Gå til innhold

Ang bilseter - hva ville dere gjort?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Gjest ransutsatt

''Der lærte jeg også noe jeg egentlig ikke har tenkt på før - nemlig at man bør bruke belte ikke bare for egen del, men for ikke å påføre de andre i bilen store skader dersom bilen skulle gå rundt e.l. ''

Veldig viktig! Jeg har hatt på voksne passasjerer bak i bilen som ikke vil ha på belte, og som sier så kjekt at "jeg betaler bota hvis vi blir tatt i kontroll". Men poenget er jo at de ikke bare risikerer sitt eget liv og helse, men i aller høyeste grad også live og helse til sjåføren/andre passasjerer i bilen.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor taxisjåfører synes det er så viktig å "slippe" beltebruk. Fordi de må gå mye inn & ut?? Ikke mer enn enn en mor på farta mellom barnehage og butikk og slikt.

I verdens mest kjente bilulykke brukte kun én person belte, og han er den eneste som lever i dag. Verken stor og presumptivt trygg bil eller airbags kunne redde de andre.

Taxisjåfører er fritatt for sikkerhetsselebruk fordi de er svært utsatt for ran og overfall, og da skal de selv kunne bestemme om de ønsker å bruke sele eller ikke.

Om det statistisk sett er lurt (om de på denne måten risikerer med skade i forbindelser med bilulykke enn ved ran) vet jeg ikke, men det er ekkelt at det er et såpass ransutsatt yrke at de har fått dispensasjon fra veitrafikkloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

42

• morsan

21

• PieLill

16

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Slik ser et 1-2-3 sete ut - passer jo ikke særlig bra for en på drøye året pga kroppslengden.

http://www.ottomoe.no/bilder/besafe123.gif

Syden turen var langs landevei, ja.

Men misforstå meg rett;-) Jeg er _veldig_ streng på bilbeltebruk, og ikke bare på barn, men også på voksne. Alle passasjerer i min bil må bruke, og jeg bruker konsekvent belte i taxi.

Men jeg kjører jo buss, da, og der er det ikke belter (på bybusser).

Så mine historier om fravær av beltebruk eller bruk av feil bilsete er ikke akseptable på noen som helst måte - jeg synes ikke dette er "bra nok" eller "greit nok" for en gang i blant eller bare en liten tur osv osv. Det er ikke noen unnskyldning, men bare en forklaring på at vi alle kan ende opp med å gjøre ting man ikke ville ha gjort i en mindre stressende situasjon der faktirene var annerledes.

Det er tross alt menneskelig å feile;-)

Der er jeg absolutt enig, og det var vel det jeg skrev også... At det er "forståelig" men ikke ok! Også hender det selvfølgelig at man gjør ting man selv ikke føler ok heller...

Slik du beskriver ditt forhold til sikkerhet i bil, er jeg forresten rimelig sikker på at du også heller ville ventet 20 min ekstra med gråtende baby enn å ta henne med i bil uten sete...

Nei, setet passer nok ikke akkurat for en 1-åring, men så lenge du fikk beltet rundt i ca riktig høyde (ikke over halsen f.eks), så satt h*n nok myyyyyye tryggere der enn uten sete slik jeg trodde først ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting de fleste ikke tenker på,- man bør ikke ha penner o.l. i brystlommen/innerlomme når man rett bak en airbag.

Eller pipe i munnen - men det er vel ikke så mange som har her ;-)

Jeg har faktisk ikke tenkt på det i forhold til airbagen, men har jeg mobiltelefon eller annet i lommen og det kommer i klem når jeg tar på meg beltet, så tar jeg det ut! Vil nemlig ikke ha knust bekken på grunn av en mobiltelefon...

Ikke så mange som sitter med pipe i munnen kanskje nei, men innmari mange som sitter med mascarakoster og greier ved øynene både mens de kjører selv og når de sitter på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxisjåfører er jo ut og inn av bilen i 10 - 12 - 14 timer om dagen da, men det er fortsatt ikke god nok grunn for å slippe belte! Synes nå jeg... De risikerer jo dermed livet til passasjerene sine også! Men andre veien: Jeg synes jeg ser en voksen, full mann finne seg i å bli fortalt av drosjesjåføren at han må ta på seg bilbeltet;-)

Hvilken ulykke er det du tenker på? Sikkert noe jeg burde vite som jeg ikke veit igjen...

Måtte tenke lenge og vel før jeg fant ut av det:

''Prinsesse Diana, hennes kjæreste Dodi al-Fayed og sjåføren Henri Paul omkom i en bilulykke i Paris 31. august 1997. Livvakten Trevor Rees-Jones overlevde.''

Jeg hadde helt glemt at han overlevde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Der lærte jeg også noe jeg egentlig ikke har tenkt på før - nemlig at man bør bruke belte ikke bare for egen del, men for ikke å påføre de andre i bilen store skader dersom bilen skulle gå rundt e.l. ''

Veldig viktig! Jeg har hatt på voksne passasjerer bak i bilen som ikke vil ha på belte, og som sier så kjekt at "jeg betaler bota hvis vi blir tatt i kontroll". Men poenget er jo at de ikke bare risikerer sitt eget liv og helse, men i aller høyeste grad også live og helse til sjåføren/andre passasjerer i bilen.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor taxisjåfører synes det er så viktig å "slippe" beltebruk. Fordi de må gå mye inn & ut?? Ikke mer enn enn en mor på farta mellom barnehage og butikk og slikt.

I verdens mest kjente bilulykke brukte kun én person belte, og han er den eneste som lever i dag. Verken stor og presumptivt trygg bil eller airbags kunne redde de andre.

Men her påstås at

1) Han visstnok ikke brukte belte likevel

2) Hvis han brukte belte, hadde han gjort noe galt, siden en livvakt visstnok helst ikke skal bruke belte (være klar til å beskytte sine klienter)

http://en.wikipedia.org/wiki/Trevor_Rees-Jones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxisjåfører er jo ut og inn av bilen i 10 - 12 - 14 timer om dagen da, men det er fortsatt ikke god nok grunn for å slippe belte! Synes nå jeg... De risikerer jo dermed livet til passasjerene sine også! Men andre veien: Jeg synes jeg ser en voksen, full mann finne seg i å bli fortalt av drosjesjåføren at han må ta på seg bilbeltet;-)

Hvilken ulykke er det du tenker på? Sikkert noe jeg burde vite som jeg ikke veit igjen...

Helt enig med deg i at både taxisjåføren selv bør bruke belte OG be passasjerene ta på.

Og: De var ulykken med Diana, ja, som Katt-ja svarte deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Taxisjåfører er fritatt for sikkerhetsselebruk fordi de er svært utsatt for ran og overfall, og da skal de selv kunne bestemme om de ønsker å bruke sele eller ikke.

Om det statistisk sett er lurt (om de på denne måten risikerer med skade i forbindelser med bilulykke enn ved ran) vet jeg ikke, men det er ekkelt at det er et såpass ransutsatt yrke at de har fått dispensasjon fra veitrafikkloven.

Jeg har hørt det der, og synes det høres ut som en liksom-unnskyldning. Det er visstnok for at ikke en i baksetet skal kunne kvele taxisjåføren med beltet....

De kunne jo bare ha montert en plate bak setet eller gjort andre tiltak. Dessuten har stadig flere taxier kamera i bilene nå.

Jeg har forresten hørt at de må slutte med dette "unntaket" og begynne m beltebruk, men jeg har ikke tid til å søke det opp nå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte tenke lenge og vel før jeg fant ut av det:

''Prinsesse Diana, hennes kjæreste Dodi al-Fayed og sjåføren Henri Paul omkom i en bilulykke i Paris 31. august 1997. Livvakten Trevor Rees-Jones overlevde.''

Jeg hadde helt glemt at han overlevde...

Aha, stemmer det! Blei han ikke skadet heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, stemmer det! Blei han ikke skadet heller?

Han ble alvorlig skadet...

''Because he suffered a head injury in the crash, Rees-Jones does not recall particulars of the accident. He allegedly survived because he was wearing a seatbelt.[1] However, a December 2006 Operation Paget technical examination said that none of the occupants of the car were wearing a seat belt at the time of the collision.

Rees-Jones suffered serious head injuries in the crash. His face was flattened: numerous bones were broken or crushed. His face was reconstructed from family photographs by a world-class maxillofacial surgeon, Luc Chikhani, using about 150 pieces of titanium to hold the bones together and recreate the original shape.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i at både taxisjåføren selv bør bruke belte OG be passasjerene ta på.

Og: De var ulykken med Diana, ja, som Katt-ja svarte deg:-)

I 1997 var jeg 15 år, og brydde meg nok ikke videre om verken prinsesse Di eller hvordan hun døde! Jeg husker nyheten om at hun hadde omkommet i en bilulykke, men har aldri visst om de hadde bilbelter på seg eller ei... Men det burde jo være fantastisk reklame for bilbeltebruk, noe hele verden har fått med seg!

Må forresten si at den beste reklamen jeg har sett noengang er bilbeltereklamen om de som kjører i et tre. Du kan se at "sjelene" forlater kroppene, men den ene "sjelen" kommer ikke løs - for den sitter fast i bilbeltet! Den får jeg frysninger av HVER gang jeg ser den! Den er så talende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble alvorlig skadet...

''Because he suffered a head injury in the crash, Rees-Jones does not recall particulars of the accident. He allegedly survived because he was wearing a seatbelt.[1] However, a December 2006 Operation Paget technical examination said that none of the occupants of the car were wearing a seat belt at the time of the collision.

Rees-Jones suffered serious head injuries in the crash. His face was flattened: numerous bones were broken or crushed. His face was reconstructed from family photographs by a world-class maxillofacial surgeon, Luc Chikhani, using about 150 pieces of titanium to hold the bones together and recreate the original shape.''

Urgh...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ventet på setet, jeg også. Ingen tvil.

Du som virkelig veit hva det vil si å ha et sykt barn tar nok ingen sjanser nei! Ikke det at du ikke ville gjort det ellers:-) Men man blir vel ekstra klar over hva man har, og at man gjør det man kan for å få beholde det vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Vi hadde ikke engang sikkerhetsbelter i baksetene, EU-godkjente lekeapparater med riktig sand under huskene, eller sykkelhjelmer. For ikke å snakke om at folk røyket i vårt nærvær, uansett hvor vi befant oss!

Det ironiske er at man levde helt fint med disse tingene dengang. Mens det nå regnes det som totalt uakseptabelt og uansvarlig, - selv hvis det skjer unntaksvis!''

Poenget er at vi _ikke_ levde helt fint med dette. Noen lever ikke lengre en gang...

Det var mange plasser flere i min familie ikke kunne være før røykeloven kom. De tåler ikke røyk. - Og tålte det ikke da heller. Det er en sann befrielse for dem å slippe å bli sett på som de tilhører en eller annen gal sekt fordi de ikke kan være i nærheten av røyk. Det er jo også hyggelig å endelig kunne spise på resturant.

Jeg husker mange alvorlig ulykker, med katastrofalt utfall, som enten ikke ville skjedd eller ikke ville blitt så alvorlige med dagens sikringsutstyr. Jeg kan være enig i at man i dag iblant går vel langt i å beskytte barna mot småskrammer.

Men bilsete og sykkelhjelm handler ikke om å forebygge småskrammer. Det kan handle om liv og død. Så etter som jeg ikke er i stand til å planlegge mine bilulykker sikrer jeg barna i bil så langt det står i min makt. De må også bruke sykkelhjelm.

mvh

Hvis du har tolket mitt innlegg som argumentasjon MOT å sikre barna sine, så har du misforstått!

Men trådstarter spurte om noen syntes de var ekstreme. Og utifra situasjonen hun beskrev, så syntes jeg at de var det.

Jeg ville nok ha reagert som venninnen hennes, og vært ufornuftig nok til å ta babyen på fanget for denne korte kjøreturen.

Ønsket om å komme meg fortest mulig hjem, ville nok veid tyngre enn redselen for den minimale risikoen..

Men dette burde jeg selvsagt ikke innrømme her inne blant alle "supermødrene..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tolket mitt innlegg som argumentasjon MOT å sikre barna sine, så har du misforstått!

Men trådstarter spurte om noen syntes de var ekstreme. Og utifra situasjonen hun beskrev, så syntes jeg at de var det.

Jeg ville nok ha reagert som venninnen hennes, og vært ufornuftig nok til å ta babyen på fanget for denne korte kjøreturen.

Ønsket om å komme meg fortest mulig hjem, ville nok veid tyngre enn redselen for den minimale risikoen..

Men dette burde jeg selvsagt ikke innrømme her inne blant alle "supermødrene..."

Jeg synes bare at argumentasjonen om at det gikk så bra for 30 år siden blir for syltynn. Det stemmer ikke.

Om man argumenterer om den tross alt minimale risikoen, kan jeg derimot være med på tankegangen.

Selv ville jeg valgt annerledes. Jeg har sett for mye av at det er når 'man skal bare' at ting plutselig går til he....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det hendte noen få ganger da ungene var små at de satt uten sete - men det var ikek noen god følelse. Husker f.eks. en gang jeg hentet eldstemann i barnehagen (han var to år), og vi skulle ta bussen - så var det ei mor som bodde like ved oss som spurte om vi ville sitte på med henne. Hun hadde jo da bare sete til sitt barn. Vi gjorde det...og det gikk bra.

I sommer kolliderte vi i 50 km/t, med alle fem i bilen. Alle satt forskriftsmessig sikret ( de to på 4 og 7 i pute m/ rygg, han på 9 på pute), alle med sikkerhetsseler på. Vi kom fra det med bare blåmerker, men bilen ble kondemnert...

Et usikret barn hadde blitt kastet ut av bilen og fått store skader....

Grøss... og Hurra!

Jeg tenker på alle sikringstiltak som en kost-nyttevurdering.

Å sikre alle passasjerer i en bli har en enorm nytteverdi i forhold til økonomiske, tids- og komfortmessige kostnader den dagen det smeller.

Men det behøver jeg jo ikke fortelle deg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting de fleste ikke tenker på,- man bør ikke ha penner o.l. i brystlommen/innerlomme når man rett bak en airbag.

Eller pipe i munnen - men det er vel ikke så mange som har her ;-)

Det har jeg ikke tenkt på.

Takk!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1997 var jeg 15 år, og brydde meg nok ikke videre om verken prinsesse Di eller hvordan hun døde! Jeg husker nyheten om at hun hadde omkommet i en bilulykke, men har aldri visst om de hadde bilbelter på seg eller ei... Men det burde jo være fantastisk reklame for bilbeltebruk, noe hele verden har fått med seg!

Må forresten si at den beste reklamen jeg har sett noengang er bilbeltereklamen om de som kjører i et tre. Du kan se at "sjelene" forlater kroppene, men den ene "sjelen" kommer ikke løs - for den sitter fast i bilbeltet! Den får jeg frysninger av HVER gang jeg ser den! Den er så talende!

Den som gjør mest inntrykk på meg er "baklengsfilmen" av en ung gutt som blir forulykket og hardt kvestet.

Særlig når den avsluttes med "Skrevet og opplevd av...".

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde heldigvis sånn grind mellom baksetet og bagasjerommet - så ingenting av løse ting fløy rundt i kupéen.

Men vi hadde handlet - melk og youghurt og juice - og det ble sauset rundt i en salig blanding......

Begge pc'ene lå i pc-koffertene med reima på - og begge var uskadet - det var vi litt spente på.

Dette skjedde for nøyaktig fire uker siden - og i går fikk vi endelig bestemt oss for ny bil :-)

Gratulerer med ny bil, eller snart ny bil.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dere var litt ekstreme - utifra omstendighetene.

Med sliten grinete baby, regnvær, og lang ventetid ville jeg nok valgt enkleste utvei og tatt sjansen på å sitte i baksetet med babyen.Med tanke på at det også var en kort tur i forholdsvis lav fart.

Hadde det dreid seg om en lengre tur i høyere hastighet, ville det vært en annen sak.

Men vi som er 30+ vokste faktisk opp med biler som ikke engang hadde sikkerhetsbelter i baksetene, og langt mindre barneseter!

De fleste av oss overlevde bilkjøring allikevel...

Stå rett opp og ned. La deg falle stivt fremover på mage/hode.

Da har du simulert en kolisjon i ca 30km i timen tror jeg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...