Gå til innhold

Psykdom & økonomisk hjelp til høyere boutgifter

Anbefalte innlegg

Gjest ingen sign.
Skrevet

Hei,

Jeg er alene med to barn under tolv år grunnet lengre tids mishandling. Vi sliter psykisk som følge av det.

Vi flyttet hit for noen år siden bl.a grunnet økonomi og betydelig lavere boutgifter. Men vi vantrives her av flere årsaker, og jeg tror at det bidrar til å vedlikeholde depresjon og adferdsvansker.

Barna og jeg ønsker å flytte tilbake, som er noen titalls mil unna. Det er der vi har nettverket vårt og miljøet vi trives i, samtidig som vi får startet helt på nytt etter noen traumatiske år.

Men når husleie og regninger er betalt, vil vi grovt reknet ikke ha noe igjen å leve for om vi flytter. Vi er ikke kravstore, men vi bør ha tre soverom pga adferdsvansker hos den ene som sliter på meg og den andre.

Kan vi ha krav på økonomisk hjelp til bolig? Hva er reglene på dette, og hvor henvender jeg meg? Må det i såfall være en kommunal bolig?

På forhånd takk for svar.

Gjest mandolina
Skrevet

Husbanken har forskjellige støtteordninger, kommunen adminstrerer noen av ordningene.

søk på

http://www.husbanken.no/

Så finner du svar på noen av dine spørsmål.

Hilsen

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

Avhengig av om hustandens samlede inntekt er under et visst beløp, kan du få bostøtte. Som aleneforsørger står du nok sterkere når de vurderer din sak. Det er en forutsetning at boligen er av en viss type (eks. husbankfinansiert, på fremleie o.l.) og den skal være såkalt nøktern (dvs. ikke luksuriøs).

Ellers finnes det etablerinslån og boligtilskudd i kommunen du kan søke om dersom du vil forsøke å kjøpe bolig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...