drajaba... Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg har svart på et innlegg under her om svette hos barn. Som jeg skrev under har jenta vår på nå 7 år luktet sterkt svette fra hun var rundt 5 år. Hun har vært hos lege, tok blodprøver, men alt var vist ok. Men slik jeg forstår det her inne er det spesielle prøver som må tas. Stemmer det? Her om dagen viste datteren min meg alle hårene hun hadde fått på leggene. Jeg reagerte ikke noe på det, men er det tidlig? Det er helt lyse hår. Hun har ikke fått hår andre steder. Jeg kan heller ikke se andre tegn på prebubertet hos henne, men jeg er ingen ekspert. Hun er ikke adoptert, men ble født med en sykdom som gjorde at hun ikke fikk i seg mat. Hun ble operert og så la hun på seg raskt, vokste og ble like stor som andre babyer. Vet ikke om det har noe å si... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym mamma Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Ut ifra de opplysningene vi fikk, bør man være på vakt dersom barnet har vært underernært som spebarn, uansett grunn, og senere kommet i rask vekst. Som jeg skrev om i tråden under var vår datter på vei inn i tidlig pubertet, men det ble stoppet. Vi ble henvist til spesialist på sykehuset. Hun tok flere forskjellige prøver og røntgenbilder. Jeg husker ikke detaljert hvilke prøver hun tok. Vår datter hadde ikke svettelukt eller hårvekst da hun ble undersøkt. Vi ba om undersøkelse fordi vi var gjort oppmerksomme på risikoen tidligere. Det er bedre med en undersøkelse for mye enn en for lite. Mange allmenleger vet ikke så mye om denne problematikken. Vår lege hadde aldri hørt om det, men tok oss alvorlig og henviste oss da vi ba om det. Lykke til med datteren deres! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prepubertet Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Ut ifra de opplysningene vi fikk, bør man være på vakt dersom barnet har vært underernært som spebarn, uansett grunn, og senere kommet i rask vekst. Som jeg skrev om i tråden under var vår datter på vei inn i tidlig pubertet, men det ble stoppet. Vi ble henvist til spesialist på sykehuset. Hun tok flere forskjellige prøver og røntgenbilder. Jeg husker ikke detaljert hvilke prøver hun tok. Vår datter hadde ikke svettelukt eller hårvekst da hun ble undersøkt. Vi ba om undersøkelse fordi vi var gjort oppmerksomme på risikoen tidligere. Det er bedre med en undersøkelse for mye enn en for lite. Mange allmenleger vet ikke så mye om denne problematikken. Vår lege hadde aldri hørt om det, men tok oss alvorlig og henviste oss da vi ba om det. Lykke til med datteren deres! Hvordan merket du at hun var i prepubertet- fasen? Vi har ei adoptert jente som var underernært før vi fikk henne. Hun har også vokst mye siden hun kom til oss. Hva skal jeg se etter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym mamma Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hvordan merket du at hun var i prepubertet- fasen? Vi har ei adoptert jente som var underernært før vi fikk henne. Hun har også vokst mye siden hun kom til oss. Hva skal jeg se etter? Vi merket det ikke. Vi ble gjort oppmerksomme på problematikken da hun var spebarn, og leste mer om det selv. Da hun var i aktuell alder, ca 8 år, ba vi om henvisning til sykehuset for undersøkelse. Undersøkelsen viste at hun var på vei inn i for tidlig pubertet. Hvis utviklingen har kommet for langt er det for sent å stoppe den, det må gjøres i forkant. Vi ba altså om undersøkelse fordi vi visste om risikoen, siden vår datter var underernært som spebarn og siden kom i rask vekst. Og legen vår tok oss alvorlig, selvom han visste fint lite om problematikken selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carla2 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Vi merket det ikke. Vi ble gjort oppmerksomme på problematikken da hun var spebarn, og leste mer om det selv. Da hun var i aktuell alder, ca 8 år, ba vi om henvisning til sykehuset for undersøkelse. Undersøkelsen viste at hun var på vei inn i for tidlig pubertet. Hvis utviklingen har kommet for langt er det for sent å stoppe den, det må gjøres i forkant. Vi ba altså om undersøkelse fordi vi visste om risikoen, siden vår datter var underernært som spebarn og siden kom i rask vekst. Og legen vår tok oss alvorlig, selvom han visste fint lite om problematikken selv. Hei Det er interessant å lære litt mer om dette! Og så fint at dere grep fatt i dette i tide! Jeg har jo lest tidligere at adoptivbarn kan komme i for tidlig pubertet, men ikke så mye om hvorfor. Er det stort sett "bare" ved underernæring + rask vekst (som du beskriver) at barna er i risiko for å komme i tidlig pubertet? (Ingen av jentene våre har vært underernærte eller hatt rask vekst etter adopsjonen [minsten var rett nok veldig slank, men ikke underernært, og har fulgt kurven siden] - kan vi da anse oss som "utenfor fare"?) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym mamma Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hei Det er interessant å lære litt mer om dette! Og så fint at dere grep fatt i dette i tide! Jeg har jo lest tidligere at adoptivbarn kan komme i for tidlig pubertet, men ikke så mye om hvorfor. Er det stort sett "bare" ved underernæring + rask vekst (som du beskriver) at barna er i risiko for å komme i tidlig pubertet? (Ingen av jentene våre har vært underernærte eller hatt rask vekst etter adopsjonen [minsten var rett nok veldig slank, men ikke underernært, og har fulgt kurven siden] - kan vi da anse oss som "utenfor fare"?) Med vennlig hilsen Det kan jeg dessverre ikke svare på. Jeg har ikke hørt om noen andre spesielle risikofaktorer i forbindelse med adoptivbarn, men jeg vet ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.