Rith Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Har så lyst til å reise til disneyland neste sommer, har også lyst til å se selve Paris, og Sør-Frankrike som Nice osv Hvordan er det å være turist i landet uten å kunne fransk? Har hørt at de ikke er særlig villig til å snakke engelsk? Er det greit å gjøre seg forstått likevel? 0 Siter
GoodTimes Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Det går helt fint. Skal du til Disney og slike steder, kan de fleste rimelig godt engelsk. For å være høflig, kan du jo pugge noen gloser, som "takk" og "vær så snill" og hvor er toalettet" og sånt. Det gjør man jo. Det er lenge siden franske (i byer osv) ikke kunne noe engelsk. Du skal jo ikke til Indre Bortvekksitan. 0 Siter
Rith Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Det går helt fint. Skal du til Disney og slike steder, kan de fleste rimelig godt engelsk. For å være høflig, kan du jo pugge noen gloser, som "takk" og "vær så snill" og hvor er toalettet" og sånt. Det gjør man jo. Det er lenge siden franske (i byer osv) ikke kunne noe engelsk. Du skal jo ikke til Indre Bortvekksitan. Nei men har hørt at de ikke er særlig villige til å snakke Engelsk, men da går det greit da 0 Siter
GoodTimes Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Nei men har hørt at de ikke er særlig villige til å snakke Engelsk, men da går det greit da Jeg kan ekstremt lite fransk, men har klart meg godt med armer og bein og gestikulering! De er surest i Paris hørte jeg i sin tid, men så (særlig kelnerne ...) de at jeg prøvde å gjøre meg forstått (med armer og bein) så gjorde de alt de kunne for å hjelpe. I små landsbyer kan man jo ikke regne med at folk kan engelsk (det kan de sant å si ikke, de som er over 60 i Norge heller) men det går greit med armer og bein der også. God tur! Kjøp en ordbok og et begynnerkurs i fransk, så kan du glede deg mens du lærer de få, viktige høfligordene. 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Jeg har vært mye i Fr.rike, og jeg kan alt på fransk unntatt språket! *knegg* Men jeg synes det har gått kjempefint. Et tips er det dog å hilse og takke på fransk. Det er utrolig hvor mye greiere de blir når man ikke åpner på engelsk:-) Start med å si "bon jour" eller "bon soir", strø på med en god del "merci" osv. Du kan også si (unnskyld evt stavefeil): "Je suis un Norvegienne, je ne parle pas Francais. Parlez vous Anglais, s'il vous plait?" (sjø svi ynn nårvesjiænn, sjø ne parle pa fransé, parle vo angles, sil vo ple) 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Jeg har vært mye i Fr.rike, og jeg kan alt på fransk unntatt språket! *knegg* Men jeg synes det har gått kjempefint. Et tips er det dog å hilse og takke på fransk. Det er utrolig hvor mye greiere de blir når man ikke åpner på engelsk:-) Start med å si "bon jour" eller "bon soir", strø på med en god del "merci" osv. Du kan også si (unnskyld evt stavefeil): "Je suis un Norvegienne, je ne parle pas Francais. Parlez vous Anglais, s'il vous plait?" (sjø svi ynn nårvesjiænn, sjø ne parle pa fransé, parle vo angles, sil vo ple) Kjære vakre vene.. 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Jeg synes strengt talt ikke man skal reise til land man ikke kan språket til! 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Frankrike er det landet som har mest turisme i hele verden. Kun en brøkdel av de mange, mange millionene som besøker landet snakker fransk. Det går med andre ord helt fint. 0 Siter
Gjest pissatrengt Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Det går helt fint. Skal du til Disney og slike steder, kan de fleste rimelig godt engelsk. For å være høflig, kan du jo pugge noen gloser, som "takk" og "vær så snill" og hvor er toalettet" og sånt. Det gjør man jo. Det er lenge siden franske (i byer osv) ikke kunne noe engelsk. Du skal jo ikke til Indre Bortvekksitan. Hvordan sier man "hvor er toalettet? " på fransk? Kjekt å vite i tilfelle krise... 0 Siter
Jølsen Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Hvordan sier man "hvor er toalettet? " på fransk? Kjekt å vite i tilfelle krise... Où est la maison du bæsj! 0 Siter
Gjest bæsj du lissom Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Où est la maison du bæsj! Haha Jølsen 0 Siter
laban Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Disneyland, typiske turiststeder i Paris, Avignon, Nice o.l. går helt greit på engelsk. Landsbygda i Provence etc. går dårlig. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Jeg har vært mye i Fr.rike, og jeg kan alt på fransk unntatt språket! *knegg* Men jeg synes det har gått kjempefint. Et tips er det dog å hilse og takke på fransk. Det er utrolig hvor mye greiere de blir når man ikke åpner på engelsk:-) Start med å si "bon jour" eller "bon soir", strø på med en god del "merci" osv. Du kan også si (unnskyld evt stavefeil): "Je suis un Norvegienne, je ne parle pas Francais. Parlez vous Anglais, s'il vous plait?" (sjø svi ynn nårvesjiænn, sjø ne parle pa fransé, parle vo angles, sil vo ple) *humre, humre, humre* den lydskriften var vitterlig god :-D 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Jeg har vært mye i Fr.rike, og jeg kan alt på fransk unntatt språket! *knegg* Men jeg synes det har gått kjempefint. Et tips er det dog å hilse og takke på fransk. Det er utrolig hvor mye greiere de blir når man ikke åpner på engelsk:-) Start med å si "bon jour" eller "bon soir", strø på med en god del "merci" osv. Du kan også si (unnskyld evt stavefeil): "Je suis un Norvegienne, je ne parle pas Francais. Parlez vous Anglais, s'il vous plait?" (sjø svi ynn nårvesjiænn, sjø ne parle pa fransé, parle vo angles, sil vo ple) ''(sjø svi ynn nårvesjiænn, sjø ne parle pa fransé, parle vo angles, sil vo ple)'' *LOL* 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Det går helt fint å reise rundt i Frankrike uten å kunne fransk. Det er imidlertid veldig viktig å være klar over en ting; at franskmenn er veldig stolte over språket og kulturen sin, og blir fornærmet om du umiddelbart forventer at de skal snakke engelsk. Du kommer derimot mye lenger om du forsøker deg ørlite på fransk først. Det er ikke mye som skal til - bare du begynner med "bon jour" og et par andre småord, føler de at de blir møtt med den fornødne respekt. Merkelig stolt folkeslag, med andre ord . Frankrike er et herlig land hvor jeg har vært mye - god tur! 0 Siter
morsan Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 *humre, humre, humre* den lydskriften var vitterlig god :-D ;-) Tenkte jeg måtte ta frem teskjea! ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 ''(sjø svi ynn nårvesjiænn, sjø ne parle pa fransé, parle vo angles, sil vo ple)'' *LOL* *S* 0 Siter
Gjest prust Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 ;-) Tenkte jeg måtte ta frem teskjea! ;-) Du mener "la petitt kuiær" :-) 0 Siter
Rith Skrevet 29. august 2008 Forfatter Skrevet 29. august 2008 Jeg synes strengt talt ikke man skal reise til land man ikke kan språket til! Da blir det Norge og Sverige da Ja åsså en svipptur til England og USA da 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.