Gå til innhold

Tåler hun ikke ull?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Helt umulig å lese/høre om alpakkaull uten å se for seg lektor Tørdal!! :-)

Hehe,- det tenkte jeg også med en gang ;-)

Du store alpakka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

19

• Lillemus

5

• laban

3

• silo

2

Mest aktive i denne tråden

Alpakka inneholder ikke lanolin, det kan være derfor.

Det eneste jeg synes er dumt med alpakka, er at jeg ikke oppdaget det før.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull og atopisk eksem går bare ikke.

Det skrev Lillemus også, og det er merkelig at jeg ikke har visst om dette før, da jeg har hatt atopisk eksem hele livet selv! Har ikke brukt mye ull selv da, og har klødd en del de gangene jeg har tatt det på meg! Men har vel tenkt at det har vært fordi jeg ikke er vant til det...

Men nå som jeg veit om dette skal jeg i hvert fall slutte å plage jenta mi med ullundertøy! Hun får ha ull utenpå bomull isteden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg har en baby som sambo er onkel til - det er så kos å strikke babyklær :-)

Vi får se om det ikke blir noe blå-nissete der i gården snart :-)

Nå blei jeg litt overrasket gett! For det første visste jeg ikke at du hadde baby, og for det andre tenkte jeg at det kanskje ikke er så rart eksen er sint hvis du er samboer med broren hans...!

Så lettet febertåka her:-)

Kan du ikke sette inn annonse noe sted? Det er sikkert mange som er villige til å gi litt ekstra for hjemmestrikket! Veldig lønnsomt er det sikkert ikke men... Og selvfølgelig hyggeligere å strikke til noen en kjenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Nå blei jeg litt overrasket gett! For det første visste jeg ikke at du hadde baby, og for det andre tenkte jeg at det kanskje ikke er så rart eksen er sint hvis du er samboer med broren hans...!

Så lettet febertåka her:-)

Kan du ikke sette inn annonse noe sted? Det er sikkert mange som er villige til å gi litt ekstra for hjemmestrikket! Veldig lønnsomt er det sikkert ikke men... Og selvfølgelig hyggeligere å strikke til noen en kjenner!

Haha!!! Konge tolkning :-)

Nei, det er nok den babyen broren til nåværende samboer har ja. Jeg strikekr bare til spesielt utvalgte. Har en liten dress jeg har funnet på selv so har gjort suksess hos noen få :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok den babyen broren til nåværende samboer har ja. Jeg strikekr bare til spesielt utvalgte. Har en liten dress jeg har funnet på selv so har gjort suksess hos noen få :-)

Med dine familiekomplikasjoner er det kanskje greit ja, at min umiddelbare tolkning var riv ruskende gal;-)

Forstår at det er mest spennende å strikke til "egne"!

Og du som har barn: De kalenderluene du snakket om - skal de alltid være blå? Jenta mi har blå vogn og naturhvit dress. Med blå lue vil hun vel sikkert bli tatt for å være gutt... Ikke at det spiller all verdens rolle altså!

Har ikke sett mye av den kalenderen før, men mener det også var røde luer...? Tar jeg feil? Kunne jo hørt med svigermor om hun hadde lyst til å strikke en:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øhh... Hvis hun ikke tåler ull er det kanskje ikke noe poeng med ullue heller nei! Hun har ikke MASSE hår akkurat... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dine familiekomplikasjoner er det kanskje greit ja, at min umiddelbare tolkning var riv ruskende gal;-)

Og du som har barn: De kalenderluene du snakket om - skal de alltid være blå? Jenta mi har blå vogn og naturhvit dress. Med blå lue vil hun vel sikkert bli tatt for å være gutt... Ikke at det spiller all verdens rolle altså!

Har ikke sett mye av den kalenderen før, men mener det også var røde luer...? Tar jeg feil? Kunne jo hørt med svigermor om hun hadde lyst til å strikke en:-)

Om noen år vet du alt om rødnisser, langluer og blånisser. Du må bare ikke tro at dette er noen enkel sfære hvor man kan velge farger ut fra kjønn eller smak. :-))

Inntil da kan du kikke på utvalget her for å få en idé om hva det dreier seg om:

http://www.kosekroken-nettbutikk.no/produsent.php?id=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen år vet du alt om rødnisser, langluer og blånisser. Du må bare ikke tro at dette er noen enkel sfære hvor man kan velge farger ut fra kjønn eller smak. :-))

Inntil da kan du kikke på utvalget her for å få en idé om hva det dreier seg om:

http://www.kosekroken-nettbutikk.no/produsent.php?id=6

He he, takk for linken:-)

Nei, det ante meg nok at det ikke var opp til meg hvilken farge hun skulle ha, det var derfor jeg spurte... Nåde den som strikker rød lue til en blånisse!!! Men er det sånn at noen av nissene er snille og andre ikke? Siden "alle" har blå luer... Hmm, må visst sette meg nøye inn i dette ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, takk for linken:-)

Nei, det ante meg nok at det ikke var opp til meg hvilken farge hun skulle ha, det var derfor jeg spurte... Nåde den som strikker rød lue til en blånisse!!! Men er det sånn at noen av nissene er snille og andre ikke? Siden "alle" har blå luer... Hmm, må visst sette meg nøye inn i dette ja!

Neida, både de blå og de røde er snille, men de snakker ikke med hverandre. :o) De er skeptiske til hverandre fordi de er ukjente skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, både de blå og de røde er snille, men de snakker ikke med hverandre. :o) De er skeptiske til hverandre fordi de er ukjente skjønner du.

Ahaa, men da må jo jeg innføre en rødlue da, så kanskje de kan bli venner alle sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaa, men da må jo jeg innføre en rødlue da, så kanskje de kan bli venner alle sammen:-)

Det finnes rødluenisser og blåluenisser og blant rødluenissene finnes det også kortluenisser (nissebarna) og langluenisser (de som er større og har mer erfaring). :o) Det finnes også en eneste grånisse, en gammel nissegubbe som bor ute ved det store havet (var det ikke det da???) og som er kjempeklok!

De aller fleste nissene er snille, men rødluenisse Nissekusine er egentlig ganske ekkel!

Som du skjønner er det litt av et nisseunivers du må sette deg inn i etterhvert. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes rødluenisser og blåluenisser og blant rødluenissene finnes det også kortluenisser (nissebarna) og langluenisser (de som er større og har mer erfaring). :o) Det finnes også en eneste grånisse, en gammel nissegubbe som bor ute ved det store havet (var det ikke det da???) og som er kjempeklok!

De aller fleste nissene er snille, men rødluenisse Nissekusine er egentlig ganske ekkel!

Som du skjønner er det litt av et nisseunivers du må sette deg inn i etterhvert. ;o)

Åhh kjære allverden! Kanskje jeg skal kjøpe ei lue på H&M??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh kjære allverden! Kanskje jeg skal kjøpe ei lue på H&M??!

Gjør det, gjerne en grønn :-)

Den siste serien, der de røde og blå har en konflikt om retten til et område der det vokser bær eller noe sånt, er så diplomatisk og antirasistisk og anti alt mulig slemt, at jeg fikk helt mark. Men nå er ikke jeg verken i målgruppa eller av den sentimentale typen, og historien bar veldig preg av å være fortsettelse nr. "litt for mye" på en serie som kanskje (i likhet med mange andre) burde stoppet før det gikk tomt for temaer.

Hos oss er det ingen som har hatt en eneste barneTV-lue, men vi har sponset NRK litt når det gjelder adventskalendere (sånne i papp med bilder). Mine forsømte barn har nemlig vokst opp uten pakkekalendre eller opplevelseskalendre, bare noe enkelt fra butikken. Den eldste, som nettopp fylte 18, sliter fortsatt med senskadene.

Om tre måneder er det vill panikk her på DOL fordi det bare er timer igjen til de hjemmelagde kalenderne skal fylles og henges opp. Du har vel din egen ferdig brodert? :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du kan ha en bomulls-lue inni. Klart hun må ha blå lue! Men hun kan ha røde votter, så skjønner alle at hun er Turte og jente. Siden det er Turte som bytter vott med rødnissejenta etterhvert.

Ingen blånissejenter med respekt for seg selv har røde luer. Det er til neste år det går an - da er det sikkert månetoppen i kalenderen igjen :-)

Det kan være litt tricky å finne oppskrift på baby-størrelsene i de luene, men det er kjempelett å endre de oppskriftene som finnes til baby størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste serien, der de røde og blå har en konflikt om retten til et område der det vokser bær eller noe sånt, er så diplomatisk og antirasistisk og anti alt mulig slemt, at jeg fikk helt mark. Men nå er ikke jeg verken i målgruppa eller av den sentimentale typen, og historien bar veldig preg av å være fortsettelse nr. "litt for mye" på en serie som kanskje (i likhet med mange andre) burde stoppet før det gikk tomt for temaer.

Hos oss er det ingen som har hatt en eneste barneTV-lue, men vi har sponset NRK litt når det gjelder adventskalendere (sånne i papp med bilder). Mine forsømte barn har nemlig vokst opp uten pakkekalendre eller opplevelseskalendre, bare noe enkelt fra butikken. Den eldste, som nettopp fylte 18, sliter fortsatt med senskadene.

Om tre måneder er det vill panikk her på DOL fordi det bare er timer igjen til de hjemmelagde kalenderne skal fylles og henges opp. Du har vel din egen ferdig brodert? :-))

He he, så sant så sant- dette var virkelig tatt på kornet!

Jeg husker for noen år tilbake da ungene var mindre og jeg "litt" mer usikker på hva som skulle til for å være en god mor, plutslig fikk jeg det for meg at julekalenderen "måtte" være hjemmesydd og med (helst hjemmelagete) politisk korrekte gaver som også har en nytteverdi utover det at de skulle være morsomme og personlige; altså helst sokker, tannbørste, hårspenner osv...

gud for et stress, særlig siden jeg ikke hadde symaskin, eller noe som helst snev av huslige syevner...men nå, etter 10 år og tre barn, så gjør jeg stort sett som jeg vil med kalenderen ja:) Og ungene er fornøyde med sjokoladekalendere fra rema 1000 til kr.12.50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, så sant så sant- dette var virkelig tatt på kornet!

Jeg husker for noen år tilbake da ungene var mindre og jeg "litt" mer usikker på hva som skulle til for å være en god mor, plutslig fikk jeg det for meg at julekalenderen "måtte" være hjemmesydd og med (helst hjemmelagete) politisk korrekte gaver som også har en nytteverdi utover det at de skulle være morsomme og personlige; altså helst sokker, tannbørste, hårspenner osv...

gud for et stress, særlig siden jeg ikke hadde symaskin, eller noe som helst snev av huslige syevner...men nå, etter 10 år og tre barn, så gjør jeg stort sett som jeg vil med kalenderen ja:) Og ungene er fornøyde med sjokoladekalendere fra rema 1000 til kr.12.50.

Her er en morsom tråd fra forrige jul (og en kvasi-vitenskapelig kronikk om gavekalendre, link i hovedinnlegget mitt):

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3737494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en morsom tråd fra forrige jul (og en kvasi-vitenskapelig kronikk om gavekalendre, link i hovedinnlegget mitt):

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3737494

Mange takk, dette var kostelig lesning- særlig kronikken det det sies at; "Mennenes deltagelse letter kvinnenes hverdag, men truer også hennes posisjon, selvfølelse og samvittighet overfor barna. Ved å forberede til jul og handle inn kalendergaver, utøver hun ikke bare omsorg for andre, men bekrefter også sitt domene i hjemmet og seg selv som kvinne og mor."

Jupp- fint å få det bekreftet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he, tror du er gal!

Søsteren min og jeg vokste opp med fyrstikkalendere, og de synes jeg er innmari koselige:-) Også er det ikke rom for å gå helt berserk på innkjøpene heller! Mener vi stort sett fikk to smågodter i hver, også julestrømpe i tillegg på julaften da:-)

Det kommer jeg nok til å lage til jenta mi også. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg synes det er en koselig tradisjon:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha en bomulls-lue inni. Klart hun må ha blå lue! Men hun kan ha røde votter, så skjønner alle at hun er Turte og jente. Siden det er Turte som bytter vott med rødnissejenta etterhvert.

Ingen blånissejenter med respekt for seg selv har røde luer. Det er til neste år det går an - da er det sikkert månetoppen i kalenderen igjen :-)

Det kan være litt tricky å finne oppskrift på baby-størrelsene i de luene, men det er kjempelett å endre de oppskriftene som finnes til baby størrelse.

Men er det ikke snakk om Månetoppen da? Er dette to forskjellige kalendere altså? Åamei!

Ja ja, da får det jaggu være opp til svigermor å henge med på luer og fasonger og farger, og jeg er veldig glad om jenta mi får ei lue å ha på det lille, vakre hodet sitt:-)

Ei lita, fasongsydd bomullslue inni kan jo sikkert funke ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...