Gå til innhold

Evig uføretrygdet?

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt
Skrevet

Hvis noen blir uføretrygdet pga psykisk sykdom, men etter en god del år blir frisk. Skal vedkommende da fortsatt være uføretrygdet eller skal denne da ut i jobb igjen, evt over på annen trygd?

Gjest lurerpådetjeg
Skrevet

Når du får varig uføretrygd skal det ikke lengere være utsikt til bedring. Jeg har det og det er innvilget til jeg går over på pensjon.

Hvis jeg mot formodning skulle bli bedre er det opp til meg å ta initiativ å komme meg i jobb igjen. Det er ingen oppfølging fra NAV eller lege.

Så ja, jeg er evig uføretrygdet.

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg er uføretrygdet for evig,men hvis jeg blir frisk vil jeg jobbe og da er det mulig,da trenger jeg ikke trygden lenger.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Når du får varig uføretrygd skal det ikke lengere være utsikt til bedring. Jeg har det og det er innvilget til jeg går over på pensjon.

Hvis jeg mot formodning skulle bli bedre er det opp til meg å ta initiativ å komme meg i jobb igjen. Det er ingen oppfølging fra NAV eller lege.

Oki. Takk for svar :-)

Skrevet

Det er slik at hvis man er varig uføretrygdet så er man det til man "går av med pensjon". Likevel er det slik at hvis man blir frisk, så _bør_ vedkommende kontakte NAV å få omgjort trygden slik at vedkommende kan jobbe igjen (rent moralsk sett), men det er ingen som følger opp dette ved varig ufør.

Nå har dessuten "tidsbegrenset ufør" blitt mer og mer vanlig, spesielt for unge mennesker. De gir de samme ytelsene under uførheten, men blir innvilget for et visst antall år - slik at situasjonen tas opp igjen til vurdering etter f.eks. 4-5-6 år, og man må da søke om ny TU hvis man fremdeles ikke er frisk.

For noen er nok varig ufør et "hinder" for å komme ut i jobb igjen, _hvis_ man skulle bli frisk nok til det...

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

Du skal ha oppfølging fra NAV når du kontakter dem fordi du vil prøve deg i arbeid igjen. Det er et prosjekt hvor en ufør kan prøve seg i jobb uten å miste stønaden sin. Tror det er over en 3 års periode.

Så evig uføretrygdet synes jeg ikke det er behov for å tenke om seg selv. Hvem vet hva som skjer? Det er ikke sikkert at situasjonen er slik den er i dag, lengre frem i tid, vet du. :)

• 5 uker senere...
Skrevet

Det er slik at hvis man er varig uføretrygdet så er man det til man "går av med pensjon". Likevel er det slik at hvis man blir frisk, så _bør_ vedkommende kontakte NAV å få omgjort trygden slik at vedkommende kan jobbe igjen (rent moralsk sett), men det er ingen som følger opp dette ved varig ufør.

Nå har dessuten "tidsbegrenset ufør" blitt mer og mer vanlig, spesielt for unge mennesker. De gir de samme ytelsene under uførheten, men blir innvilget for et visst antall år - slik at situasjonen tas opp igjen til vurdering etter f.eks. 4-5-6 år, og man må da søke om ny TU hvis man fremdeles ikke er frisk.

For noen er nok varig ufør et "hinder" for å komme ut i jobb igjen, _hvis_ man skulle bli frisk nok til det...

Midlertidig uførhet er ikke helt identisk med beløpet man får om man blir varig ufør.

Det kan gis for 1-4 år opp til fire ganger. Altså kan en person bli holdt på midlertidige ordninger og i uvisshet i opp til 16 år.

mvh

Skrevet

Har man fått varig uføretrygd kan man over noen år få beholde retten til uføretrygd mens man prøver seg i arbeid.

Altså man får ingen utbetalinger siden man er i lønnet arbeid. Skulle man likevel ikke klare å jobbe kan man få tilbake trygden uten å måtte gå gjennom en ny søknadsprosess.

Jeg synes dette er en god ordning som senker terskelen for å prøve seg igjen i arbeidslivet selv om man kanskje ikke er helt sikker på at det holder.

Har man tidsbegrenset uførestønad, vil man hele tiden måtte ha i bakhodet at om man prøver å jobbe mer, men ikke lykkes, kan dette bli brukt mot en når man må søke på nytt. Der blir det viktig å fremstå som sykest mulig om man ikke er helt sikker på at man klarer å opprettholde innsatsen i arbeidslivet.

mvh

Skrevet

Midlertidig uførhet er ikke helt identisk med beløpet man får om man blir varig ufør.

Det kan gis for 1-4 år opp til fire ganger. Altså kan en person bli holdt på midlertidige ordninger og i uvisshet i opp til 16 år.

mvh

En måned gammelt innlegg, jeg husker da vel ikke hva jeg har svart på dette....

Skrevet

En måned gammelt innlegg, jeg husker da vel ikke hva jeg har svart på dette....

Å unnskyld så veldig meget..

Det er jo ikke så lett å sjekke hva man har skrevet heller.

;-)

Selv sjekket jeg ikke datoen på innlegget.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...