Gå til innhold

Bilsikring større barn

pusi

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva gjør dere som har barn i skolealder med bilsikring.

Forstår det slik at det er valgfritt om barn over 135 cm må bruke bilsikring.

I den ene bilen vår har vi integrerte barneseter. Der sitter alle barna på pute, med bilens trepunktssele.

I den andre bilen er det bare lillemor (nesten 120) som bruker pute. Brødrene som er rundt 135-140 sitter i setet.

Blir dette rett i forhold til loven?

Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min førsteklassing er bare 117 cm og bruker fortsatt sitt recarosete. Puta er bare "kriseløsning" på korte turer og i andre biler. Synest ikke selen ligger bra over bryst enda når han bare har pute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig i forhold til loven, men poden min på 135 cm sitter på pute alikevel, synes ikke selen ligger godt nok om han sitter rett i bilens sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har to biler og i begge har vi "vanlige" barneseter (med rygg og sidestøtte). Recaro i den ene - billigvariant i andre. Barna (5 og 7) like å sitte i disse, de sitter stødig og godt og de kan se ut.

Det hender vi sitter på med andre på helt korte turer uten barnesikring (jada, jeg vet man ikke burde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstegutten min på snart 9 år/137cm sitter forsatt i sin HTS 123. Etterhvert går vi nok over til bare puten, da det er ikke så mye mer å forlenge i ryggen. Han sitter mye bedre i stolen, enn om han skal bare sitte i bilens sete. Ikke protesterer han heller, så da er valget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Concord Lift seter i begge bilene til våre barn. Disse skal gi god støtte til hodet ved et evt uhell. Setet er veldig høyt slik at det kan brukes selv om barnet har passert 135 cm. Jentene har aldri klaget og sitter godt i setene sine.

Se bilder www.barnevognhuset.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en på 6 og en på 9, og begge bruker 1-2-3-sete med rygg. Innimellom bruker de bare pute, eller 9-åringen bruker ingenting.

9-åringen ba om å få ta av ryggen på setet sitt her i forrige uke for han mente det var litt barnslig med rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9-åringen min er vel kanskje sånn ca 135 cm - og han sitter på pute.

7-åringen er ca 120-122 cm og hun sitter på pute med rygg

4-åringen er vel ca 110 cm og sitter på pute med rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-åringen min på nesten 140 cm sitter fremdeles på pute. Det har ennå ikke vært noe tema å kutte ut den. 8-åringen på 120 cm har sittet på pute med rygg frem til for kort tid siden.

Det som derimot har presset seg frem nå i det siste er sønnen som nå "skal" sitte foran. Dette er et diskusjonstema hos oss for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...