Gå til innhold

Fjerne mandler, 5 år

Gjest Jeg gruer meg så forferdelig til dette

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg gruer meg så forferdelig til dette

Datteren min skal ta mandlene og jeg lurer på hvordan deres erfaring er.

Hvor lenge var barnet sykt, sengeliggende, feber?

Når spiste barnet igjen etter operasjon?

Hvor lenge var barnet hjemme fra barnehage/skole?

Må vi foreldre bruke sykt barn-dager eller velf.perm eller hva?

Husker med skrekk og gru min egen operasjon, 40 i feber og bare drikke i to uker, var veldig dårlig. Kastet opp veldig mye blod (som hadde gått i magen etter opersjon). Men jeg hadde ekstreme mandler og var voksen, håper det betyr at det var verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min var på den alderen da han fjernet mandlene, og han var oppegående samme dagen :-). Han ville bare leke, han.. husker vi gjorde alt for å holde han i ro, bl.a kjøre han rundt i rullestol, men det var vanskelig.. og sånn var det etter at vi kom hjem fra sykehuset også. Så han gjorde seg lite av det..

Jeg tok mandlene for få år siden selv, og det var noe helt annet (så jeg vet hva du snakker om ift voksne og forstår din bekymring..).

Men det er vår erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa var akkurat fyllt 2 år da hun tok mandlene. Ble kjørt inn kl. 11 og gikk på egne bein ut på venterommet igjen kl. 14. :o) Gråt mye dagen etter, ikke spar på de smertestillende du får. Hun var i barnehagen igjen 5 dager etter, men man bør egentlig vente litt lengre på grunn av infeksjonsfaren.

Jeg tok mandlene selv for 4 år siden og hadde ingen problemer i den forbindelse, bortsett fra at jeg ikke klarte å spise varm mat på nesten 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Fjernet da minsten var seks.

Vi var på sykehuset syv på morgenen, og hjemme igjen ca ti. Han hadde vondt etter operasjonen - men da han ble presentert for konseptet medstikkpiller var det _ikke_det_minste_vondt_.

Han klarte seg uten smertestillende etter at narkosen slapp for å si det sånn.

Han spiste myk mat de første dagene, most frukt, is osv. Og var hjemme fra skolen i to uker. (De krever det pga blødningsfaren). Men formen var ganske bar etter fire, fem dager. Ikke noe feber eller noe sånt, han sa bare at det kjentes som en halsbetennelse i halsen, men ikke i kroppen ellers.

Det gikk utrolig fint. Det eneste du skal være forberedt på er at mange foreldre (jeg også) synes det er veldig fælt å se ungene legges i narkose. De sovner ikke naturlig og sakte, så man får noen ganger en assosiasjon til at de dør og kan få en reaksjon på det. De tar veldig hensyn til sånt på sykehuset.

Etter operasjonen - ingen flere halsbetennelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til!

Hei! Eldste min tok mandlene når hun var 4. Som de andre skriver var hun oppe og lekte igjen etter kort tid. Hvilket er det normale når det gjelder små barn.

Vi erfarte at datteren min ble dårligere igjen dag 2-3. grunnet en infeksjon i såret. Dette hadde_vi_ikke blitt informert om muligheten for.

Jeg husket hvordan det var for meg å ta mandlene i voksen alder og regnet med at hennes vondt var normalt og det tok dessverre litt tid før jeg tok kontakt med vår lege.

Infeksjonen er_ikke_farlig og dette er ikke skrevet for å skremme, men vær oppmerksom på det. Er det vondt så kontakt heller legen. Barna har mye mindre vondt enn oss voksene.

Du skal se at dette går mye bedre enn du frykter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Datteren vår fikk fjernet mandlene rett før hun fylte 5, og det var ganske ille for henne. Hun hadde veldig vondt etterpå, og spiste ikke på over en uke. Hun fikk sårinfeksjon, og greide knapt nok å drikke. Hun slet i ettertid litt psykisk med det, var sint på oss for å ha utsatt oss for noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...