Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Jeg hadde tatt ungen på fanget den lille turen.. Ok! Rett ut og ærlig:-) Takk for svaret! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Her kunne jeg nok stått til neste dag hvis jeg skulle ventet på en buss... Vi har også bare èn bil, men jeg synes det er mye mer praktisk å bære babyen ut og inn i setet enn på armen dersom jeg skal ha med meg vekse og evt handleposer i tillegg. Derfor står det ikke i bilen. Ang episodene du forteller om uten barnesete i bil, tenker jeg dette: 1. Jeg ville aldri gått så lang tur i utlandet at jeg risikerte å måtte bestille taxi hjem igjen, da det ofte ikke er barneseter å få tak i. Men jeg veit jo også at mange steder kan mørket komme veldig fort på... Jeg ville uansett mye heller gått i mørket hjem, så lenge det ikke var langs en "hovedvei" der biltrafikken gikk fort og dere var vanskelige å se! Men hadde det vært en sånn vei, hadde jeg nok ikke gått der i lyset heller... 2. Jeg ville aldri bestille en taxi med barnesete til noe sånt uten å forhåndsbestille! Og har man forhåndsbestilt, med klar beskjed om at barnet er 1 år og veier så og så mye, så har drosjesentralen plikt til å sende en bil som har riktig barnesete. Hvis de sender bil med feil barnesete eller ikke kommer i tide slik at du ikke rekker flyet, så skal drosjesentralen selv betale for drosje hele veien til bestemmelsesstedet eller dekke alle dine utgifter i forbindelse med reisen du ikke fikk tatt. Det er det som er praktisk ved forhåndsbestilling! Det gjør selvfølgelig også at de er ekstra påpasselige med å oppfylle kravene... Min eks var drosjesjåfør, og fortalte meg en dag at en drosje fra en by i nærheten hadde glemt å ta av ved Gardermoen, og dermed rakk ikke passasjeren flyet. Det blei drosjetur til København! Jeg er som sagt ekstrem, og ville heller ikke i noen av disse situasjonene valgt å ta med meg babyen i bil uten barnesete! Det eneste som ville fått meg til å ta med en løs baby i bil, var om det av en eller annen grunn var farligere å la være. Dersom babyen var akutt syk og måtte på sykehus for eksempel... Men når det er sagt, er det langt fra å måtte vente 20 min ekstra på en kafè til å miste et fly! I mitt hode er det derfor "forståelig", men ikke ok... Takk for skikkelig svar:-) Mitt hovedpoeng var vel først og fremst at jeg ikke ville svare kategorisk på hva jeg ville gjort i en tenkt situasjon, fordi når man står midt oppe i det og er fortvilet over dette og hint, er det ikke alltid man tenker like rasjonelt som man gjør når man er oppjaget av ting som har skjedd. Du ville aldri gått slik & sånn tur osv sier du, men opplever du aldri at ting har skjedd uten at det har vært nøye planlagt og at alle eventualiteter alltid har vært tenkt gjennom i etterhånd? Når man får seg servert en historie som f eks den kanariøy-trilleturen min, er det selvsagt mye lettere å tenke seg hvordan problemet kunne vært unngått (f eks la være å dra til byen, men være på hotellet i ødemarka hele ferien) enn det er når man står oppe i det og tiden plutselig har gått og turen varte lenger og mørket kom fortere og man ikke tenkte på manglende gatelys eller annet som kunne lyst opp veien som f eks mer bebyggelse etc etc Jeg klarer jo ikke å se for meg at jeg skulle havne i _din_ situasjon heller. ''Men hadde det vært en sånn vei, hadde jeg nok ikke gått der i lyset heller...'' Virkelig? Går du aldri langs landeveier i fullt solskinn fordi det ikke er gatebelysning og/eller bebyggelse som ville lyst opp veien når det blir mørkt? ''Jeg ville aldri bestille en taxi med barnesete til noe sånt uten å forhåndsbestille! '' Det gjorde jeg - selvsagt! Men først så kommer ikke drosjen; jeg står utenfor huset med koffert og baby klar, ser på klokka og blir stadig mer engstelig og stresset pga tidsaspektet. Da den omsider kom, var jeg ultrastresset over å ikke rekke flyet (OG dermed alt annet som jeg skulle rekke på destinasjonsstedet), så jeg klarte ihvertfall ikke å tenke så klart da jeg sto der, og taxien omsider dukket opp med bare 1-2-3-sete. Det falt meg ikke inn å tenke at jeg skulle kreve at han hentet barnesete og deretter kjørte i mange, mange timer for å komme frem... Så da satte jeg barnet i 1-2-3-setet. Det var selvsagt ikke optimalt, men barnet var tross alt ikke _løst_. ''Det eneste som ville fått meg til å ta med en løs baby i bil, var om det av en eller annen grunn var farligere å la være.'' I det Kanariøy-eksemplet tror jeg det ville vært farligere å trille vogna langs en mørk vei....;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Jeg hadde gjort som deg! Hva er det for noe idiotisk tull av dere som sier at det er jo bare 50 sone - hvordan i hel****te vet dere at ingen på den strekningen IKKE kjører i 120, IKKe kjører i fylla eller ruset tilstand , IKKE får illebefinnende??? Personlig hadde jeg latt alle fly i verden gå fra meg hvis jeg ikke kan sikre ungene mine i bil - da dropper jeg å dra. Det finnes INGEN unnskyldning for å være i bil uten sete! (og nei, vi drar ikke utenlands uten seter til ungene) Tror jeg nettopp fant noen som er like ekstrem som meg:-) He he... Og uansett om alle kjører i 50 km/t - det kan bli rimelig stygt likevel! Dessuten, hvis alt hadde gått bra men vi hadde blitt stoppet i kontroll... Jeg hadde skammet meg i så vanvittig for å bli tatt med ungen min løs i bilen! Det hadde jeg hvis vi ikke hadde blitt stoppet også, for den saks skyld! Jeg blei tatt i radarkontroll en gang, og kjørte i 60 i 50 sone. Jeg var ikke klar over det selv, men kjørte i et behagelig tempo... Jeg blei vinket inn på en parkeringsplass, og da jeg blei skikkelig flau var da jeg oppdaget at det var parkeringsplassen til en barnehage!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg vet at det hendte noen få ganger da ungene var små at de satt uten sete - men det var ikek noen god følelse. Husker f.eks. en gang jeg hentet eldstemann i barnehagen (han var to år), og vi skulle ta bussen - så var det ei mor som bodde like ved oss som spurte om vi ville sitte på med henne. Hun hadde jo da bare sete til sitt barn. Vi gjorde det...og det gikk bra. I sommer kolliderte vi i 50 km/t, med alle fem i bilen. Alle satt forskriftsmessig sikret ( de to på 4 og 7 i pute m/ rygg, han på 9 på pute), alle med sikkerhetsseler på. Vi kom fra det med bare blåmerker, men bilen ble kondemnert... Et usikret barn hadde blitt kastet ut av bilen og fått store skader.... Vi har også kræsjet i 50 km/t - rett i en fjellvegg. Bilen ble totalvrak, men mannen min og jeg kom uskadet fra det. Barnet var på skolen. Men man så jo hvordan løse objekter i bilen kom fykende i full fart. Heldigvis var det ikke ting som var så store at de var til skade for oss, det var bl a en kaffekopp, noe papirgreier i baksetet, i bagasjerommet lå en sprayflaske med flekkfjerningsmiddel som selvsagt sprakk totalt.... Det er helt opplagt at et løst barn, eller voksen eller dyr for den slags skyld, ikke ville kommet særlig godt fra et slikt sammenstøt :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Kan hende jeg er ekstrem og, men jeg mener babyen må ha bilsete uansett hvor langt, selv når man kjører over en liten parkeringsplass... Mannen min er litt mer avslappet, det er jo bare et lite stykke. En gang ammet jeg faktisk babyen mens vi kjørte et lite stykke pga hun var helt umulig - og mannen min hadde null tålmodighet og begynte bare å kjøre før jeg var ferdig å amme! Ikke forsvarlig mener jeg, greit nok at det ikke er helt lovlig, men en har jo ansvar for det lille barnet. Selv i 50 sone skjer det jo påkjørsler, og det er jo ikke sikkert jeg hadde klart å holde fast barnet... Så jeg har kjeftet på mannen min og tror han har innsett nå at babyen bør være fastspent uansett. Nå hadde aldri samboeren min gjort det heldigvis, men i så fall skal jeg love deg at han hadde fått høre det ja! Jeg hadde kjeftet ham huden full til han valgte å stoppe, og da hadde jeg gått ut av bilen til han kom på bedre tanker! Jaggu godt du fikk "omvendt" ham:-) Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg syntes dere var litt ekstreme - utifra omstendighetene. Med sliten grinete baby, regnvær, og lang ventetid ville jeg nok valgt enkleste utvei og tatt sjansen på å sitte i baksetet med babyen.Med tanke på at det også var en kort tur i forholdsvis lav fart. Hadde det dreid seg om en lengre tur i høyere hastighet, ville det vært en annen sak. Men vi som er 30+ vokste faktisk opp med biler som ikke engang hadde sikkerhetsbelter i baksetene, og langt mindre barneseter! De fleste av oss overlevde bilkjøring allikevel... Jeg var over 40 før jeg hadde mitt første og eneste kræsj. Strengt tatt var jo ethvert bruk av bilbelte før dette totalt unødvendig - de har bare vært til plunder og heft og ikke hatt noen som hekst betydning for min helse. Men jeg kunne jo ikke vite akkurat hvilken av alle de gangene jeg har sittet inne i en bil at vi skulle kræsje inn i en fjellvegg? Heldigvis at vi kræsjet inn i fjellveggen, da, og ikke skled inn i en møtende bil med en løs unge i baksetet - fordi det likevel var bare næromrpdet mellom barnehagen og butikken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Vi har også kræsjet i 50 km/t - rett i en fjellvegg. Bilen ble totalvrak, men mannen min og jeg kom uskadet fra det. Barnet var på skolen. Men man så jo hvordan løse objekter i bilen kom fykende i full fart. Heldigvis var det ikke ting som var så store at de var til skade for oss, det var bl a en kaffekopp, noe papirgreier i baksetet, i bagasjerommet lå en sprayflaske med flekkfjerningsmiddel som selvsagt sprakk totalt.... Det er helt opplagt at et løst barn, eller voksen eller dyr for den slags skyld, ikke ville kommet særlig godt fra et slikt sammenstøt :-( Vi hadde heldigvis sånn grind mellom baksetet og bagasjerommet - så ingenting av løse ting fløy rundt i kupéen. Men vi hadde handlet - melk og youghurt og juice - og det ble sauset rundt i en salig blanding...... Begge pc'ene lå i pc-koffertene med reima på - og begge var uskadet - det var vi litt spente på. Dette skjedde for nøyaktig fire uker siden - og i går fikk vi endelig bestemt oss for ny bil :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Vi hadde heldigvis sånn grind mellom baksetet og bagasjerommet - så ingenting av løse ting fløy rundt i kupéen. Men vi hadde handlet - melk og youghurt og juice - og det ble sauset rundt i en salig blanding...... Begge pc'ene lå i pc-koffertene med reima på - og begge var uskadet - det var vi litt spente på. Dette skjedde for nøyaktig fire uker siden - og i går fikk vi endelig bestemt oss for ny bil :-) Apropos matvarer og bil: Jeg hadde en "like-før-kræsj" da jeg som høygravid var på vei hjem fra min aller siste legetime før fødselen. Jeg kjørte på forkjørsvei og så kom det en bil som hadde full stopp-skilt i full fart ut i krysset. Jeg hang på hornet og bremset alt jeg kunne, og det gikk bra. Men da jeg kom hjem og åpnet bagasjeluka, lå selvsagt matvarene ganske hulter til bulter, og eggene jeg nettopp hadde kjøpt var knust....;-) Det var forresten en varm dag, og tidspunkt og sted kunne tyde på at den uoppmerksomme personen var varm og sliten på vei hjem fra jobb.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Jeg er og har vært en ganske "hysterisk" mor, når det gjelder sikring av barn i bil. LIkevel har det ved noen tilfeller hendt at vi har kjørt med usikret barn i bilen - først og fremst i utlandet. Men også et par taxiturer i hjembyen vår. Det er absolutt ingen god følelse!! I Kina er det absolutt ingenting som heter barneseter i taxi, etter vår erfaring. Da vi hentet lillesøster tok vi taxi fra hotellet til handlegata tur/retur. Lillesøster hang i bæresele på pappas bryst og storesøster på 3 år satt på mitt fang. Og jeg satt med hjertet i halsen hele veien! I din situasjon gjorde dere det eneste rette, til tross for at andre kanskje ville ha valgt det annerledes. Min filosofi er at man skal kunne leve med det valget man tar - også om en ulykke skulle inntreffe. Og nettopp derfor har jeg høy terskel for å kjøre med usikrede barn i bilen ...... selv om det dessverre har skjedd noen ganger. I deres situasjon i Kina ville jeg nok ofret sparekontoen og kjøpt seter til barna dersom jeg hadde glemt å ta med hjemmefra. Men ved nærmere ettertanke - en adopsjon har kanskje allerede tatt knekken på den... Jeg er veldig enig i din filosofi, det gjør at jeg aldri i verden hadde turt å kjøre med usikrede barn i bilen dersom det ikke var farligere å la være! (Ved akutt sykdom for eksempel) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Jeg hadde gjort som deg, ventet på at samboeren hentet bilstol! Godt å høre! Takk for svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Nei... Ok, da er du i hvertfall konsekvent Har inntrykk av at mange synes det er veldig viktig å ha det helt rette setet til barnet i egen bil, mens de knapt tenker på at det ikke er sikring på buss og trikk (kfr. buss-tråd for noen dager siden!). Til en viss grad sitter en tryggere på en stor buss, men det kan lett skje skader der og, om ulykken er ute. Ikke sjelden vogner velter ved uvøre kjøring etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Jeg ville ikke kjørt uten sete. Uansett om det var 50 grense (en bråstopp i 50 er hardt!) og bare 10 minutter. I villaveiene våre, 1 minutt,- tja...men da hadde jeg jo heller gått hjem. Men hvis jeg av en eller annen grunn hadde _måttet_, så hadde nok ungen kanskje vært rimelig godt beskyttet i baksetet, med passasjersetet helt bak, og polstret masse rundt,- slik at det ikke ville være plass til å fyke så langt. Jeg er ikke så sikker på at den ville vært så godt sikret likevel... Det skal ikke så veldig mye til for en sånn liten kropp, selv om de jo faktisk kan være utrolig seige! Men dersom jeg skulle vært absolutt nødt - så ville jeg også gjort det på den måten! Takk for svaret:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Jeg vet at det hendte noen få ganger da ungene var små at de satt uten sete - men det var ikek noen god følelse. Husker f.eks. en gang jeg hentet eldstemann i barnehagen (han var to år), og vi skulle ta bussen - så var det ei mor som bodde like ved oss som spurte om vi ville sitte på med henne. Hun hadde jo da bare sete til sitt barn. Vi gjorde det...og det gikk bra. I sommer kolliderte vi i 50 km/t, med alle fem i bilen. Alle satt forskriftsmessig sikret ( de to på 4 og 7 i pute m/ rygg, han på 9 på pute), alle med sikkerhetsseler på. Vi kom fra det med bare blåmerker, men bilen ble kondemnert... Et usikret barn hadde blitt kastet ut av bilen og fått store skader.... Tør vedde på at du aldri kjører med usikrede barn i bilen igjen! Jeg har vært på Volvo sitt sikkerhetssenter og fått se hva som skjer med løse barn og voksne i bilen under kollisjoner i svært lave hastigheter, og det er ikke pent! Der lærte jeg også noe jeg egentlig ikke har tenkt på før - nemlig at man bør bruke belte ikke bare for egen del, men for ikke å påføre de andre i bilen store skader dersom bilen skulle gå rundt e.l. De fortalte om en mann som hadde knekt nakken på kona si og drept henne da bilen gikk rundt mens han var usikret. Han blei jo selvfølgelig ødelagt for livet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 De som ikke er blant "de fleste" eksisterer idag også - tiltross for økt sikkerhet. Poenget mitt, er at vi ikke trenger å gå mer enn 2-3 tiår tilbake i tid for å finne at ting som regnes som helt uakseptabelt idag, ikke engang ble regnet som et problem på den tiden. Vi hadde ikke engang sikkerhetsbelter i baksetene, EU-godkjente lekeapparater med riktig sand under huskene, eller sykkelhjelmer. For ikke å snakke om at folk røyket i vårt nærvær, uansett hvor vi befant oss! Det ironiske er at man levde helt fint med disse tingene dengang. Mens det nå regnes det som totalt uakseptabelt og uansvarlig, - selv hvis det skjer unntaksvis! Selvfølgelig synes jeg det er flott at vi har fått bedre sikringsutstyr. Og behovet er selvsagt større enn før, særlig når det gjelder trafikk og bilkjøring. Derfor bør man bruke det så langt det lar seg gjøre! Men jeg synes det av og til er litt tendenser til krisemaksimering, og det er det jeg reagerer på. ''Det ironiske er at man levde helt fint med disse tingene dengang.'' Nei, alle gjorde ikke det. Det var flere barn som døde før enn nå. Jeg er ikke villig til å ofre noen! http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.6172130 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Mitt hovedpoeng var vel først og fremst at jeg ikke ville svare kategorisk på hva jeg ville gjort i en tenkt situasjon, fordi når man står midt oppe i det og er fortvilet over dette og hint, er det ikke alltid man tenker like rasjonelt som man gjør når man er oppjaget av ting som har skjedd. Du ville aldri gått slik & sånn tur osv sier du, men opplever du aldri at ting har skjedd uten at det har vært nøye planlagt og at alle eventualiteter alltid har vært tenkt gjennom i etterhånd? Når man får seg servert en historie som f eks den kanariøy-trilleturen min, er det selvsagt mye lettere å tenke seg hvordan problemet kunne vært unngått (f eks la være å dra til byen, men være på hotellet i ødemarka hele ferien) enn det er når man står oppe i det og tiden plutselig har gått og turen varte lenger og mørket kom fortere og man ikke tenkte på manglende gatelys eller annet som kunne lyst opp veien som f eks mer bebyggelse etc etc Jeg klarer jo ikke å se for meg at jeg skulle havne i _din_ situasjon heller. ''Men hadde det vært en sånn vei, hadde jeg nok ikke gått der i lyset heller...'' Virkelig? Går du aldri langs landeveier i fullt solskinn fordi det ikke er gatebelysning og/eller bebyggelse som ville lyst opp veien når det blir mørkt? ''Jeg ville aldri bestille en taxi med barnesete til noe sånt uten å forhåndsbestille! '' Det gjorde jeg - selvsagt! Men først så kommer ikke drosjen; jeg står utenfor huset med koffert og baby klar, ser på klokka og blir stadig mer engstelig og stresset pga tidsaspektet. Da den omsider kom, var jeg ultrastresset over å ikke rekke flyet (OG dermed alt annet som jeg skulle rekke på destinasjonsstedet), så jeg klarte ihvertfall ikke å tenke så klart da jeg sto der, og taxien omsider dukket opp med bare 1-2-3-sete. Det falt meg ikke inn å tenke at jeg skulle kreve at han hentet barnesete og deretter kjørte i mange, mange timer for å komme frem... Så da satte jeg barnet i 1-2-3-setet. Det var selvsagt ikke optimalt, men barnet var tross alt ikke _løst_. ''Det eneste som ville fått meg til å ta med en løs baby i bil, var om det av en eller annen grunn var farligere å la være.'' I det Kanariøy-eksemplet tror jeg det ville vært farligere å trille vogna langs en mørk vei....;-) For det første: Da jeg sa jeg nok heller ikke ville gått langs den veien midt på dagen, så gjaldt det - som jeg skrev - dersom det var en hovedvei med høy hastighet på trafikken! Ikke en øde landevei... Når det gjelder taxituren misforstod jeg deg. Jeg veit ikke hva et 1-2-3 sete er, og regnet med at det var noe som ikke passet til ditt barn i det hele tatt, og at du dermed hadde barnet løst. Et sete som ikke passer 100% er stort sett bedre enn ingenting! Hadde jeg vært på denne Kanariøytrilleturen og vurdert det som at det var farligere å gå langs veien hjem enn å kjøre bil uten sete - ja så hadde jo jeg også valgt å kjøre bil uten sete... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Tør vedde på at du aldri kjører med usikrede barn i bilen igjen! Jeg har vært på Volvo sitt sikkerhetssenter og fått se hva som skjer med løse barn og voksne i bilen under kollisjoner i svært lave hastigheter, og det er ikke pent! Der lærte jeg også noe jeg egentlig ikke har tenkt på før - nemlig at man bør bruke belte ikke bare for egen del, men for ikke å påføre de andre i bilen store skader dersom bilen skulle gå rundt e.l. De fortalte om en mann som hadde knekt nakken på kona si og drept henne da bilen gikk rundt mens han var usikret. Han blei jo selvfølgelig ødelagt for livet! ''Der lærte jeg også noe jeg egentlig ikke har tenkt på før - nemlig at man bør bruke belte ikke bare for egen del, men for ikke å påføre de andre i bilen store skader dersom bilen skulle gå rundt e.l. '' Veldig viktig! Jeg har hatt på voksne passasjerer bak i bilen som ikke vil ha på belte, og som sier så kjekt at "jeg betaler bota hvis vi blir tatt i kontroll". Men poenget er jo at de ikke bare risikerer sitt eget liv og helse, men i aller høyeste grad også live og helse til sjåføren/andre passasjerer i bilen. Jeg skjønner heller ikke hvorfor taxisjåfører synes det er så viktig å "slippe" beltebruk. Fordi de må gå mye inn & ut?? Ikke mer enn enn en mor på farta mellom barnehage og butikk og slikt. I verdens mest kjente bilulykke brukte kun én person belte, og han er den eneste som lever i dag. Verken stor og presumptivt trygg bil eller airbags kunne redde de andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Ok, da er du i hvertfall konsekvent Har inntrykk av at mange synes det er veldig viktig å ha det helt rette setet til barnet i egen bil, mens de knapt tenker på at det ikke er sikring på buss og trikk (kfr. buss-tråd for noen dager siden!). Til en viss grad sitter en tryggere på en stor buss, men det kan lett skje skader der og, om ulykken er ute. Ikke sjelden vogner velter ved uvøre kjøring etc. Jeg svarte på den tråden også, og skrev at nettopp av den grunn har jeg ikke tatt med meg babyen min på bussen! Jeg er veldig glad jeg har bil og bor i et område der det er mer naturlig å kjøre selv enn å ta buss! Heldigvis er det belter på E6-ekspressen osv... Jeg er kanskje ekstrem, men jeg skal ha for at jeg er konsekvent ja:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 For det første: Da jeg sa jeg nok heller ikke ville gått langs den veien midt på dagen, så gjaldt det - som jeg skrev - dersom det var en hovedvei med høy hastighet på trafikken! Ikke en øde landevei... Når det gjelder taxituren misforstod jeg deg. Jeg veit ikke hva et 1-2-3 sete er, og regnet med at det var noe som ikke passet til ditt barn i det hele tatt, og at du dermed hadde barnet løst. Et sete som ikke passer 100% er stort sett bedre enn ingenting! Hadde jeg vært på denne Kanariøytrilleturen og vurdert det som at det var farligere å gå langs veien hjem enn å kjøre bil uten sete - ja så hadde jo jeg også valgt å kjøre bil uten sete... Slik ser et 1-2-3 sete ut - passer jo ikke særlig bra for en på drøye året pga kroppslengden. http://www.ottomoe.no/bilder/besafe123.gif Syden turen var langs landevei, ja. Men misforstå meg rett;-) Jeg er _veldig_ streng på bilbeltebruk, og ikke bare på barn, men også på voksne. Alle passasjerer i min bil må bruke, og jeg bruker konsekvent belte i taxi. Men jeg kjører jo buss, da, og der er det ikke belter (på bybusser). Så mine historier om fravær av beltebruk eller bruk av feil bilsete er ikke akseptable på noen som helst måte - jeg synes ikke dette er "bra nok" eller "greit nok" for en gang i blant eller bare en liten tur osv osv. Det er ikke noen unnskyldning, men bare en forklaring på at vi alle kan ende opp med å gjøre ting man ikke ville ha gjort i en mindre stressende situasjon der faktirene var annerledes. Det er tross alt menneskelig å feile;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 ''Der lærte jeg også noe jeg egentlig ikke har tenkt på før - nemlig at man bør bruke belte ikke bare for egen del, men for ikke å påføre de andre i bilen store skader dersom bilen skulle gå rundt e.l. '' Veldig viktig! Jeg har hatt på voksne passasjerer bak i bilen som ikke vil ha på belte, og som sier så kjekt at "jeg betaler bota hvis vi blir tatt i kontroll". Men poenget er jo at de ikke bare risikerer sitt eget liv og helse, men i aller høyeste grad også live og helse til sjåføren/andre passasjerer i bilen. Jeg skjønner heller ikke hvorfor taxisjåfører synes det er så viktig å "slippe" beltebruk. Fordi de må gå mye inn & ut?? Ikke mer enn enn en mor på farta mellom barnehage og butikk og slikt. I verdens mest kjente bilulykke brukte kun én person belte, og han er den eneste som lever i dag. Verken stor og presumptivt trygg bil eller airbags kunne redde de andre. Taxisjåfører er jo ut og inn av bilen i 10 - 12 - 14 timer om dagen da, men det er fortsatt ikke god nok grunn for å slippe belte! Synes nå jeg... De risikerer jo dermed livet til passasjerene sine også! Men andre veien: Jeg synes jeg ser en voksen, full mann finne seg i å bli fortalt av drosjesjåføren at han må ta på seg bilbeltet;-) Hvilken ulykke er det du tenker på? Sikkert noe jeg burde vite som jeg ikke veit igjen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Tør vedde på at du aldri kjører med usikrede barn i bilen igjen! Jeg har vært på Volvo sitt sikkerhetssenter og fått se hva som skjer med løse barn og voksne i bilen under kollisjoner i svært lave hastigheter, og det er ikke pent! Der lærte jeg også noe jeg egentlig ikke har tenkt på før - nemlig at man bør bruke belte ikke bare for egen del, men for ikke å påføre de andre i bilen store skader dersom bilen skulle gå rundt e.l. De fortalte om en mann som hadde knekt nakken på kona si og drept henne da bilen gikk rundt mens han var usikret. Han blei jo selvfølgelig ødelagt for livet! En annen ting de fleste ikke tenker på,- man bør ikke ha penner o.l. i brystlommen/innerlomme når man rett bak en airbag. Eller pipe i munnen - men det er vel ikke så mange som har her ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.