Gå til innhold

Vaske bunadskjorte i vaskemaskinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ordentlig bunadskjorte med lin og broderi.

Den er litt gulnet selv om den er helt ny. Kan jeg vaske den i vaskemaskinen på finprogram eller noe?

Fortsetter under...

Skrevet

Går fint på ullprogram. Ikke sentrifuger den så mye. Skjortene blir lettere slitt av maskinvask, men verdt det.

Skrevet

Min hvite linskjorte med hvite broderier ble med i en lys 40-gradersvask forleden dag. Det gikk helt fint. :o)

Skrevet

Jeg vasker den på 40 grader i maskin.

Jeg også. :)

Skrevet

Jeg vasker bunadsskjorta på 30 grader finvask (eller var det ullprogram?) - bruker Milo, og det går kjempefint :)

Ikke sentrifuger mye - det er bedre at den henger og tørker... (Bruker å rulle den i et håndkle for å klemme ut vannet jeg...)Men stryk den før den har blitt tørr!

Annonse

Gjest bunadseksperten
Skrevet

Jeg ville _ikke_ vasket den flotte linskjorta mi i vaskemaskinen. Det jeg bruker å gjøre er dette. Jeg koker opp vann i en litt stor gryte. Når det er blitt ganske varmt heller jeg det opp i en balje. Jeg blander i vaskepulver til hvitvask. Deretter rører jeg dette godt ut og måler temperaturen i vannet(bruk et steketermometer for eksempel). Tempen skal være ca 60 grader når du putter i skjorta.

Ikke gni og vri hardt på skjorta. Prøv å være forsiktig når du vasker den. La den ligge en 2-3 minutter i vannet før du starter å jobbe med den, slik at alt har trukket litt godt inn.

Deretter skyll den godt i kaldt vann flere ganger. I siste vannet pleier jeg å ha bittelitt mykningsmiddel i.

Skjorta må du ikke stryke annet enn rett før du bruker den. Stryker du skjorta og henger den opp slik at den er klar til du skal bruke den 2-3 mnd senere, da guler den mye lettere.

Lykke til!

Skrevet

Jeg pleier altid å levere de til rens, da vet jeg at det blir skikkelig og de stryker den fint..

Skrevet

I følge min mor skal man ikke gjøre det. Men jeg bruker ullprogram uten sentrifuge + Milo. Har fungert bra.

Husk at du ikke skal stryke den før du henger den bort.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg vasker den på 40 grader i maskin.

Det gjør jeg også. Går helt fint det :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...