Gå til innhold

Når ble jeg gravid? Skal jeg beholde barnet?

Anbefalte innlegg

nilie1365381186
Skrevet

Hei..

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, og sitter på andre siden av jorden med studier og kjæreste hjemme. I tilegg hadde jeg en trist hendelse i slutten av Juni (25.), som gjør at jeg er veldig opptatt av å finne ut av når jeg har blitt gravid.

Jeg vet veldig lite om graviditet, eggløsning, hvordan man regner termin osv, og jeg skal innrømme at denne graviditeten har kommet veldig uplanlagt på meg. Jeg har ikke bestemt meg enda om jeg skal beholde barnet, men jeg leker med tanken, men trenger først å få vite litt om det, og kanskje noen tips fra noen helt utenforstående.

Jeg gikk på p-piller frem til ca 14. Juni, da fikk jeg en intens men kort blødning rett etter jeg var ferdig med pillen. Det var ikke meningen å slutte, men jeg gikk tom. Så fant jeg ett nytt brett etter to dager med blødning og begynte på igjen, for å så klare å glemme brettet når jeg skulle ut å reise. Mao skjedde det samme igjen rundt 21-23. Juni og jeg hadde en sterk ca to dagers blødning. Dette er det siste jeg har sett av noen såkaldt mens. Jeg hadde en forferdelig lei hendelse rundt den 15. Juni, hvor jeg ble voldtatt av en person jeg tidligere har vært glad i.

Senere møtte jeg kjæresten min og vi var sammen i hele Juli før jeg reiste avgårde igjen til å fortsette studiene mine her i New Zealand. Jeg mistenkte at jeg kunne ha blitt gravid da jeg fikk en sterk følelse av at noe skjedde i slutten av Juli og jeg følte meg litt små uggen. Jeg tok en test med en gang jeg kom hit som var negativ. To uker etterpå følte jeg meg fremdeles gravid og hadde enda ikke sett noe av mensen siden blødningen fra jeg sluttet på p-pillene. Da var testen positiv. Jeg har nå fått bekreftet graviditet, men i og med at jeg eller legene vet når jeg hadde første dag i siste menstrasjon er det vanskelig å beregne dato på når jeg har blitt gravid. På ultralyd fikk jeg beskjed om at jeg er gravid i uke 7 og har termin 15. April, men dette var med utgangspunkt i at jeg hadde mensen 27. Juni (legen sa han måtte plotte inn noen tall for å ha noe der)

Jeg må innrømme at dette føles veldig vanskelig for meg, og det er ikke like lett å spørre spørsmål og forteller hvordan situasjonen er i ett fremmed land. Er ultralyd rimelig sikkert? Når betyr dette at jeg ble gravid? Jeg er redd for at det kan være ett resultat av det som skjedde med meg, og da vil jeg virkelig ikke beholde barnet. Det er ett vanskelig spørsmål fra før her jeg befinner meg på andre siden av jorden..Skal jeg slippe alt og dra hjem til kjæresten min, eller skal jeg fortsette studiene mine..

Håper noen som har peiling på graviditet kanskje kan svare meg på når jeg mest sannsynligvis ble gravid og hvordan dette regnes..

nilie1365381186
Skrevet

jeg skrev feil, jeg mente ikke 15. Juni, men 25. Juni..

Skrevet

Jeg ville stolt på legen, en dyktig lege med godt utstyr kan så tidlig i svangerskapet se ganske nøyaktig hvor langt du er på vei.

Og som du selv sier - når du har surret sånn med pillen så er det umulig å si når du har hatt eggløsning.

nilie1365381186
Skrevet

Jeg ville stolt på legen, en dyktig lege med godt utstyr kan så tidlig i svangerskapet se ganske nøyaktig hvor langt du er på vei.

Og som du selv sier - når du har surret sånn med pillen så er det umulig å si når du har hatt eggløsning.

Ja, det er jo helt sant. :) Men jeg lurer på utifra at jeg er syv uker på vei, når vil det si at jeg ble gravid? Betyr det at det er syv uker siden jeg egentlig skulle hatt første dag av min siste mens, eller at jeg ble gravid for syv uker siden?

Takk for svar, jeg har virkelig veldig lite peiling :)

Skrevet

Ja, det er jo helt sant. :) Men jeg lurer på utifra at jeg er syv uker på vei, når vil det si at jeg ble gravid? Betyr det at det er syv uker siden jeg egentlig skulle hatt første dag av min siste mens, eller at jeg ble gravid for syv uker siden?

Man regner termin ut fra første dag av siste mens, ikke fra dagen befruktningen antatt skjedde.

Skrevet

Hvis du tok en negativ test i slutten av juli/begynnelsen av august, så vil jeg tippe at du ble gravid ikke så veldig mye mer enn fjorten dager før den testen. Mengden hormoner stiger veldig raskt i begynnelsen av svangerskapet. 100% sikker kan du selvsagt ikke være, men sannsynligheten er nok stor for at det er kjæresten din som er faren.

Kanskje du kan forklare situasjonen til legen og be om en ny ultralyd for å forsøke å fastsette datoen mer nøyaktig? Fosteret utvikler seg ganske regelmessig den første tiden, og de er nok i stand til å se tydelig forskjell på f.eks 7 uker og 9 uker.

nilie1365381186
Skrevet

Hvis du tok en negativ test i slutten av juli/begynnelsen av august, så vil jeg tippe at du ble gravid ikke så veldig mye mer enn fjorten dager før den testen. Mengden hormoner stiger veldig raskt i begynnelsen av svangerskapet. 100% sikker kan du selvsagt ikke være, men sannsynligheten er nok stor for at det er kjæresten din som er faren.

Kanskje du kan forklare situasjonen til legen og be om en ny ultralyd for å forsøke å fastsette datoen mer nøyaktig? Fosteret utvikler seg ganske regelmessig den første tiden, og de er nok i stand til å se tydelig forskjell på f.eks 7 uker og 9 uker.

Hei, og tusen takk for svar :)

Ja, det var tanken som slo meg også , - at forhåpentligvis måtte det bety at jeg har blitt nylig gravid. Legen som henviste meg til ultralyden sa på den andre siden at jeg burde regne med at den testen har målt feil og hun sa etter å ha kjent utvendig på livmoren min at jeg var ca 8 uker på vei. Ultralyden viste 7 uker og ett foster på 11mm. Jeg har prøvd å lete litt på internett, og om jeg har skjønt det riktig så må jeg har blitt gravid rundt den 20. Juli, eller er jeg helt på bærtur?

Tusen takk for svar...Jeg burde kanskje prøve å få en ny ultralyd, kanskje om en uke eller to hos en annen lege og se om han sier det samme..

Skrevet

Uff, for et dilemma. Vet godt hvordan det er å være på "feil" side av jordkloden i forhold til kjæresten og det må jo være ekstra tøft i en sånn situasjon...

Hvis du er 7 uker på vei, er det 5 uker siden befruktningen. Hvis de måler skikkelig skal det være mulig å estimere hvor mange uker fosteret er.

Det er masse å finne på nett hvis du søker litt, her kan du legge inn div datoer for å finne ut hva som passer best med alternativene for befruktning

http://www.babycentre.co.uk/tools/pregcal/

Ifølge denne har du jo termin 18 mars hvis voldtekten er grunnen til graviditeten. Da har du jo god margin hvis termin ut fra ultralyden var 14 april...

Vet kjæresten din at du er blitt voldtatt da?

Skrevet

Hei, og tusen takk for svar :)

Ja, det var tanken som slo meg også , - at forhåpentligvis måtte det bety at jeg har blitt nylig gravid. Legen som henviste meg til ultralyden sa på den andre siden at jeg burde regne med at den testen har målt feil og hun sa etter å ha kjent utvendig på livmoren min at jeg var ca 8 uker på vei. Ultralyden viste 7 uker og ett foster på 11mm. Jeg har prøvd å lete litt på internett, og om jeg har skjønt det riktig så må jeg har blitt gravid rundt den 20. Juli, eller er jeg helt på bærtur?

Tusen takk for svar...Jeg burde kanskje prøve å få en ny ultralyd, kanskje om en uke eller to hos en annen lege og se om han sier det samme..

Hvis du er 8 uker på vei nå er det 6 uker siden du ble gravid, altså nærmere midten av juli. Jeg fant en oversikt som sa at fosteret er 9-14 mm ved åtte uker, så det høres ut til å stemme godt.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis legen sier at du er i 7. uke, er det 5 uker siden befruktning skjedde, om en regner ut fra gjennomsnittlig menssyklus.

Skrevet

Jeg sier som de andre her: Den dagen legen sa at du var 7 uker gravid, var det ca. 5 uker siden befruktning. Hvis UL var nå nylig, en av de siste dagene, kan du ikke ha blitt gravid 25 juni. Hvis du ble gravid 25. juni, skulle UL ha vist at du var 11 uker på vei, og SÅ feil tar nok ikke legen.

Skrevet

Det spørs hvordan legen regner, om han regnet fosterets alder eller om han regnet etter siste mens første dag da....

nilie1365381186
Skrevet

Jeg sier som de andre her: Den dagen legen sa at du var 7 uker gravid, var det ca. 5 uker siden befruktning. Hvis UL var nå nylig, en av de siste dagene, kan du ikke ha blitt gravid 25 juni. Hvis du ble gravid 25. juni, skulle UL ha vist at du var 11 uker på vei, og SÅ feil tar nok ikke legen.

Tusen takk for svar. :)

nilie1365381186
Skrevet

Uff, for et dilemma. Vet godt hvordan det er å være på "feil" side av jordkloden i forhold til kjæresten og det må jo være ekstra tøft i en sånn situasjon...

Hvis du er 7 uker på vei, er det 5 uker siden befruktningen. Hvis de måler skikkelig skal det være mulig å estimere hvor mange uker fosteret er.

Det er masse å finne på nett hvis du søker litt, her kan du legge inn div datoer for å finne ut hva som passer best med alternativene for befruktning

http://www.babycentre.co.uk/tools/pregcal/

Ifølge denne har du jo termin 18 mars hvis voldtekten er grunnen til graviditeten. Da har du jo god margin hvis termin ut fra ultralyden var 14 april...

Vet kjæresten din at du er blitt voldtatt da?

Ja, jeg håper jo også på at denne marginen burde holde ganske bra. Og nei, han vet ikke det, det som også gjør det enda vanskeligere å bestemme alene hva jeg skal gjøre....

Tusen takk for svar.. :)

nilie1365381186
Skrevet

Hvis legen sier at du er i 7. uke, er det 5 uker siden befruktning skjedde, om en regner ut fra gjennomsnittlig menssyklus.

Okei, ja, jeg skjønner, det bare forvirrer meg siden jeg absolutt ikke hadde mensen for 7 uker siden, men det er vel bare det at jeg har ødelagt litt med av og på p-piller?

Takk for svar :)

Persille1365381127
Skrevet

Du kan ikke tenke ut fra "hvis legen sier jeg er syv uker på vei" - for han kan ikke vite hvor langt du er på vei når du roter med datoer osv. Ikke roter da, men ikke vet helt.

Mao må du finne ut hvor stort fosteret er, og regne fra det. Nå skrev du et annet sted at det var 11mm, og som Elextra sa tilsvarer det ca åtte uker. Åtte uker på vei vil si ca 5-6 uker siden du ble gravid.

En annen ting er at du testet negativt i slutten av juli. Om du hadde blitt gravid i midten av juni, så hadde du i praksis vært ca åtte uker på vei i slutten av juli - og da skulle du garantert testet positivt.

Skrevet

Ja, jeg håper jo også på at denne marginen burde holde ganske bra. Og nei, han vet ikke det, det som også gjør det enda vanskeligere å bestemme alene hva jeg skal gjøre....

Tusen takk for svar.. :)

Kjære deg, jeg syns du skulle fortelle kjæresten din om det. Det må være forferdelig å bære på dette alene. Han burde gi deg støtte. Det vil være vanskelig å fortsette et samliv på sikt og å gå gjennom livet uten at han har fått vite om dette.

Skrevet

En tilleggskommentar: har du kjent kjæresten din bare 1 måned? Da ville jeg kanskje nølt med å få barn uansett.... Men det spørs jo hvordan du føler og livssituasjonen som helhet. Skjønner iallfall at du ikke ønsker barn som resultat av en voldtekt.

Lykke til unasett hvordan du velger.

Skrevet

Dette er egentlig veldig enkelt.

Hvis jeg forstår deg rett hadde du en negativ graviditetstest i slutten av juli. Da kan du rett og slett ikke ha blitt gravid 25. juni. Graviditetshormon med dagens tester påvises senest 2 uker etter befrukting, noen ganger så tidlig som en uke etter. Disse testene er svært sikre.

Kjæresten må dermed være barnefaren. Jeg er "99,9%" sikker på dette.

Ettersom din situasjon er helt spesiell, og hvis du føler at du trenger 100% visshet kan du få tatt en DNA test på bakgrunn av fostervannsprøve og blodprøve fra kjæresten. Det er en ørliten abortrisiko ved å få utført fostervannsprøve dog. Risiko ved dette bør veies opp mot risiko for at barnet er et resultat av voldtekten.

Rådfør deg med avdeling for medisinsk genetikk på Ullevål dersom du bor i Oslo, eller få fastlegen til å kontakte nærmeste store sykehus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...