Gå til innhold

Straffbart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har kommet opp i en temmelig kinkig situasjon. Jeg har vært på jobbjakt den siste tiden (jeg er i et vikariat som er i ferd med å utløpe), og jeg har derfor søkt en del forskjellige stillinger (og ettersom jeg har vært i akutt behov for jobb, har jeg også slengt inn noen søknader på noen jobber jeg egentlig ikke har særlig lyst på).

Jeg har vært på noen intervjuer, og fikk tilbud om et kortvarig vikariat (en måned) på en jobb under kategorien "jobb jeg egentlig ikke har særlig lyst på". På dette tidspunktet hadde jeg ikke noe annet alternativ (og penger trenger man jo som kjent) - så jeg takket derfor ja og skrev kontrakt med denne arbeidsgiveren (en jobb jeg for øvrig ikke har begynt i ennå).

Nå har jeg imidlertid fått tilbud om fast jobb et annet sted. Dette er en langt mer interessant jobb, der jeg får brukt utdannelsen min. De vil dog at jeg skal begynne umiddelbart.

Hva skjer hvis man bryter en ikke påbegynt arbeidskontrakt? Det er selvsagt moralsk forkastelig (man setter arbeidsgiver i en vanskelig situasjon) - men kan man bli gjort strafferettslig ansvarlig?

Noen som vet?

Skrevet

Tja... Strengt tatt har du vel oppsigelsestid? Men si fra så fort som mulig, i morra!, slik at de evt. rekker å få tak i nr. 2 på søkerlista si. Tror ikke dette er en helt uvanlig problemstilling for mange arbeidsgivere i dag.

Gjest Ordner seg nok:)
Skrevet

''så jeg takket derfor ja og skrev kontrakt med denne arbeidsgiveren ''

Har du ikke fått med noen papirer hvor alt står vedrørende oppsigelse osv?

Hvis ikke, ring i morgen!

c,')

Skrevet

Nei, det er ikke straffbart, men det kan være et sivilrettslig avtalebrudd.

Persille1365381127
Skrevet

Det skjer ingenting annet enn at de blir sure.

Men du er i prinsippet undetlagt vanlig oppsigelsestid - så du må si opp stillingen formelt.

Gjest Lea Lett
Skrevet

Et vikariat som varer i 1 mnd gir jo ikke det helt store rommet for oppsigelsestid...;-)

Men gjør som andre anbefaler. Si ifra så fort som mulig til arbeidsplassen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...