Gå til innhold

Ang bilseter - hva ville dere gjort?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jeg vil helst svare at jeg også hadde sendt mannen hjem etter setet, men jeg har også vært i situasjoner der jeg ikke har følt at jeg hadde noe annet valg enn å la barnet være dårlig sikret i bil, så det er derfor umulig å si om jeg kunne tenkes å føle det slik i denne situasjonen.

Dessuten er det vanskelig å se for seg at jeg skulle ha havnet i en situasjon akkurat som din - der jeg hadde to timers spasertur hjem uten mulighet for å ta bussen! :-)

Samt at da vi hadde baby, hadde vi én bil, og bilsetet sto alltid i denne bilen. Å glemme bilsetet ville derfor vært synonymt med å glemme bilen!;-)

Men jeg kan godt fortelle om de tilfellene der jeg har "tatt sjansen" fordi jeg ikke følte at jeg hadde noe valg.

1: Baby 8 mnd gammel, ferie på Kanariøyene, vi hadde gått kjempelang spasertur langs landeveien til nabolandsby. Så gikk det ikke annerledes enn at det var mørkt innen vi skulle tilbake og veien var uten veibelysning. Vi tok derfor taxi, med baby på fanget i baksetet....

2. Jeg bestiller taxi med barnesete til liten tass på ca 1 år for å dra Fornebu (!) der mor&barn skulle ta fly. Taxien dukker opp - sterkt forsinket - med kun et 1-2-3-sete. Det å nekte å bli med i denne bilen ville vært det samme som å gå glipp av hele flyturen og det vi skulle gjøre på bestemmelsesstedet, så jeg resignerte.

Jeg har også et par sånne situasjoner hvor jeg har "tatt sjansen", rett og slett fordi valget var nærmest ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

42

• morsan

21

• PieLill

16

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg syntes dere var litt ekstreme - utifra omstendighetene.

Med sliten grinete baby, regnvær, og lang ventetid ville jeg nok valgt enkleste utvei og tatt sjansen på å sitte i baksetet med babyen.Med tanke på at det også var en kort tur i forholdsvis lav fart.

Hadde det dreid seg om en lengre tur i høyere hastighet, ville det vært en annen sak.

Men vi som er 30+ vokste faktisk opp med biler som ikke engang hadde sikkerhetsbelter i baksetene, og langt mindre barneseter!

De fleste av oss overlevde bilkjøring allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg hadde gjort? Jeg hadde latt gubben sitte på kafeen med den hylende ungen og kjørt hjem og henta setet sjøl. Og tatt meg god tid... Alternativt kjørt hjem og latt gubben spasere hjem med ungen i vogna. Sånn går det når man glemmer det man drar hjem for å hente. Makan til surrehue! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som deg, ventet mens gubben hentet bilsetet. Barna mine får _ikke_ sitte usikret i bil. Vi har som regel hatt et sete i hver bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg hadde gjort? Jeg hadde latt gubben sitte på kafeen med den hylende ungen og kjørt hjem og henta setet sjøl. Og tatt meg god tid... Alternativt kjørt hjem og latt gubben spasere hjem med ungen i vogna. Sånn går det når man glemmer det man drar hjem for å hente. Makan til surrehue! ;)

Dagens beste!!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Bayen er mye tryggere om du tar selen på kun deg selv og holder babyen i armene dine. ''

Eller fester stropp/belte rundt babyen og at man deretter drar sitt eget sikkerhetsbelte på innsida av "babybeltet"? Litt sånn ala på fly?

Den skjønte jeg ikke? Litt treig i dag.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sliten grinete baby, regnvær, og lang ventetid ville jeg nok valgt enkleste utvei og tatt sjansen på å sitte i baksetet med babyen.Med tanke på at det også var en kort tur i forholdsvis lav fart.

Hadde det dreid seg om en lengre tur i høyere hastighet, ville det vært en annen sak.

Men vi som er 30+ vokste faktisk opp med biler som ikke engang hadde sikkerhetsbelter i baksetene, og langt mindre barneseter!

''De fleste av oss overlevde bilkjøring allikevel...''

Og de som ikke var så heldige å være blant de fleste?...

Om jeg har et reelt valg velger jeg bilsetet selv om jeg må vente litt til. 30 pluss eller ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ulykkesprostenten den gangen var vanvittig mye høyere enn i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort som deg!

Hva er det for noe idiotisk tull av dere som sier at det er jo bare 50 sone - hvordan i hel****te vet dere at ingen på den strekningen IKKE kjører i 120, IKKe kjører i fylla eller ruset tilstand , IKKE får illebefinnende???

Personlig hadde jeg latt alle fly i verden gå fra meg hvis jeg ikke kan sikre ungene mine i bil - da dropper jeg å dra. Det finnes INGEN unnskyldning for å være i bil uten sete!

(og nei, vi drar ikke utenlands uten seter til ungene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

He-he, det var et løsningsforslag jeg virkelig likte!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jo, vi overlevde - men husk at det var mindre biler på veien og lavere fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkert litt hysterisk men

Kan hende jeg er ekstrem og, men jeg mener babyen må ha bilsete uansett hvor langt, selv når man kjører over en liten parkeringsplass...

Mannen min er litt mer avslappet, det er jo bare et lite stykke.

En gang ammet jeg faktisk babyen mens vi kjørte et lite stykke pga hun var helt umulig - og mannen min hadde null tålmodighet og begynte bare å kjøre før jeg var ferdig å amme! Ikke forsvarlig mener jeg, greit nok at det ikke er helt lovlig, men en har jo ansvar for det lille barnet. Selv i 50 sone skjer det jo påkjørsler, og det er jo ikke sikkert jeg hadde klart å holde fast barnet...

Så jeg har kjeftet på mannen min og tror han har innsett nå at babyen bør være fastspent uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tenk det du

Men det var jo bare flaks...

Er så mye grisekjøring nå til dags, så selv om du holder 50, så kan det komme en idiot i 80-120 og suse forbi - rett inni bilen din, den kraften bilen treffer bilen din med er så sterk at det neppe er lett å holde fast babyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og har vært en ganske "hysterisk" mor, når det gjelder sikring av barn i bil.

LIkevel har det ved noen tilfeller hendt at vi har kjørt med usikret barn i bilen - først og fremst i utlandet. Men også et par taxiturer i hjembyen vår. Det er absolutt ingen god følelse!!

I Kina er det absolutt ingenting som heter barneseter i taxi, etter vår erfaring. Da vi hentet lillesøster tok vi taxi fra hotellet til handlegata tur/retur. Lillesøster hang i bæresele på pappas bryst og storesøster på 3 år satt på mitt fang. Og jeg satt med hjertet i halsen hele veien!

I din situasjon gjorde dere det eneste rette, til tross for at andre kanskje ville ha valgt det annerledes.

Min filosofi er at man skal kunne leve med det valget man tar - også om en ulykke skulle inntreffe. Og nettopp derfor har jeg høy terskel for å kjøre med usikrede barn i bilen ...... selv om det dessverre har skjedd noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at alle de som fortsatt lever overlevde bilkjøring uten seter og belter. Dessverre var det også mange som ikke overlevde.

På 60-70 tallet var det flere som omkom i bilulykker enn det er i dag, i antall, ikke i prosent. Når man tenker på den voldsomme økningen i biltrafikken på disse årene, var prosenten dødsulykker veldig mye høyere enn nå.

Uansett synes jeg argumenter som at vi som opplevde det ene eller andre for 30 - 40 -50 år siden har da overlevd, blitt bra mennesker el.l. utsagn er fullstendig usaklig argumentasjon. F.eks bruker mange eldre som argumentasjon for å gi barn juling at "alle" fikk juling i deres barndom, og bare så hvor velfungerende og samfunnsbevisste mennesker de har blitt..

Jeg mener at barn alltid skal sikres forsvarlig i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke? Litt treig i dag.

mvh

Var ikke så bra forklart heller! :-)

men altså: Vi er begge enige om at det ikke er bra å feste mor&barn i samme sikkerhetsbelte, for da kan babyen bli fullstendig knust mellom mor og beltet ved et eventuelt sammenstøt.

Men når man har med seg barn under to år på fly, som da altså skal sitte på fanget, får man utdelt et lite spesial-barnebelte. Dette festes rundt magen på babyen, og bak er det en "løkke" der mor (eller far) trer inn sitt eget setebelte.

Så - basert på dette - antar jeg at dersom man da først er i en slik situasjon f eks i utlandet der man "må" ha barn på fanget, så ville det vært den beste nødløsningen å ha et belte eller seler rundt babyen, så setter man babyen på fanget, og deretter trer mor/far sitt setebelte på innsiden av dette beltet/selen (mellom sele/belte og babyens rygg) før mor/far klikker fast eget setebelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort som deg!

Hva er det for noe idiotisk tull av dere som sier at det er jo bare 50 sone - hvordan i hel****te vet dere at ingen på den strekningen IKKE kjører i 120, IKKe kjører i fylla eller ruset tilstand , IKKE får illebefinnende???

Personlig hadde jeg latt alle fly i verden gå fra meg hvis jeg ikke kan sikre ungene mine i bil - da dropper jeg å dra. Det finnes INGEN unnskyldning for å være i bil uten sete!

(og nei, vi drar ikke utenlands uten seter til ungene)

Lar dere ikke ungene få kjøre kollektivt med barnehagen på tur heller da? (tenker på 2-3åringer).

Mener barna skal sikres i størst mulig grad jeg også, men jeg drar ikke barneseter med meg utenlands nei:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så bra forklart heller! :-)

men altså: Vi er begge enige om at det ikke er bra å feste mor&barn i samme sikkerhetsbelte, for da kan babyen bli fullstendig knust mellom mor og beltet ved et eventuelt sammenstøt.

Men når man har med seg barn under to år på fly, som da altså skal sitte på fanget, får man utdelt et lite spesial-barnebelte. Dette festes rundt magen på babyen, og bak er det en "løkke" der mor (eller far) trer inn sitt eget setebelte.

Så - basert på dette - antar jeg at dersom man da først er i en slik situasjon f eks i utlandet der man "må" ha barn på fanget, så ville det vært den beste nødløsningen å ha et belte eller seler rundt babyen, så setter man babyen på fanget, og deretter trer mor/far sitt setebelte på innsiden av dette beltet/selen (mellom sele/belte og babyens rygg) før mor/far klikker fast eget setebelte.

Da er jeg med. Jeg forsøkte å forestille med hvordan man skulle lage en dobbel sak av det ene beltet i bilen..

;-)

Medbrakt belte er en glimrende idé.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg med. Jeg forsøkte å forestille med hvordan man skulle lage en dobbel sak av det ene beltet i bilen..

;-)

Medbrakt belte er en glimrende idé.

mvh

Jge har forresten hørt at hovedgrunnen til at flyvertinnene samler inn igjen de barneselene på fly mens personene fortsatt sitter der, er at de har erfart masse tyverier av dem....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...