Gå til innhold

Ønskebrev

silo

Anbefalte innlegg

Hei, dette hører nok mer hjemme på graviditet forum, men der er det så stille, så jeg poster det her istedet.

Er det noen som har erfaring med å skrive ønskebrev til fødeavd før fødsel?

Jeg fikk beskjed av jordmor at det burde jeg gjøre, men så sitter jeg her og knoter uten å få ned et eneste ord...hva i all verden skal slikt noe inneholde? Jeg vet at jeg får basseng og ikke noe medikamentell smertelindring, for jeg skal på ABC på Ullevål- men lurer på hva utover det jeg skal "ønske" meg? Dette er jo heller ikke mitt første barn (men 4), så nå er jeg igrunnen fornøyd bare babyen kommer ut og at alt går bra:)

Er det noen av dere som skrev ønskebrev, og hva innehodlt isåfall det? Og ikke minst; ble det tatt hensyn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

17

• Lillemus

8

• silo

5

• jubalong70

3

Mest aktive i denne tråden

Skriv akkurat det: Jeg ønsker at babyen kommer ut etter planen og at alt går bra :-)

Synes det var helt genialt jeg :-)

he he, ja men blir ikke det litt vel opplagt da? Føler jeg må komme med noe mer ala musikkønsker, stearinlys, egen massasjeolje eller stillinger eller noe sånt? Egentlig ønsker jeg bare at jordmor kan overta hele fødselen og si ifra når det er er overstått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

he he, ja men blir ikke det litt vel opplagt da? Føler jeg må komme med noe mer ala musikkønsker, stearinlys, egen massasjeolje eller stillinger eller noe sånt? Egentlig ønsker jeg bare at jordmor kan overta hele fødselen og si ifra når det er er overstått:)

Det er et heeeelt greit ønske å ha. Ikke noe dilldall takk, bare ut med minsten på best mulige faglige vis, og deretter fred og ro.

Stearinlysene og diktlesningen kan dere heller ta hjemme etterpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke så mye med nr. 1, men med nr. 2 hadde jeg mer detaljerte ønsker, bl.a.:

- ville ikke ha epidural eller annen bedøvelse med mindre det ble nødvendig for barnets sikkerhet

- ville ha klyster på forhånd (god erfaring med det fra første fødsel, gjorde liten forskjell andre gangen)

- ville se morkaka etterpå

Det var flere ting også, men jeg husker ikke nøyaktig, i alle fall så var det omtrent overtydelig at alle jordmødrene hadde lest det og gjorde sitt aller beste for at jeg skulle få alle ønskene oppfyllt. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Jeg forstår ikke hvorfor man skal skrive slike brev. Man aner jo ikke hvordan fødslen vil bli, men etter all sansynlighet vil man få mulighet til å snakke med jordmor underveis.

Jeg skrev ikke ønskebrev og det var bra, for ønskene jeg hadde før fødslen var ganske annerledes enn under!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev ikke så mye med nr. 1, men med nr. 2 hadde jeg mer detaljerte ønsker, bl.a.:

- ville ikke ha epidural eller annen bedøvelse med mindre det ble nødvendig for barnets sikkerhet

- ville ha klyster på forhånd (god erfaring med det fra første fødsel, gjorde liten forskjell andre gangen)

Det var flere ting også, men jeg husker ikke nøyaktig, i alle fall så var det omtrent overtydelig at alle jordmødrene hadde lest det og gjorde sitt aller beste for at jeg skulle få alle ønskene oppfyllt. :o)

Ja det med morkaka kan jo være greit å si ifra om- i mitt tilfelle at jeg helst ikke vil se den:) har sett den etter de andre fødslene, og må si at intet kunne brydd meg mindre der og da, enn å se den slaskete, blodige guffa. Men mannen min tok faktisk bilde av den sist- det er visst faktisk i et album tilogmed, grøss! men -kanskje- gøy for ungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor man skal skrive slike brev. Man aner jo ikke hvordan fødslen vil bli, men etter all sansynlighet vil man få mulighet til å snakke med jordmor underveis.

Jeg skrev ikke ønskebrev og det var bra, for ønskene jeg hadde før fødslen var ganske annerledes enn under!

Ja, det tenker jeg også. Dersom jordmor er så lite lydhør underveis så ville det vel ikke hjulpet med et brev i forkant heller? Men jeg forstår at noen har spesifikke ønsker altså, jeg klarer bare ikke å komme på noen selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kankje et ønske kan være at jeg ønsker å få lov til å brøle høyt underveis? be om at jordmor tar med hørselsvern? Og at jeg ikke må føle meg flau etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Ja, det tenker jeg også. Dersom jordmor er så lite lydhør underveis så ville det vel ikke hjulpet med et brev i forkant heller? Men jeg forstår at noen har spesifikke ønsker altså, jeg klarer bare ikke å komme på noen selv...

Hvis du ikke kommer på noe, så har du sikkert ikke behov for det. Jormoren min sa at f.eks om man har opplevd noe overgrep eller noe så er det viktig å si. Eller kanskje om man er redd for blod, eller mannen er det, eller om det er ting man absolutt for all del ikke må se eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Etter oppfordring fra flere hold skrev jeg et slikt brev i forbindelse med min første fødsel. Men de var overhodet ikke interessert i dette brevet på Ullevål. Gjorde ikke meg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ønskebrev.

Der skrev jeg om hva jeg ønsket og ikke av smertelindring, at jeg ønsket å prøve basseng og prekestol, jeg skrev om hva jeg var redd for og hvilken rolle jeg ønsket at jordmor skulle ta i forhold til meg.

Da jeg kom til føden syntes jeg plutselig det var litt flaut, så det blei aldri levert...!

Greit var det, for jeg gikk bort fra mye av det jeg hadde skrevet der likevel! Og det jeg ønsket klarte jeg heldigvis å si tydelig ifra om! Som blandt annen ingen morfin eller andre "dopende" medikamenter - hvilket de foreslo...

Men jeg tror ønskebrev nok er veldig fint for mange, spesielt førstegangsmødre. Da er man ofte mer engstelig, og har kanskje ikke så lett for å snakke for seg underveis...

Jeg tror ikke jeg kommer til å skrive noe brev neste gang. Evt. et som jeg legger i bagen i fall i fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ønskebrev.

Der skrev jeg om hva jeg ønsket og ikke av smertelindring, at jeg ønsket å prøve basseng og prekestol, jeg skrev om hva jeg var redd for og hvilken rolle jeg ønsket at jordmor skulle ta i forhold til meg.

Da jeg kom til føden syntes jeg plutselig det var litt flaut, så det blei aldri levert...!

Greit var det, for jeg gikk bort fra mye av det jeg hadde skrevet der likevel! Og det jeg ønsket klarte jeg heldigvis å si tydelig ifra om! Som blandt annen ingen morfin eller andre "dopende" medikamenter - hvilket de foreslo...

Men jeg tror ønskebrev nok er veldig fint for mange, spesielt førstegangsmødre. Da er man ofte mer engstelig, og har kanskje ikke så lett for å snakke for seg underveis...

Jeg tror ikke jeg kommer til å skrive noe brev neste gang. Evt. et som jeg legger i bagen i fall i fall...

Jeg skrev opp ønskene på skjemaet som ble sendt inn tidlig i svangerskapet, husker ikke om det var rundt den tiden jeg var på den ordinære ul'en kanskje? Så de hadde ligget på føden lenge da jeg omsider kom dit. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev opp ønskene på skjemaet som ble sendt inn tidlig i svangerskapet, husker ikke om det var rundt den tiden jeg var på den ordinære ul'en kanskje? Så de hadde ligget på føden lenge da jeg omsider kom dit. :o)

Det er kanskje like greit ja, i hvert fall ved andre fødsel. Da veit man litt mer om hva man ønsker! Tror ikke jeg hadde gjort meg noen tanker om det så tidlig... Og det var jo min første.

Kom forresten på en ting jeg gjerne vil formidle, men det har også samboeren fått streng beskjed om: Neste gang må noen gi meg et klaps med flathånda og be meg følge med mens samboeren klipper navlestrengen! Denne gangen forsvant jeg nemlig inn i min egen lille verden med en gang jeg kjente at hodet poppet ut...! Jeg kjente vel at kroppen kom etter, men så kan jeg ikke huske mer på en stund. Besvimte ikke eller noe altså, er ikke sikker på hvor jeg var hen jeg:-) Men jeg fikk i hvert fall ikke med meg at samboeren klippet navlestrengen:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje like greit ja, i hvert fall ved andre fødsel. Da veit man litt mer om hva man ønsker! Tror ikke jeg hadde gjort meg noen tanker om det så tidlig... Og det var jo min første.

Kom forresten på en ting jeg gjerne vil formidle, men det har også samboeren fått streng beskjed om: Neste gang må noen gi meg et klaps med flathånda og be meg følge med mens samboeren klipper navlestrengen! Denne gangen forsvant jeg nemlig inn i min egen lille verden med en gang jeg kjente at hodet poppet ut...! Jeg kjente vel at kroppen kom etter, men så kan jeg ikke huske mer på en stund. Besvimte ikke eller noe altså, er ikke sikker på hvor jeg var hen jeg:-) Men jeg fikk i hvert fall ikke med meg at samboeren klippet navlestrengen:-(

Mannen min klippet navlestrengen på alle våre tre barn, men jeg husker ingenting av akkurat det jeg heller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min klippet navlestrengen på alle våre tre barn, men jeg husker ingenting av akkurat det jeg heller ;-)

Ikke??! Jøss, kanskje det er vanlig å bli ganske så borte vekk rett etter en fødsel da...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Ikke??! Jøss, kanskje det er vanlig å bli ganske så borte vekk rett etter en fødsel da...!

Jeg kan ikke huske at sambo klippet navlestrengen, men jeg vet jo at han gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1220017642' post='3945110]

Jeg kan ikke huske at sambo klippet navlestrengen, men jeg vet jo at han gjorde det.

Også jeg som har følt meg som DEN mora, som ikke engang "gadd" å følge med når navlestrengen til min førstefødte blei klippet! Kanskje det ikke er så uvanlig å forsvinne litt etter en sånn kraftanstrengelse som en fødsel jo faktisk er...?

Når man ser fødsler på tv synes jeg alltid de setter seg opp og titter på barnet med en gang det er ute. Følger med mens navlestrengen blir klippet og barnet tørket...

Jeg fikk ikke med meg noenting før de la henne på magen min jeg! Og da hun hadde ligget der en stund kom jeg på å spørre om det blei ei jente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, de løp avsted med min morkake rett etter fødselen..

Ble så fornærmet jeg, så jeg krevde de hentet den igjen..

De stod vel på hodet oppi søppla...Hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg var litt hinsides meg selv, ja ;) Og jeg hadde i tillegg veldig kjappe fødsler, så jeg kan ikke skylde på at jeg var sliten og trøtt heller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...