Gå til innhold

uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest Nav - utland
Skrevet

hei jeg trenger hjelp ! har er min historie : jeg bodde i bulgaria i en periode fram til 2001 . i 2001 så kom jeg tilbakke til norge og begynte å jobbe. Fikk fast jobb på en fiske fabrikk . Etter 3 mnd helsa mi sviktet meg og jeg ble sykemeld i 1 år . Har vært gjennom rehabelitering og attføring helt til juli 2008. 1 august fikk jeg et brev fra Nav der det stå at pga mine plager jeg får 100% uførepensjon. Dagen etter på så får jeg nytt brev fra NAV. Der står det at siden jeg har opphold meg i utlandet så skal de bahandle saken min på nytt hos NAV utland. Jeg forstår ingenting. Har vært i kamp mot NAV i snart 8 år. Hva skjer nå med meg ? Jeg er født og oppvokst i norge ! Hvorfor skal saken behandles på nytt hos NAV-Utland ? Jeg er født i 1955. Begynte å jobbe når jeg var 15 år ! Har jobba fra 1971 til ca 1992 hele tiden i norge. det er ca 21 år. kom fra bulgaria i juni 2001 og ble syk i oktober 2001. Har jeg rett på uførepensjon siden jeg har vært i utlandet i noen perioder ? vær så snil å hjelp meg ! hva er retighetene mine? har fått innvilget 100% uførpensjon pga helsa mi. men nav sier at jeg ikke fyller vilkårene fordi jeg har ikke vært medlem i folketrygden siste 3 årene før jeg ble syk (okt 2001)! Hva slags lover og regler gjelder for norman som har bodd i utlandet og har ikke vært medlem i folketrygden i siste 3 årene ? Har hørt at de har krav på uførepensjon likevel men da beregner dem trygdetiden ? hvordan beregnes trygdetiden ? Hvis jeg ikke har rett på uførepensjon hvorfor har jeg betalt skatt og trygdeavgift til dette landet i 21 år ? Det begynner å bli ille å være norman i Norge ! Takker så mye på forhånd !

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Ettersom du har et såpass langt utenaldsopphold frem til 2001, er det et vilkår om at du er medlem av trygden igjen, dvs. bosatt i Norge, i 3 år før du blir syk. Blir du syk før det er gått 3 år, vil du ikke ha krav på uføreytelser.

Om du har krav på lignende ytelser fra Bulgaria kan ikke jeg svare deg på.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...