Gå til innhold

Frankrike uten å kunne fransk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å reise til disneyland neste sommer, har også lyst til å se selve Paris, og Sør-Frankrike som Nice osv

Hvordan er det å være turist i landet uten å kunne fransk? Har hørt at de ikke er særlig villig til å snakke engelsk?

Er det greit å gjøre seg forstått likevel?

Skrevet

Det går helt fint. Skal du til Disney og slike steder, kan de fleste rimelig godt engelsk.

For å være høflig, kan du jo pugge noen gloser, som "takk" og "vær så snill" og hvor er toalettet" og sånt. Det gjør man jo.

Det er lenge siden franske (i byer osv) ikke kunne noe engelsk. Du skal jo ikke til Indre Bortvekksitan.

:)

Skrevet

Det går helt fint. Skal du til Disney og slike steder, kan de fleste rimelig godt engelsk.

For å være høflig, kan du jo pugge noen gloser, som "takk" og "vær så snill" og hvor er toalettet" og sånt. Det gjør man jo.

Det er lenge siden franske (i byer osv) ikke kunne noe engelsk. Du skal jo ikke til Indre Bortvekksitan.

Nei men har hørt at de ikke er særlig villige til å snakke Engelsk, men da går det greit da :)

Skrevet

Nei men har hørt at de ikke er særlig villige til å snakke Engelsk, men da går det greit da :)

Jeg kan ekstremt lite fransk, men har klart meg godt med armer og bein og gestikulering! De er surest i Paris hørte jeg i sin tid, men så (særlig kelnerne ...) de at jeg prøvde å gjøre meg forstått (med armer og bein) så gjorde de alt de kunne for å hjelpe.

I små landsbyer kan man jo ikke regne med at folk kan engelsk (det kan de sant å si ikke, de som er over 60 i Norge heller) men det går greit med armer og bein der også. God tur!

Kjøp en ordbok og et begynnerkurs i fransk, så kan du glede deg mens du lærer de få, viktige høfligordene.

Skrevet

Jeg har vært mye i Fr.rike, og jeg kan alt på fransk unntatt språket! *knegg*

Men jeg synes det har gått kjempefint. Et tips er det dog å hilse og takke på fransk. Det er utrolig hvor mye greiere de blir når man ikke åpner på engelsk:-)

Start med å si "bon jour" eller "bon soir", strø på med en god del "merci" osv.

Du kan også si (unnskyld evt stavefeil): "Je suis un Norvegienne, je ne parle pas Francais. Parlez vous Anglais, s'il vous plait?"

(sjø svi ynn nårvesjiænn, sjø ne parle pa fransé, parle vo angles, sil vo ple)

Skrevet

Men jeg synes det har gått kjempefint. Et tips er det dog å hilse og takke på fransk. Det er utrolig hvor mye greiere de blir når man ikke åpner på engelsk:-)

Du kan også si (unnskyld evt stavefeil): "Je suis un Norvegienne, je ne parle pas Francais. Parlez vous Anglais, s'il vous plait?"

Kjære vakre vene..

Skrevet

Jeg synes strengt talt ikke man skal reise til land man ikke kan språket til!

Skrevet

Frankrike er det landet som har mest turisme i hele verden. Kun en brøkdel av de mange, mange millionene som besøker landet snakker fransk. Det går med andre ord helt fint. :)

Gjest pissatrengt
Skrevet

Hvordan sier man "hvor er toalettet? " på fransk?

Kjekt å vite i tilfelle krise...

Skrevet

Hvordan sier man "hvor er toalettet? " på fransk?

Kjekt å vite i tilfelle krise...

Où est la maison du bæsj!

Gjest bæsj du lissom
Skrevet

Où est la maison du bæsj!

Haha Jølsen :D

Skrevet

Disneyland, typiske turiststeder i Paris, Avignon, Nice o.l. går helt greit på engelsk.

Landsbygda i Provence etc. går dårlig.

Skrevet

*humre, humre, humre*

den lydskriften var vitterlig god :-D

Gjest Elextra
Skrevet

''(sjø svi ynn nårvesjiænn, sjø ne parle pa fransé, parle vo angles, sil vo ple)''

*LOL*

Gjest Elextra
Skrevet

Det går helt fint å reise rundt i Frankrike uten å kunne fransk. Det er imidlertid veldig viktig å være klar over en ting; at franskmenn er veldig stolte over språket og kulturen sin, og blir fornærmet om du umiddelbart forventer at de skal snakke engelsk. Du kommer derimot mye lenger om du forsøker deg ørlite på fransk først. Det er ikke mye som skal til - bare du begynner med "bon jour" og et par andre småord, føler de at de blir møtt med den fornødne respekt. Merkelig stolt folkeslag, med andre ord ;).

Frankrike er et herlig land hvor jeg har vært mye - god tur!

Skrevet

*humre, humre, humre*

den lydskriften var vitterlig god :-D

;-) Tenkte jeg måtte ta frem teskjea! ;-)

Skrevet

''(sjø svi ynn nårvesjiænn, sjø ne parle pa fransé, parle vo angles, sil vo ple)''

*LOL*

*S*

Skrevet

;-) Tenkte jeg måtte ta frem teskjea! ;-)

Du mener "la petitt kuiær" :-)

Skrevet

Jeg synes strengt talt ikke man skal reise til land man ikke kan språket til!

Da blir det Norge og Sverige da ;)

Ja åsså en svipptur til England og USA da ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...