Anonym 82 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg gikk en laaaaang tur med babyen min i vogna her om dagen, for å prøve å "tvinge" henne til å sovne i vogna. Hun nektet som vanlig, og det blei masse skrik fra en overtrett baby! Akkurat idet vi skulle snu, begynte det dessuten å regne! Vi hadde da ca. 2 timer å gå hjem igjen... Akkurat idet vi passerte en kafè ringte samboeren og sa han skulle gi seg tidlig på jobb fordi han måtte jobbe litt på kvelden. Han visste vi var ute og gikk, og tilbød seg å hente oss. Jeg blei superlykkelig, og gikk inn på kafèen for å vente. Frøet gråt av tretthet, og vi ventet leeeeenge. Han måtte hjem og hente barnesetet først... Endelig kom han! Han tok babyen og lukket opp døra for å sette henne inn, men så hadde han selvfølgelig glemt setet! Hadde visst blitt distrahert av noe annet mens han var hjemom... Alle tre var gangske oppgitt, babyen begynte å bli riiiiimelig utålmodig! Vi ventet 20 min til mens han hentet setet... Dette nevnte jeg for ei venninne som har to barn, og hun reagerte med vantro. "Dro han tilbake for å hente det??! Da hadde jeg bare tatt henne på fanget den lille turen!" Så da spør jeg: Hva ville dere gjort? Det er ca ti min kjøretur i 50 sone. For oss var det ikke noe spørsmål, det ALDRI aktuellt å kjøre uten sete! Men jeg har inntrykk av at vi er litt "ekstreme". Stemmer det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg hadde aldri i verden kjørt bil med en baby i fanget. Sånn er det bare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg ville hentet setet uten et blunk heller. Den turen kunne blitt i dyreste laget ellers. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Tror nok vi kunne funnet på å kjøre uten barnesete i et unntakstilfelle. Ville antakelig satt meg i baksetet med babyen i armene og med selen rundt, og kjørt forsiktig. Må "beskjemmet" innrømme at vi har tatt taxi utlandte med baby, uten barnesete. Men det beste er selvfølgelig å gjøre som dere gjorde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Synes dere gjorde det rett jeg. Det er jo også en kjensgjerning at det er på "korte turer" de fleste ulykker skjer... og tenk om noe hadde skjedd mens ungen satt uten sikring. Dere hadde aldri tilgitt dere selv. Jeg har ei datter på seks. De eneste gangene ho slipper å bruke belte er når vi stopper ved postkassa og datteren på seks går ut og henter postenDa slipper ho beltet de siste 40metrene hjem. Men om vi skal kjære til butikken 500 meter unna må beltet på. Ho er flink og husker det selv da, så jeg slipper å minne henne på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hadde gjort som deg, kjører ikke en meter uten skikkelig sikring av barn. Har en venninne som ble møkksur pga av dette, vi og ungene våre hadde vært ute å spist, så skulle vi hjem, det var litt ruskevær, jeg kjørte, mens hun og ungene gikk. Hun tok det som en selvfølge at jeg skulle svinge dem hjem etterpå, noe jeg sa nei til siden jeg ikke hadde mer enn et sete i bilen, og det var tre unger. Hun ble skikkelig sur og sa at det var bare en kort tur, og at hun skulle betale bota om vi ble stoppet. Jeg sa at det ikke var boten som skremte meg men det faktum at jeg hadde ansvaret om noen skulle komme til å skje på den lille turen! Hun ble dødsfornærma og tok med seg ungene og marsjerte avgårde! Denne venninnen er nå en eks venninne, vi hadde utrolig forskjellig syn på mye og mangt så jeg sa opp vennskapet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Tror nok vi kunne funnet på å kjøre uten barnesete i et unntakstilfelle. Ville antakelig satt meg i baksetet med babyen i armene og med selen rundt, og kjørt forsiktig. Må "beskjemmet" innrømme at vi har tatt taxi utlandte med baby, uten barnesete. Men det beste er selvfølgelig å gjøre som dere gjorde. Ikke for å være teit, men tenk deg hvor skviset den babyen ville blitt dersom dere hadde krasjet og babyen hadde blitt klemt mellom deg og beltet! Folk knekker jo egne ribbein i kollisjoner med belte på...! Men jeg spurte ikke for å dømme de som ville valgt annerledes enn meg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Jeg hadde aldri i verden kjørt bil med en baby i fanget. Sånn er det bare. Godt å høre:-) Tror ikke jeg tenkte på det en gang jeg altså, det er liksom ikke et alternativ...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Jeg ville hentet setet uten et blunk heller. Den turen kunne blitt i dyreste laget ellers. Jeg regner med at du mener verdien i barnet ditt, ikke bota...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Ikke for å være teit, men tenk deg hvor skviset den babyen ville blitt dersom dere hadde krasjet og babyen hadde blitt klemt mellom deg og beltet! Folk knekker jo egne ribbein i kollisjoner med belte på...! Men jeg spurte ikke for å dømme de som ville valgt annerledes enn meg:-) Selvfølgelig vet jeg at det ikke er lurt, og at ting kan skje. Ting kan også skje når man går med barnet i barnevogn eller på bussen. Stygge ting kan til og med skje om barnet er forsvarlig festet i barnesete. Men som nevnt forsøker også jeg å unngå slike tilfeller, men har latt det skje enkelte ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hadde gjort som deg, kjører ikke en meter uten skikkelig sikring av barn. Har en venninne som ble møkksur pga av dette, vi og ungene våre hadde vært ute å spist, så skulle vi hjem, det var litt ruskevær, jeg kjørte, mens hun og ungene gikk. Hun tok det som en selvfølge at jeg skulle svinge dem hjem etterpå, noe jeg sa nei til siden jeg ikke hadde mer enn et sete i bilen, og det var tre unger. Hun ble skikkelig sur og sa at det var bare en kort tur, og at hun skulle betale bota om vi ble stoppet. Jeg sa at det ikke var boten som skremte meg men det faktum at jeg hadde ansvaret om noen skulle komme til å skje på den lille turen! Hun ble dødsfornærma og tok med seg ungene og marsjerte avgårde! Denne venninnen er nå en eks venninne, vi hadde utrolig forskjellig syn på mye og mangt så jeg sa opp vennskapet! Jeg tar heller ikke på flere unger enn mine egne om begge mine er med. Det er nemlig airbag foran (ingen av mine unger har foreløbig venner på over 140 cm) og topunktssele i midten bak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Selvfølgelig vet jeg at det ikke er lurt, og at ting kan skje. Ting kan også skje når man går med barnet i barnevogn eller på bussen. Stygge ting kan til og med skje om barnet er forsvarlig festet i barnesete. Men som nevnt forsøker også jeg å unngå slike tilfeller, men har latt det skje enkelte ganger. Det var som sagt ikke for å dømme:-) Jeg bare tenkte at skulle jeg noen gang vært absolutt nødt til å ta en baby på fanget i bil (hvilket aldri ville skjedd), tror jeg faktisk at jeg ville hatt den løs heller enn å spenne den i min sele... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Det var som sagt ikke for å dømme:-) Jeg bare tenkte at skulle jeg noen gang vært absolutt nødt til å ta en baby på fanget i bil (hvilket aldri ville skjedd), tror jeg faktisk at jeg ville hatt den løs heller enn å spenne den i min sele... ''Jeg bare tenkte at skulle jeg noen gang vært absolutt nødt til å ta en baby på fanget i bil (hvilket aldri ville skjedd), tror jeg faktisk at jeg ville hatt den løs heller enn å spenne den i min sele...'' Helt enig. Babyen vil jo selvfølgelig bli hardt skadet uansett, men om man har den mellom seg selv og bilselen så vil den jo garantert bli helt most og miste livet med en gang. Et voksent menneske på 75 kg vil treffe dashbordet eller setet foran seg med en kraft på flere tonn ved en frontkollisjon i 50 km/t og da sier det seg selv at det ikke er mye igjen av en baby som ligger mellom den voksne og sikkerhetsselen... Schkummelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Synes dere gjorde det rett jeg. Det er jo også en kjensgjerning at det er på "korte turer" de fleste ulykker skjer... og tenk om noe hadde skjedd mens ungen satt uten sikring. Dere hadde aldri tilgitt dere selv. Jeg har ei datter på seks. De eneste gangene ho slipper å bruke belte er når vi stopper ved postkassa og datteren på seks går ut og henter postenDa slipper ho beltet de siste 40metrene hjem. Men om vi skal kjære til butikken 500 meter unna må beltet på. Ho er flink og husker det selv da, så jeg slipper å minne henne på det. Det er nettopp det - sjansen er så utrolig liten, likevel er det ikke verdt risikoen! På de 40 meterne regner jeg ikke med at dere kan møte biler, og heller ikke at dere får opp nok fart til at hun kunne slå seg nevneverdig hvis du skulle bråbremse heller... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Hadde gjort som deg, kjører ikke en meter uten skikkelig sikring av barn. Har en venninne som ble møkksur pga av dette, vi og ungene våre hadde vært ute å spist, så skulle vi hjem, det var litt ruskevær, jeg kjørte, mens hun og ungene gikk. Hun tok det som en selvfølge at jeg skulle svinge dem hjem etterpå, noe jeg sa nei til siden jeg ikke hadde mer enn et sete i bilen, og det var tre unger. Hun ble skikkelig sur og sa at det var bare en kort tur, og at hun skulle betale bota om vi ble stoppet. Jeg sa at det ikke var boten som skremte meg men det faktum at jeg hadde ansvaret om noen skulle komme til å skje på den lille turen! Hun ble dødsfornærma og tok med seg ungene og marsjerte avgårde! Denne venninnen er nå en eks venninne, vi hadde utrolig forskjellig syn på mye og mangt så jeg sa opp vennskapet! Denne venninnen min som heller ville tatt babyen på fanget, ville nok reagert på akkurat samme måte som du beskriver her i en tilsvarende situasjon! Derfor setter jeg meg aldri i den posisjonen! Og hadde jeg havnet oppi det, ville jeg ha gjort som deg! Da fikk vennskap være vennskap altså... Jeg ringte og avbestilte drosja til ei venninne en gang jeg, i hennes navn! Hun visste at det var vanskelig å få drosje med barnesete, og hadde travelt. Derfor sa hun at barnet var tre år og kunne sitte på pute, mens det i virkeligheten var nesten to... Jeg var i ferd med å reise, og idet jeg gikk ut døra ringte jeg drosjesentralen! Kanskje dårlig gjort, jeg burde vel sagt det til henne, men likevel det beste for barnet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Denne venninnen min som heller ville tatt babyen på fanget, ville nok reagert på akkurat samme måte som du beskriver her i en tilsvarende situasjon! Derfor setter jeg meg aldri i den posisjonen! Og hadde jeg havnet oppi det, ville jeg ha gjort som deg! Da fikk vennskap være vennskap altså... Jeg ringte og avbestilte drosja til ei venninne en gang jeg, i hennes navn! Hun visste at det var vanskelig å få drosje med barnesete, og hadde travelt. Derfor sa hun at barnet var tre år og kunne sitte på pute, mens det i virkeligheten var nesten to... Jeg var i ferd med å reise, og idet jeg gikk ut døra ringte jeg drosjesentralen! Kanskje dårlig gjort, jeg burde vel sagt det til henne, men likevel det beste for barnet... Vi var i Oslo en gang, poden var ganske nøyaktig 12 mnd og drosjesjåføren mente han kunne sitte på pute! Vi presset sjåføren til å sette ryggen på puta i det minste og da så han på sjåføren i drosjen bak og himlet med øyene over hysteriske oss... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg regner med at du mener verdien i barnet ditt, ikke bota...? Ja :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Vi var i Oslo en gang, poden var ganske nøyaktig 12 mnd og drosjesjåføren mente han kunne sitte på pute! Vi presset sjåføren til å sette ryggen på puta i det minste og da så han på sjåføren i drosjen bak og himlet med øyene over hysteriske oss... Hadde dere bestilt drosje uten å si ifra at dere skulle ha med barn, så forstår jeg at han blei litt grinete. Men fortsatt skulle han ikke tatt dere med! Da fikk dere heller betale for oppmøtet, og så bestille en ny... Hvis dere var på holdeplass var dette fullstendig uakseptabelt, og jeg hadde aldri satt meg inn i den drosja! Man velger selv hvilken drosje man vil kjøre med, og jeg ville valgt den som hadde et skikkelig sete, eller ingen i det hele tatt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hadde dere bestilt drosje uten å si ifra at dere skulle ha med barn, så forstår jeg at han blei litt grinete. Men fortsatt skulle han ikke tatt dere med! Da fikk dere heller betale for oppmøtet, og så bestille en ny... Hvis dere var på holdeplass var dette fullstendig uakseptabelt, og jeg hadde aldri satt meg inn i den drosja! Man velger selv hvilken drosje man vil kjøre med, og jeg ville valgt den som hadde et skikkelig sete, eller ingen i det hele tatt! Nå er dette 9 år siden så jeg husker ikke helt, men det er godt mulig vi var på holdeplass siden jeg husker så tydelig at det sto en drosje bak. Vi skulle ikke så langt og hadde rekvisisjon fra sykehuset så det var nok derfor, han anså oss vel ikke for å være god nok bisniss... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 ''men så hadde han selvfølgelig glemt setet! '' Typisk mannfolk! Ville aldri i verden kjørt i en 50 sone (!) med barnet på fanget!! Du gjorde det rette 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.