Gjest Serko Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Hei! Jeg har kommet opp i en temmelig kinkig situasjon. Jeg har vært på jobbjakt den siste tiden (jeg er i et vikariat som er i ferd med å utløpe), og jeg har derfor søkt en del forskjellige stillinger (og ettersom jeg har vært i akutt behov for jobb, har jeg også slengt inn noen søknader på noen jobber jeg egentlig ikke har særlig lyst på). Jeg har vært på noen intervjuer, og fikk tilbud om et kortvarig vikariat (en måned) på en jobb under kategorien "jobb jeg egentlig ikke har særlig lyst på". På dette tidspunktet hadde jeg ikke noe annet alternativ (og penger trenger man jo som kjent) - så jeg takket derfor ja og skrev kontrakt med denne arbeidsgiveren (en jobb jeg for øvrig ikke har begynt i ennå). Nå har jeg imidlertid fått tilbud om fast jobb et annet sted. Dette er en langt mer interessant jobb, der jeg får brukt utdannelsen min. De vil dog at jeg skal begynne umiddelbart. Hva skjer hvis man bryter en ikke påbegynt arbeidskontrakt? Det er selvsagt moralsk forkastelig (man setter arbeidsgiver i en vanskelig situasjon) - men kan man bli gjort strafferettslig ansvarlig? Noen som vet? 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Tja... Strengt tatt har du vel oppsigelsestid? Men si fra så fort som mulig, i morra!, slik at de evt. rekker å få tak i nr. 2 på søkerlista si. Tror ikke dette er en helt uvanlig problemstilling for mange arbeidsgivere i dag. 0 Siter
Gjest Ordner seg nok:) Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 ''så jeg takket derfor ja og skrev kontrakt med denne arbeidsgiveren '' Har du ikke fått med noen papirer hvor alt står vedrørende oppsigelse osv? Hvis ikke, ring i morgen! c,') 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Nei, det er ikke straffbart, men det kan være et sivilrettslig avtalebrudd. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Det skjer ingenting annet enn at de blir sure. Men du er i prinsippet undetlagt vanlig oppsigelsestid - så du må si opp stillingen formelt. 0 Siter
Gjest Lea Lett Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Et vikariat som varer i 1 mnd gir jo ikke det helt store rommet for oppsigelsestid...;-) Men gjør som andre anbefaler. Si ifra så fort som mulig til arbeidsplassen din. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.