fra andre me dsmå stillinger. Jeg er helt kjørt.

I dag sitter jeg og skjelver, og jeg sliter litt med å få puste fra magen og rolig. Klarer ikke tenke positivt, og er redd at dette er slik det kommer til å bli. Jeg føler nå at jeg har møtt veggen litt, og begynner å tvile på om det skal v'ære riktig og kjøre meg selv så hardt som nå.

Har pratet med sjefen min, som roste meg for at jeg sa fra at det ble for mye- Og det ser ut som det blir gjort litt.

Allikevel kjenner jeg meg så alene og langt nede. Når det har stått på som verst har jeg tenkt på å si opp. Men må ha penger, og da en annen jobb først eventuelt.

Samtidig er det et gigatisk nederlag for meg å komme ut i virkeligheten fra bobla det var å studere, å oppdage at jeg ikke behersker det jeg brenner for. Det jeg har jobbet meg i hjel på i flere år, og gjort så bra i forhold til det teoretiske og karaktermessig.

Jeg kjenner at jeg får lyst til å gjøre meg selv vondt eller det som verre er. Hjemme har jeg en mann som gjør så mye han kan, men han måtte reise bort. Er alene, og det flyter over av rot. klær. matrester osv. Plenen er høy, og trenger en klipp. Men jeg klarer ikke, har gitt litt opp.

Burde jeg ta en tur til min lege, eller er dette noe jeg må regne med i ny jobb? Kjenner jeg trenger støtte nå. Og at det føles helt feil å skulle ha det slik.

Fortsetter under...

Gjest Grågrønn

Om du skal til lege eller ikke, vet jeg ikke. Det kan jo være en mulighet å bruke litt penger på en privatpraktiserende psykolog (dette sier jeg fordi du kan få hjelp raskt), slik at du kan finne ut hvordan du kan takle den nye jobben bedre i forhold til deg selv. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til. :-)

Det kan være du trenger hjelp til denne overgangen. Enten ved å endre noe i deg selv, slik at det blir lettere å utføre jobben, eller ved å finne en annen jobb som kanskje passer mer til din personlige stil. :-)

Det er jo nytt, jeg vet ikke hvor lenge du har hatt denne jobben? Hvis den er veldig ny, ja da kan det jo være det går seg til også. Samtidig virker det jo som om kravene til deg ikke stemmer med ditt indre bilde, og dermed blir det litt for mye for deg.

Mvh

Jeg mener egentlig at du bør slutte i jobben. Jeg synes ikke det er helt riktig å begynne i en ny jobb, finne ut at man ikke takler det, for så å sykemelde seg. Det er både stress for deg, men det er også veldig kjedelig for firma/de ansatte å ha en som ikke fungerer i jobben. Dersom du sykemelder deg tror jeg egentlig du bare skyver problemet foran deg, i tillegg til at det er kostbart for firma.

Jeg mener ikke være stygg, for jeg skjønner godt at det er en stor overgang fra det å være student til å begynne i fast jobb, men jeg synes heller du skal finne deg en jobb som du kan begynne litt mykt i og med litt mindre ansvar.

Gjest bedre føre var enn for seint

Gå til legen din. Og (nå ber jeg vel om bråk) ta en prat med nav også. Jo tidligere du får hjelp, jo bedre, og kanskje er det mulig å unngå en sykemelding. Det finnes ordninger som gjør at ansatte kan komme raskt til psykolog (max 18 timer eller noe slikt) nettopp for å hindre at de detter ut og blir borte fra arbeidslivet. Jeg kjenner deg ikke, men det kan høres ut som at hvis du blir gående med dette alene, så knekker du snart sammen. Det er bedre å få hjelp før det, og kanskje kan du forbli på arbeidsplassen din, med bare litt støtte i denne perioden.

Sjekk ut http://www.nav.no/805367062.cms "Raskere tilbake"

Hei.

Jeg må si at jeg kjenner meg godt igjen i innlegget ditt. Jeg går med mange av de samme følelsene selv, og det er ikke godt.

Når man er ny i en jobb er det en stor overgang fra studiene. Dette kan i seg selv føre til at du blir sliten. Du bør nok ha et halvår i jobben før du kommer i riktig gjenge.

Men når du føler at du har fått for mye ansvar, bør du nok med en gang begynne å søke andre jobber. Du har utdanning, og innenfor den utdanningen finnes det helt sikkert andre jobber der du kan få mange utfordringer, men kan slippe å sitte med alt ansvaret alene.

Jeg jobber med en som opplevde å få en alt for tøff jobb som nyutdannet. Det ble gitt for lite opplæring og det var heller ingen å spørre om råd. I den nye jobben trives denne personen godt, og gjør en god jobb. Masse ansvar er det også i denne jobben, men det er ikke personalansvar og det er et stort jobbmiljø, slik at man kan få hjelp til alt.

Om man skal sykmelde seg?

Jeg vet ikke. Jeg hadde en periode med halv sykmelding i vår, og det hjalp veldig. Grunnen til at jeg ville ha halv sykmelding var at jeg følte at jeg mistet mye når jeg var borte på heltid. Dette hjalp godt en stund, men nå er jeg nesten tilbake der jeg var, og er så stressa at jeg sover dårlig og ikke klarer å konsentrere meg i det hele tatt. Litt synd egentlig, når jeg har en flott jobb, selv om jeg er ganske alene om det jeg driver med på kontoret. Jeg kjeder meg i jobben, men har ikke mot eller overskudd til å gjøre noe med det.

Derfor begynner jeg å søke andre jobber, så får jeg se hvordan det går.

Sykmelding er egentlig ikke aktuelt. Den må i så fall forklares til en eventuell ny arbeidsgiver, og jeg vil ikke gi inntrykk av at jeg sykmelder meg alt for lett heller.

Håper du finner ut av det.

Klem

Annonse

Jeg synes du må se realiteten i øynene, og innse at du ikke takler en slik jobb med det ansvaret på nåværende tidspunkt. Dette er for meg ikke sykmeldingsgrunn - du må selv ta ansvar og slutte i den jobben og finne en ny.

Det er dette jeg mener er feil bruk av sykmelding - du blir "syk" av en spesifik ting som du selv kan gjøre noe med og må derfor selv ta ansvar og slutte (be om mindre ansvar på jobben - er det sikkert at du si opp, eller kan du få andre/mindre arbeidsoppgaver?)

Gjest mandolina

Sykemelding kan vel ikke være aktuelt iom at det er jobben som er for krevende for deg.

Søk en annen jobb hvor du ikke har så mye ansvar, slik at du får yrkeserfaring før du kanskje igjen kan påta deg en lederstilling.

Hilsen

Kan du be arbeidsgiver om veiledning?

Ingen forventer at en nyutdannet kan alt og fikser alt. Det er ganske vanlig at en føler at en kommer til kort til å begynne med.

Syns du skal gi det litt tid. Prøv å ikke forvent at du skal fikse alt og bruk de rundt deg så godt du kan. Du har noen over deg og de bør kunne legge til rette litt mer slik at ting fungerer nå i starten. Prøv å vær konkret på hva du trenger hjelp til, veiledning på osv..

God bedring.. pust ut noen dager og prøv å start med ny frisk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...