Gjest mammathias Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Vi har verdens beste gutt, som er snill og grei på alle måter. Han har kun ett år igjen i barnehagen, og er kvikk og oppvakt på alle måter. Problemet hans er at han sliter med språket, og da spesielt uttalen. Han har et godt ordforråd og forståelsen er det heller ingenting i veien med. Han plages med mange bokstaver: G (gris blir dis, gammel blir dammel...) K (kan blir tan, kniv blir tiv, kanskje blir tanskje..) L (blå blir bå, men L i begynnelsen av ord går bra.) R (er vel egentlig vanlig at ungene plages med) S (noen ganger lesper han, andre ganger blir det en kj-lyd) U (hus blir hos, musikk blir mosikk..) Han slørver en del, for om vi prøver å få han til å gjenta enkelte ord så klarer han ofte det. Ellers kutter han ofte ut en del av ordet. Feks. politi blir poti.. Begynner å få litt panikk i og med han skal begynne på skolen til neste år. Barnehagen har ikke hjelpt til på noen måte, og vi har selv krevd at det skal søkes om hjelp til utredning i barnehage. Helsestasjonen har heller ikke vært hjelpsom, fastlege mener jeg må ta det gjennom barnehagen. Er det noen som har vært i samme situasjon og som har gode råd? Sønnen vår har adri vært plaget med ørene, og tror ikke at hørselen er dårlig. Men kan vel kanskje være verdt å få sjekket. Takknemlig for alle svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Går til fastlegen, og be om en henvisning til audiolog/få sjekket hørsel. Samtidig bør han sjekkes for polypper. Via barnehagen og helsestasjon, krever du at ungen får utredning av en logoped. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Dere kan selv melde barnet opp til PPT. Det er ikke nødvendig å gå gjennom noen andre for å få til dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg la merke til at du skrev at om dere ber ham gjenta ord etter dere så greier han ofte det... Vil det bokstavlyder(bortsett fra R) og kombinasjoner av lyder stort sett er på plass når han gjentar? bl.a ord med konsonantsammensetninger? I så fall tyder det på at ting holder på å komme på plass, men at gammel vane er vond å vende... og at han rett og slett trenger å få påminnelse om uttalelse en periode fremover for å få den riktige uttalen automatisert. Jeg husker jeg overdrev uttalen av ord min datter slet med da ho var mindre. Jeg overdrev tydeligheten av lyder og kombinasjiner av lyder for å gjøre lydene tydeligere, og jeg tror det hjalp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosemor Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Vi har et barn med samme problem. Barnehagen foretok kartlegging. Logoped er inne i bildet nå. Hun ønsket ikke å gjøre noe før siste året før skolestart siden dette ofte er en modningssak hos barnet, men de ønsker samtidig å få mest mulig av språket på plass før skolestart. De trener sammen en halvtime 1 gang i uka i barnehagen (stor stas for barnet!) og har lekser hun øver på hjemme. Vi har fått det rådet at vi ikke skal rette på uttalen hennes, men gjenta ordet tydelig riktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Kontakt PPT/logoped selv. Det er ikke nødvendig å gå gjennom barnehage, helsestasjon el.l. Det ville selvsagt vært ønskelig at barnehagen spilte mer på lag. Men jeg ville ikke sottet å ventet på at barnehagen skal ta til fornuft. Hvilke råd man får på helsestasjonen kan være ren lotto. Be øyelegen henvise til hørselstest ved en godt utstyrt klinikk. Sannsynligvis er hørselen helt i orden, men det ville være for dumt om det var noe galt og ingen ting ble gjort. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vips1 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Hei, vi har også hatt en gutt med dårlig uttale. Først er det jo viktig å sjekke at hørselen er god eller om den kan være noe nedsatt. Vår gutt hadde veske i mellomøret. Det vi gjorde hjemme for at han skulle bli tydeligere var at vi bestemte visse situasjoner som han ble rettet på og som han måtte prate tydelig. Dette ble i bilen og ved middagsbordet. Dette for at han ikke skulle bli mast på hele tiden. Helt tydelig ble det ikke med dette, men når han knakk lesekoden i første klasse ble språket mye tydeligere. Jeg tror rett å slett ikke han hørte forskjelle på hva han sa ifht hva andre sa før det. Det å stave seg sakte gjennom ord for å lese hjalp volsomt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg blir egentlig litt sjokkert jeg, over at barnehage og helsestasjon ikke har grepet fatt i dette. Ørene bør sjekkes umiddelbart (overhodet ikke sikkert det er noe, men så er det gjort), og barnehagen skal ta kontakt for å få ekstra personell inn som kan hjelpe sønnen din med språket. Han bør ha hjelp nå før han begynner på skolen. I barnehagen vår var det noen barn som også slet veldig med språket. Det var litt som du beskriver sønnen din. Det tok omtrent 1 års tid, og så snakker barna nesten helt rent, og ingen har problemer med å forstå dem lenger. Ikke vent, krev at det blir gjort noe NÅ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.