Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Den som gjør mest inntrykk på meg er "baklengsfilmen" av en ung gutt som blir forulykket og hardt kvestet. Særlig når den avsluttes med "Skrevet og opplevd av...". mvh Sant, den er sterk den også - nettopp fordi det står skrevet og opplevd av! Men den andre taler til meg mer gett...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Sant, den er sterk den også - nettopp fordi det står skrevet og opplevd av! Men den andre taler til meg mer gett...! Det er vel derfor de lager disse filmene i flere ulike utgaver. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Det er vel derfor de lager disse filmene i flere ulike utgaver. ;-) mvh Det er nok det! Vi lar oss påvirke av forskjellige inntrykk, og dette er et budskap som bør ut til alle mennesker...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Mitt hovedpoeng var vel først og fremst at jeg ikke ville svare kategorisk på hva jeg ville gjort i en tenkt situasjon, fordi når man står midt oppe i det og er fortvilet over dette og hint, er det ikke alltid man tenker like rasjonelt som man gjør når man er oppjaget av ting som har skjedd. Du ville aldri gått slik & sånn tur osv sier du, men opplever du aldri at ting har skjedd uten at det har vært nøye planlagt og at alle eventualiteter alltid har vært tenkt gjennom i etterhånd? Når man får seg servert en historie som f eks den kanariøy-trilleturen min, er det selvsagt mye lettere å tenke seg hvordan problemet kunne vært unngått (f eks la være å dra til byen, men være på hotellet i ødemarka hele ferien) enn det er når man står oppe i det og tiden plutselig har gått og turen varte lenger og mørket kom fortere og man ikke tenkte på manglende gatelys eller annet som kunne lyst opp veien som f eks mer bebyggelse etc etc Jeg klarer jo ikke å se for meg at jeg skulle havne i _din_ situasjon heller. ''Men hadde det vært en sånn vei, hadde jeg nok ikke gått der i lyset heller...'' Virkelig? Går du aldri langs landeveier i fullt solskinn fordi det ikke er gatebelysning og/eller bebyggelse som ville lyst opp veien når det blir mørkt? ''Jeg ville aldri bestille en taxi med barnesete til noe sånt uten å forhåndsbestille! '' Det gjorde jeg - selvsagt! Men først så kommer ikke drosjen; jeg står utenfor huset med koffert og baby klar, ser på klokka og blir stadig mer engstelig og stresset pga tidsaspektet. Da den omsider kom, var jeg ultrastresset over å ikke rekke flyet (OG dermed alt annet som jeg skulle rekke på destinasjonsstedet), så jeg klarte ihvertfall ikke å tenke så klart da jeg sto der, og taxien omsider dukket opp med bare 1-2-3-sete. Det falt meg ikke inn å tenke at jeg skulle kreve at han hentet barnesete og deretter kjørte i mange, mange timer for å komme frem... Så da satte jeg barnet i 1-2-3-setet. Det var selvsagt ikke optimalt, men barnet var tross alt ikke _løst_. ''Det eneste som ville fått meg til å ta med en løs baby i bil, var om det av en eller annen grunn var farligere å la være.'' I det Kanariøy-eksemplet tror jeg det ville vært farligere å trille vogna langs en mørk vei....;-) I ditt drosjeeksempel ville nok jeg vært omtrent der jeg følte jeg ikke hadde noe reelt alternativ. Så der hadde kanskje jeg også satt meg inn i drosjen. Om det derimot bare var bekvemmelighet på spill, ville jeg valgt sikkerhet fremfor bekvemmelighet. Og jeg ville nok også valgt taxi fremfor å gå langs en dårlig opplyst vei med høy fart. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Gratulerer med ny bil, eller snart ny bil. mvh Takk, takk - den kommer fra Tyskland om en stund :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 I 1997 var jeg 15 år, og brydde meg nok ikke videre om verken prinsesse Di eller hvordan hun døde! Jeg husker nyheten om at hun hadde omkommet i en bilulykke, men har aldri visst om de hadde bilbelter på seg eller ei... Men det burde jo være fantastisk reklame for bilbeltebruk, noe hele verden har fått med seg! Må forresten si at den beste reklamen jeg har sett noengang er bilbeltereklamen om de som kjører i et tre. Du kan se at "sjelene" forlater kroppene, men den ene "sjelen" kommer ikke løs - for den sitter fast i bilbeltet! Den får jeg frysninger av HVER gang jeg ser den! Den er så talende! Den dagen Diana døde satt jeg med en 3 mnd gammel baby og hadde derfor ekstra mange grunner til å bli emosjonell over det som skjedde. Særlig da det første bildet av de to unge sønnene hennes sto i avisen med billedteksten: "To morløse gutter". DA rant tårene fritt..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 I ditt drosjeeksempel ville nok jeg vært omtrent der jeg følte jeg ikke hadde noe reelt alternativ. Så der hadde kanskje jeg også satt meg inn i drosjen. Om det derimot bare var bekvemmelighet på spill, ville jeg valgt sikkerhet fremfor bekvemmelighet. Og jeg ville nok også valgt taxi fremfor å gå langs en dårlig opplyst vei med høy fart. mvh :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Den dagen Diana døde satt jeg med en 3 mnd gammel baby og hadde derfor ekstra mange grunner til å bli emosjonell over det som skjedde. Særlig da det første bildet av de to unge sønnene hennes sto i avisen med billedteksten: "To morløse gutter". DA rant tårene fritt..... Jeg mener at jeg var på speidertur den helga - var det høsten 98? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Den dagen Diana døde satt jeg med en 3 mnd gammel baby og hadde derfor ekstra mange grunner til å bli emosjonell over det som skjedde. Særlig da det første bildet av de to unge sønnene hennes sto i avisen med billedteksten: "To morløse gutter". DA rant tårene fritt..... Det er stor forskjell på hva man kan finne på å gråte for når man er 15 år og når man har en liten baby ja;-) Når man har så mye å miste, blir man ekstra sårbar! Og kan nok lettere sette seg inn i andres situasjon også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg mener at jeg var på speidertur den helga - var det høsten 98? Husker bare at jeg skulle på do grytidlig på morran og i dodøra møtte jeg samboeren min som hadde vært der før meg, han hadde hatt på radioen og var temmelig oppskaket:"Lady Diana er død i en bilulykke i natt!" Jeg bare så på ham og tenkte:"Jaja, nå har det rabla for ham." *Hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg mener at jeg var på speidertur den helga - var det høsten 98? Nei, høsten 1997. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Husker bare at jeg skulle på do grytidlig på morran og i dodøra møtte jeg samboeren min som hadde vært der før meg, han hadde hatt på radioen og var temmelig oppskaket:"Lady Diana er død i en bilulykke i natt!" Jeg bare så på ham og tenkte:"Jaja, nå har det rabla for ham." *Hehe* ;-) Jeg husker at mannen min hadde hentet inn avisa fra postkassen, der hovesaken var at Diana var alvorlig skadet i en bilulykke. Han sa "gjett hvem som er hardt skadet i en bilulykke?" Og jeg gjettet på Jahn Teigen.... Så måtte vi jo sjekke om tekst-tv hadde noe mer om denne saken. På vei mot TV'en husket jeg at jeg tenkte på hva de mente med alvorlig skadet - ville hun bli vansiert? Måtte hun bruke rullestol eller stokk resten av livet, osv. Vi slo på TV'en og fikk da se at hun var død. Det var veldig uvirkelig, og jeg vil nok for alltid huske detaljene om hvor jeg var osv da jeg fikk høre nyheten om Diana, akkurat som jeg husker da jeg fikk vite at Palme hadde blitt drept. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 ;-) Jeg husker at mannen min hadde hentet inn avisa fra postkassen, der hovesaken var at Diana var alvorlig skadet i en bilulykke. Han sa "gjett hvem som er hardt skadet i en bilulykke?" Og jeg gjettet på Jahn Teigen.... Så måtte vi jo sjekke om tekst-tv hadde noe mer om denne saken. På vei mot TV'en husket jeg at jeg tenkte på hva de mente med alvorlig skadet - ville hun bli vansiert? Måtte hun bruke rullestol eller stokk resten av livet, osv. Vi slo på TV'en og fikk da se at hun var død. Det var veldig uvirkelig, og jeg vil nok for alltid huske detaljene om hvor jeg var osv da jeg fikk høre nyheten om Diana, akkurat som jeg husker da jeg fikk vite at Palme hadde blitt drept. Det er rart det der - hvordan noen ulykker virkelig har satt spor... Jeg husker Alexander Kielland ulykken - husker da jeg stod opp, gikk pappa rundt i stua og var fortvilet over det som var skjedd,.... Også Palme-drapet husker jeg - da var mamma på en jobbtur til Trondheim, og pappa var hos oss. En av de dagene holdt jeg på å ødelegge vaskemaskinen - hadde ikke lukket lokket til trommelen skikkelig så det var nesten begynt å brenne..... Og da Ceucesco ble henrettet - det var i jula - og pappa skulle få med seg hver minste detalj i alle nyhetssendingene, tror faktisk vi hadde på TV'en mens vi spiste julmiddag på julaften..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Nei, høsten 1997. OK - jeg var speiderleder da også, så jeg tror det stemmer med den turen. Muligens at det var begravelsen som var mens jeg var på tur - fikk i alle fall ikke den med meg på TV. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Det er rart det der - hvordan noen ulykker virkelig har satt spor... Jeg husker Alexander Kielland ulykken - husker da jeg stod opp, gikk pappa rundt i stua og var fortvilet over det som var skjedd,.... Også Palme-drapet husker jeg - da var mamma på en jobbtur til Trondheim, og pappa var hos oss. En av de dagene holdt jeg på å ødelegge vaskemaskinen - hadde ikke lukket lokket til trommelen skikkelig så det var nesten begynt å brenne..... Og da Ceucesco ble henrettet - det var i jula - og pappa skulle få med seg hver minste detalj i alle nyhetssendingene, tror faktisk vi hadde på TV'en mens vi spiste julmiddag på julaften..... *he he* TV på under julemiddagen hadde ihvertfall ikke vi! :-) Vedr Palme: Har fikk jeg ikke med meg nyheten om morgenen etter drapet (dette var en lørdag). Jeg hadde overnattet hos min daværende kjæreste, og vi dro på formiddagskino uten å sjekke aviser eller høre på radio. Denne kinosalen lå slik til at vi ble sluppet ut gjennom foajéen, og ikke ut en bakdør. I foajéen sto en TV på, og akkurat idet vi kom ut fra kinosalen, hørte vi Einar Slyngstad si "Olof Palme døde i går etter å ha blitt skutt...." Hele kinogruppen bråstoppet for å få med seg nyheten. Var nok flere enn oss som ikke hadde fått dette med seg før. Jeg var ytterst sjokkert over at noe slikt kunne skje i vårt naboland. Min daværende kjæreste var også "i prinsippet" sjokkert over drapet, men syntes uansett det ikke var noe stort tap, for Palme var jo "bare" sosialdemokrat!! Gjett om jeg fikk hakeslepp for at min forholdsvis ferske kjæreste kunne mene noe slikt. Det hører vel med til historien at vi ikke var sammen så veldig lenge, uten at jeg skal gi Palme-uttalelsen skylda for det! *he he* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 *he he* TV på under julemiddagen hadde ihvertfall ikke vi! :-) Vedr Palme: Har fikk jeg ikke med meg nyheten om morgenen etter drapet (dette var en lørdag). Jeg hadde overnattet hos min daværende kjæreste, og vi dro på formiddagskino uten å sjekke aviser eller høre på radio. Denne kinosalen lå slik til at vi ble sluppet ut gjennom foajéen, og ikke ut en bakdør. I foajéen sto en TV på, og akkurat idet vi kom ut fra kinosalen, hørte vi Einar Slyngstad si "Olof Palme døde i går etter å ha blitt skutt...." Hele kinogruppen bråstoppet for å få med seg nyheten. Var nok flere enn oss som ikke hadde fått dette med seg før. Jeg var ytterst sjokkert over at noe slikt kunne skje i vårt naboland. Min daværende kjæreste var også "i prinsippet" sjokkert over drapet, men syntes uansett det ikke var noe stort tap, for Palme var jo "bare" sosialdemokrat!! Gjett om jeg fikk hakeslepp for at min forholdsvis ferske kjæreste kunne mene noe slikt. Det hører vel med til historien at vi ikke var sammen så veldig lenge, uten at jeg skal gi Palme-uttalelsen skylda for det! *he he* Det var nok Palme-synet hans som var dråpen som fikk begeret til å flyte over!!!! Andre nyhetssaker som jeg husker godt - var i 1991 da Gulf-krigen begynte. Jeg bodde i Frankrike da, og alle nyhetssendinger var smekkfulle av info om dette. Følte virkelig at jeg bodde i et land som var en aktiv part i krigen - broren til hun jeg bodde hos, var jagerflyger der nede, og hadde like før være på middag hos oss. Og det var skremmende å se hvordan alle søppelbøtter ble fjernet pga bombetrussel, og demonstrasjonstog i gatene mot krigen osv..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Det var nok Palme-synet hans som var dråpen som fikk begeret til å flyte over!!!! Andre nyhetssaker som jeg husker godt - var i 1991 da Gulf-krigen begynte. Jeg bodde i Frankrike da, og alle nyhetssendinger var smekkfulle av info om dette. Følte virkelig at jeg bodde i et land som var en aktiv part i krigen - broren til hun jeg bodde hos, var jagerflyger der nede, og hadde like før være på middag hos oss. Og det var skremmende å se hvordan alle søppelbøtter ble fjernet pga bombetrussel, og demonstrasjonstog i gatene mot krigen osv..... Ja, på det tidspunktet Palme-kommentaren kom, klarte jeg vel ikke å ta det helt alvorlig - ikke noe oppegående menneske har vel et slikt syn på menneskeliv at dersom det er en du er plitiks uenig med som blir henrettet, så er det ikke så farlig. Men det er klart at etterfølgende hendelser/kommentarer bare bekreftet at dette var en gutt/mann jeg absolutt ikke kunne være sammen med! :-) Ab nyhetssaker jeg husker spesielt godt er selvsagt slikt som 11. september, tsunamien og slikt, men dette med å være i et annet land enn hjemme kan gjøre at man husker nyheten litt ekstra godt. Jeg var på pakkereise i Bulgaria da Gorbatsjov i 1991 ble utsatt for et mislykket kuppforsøk i Moskva. Det å være i Øst-Europa når Sovjet-lederen utsettes for kuppforsøk i en tid der tilgangen på informasjon var svært sparsom (ikke noe internett den gangen), bare masse rykter som svirret mellom turistene, gjorde at vi følte at situasjonen var adskillig mer spent enn den nok ville vært hvis vi var hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Ja, på det tidspunktet Palme-kommentaren kom, klarte jeg vel ikke å ta det helt alvorlig - ikke noe oppegående menneske har vel et slikt syn på menneskeliv at dersom det er en du er plitiks uenig med som blir henrettet, så er det ikke så farlig. Men det er klart at etterfølgende hendelser/kommentarer bare bekreftet at dette var en gutt/mann jeg absolutt ikke kunne være sammen med! :-) Ab nyhetssaker jeg husker spesielt godt er selvsagt slikt som 11. september, tsunamien og slikt, men dette med å være i et annet land enn hjemme kan gjøre at man husker nyheten litt ekstra godt. Jeg var på pakkereise i Bulgaria da Gorbatsjov i 1991 ble utsatt for et mislykket kuppforsøk i Moskva. Det å være i Øst-Europa når Sovjet-lederen utsettes for kuppforsøk i en tid der tilgangen på informasjon var svært sparsom (ikke noe internett den gangen), bare masse rykter som svirret mellom turistene, gjorde at vi følte at situasjonen var adskillig mer spent enn den nok ville vært hvis vi var hjemme. 11. september ja - der har jeg en morsom kobling: Vi hadde hatt barnedåp for snuppa om søndagen den 9. september. Svigerforeldrene mine ble hos oss også mandagen, og da tirsdags morgen kom og de hadde dratt, var jeg egentlig ganske sliten og glad for at hele dåpen var over (selv om det var kjempekoselig osv)... Jeg gikk ut på lekeplassen med ungene (som da var 2,5 år + 3 mnd) og satt og halvsov på benken der... Så kom en nabo og spurte om jeg hadde sett nyhetene. Nei - svarte jeg i halvkoma... Han fortalte at det visstnok var noen fly som hadde styrtet i disse tårnene... Ja, ja, tenkte jeg - det er vel ikke så himla alvorlig.... Var egentlig helt likeglad til alt som het nyheter utenfor min egen navle - men jeg fikk jo litt sjokk da TV'en etterhvert kom på og jeg skjønte omfanget!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 11. september ja - der har jeg en morsom kobling: Vi hadde hatt barnedåp for snuppa om søndagen den 9. september. Svigerforeldrene mine ble hos oss også mandagen, og da tirsdags morgen kom og de hadde dratt, var jeg egentlig ganske sliten og glad for at hele dåpen var over (selv om det var kjempekoselig osv)... Jeg gikk ut på lekeplassen med ungene (som da var 2,5 år + 3 mnd) og satt og halvsov på benken der... Så kom en nabo og spurte om jeg hadde sett nyhetene. Nei - svarte jeg i halvkoma... Han fortalte at det visstnok var noen fly som hadde styrtet i disse tårnene... Ja, ja, tenkte jeg - det er vel ikke så himla alvorlig.... Var egentlig helt likeglad til alt som het nyheter utenfor min egen navle - men jeg fikk jo litt sjokk da TV'en etterhvert kom på og jeg skjønte omfanget!!!! Jeg hadde vært hjemme med syke barn tror jeg, den 11. september og hadde overhodet ikke fulgt med på tv. Søstra mi kom på besøk utpå ettermiddag og jeg skjønte ikke hva hun bablet om om fly og Twin Towers og terror og alt mulig. Fikk det snart med meg da jeg slo på tv'n da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 11. september ja - der har jeg en morsom kobling: Vi hadde hatt barnedåp for snuppa om søndagen den 9. september. Svigerforeldrene mine ble hos oss også mandagen, og da tirsdags morgen kom og de hadde dratt, var jeg egentlig ganske sliten og glad for at hele dåpen var over (selv om det var kjempekoselig osv)... Jeg gikk ut på lekeplassen med ungene (som da var 2,5 år + 3 mnd) og satt og halvsov på benken der... Så kom en nabo og spurte om jeg hadde sett nyhetene. Nei - svarte jeg i halvkoma... Han fortalte at det visstnok var noen fly som hadde styrtet i disse tårnene... Ja, ja, tenkte jeg - det er vel ikke så himla alvorlig.... Var egentlig helt likeglad til alt som het nyheter utenfor min egen navle - men jeg fikk jo litt sjokk da TV'en etterhvert kom på og jeg skjønte omfanget!!!! *S* Fort gjort å ikke skjønne alvoret i første omgang når man bare hører en "kortversjon". Jeg husker at det kvelden før hadde vært Stortings-valg, og nyhetssendingene og reportasjene denne dagen hadde vært preget av dette. Akkurat da flyene kræsjet var jeg på vei hjem med buss, og fikk ikke med meg dette. Men så skulle jeg svippe innom butikken etter litt mat, og i bilen skrudde jeg på radioen. Akkurat da var kl 16, og det kom nyheter. Nyhetsoppleseren sa "Denne nyhetssendingen kommer i sin helhet til å omhandle..." Før han rakk å si flyulykke eller terrorangrep eller hvordan han nå ordla seg, rakk jeg såvidt å tenke: "Å, nei! Ikke ENDA mer om valget!!" ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.