Gå til innhold

Ang bilseter - hva ville dere gjort?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Nå er dette 9 år siden så jeg husker ikke helt, men det er godt mulig vi var på holdeplass siden jeg husker så tydelig at det sto en drosje bak. Vi skulle ikke så langt og hadde rekvisisjon fra sykehuset så det var nok derfor, han anså oss vel ikke for å være god nok bisniss...

Da skulle ha bare ha gitt turen videre! Men det er godt dere krevde rygg på i hvert fall. Mange tørr ikke si ifra i slike situasjoner, og det er barna deres det kan gå utover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

42

• morsan

21

• PieLill

16

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

''men så hadde han selvfølgelig glemt setet! ''

Typisk mannfolk!

Ville aldri i verden kjørt i en 50 sone (!) med barnet på fanget!!

Du gjorde det rette :)

He he, ikke sant! ;-) Ikke for det - i denne ammetåka kunne jeg sikkert gjort det samme selv!

At jeg gjorde det rette er det i mitt hode ingen tvil om, men det er mulig vi er ekstreme. Ikke at det betyr noe for meg hva andre mener om det! Vi blir nok sett på som litt ekstreme i mange saker, og det er helt greit, men det er litt ok å høre fra andre hva dere ville gjort, for å få et hint om hva som er vanlig der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde det rette, men jeg hadde sikkert kjørt med babyen på fanget i baksetet...

Ja at jeg gjorde det rette er det vel vanskelig å argumentere mot... Men jeg var bare ute etter å få vite hva som er vanlig! Om vi er veldig ekstreme, samboeren og jeg. Men det ser egentlig litt delt ut her!

Takk for ærlig svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja at jeg gjorde det rette er det vel vanskelig å argumentere mot... Men jeg var bare ute etter å få vite hva som er vanlig! Om vi er veldig ekstreme, samboeren og jeg. Men det ser egentlig litt delt ut her!

Takk for ærlig svar:-)

Jeg tenker ofte veldig praktisk, og selv om jeg ikke ville kjørt uten sete på lange turer - eller til vanlig, så hadde jeg typisk latt det være for én gang eller tre i spesielle tilfeller. Og hvertfall om situasjonen var slik du beskrev!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er i så fall både mannen min og jeg like ekstreme som dere. Det hadde vært totalt uaktuelt å ha et barn på fanget når vi kjørte bil. Skrekkscenarioet er at man faktisk havner i en kollisjon og barnet omkommer eller blir hardt skadet. Da hadde sjåføren også blitt tiltalt for uaktsomt drap. Jeg skjønner ikke at noen i det hele tatt kan tenke tanken..., men vet at det er ganske mange som hadde tatt slike sjanser - desverre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker ofte veldig praktisk, og selv om jeg ikke ville kjørt uten sete på lange turer - eller til vanlig, så hadde jeg typisk latt det være for én gang eller tre i spesielle tilfeller. Og hvertfall om situasjonen var slik du beskrev!

Ja det var nettopp derfor jeg beskrev situasjonen. Langt hjem, regnvær, overtrett baby, først ventet i sikkert tre kvarter...

De færreste av oss ville vel kjørt med løse barn i bilen til vanlig, men i slike situasjoner vil jeg tro mange hadde gjort det ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er i så fall både mannen min og jeg like ekstreme som dere. Det hadde vært totalt uaktuelt å ha et barn på fanget når vi kjørte bil. Skrekkscenarioet er at man faktisk havner i en kollisjon og barnet omkommer eller blir hardt skadet. Da hadde sjåføren også blitt tiltalt for uaktsomt drap. Jeg skjønner ikke at noen i det hele tatt kan tenke tanken..., men vet at det er ganske mange som hadde tatt slike sjanser - desverre :-(

Når jeg kjører bil liker jeg å tenke at alle er like godt sikret som meg - også de i bilene jeg møter! Slik at dersomatter hvisomatter, så ville jeg forhåpentligvis ikke ta livet av et løst barn i en møtende bil... Men det kan man dessverre ikke regne med.

Og det er klart sjansen er liten for at det skjer noe, også fordi man ville være mye mer oppmerksom hvis man hadde et løst barn i bilen. Men det spiller ingen rolle! Konsekvensen kan bli alt for stor...! Jeg vurderer det akkurat som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nok akkurat som deg tror jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok hentet setet.

Men vi kjører drosje uten bilsikring - der har vi resignert.

Kan dere ikke ta med eget sete? Litt vanskelig hvis dere er noe sted og skal hjem da men... Ja man kan vente lenge på bil hvis man bestiller med barnesete, men da ville jeg heller ha forhåndsbestilt!

Takk for svar forresten! Legger det til i statistikken min:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke ta med eget sete? Litt vanskelig hvis dere er noe sted og skal hjem da men... Ja man kan vente lenge på bil hvis man bestiller med barnesete, men da ville jeg heller ha forhåndsbestilt!

Takk for svar forresten! Legger det til i statistikken min:-)

Vi tok med eget sete mens hun fremdeles passet i babysetet, men nå er hun to år, og vi har duologic som kun kan monteres bakovervendt. Det er ikke lett å ta med seg, og ikke montert i en fei.

Så da...

Forhåndsbestille drosjer med barnesete i Oslo er en vits - vi har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok med eget sete mens hun fremdeles passet i babysetet, men nå er hun to år, og vi har duologic som kun kan monteres bakovervendt. Det er ikke lett å ta med seg, og ikke montert i en fei.

Så da...

Forhåndsbestille drosjer med barnesete i Oslo er en vits - vi har prøvd.

Ok, bor ikke i Oslo jeg, så det kan jeg ikke argumentere mot:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt.

Men jeg tror faktisk aldri jeg har holdt en baby på fanget i en 50-sone, eller på biltur i det hele tatt. Sannsynligheten for at noe skal gå galt er minimal. Men om det skulle skje noe er sannsynligheten for at jeg noen gang skulle klare å tilgi meg selv enda mindre...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt.

Men jeg tror faktisk aldri jeg har holdt en baby på fanget i en 50-sone, eller på biltur i det hele tatt. Sannsynligheten for at noe skal gå galt er minimal. Men om det skulle skje noe er sannsynligheten for at jeg noen gang skulle klare å tilgi meg selv enda mindre...

mvh

Det er nettopp slik jeg også tenker! Konsekvensen hvis det skulle gå galt er ikke til å leve med! Uansett hvor liten sjanse det er for at det skjer...!

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet jeg at det ikke er lurt, og at ting kan skje.

Ting kan også skje når man går med barnet i barnevogn eller på bussen. Stygge ting kan til og med skje om barnet er forsvarlig festet i barnesete.

Men som nevnt forsøker også jeg å unngå slike tilfeller, men har latt det skje enkelte ganger.

Bayen er mye tryggere om du tar selen på kun deg selv og holder babyen i armene dine.

En bråstopp selv i 30 km i timen kan gi livstruende skader om barnet kommer i klem mellom kroppen din og sikkerhetsselen. om du holder bayen løst vil du kanskje klart å holde barnet fast og barnet kom uskadd fra bråstoppen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst svare at jeg også hadde sendt mannen hjem etter setet, men jeg har også vært i situasjoner der jeg ikke har følt at jeg hadde noe annet valg enn å la barnet være dårlig sikret i bil, så det er derfor umulig å si om jeg kunne tenkes å føle det slik i denne situasjonen.

Dessuten er det vanskelig å se for seg at jeg skulle ha havnet i en situasjon akkurat som din - der jeg hadde to timers spasertur hjem uten mulighet for å ta bussen! :-)

Samt at da vi hadde baby, hadde vi én bil, og bilsetet sto alltid i denne bilen. Å glemme bilsetet ville derfor vært synonymt med å glemme bilen!;-)

Men jeg kan godt fortelle om de tilfellene der jeg har "tatt sjansen" fordi jeg ikke følte at jeg hadde noe valg.

1: Baby 8 mnd gammel, ferie på Kanariøyene, vi hadde gått kjempelang spasertur langs landeveien til nabolandsby. Så gikk det ikke annerledes enn at det var mørkt innen vi skulle tilbake og veien var uten veibelysning. Vi tok derfor taxi, med baby på fanget i baksetet....

2. Jeg bestiller taxi med barnesete til liten tass på ca 1 år for å dra Fornebu (!) der mor&barn skulle ta fly. Taxien dukker opp - sterkt forsinket - med kun et 1-2-3-sete. Det å nekte å bli med i denne bilen ville vært det samme som å gå glipp av hele flyturen og det vi skulle gjøre på bestemmelsesstedet, så jeg resignerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med baby usikret en gang. Det var sent på kvelden i utlandet, vi måtte fra flyplassen til et hotell ikke langt unna, og taxi med barneseter eksisterte ikke. Jeg satt med hjertet i halsen under hele turen. Det skal være en veldig desperat situasjon før jeg gjør det igjen. I ettertid har jeg nesten mistet et fly på å vente på taxi med barnesete (ville mistet flyet om det ikke var for at det var et kvarter forsinket, kom halsende inn tre minutter før avgang). Da var det aldri aktuelt å velge bort barnesetet. I situasjonen du beskriver ville jeg gjort som deg, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bayen er mye tryggere om du tar selen på kun deg selv og holder babyen i armene dine.

En bråstopp selv i 30 km i timen kan gi livstruende skader om barnet kommer i klem mellom kroppen din og sikkerhetsselen. om du holder bayen løst vil du kanskje klart å holde barnet fast og barnet kom uskadd fra bråstoppen.

mvh

''Bayen er mye tryggere om du tar selen på kun deg selv og holder babyen i armene dine. ''

Eller fester stropp/belte rundt babyen og at man deretter drar sitt eget sikkerhetsbelte på innsida av "babybeltet"? Litt sånn ala på fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å vente på setet er det mest fornuftige og eneste rette synes jeg. Kjørelæreren sa til meg at et lite barn vil fyke ut av frontruta som en stor elefant dersom man bråstopper i 50 sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...