Gå til innhold

hjelp - finnes en vei ut?

Anbefalte innlegg

Gjest så å si utbrent??
Skrevet

Jeg er i slutten av 30-åra og har jobbet i mange, mange år med stort sett det samme. Har en brukbar utdanning og nesten en halv million i lønn. Og den er jeg veldig avhengig av! Er alene med 3 barn og har mange og store regninger å betale. Vi lever absolutt ikke i luksus, jeg føler at jeg sliter konstant med å få pengene til å rekke. Men det går på et vis.

Før trivdes jeg bra i jobben, hadde det veldig artig til å begynne med, men de siste årene har jeg kjent på en stadig større motvilje mot å holde på med det jeg gjør. Føler meg rett og slett null motivert, det føles helt meningsløst. Jeg har prøvd å skifte jobb noen ganger, innenfor min bransje, trives alltid bra sosialt, men oppgavene føles bare mer og mer pyton. Konsentrasjonen blir bare verre og verre, og den er jeg helt avhengig av! Føler at jeg rett og slett ikke mestrer alt jeg burde lenger, og har blitt mer eller mindre deprimert. Av natur er jeg ellers meget optimistisk, men den positive holdningen klarer jeg rett og slett ikke å ta med meg i jobben lenger.

Jeg har de siste månedene vært sykmeldt, dette har også fått fysiske utslag til slutt, prøver å jobbe bittelitt igjen nå, men det fungerer veldig dårlig. Jeg føler at jeg kommer ingen vei, føler at jeg kaster bort tiden og livet mitt. Kaver liksom med hodet såvidt over vannet, og venter på at jeg skal dukke helt under... Men har ikke lyst til det, vil heller GJØRE NOE KONSTRUKTIVT!

Løsningen er jo enkel: finne noe annet å jobbe med.

Men hva? Og hvordan?

Jeg KAN rett og slett ikke sitte i kassa på Rema, eller bli vaskehjelp eller no’, jeg klarer ikke å forsørge oss på en sånn lønn! Dessuten ville det fort bli like meningsløst, jeg vet at jeg har stort potensiale på mange områder, jeg har MYE å bidra med i en riktig situasjon. Jeg er interessert i veldig mye, og har grublet på hvordan jeg kunne klare å jobbe med noe av det. Men alt jeg kommer fram til, innebærer mer utdanning.

Hvordan skal jeg ha råd til det? Et studielån er jo latterlig lite å leve av, jeg er ikke redd for å jobbe litt ved siden av, men hva med barna mine da? Jeg må jo være litt sammen med dem? Miste barnet er i barnehagen ennå. Og faren deres bidrar praktisk talt ingenting, og vi har ingen familie i nærheten.

Jeg har hørt om andre som har fått støtte til ny utdanning, men jeg kjenner ikke til reglene for dette, og hva som er mulig å oppnå. Jeg ønsker selvsagt ikke å snylte på systemet, men det er jo en INVESTERING, jeg vet at jeg kan ha masse å bidra med tilbake til samfunnet bare jeg får komme på rett plass! Jeg er ikke redd for å arbeide, og har stått på veldig i mange år, men nå går det bare ikke lenger!

Jeg sendte en mail til NAV for en måned siden og spurte om dette, men har ikke fått et pip til svar...

Skrevet

Er det yrkesrettet attføring du lurer på. Ut fra det du skriver så tror jeg ikke du fyller vilkårene. Du får søke jobber som f..

Gjest så å si utbrent??
Skrevet

Er det yrkesrettet attføring du lurer på. Ut fra det du skriver så tror jeg ikke du fyller vilkårene. Du får søke jobber som f..

Jeg leter etter hvilken som helst utvei jeg. Hva er vilkårene da?

Det er ikke bare å søke jobber nei, hva skal jeg søke på uten annen utdanning??

PS: det er ikke min greie å finne en rik mann, så det trenger ingen å foreslå :-)

Skrevet

www.finn.no - jobb

Søk på jobber du kunne tenke deg, kom deg ut og gjør noe annet!

Gjest så å si utbrent??
Skrevet

www.finn.no - jobb

Søk på jobber du kunne tenke deg, kom deg ut og gjør noe annet!

Som jeg har prøvd å forklare, innebærer alt jeg kunne tenke meg (og det er mye) UTDANNING. Det er ikke så uvanlig det... Tror det er vanskelig å snakke seg inn i en hjernekirurgstilling, for å si det sånn...

Skrevet

Som jeg har prøvd å forklare, innebærer alt jeg kunne tenke meg (og det er mye) UTDANNING. Det er ikke så uvanlig det... Tror det er vanskelig å snakke seg inn i en hjernekirurgstilling, for å si det sånn...

Er det vel ikke!

Utdrag fra en gammel bok: ''Han praktiserte som bygdas lege.''

Trengte visst ikke utdannelse eller noe, bare tok jobben! :-)

Men neida, jeg skjønner hva du mener.

Skrevet

Men hvis du har en brukbar utdannelse som du sier, og faktisk tjener ganske bra, hvorfor kan du ikke bruke denne utdannelsen til et annet arbeid?

Gjest så å si utbrent??
Skrevet

Men hvis du har en brukbar utdannelse som du sier, og faktisk tjener ganske bra, hvorfor kan du ikke bruke denne utdannelsen til et annet arbeid?

jeg har jo prøvd litt forskjellige jobber innenfor bransjen, men det er jo ganske spesielt, få muligheter. Har ikke fnugg av lyst til å holde på med noe beslektet engang.... (det er jo mange som blir skjøvet oppover i lederstillinger når de ikke orker mer...)

Skrevet

jeg har jo prøvd litt forskjellige jobber innenfor bransjen, men det er jo ganske spesielt, få muligheter. Har ikke fnugg av lyst til å holde på med noe beslektet engang.... (det er jo mange som blir skjøvet oppover i lederstillinger når de ikke orker mer...)

Ok, så du vil ikke ha lederstilling hvis de tilbyr deg det?

Synes kanskje du burde ta deg litt tid hvor du kan tenke gjennom dette, samt bruke tiden på å forhøre deg om ulike jobber som hadde passet deg.

Gjest Ring dem
Skrevet

Ring dem heller, de er nok nedlesset i arbeid. Hvis du går ett år sykemeldt, så kommer du inn under yrkesrettet attføring etter utprøving dersom utdannelsen din ikke kan brukes på andre måter.

Prøv om legen kan hjelpe deg med aktiv sykemelding? Da kan arbeidsplassen legge ting tilrette for deg slik at du kommer gjennom dagene. Og da kommer de ofte opp andre arbeidsområder.

Skrevet

Jeg leter etter hvilken som helst utvei jeg. Hva er vilkårene da?

Det er ikke bare å søke jobber nei, hva skal jeg søke på uten annen utdanning??

PS: det er ikke min greie å finne en rik mann, så det trenger ingen å foreslå :-)

Vilkårene står på nav.no...

http://www.nav.no/page?id=292

Hva med å prøve å få en jobb hvor det er mulighet for å ta deltidsutdanning for å øke kompetansen på et område.

Gjest omskolering
Skrevet

Jeg ville snakket med legen, kan hende han kan ordne omskolering pga utbrenthet?

Skrevet

Når du har en god utdannelse, og tjener så bra, ville jeg prøvd å tenke litt annerledes. Jeg skjønner du er drittlei og kanskje har faget ditt, eller iallfall jobben opp i halsen. Og at du sliter, osv.

Men jeg tenker at hvis du etterhvert får litt mer overskudd, og ser lysere på livet generelt, er det ikke sikkert du trenger å skifte beite helt mht jobb. Det finnes sikkert løsninger du kan trives med. Det er bare umulig å se dem når du er i en så håpløs livssituasjon generelt, har det så dårlig med deg selv og hverdagen.

Det er nemlig ingen spøk å ta helt ny utdannelse som skal gi deg den lønnen du har nå. Gi det hele litt tid. Bygg opp krefter. Finn etter hvert igjen gleden med livet. Så kommer det kanskje andre idéer i forhold til jobb også!! Klem og lykke til!

Gjest så å si utbrent??
Skrevet

Ok, så du vil ikke ha lederstilling hvis de tilbyr deg det?

Synes kanskje du burde ta deg litt tid hvor du kan tenke gjennom dette, samt bruke tiden på å forhøre deg om ulike jobber som hadde passet deg.

jeg ønsker ikke noen lederstilling i den bransjen jeg har jobbet i i 17 år ihvertfall!

Skrevet

Snakk med legen din!

Hvis veien er yrkesrettet attføring må du ha en legeerklæring for å søke det. Kanskje legen din kan hjelpe deg å se noen nye muligheter? Kan du snakke med overordnede på jobb med tanke på andre oppgaver?

Kan du se nærmere på studiene du eventuelt ønsker å ta? Mye kan taes på nett/kveldstid/samlinger, slik at du ikke må bli fulltidsstudent...

Lykke til!

Skrevet

jeg ønsker ikke noen lederstilling i den bransjen jeg har jobbet i i 17 år ihvertfall!

Da må du jo bare begynne med noe annet, eller fortsette der du er nå.

Gjest ViViola
Skrevet

Hvis du er så heldig at du kommer inn i NAV-systemet og får tilbud om omskolering der, så vil du få 66 % av lønna du har i dag å greie deg på. NAV dekker heller ikke mer enn 3 år utdanning.

Det var et veldig kort resymè.

Ring NAV, be om time hos dem. Du skal egentlig inn til samtale hos NAV etter 8 ukers sykemelding - har du fått brev om det? Hvis ikke, så purr på dem.

Gjest bluesnorway
Skrevet

Skulle nesten tro det var meg som hadde skrevet dette!! Jeg er i en identisk situasjon som deg. Bare at jeg er alene med 2 barn istedenfor 3. Har høy, spesifikk utdanning og god lønn - men ønsker mest av alt å jobbe med noe helt annet. Men da ville jeg gått ned i lønn. Har også vært mye sykemeldt.

Hvis du vil maile med meg privat, så kunne vi kanskje støtte hverandre?

bluesnorway krøllalfa hotmail.com

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...