Gå til innhold

Ønskebrev

silo

Anbefalte innlegg

Også jeg som har følt meg som DEN mora, som ikke engang "gadd" å følge med når navlestrengen til min førstefødte blei klippet! Kanskje det ikke er så uvanlig å forsvinne litt etter en sånn kraftanstrengelse som en fødsel jo faktisk er...?

Når man ser fødsler på tv synes jeg alltid de setter seg opp og titter på barnet med en gang det er ute. Følger med mens navlestrengen blir klippet og barnet tørket...

Jeg fikk ikke med meg noenting før de la henne på magen min jeg! Og da hun hadde ligget der en stund kom jeg på å spørre om det blei ei jente...

Jeg satte meg opp og titta på barnet jeg også, men jeg var antagelig så oppslukt av å se på babyen at navlestrengklipping ikke streifa meg en tanke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

17

• Lillemus

8

• silo

5

• jubalong70

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg forstår ikke hvorfor man skal skrive slike brev. Man aner jo ikke hvordan fødslen vil bli, men etter all sansynlighet vil man få mulighet til å snakke med jordmor underveis.

Jeg skrev ikke ønskebrev og det var bra, for ønskene jeg hadde før fødslen var ganske annerledes enn under!

Før min første fødsel skrev jeg ønskebrev. Jeg var ganske så redd og veldig bestemt på at jeg skulle ha epidural for i det hele tatt å våge å føde ;-)

Pga ønskebrevet mitt med dette ønsket, så fikk jeg epidural. Jordmor sa hun hadde sett brevet mitt og skjønte at dette var viktig for meg, så derfor skulle hun gjøre alt hun kunne for at jeg skulle få epidural :)

Andre og tredje gang skrev jeg ikke ønskebrev fordi jeg følte meg trygg på at jeg ville fikse en fødsel også uten epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Også jeg som har følt meg som DEN mora, som ikke engang "gadd" å følge med når navlestrengen til min førstefødte blei klippet! Kanskje det ikke er så uvanlig å forsvinne litt etter en sånn kraftanstrengelse som en fødsel jo faktisk er...?

Når man ser fødsler på tv synes jeg alltid de setter seg opp og titter på barnet med en gang det er ute. Følger med mens navlestrengen blir klippet og barnet tørket...

Jeg fikk ikke med meg noenting før de la henne på magen min jeg! Og da hun hadde ligget der en stund kom jeg på å spørre om det blei ei jente...

Var mye jeg ikke fikk med meg ;o)

Er ganske vanlig tror jeg, kroppen har jo hatt en skikkelig kraftanstrengelse.

Jeg var egentlig ikke så opptatt av guttungen sånn med en gang, måtte trekke pusten litt. Så oppdaget jeg den lille karen som saug seg fast i magen min :o) (jeg hadde masse sugemerker etterpå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg var litt hinsides meg selv, ja ;) Og jeg hadde i tillegg veldig kjappe fødsler, så jeg kan ikke skylde på at jeg var sliten og trøtt heller ;-)

Min var vel egentlig rimelig lang, men jeg følte meg i merkelig god form etterpå (og underveis egentlig)! I motsetning til samboeren stakkars... Var vel han som skulle ligget på sykehus et par dager;-)

Likevel falt jeg liksom helt ut en liten stund der altså... Men det er jo klart det er en utrolig tøff påkjenning for kroppen uansett! Dessuten hadde jeg knasket XL1 tabletter mens jeg presset, så det var vel kanskje effekten av dem som plutselig tok slutt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte meg opp og titta på barnet jeg også, men jeg var antagelig så oppslukt av å se på babyen at navlestrengklipping ikke streifa meg en tanke ;-)

Hmm, gjorde nå ikke det heller jeg da. Veit ikke hva jeg dreiv med jeg! Lå vel og glante i taket da... Interressert mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1220026197' post='3945265]

Var mye jeg ikke fikk med meg ;o)

Er ganske vanlig tror jeg, kroppen har jo hatt en skikkelig kraftanstrengelse.

Jeg var egentlig ikke så opptatt av guttungen sånn med en gang, måtte trekke pusten litt. Så oppdaget jeg den lille karen som saug seg fast i magen min :o) (jeg hadde masse sugemerker etterpå)

He he, så nydelig:-) Jeg kom også til meg selv da de la henne på magen min! Hun hilste pent ved å bæsje, tisse og bæsje enda mer, så jeg kunne ikke unngå å legge merke til henne:-)

Men så husker jeg at jeg spurte om ikke samboeren kunne "ta ungen så lenge", mens jeg blei sydd...! Hva for en mamma er jeg egentlig??! He he... Var liksom opptatt med noe annet da se!

I løpet av dagene på barsel blei jeg imidlertid forrelsket, og samboeren har 5 mnd etter fortsatt ikke fått ta henne med på en trilletur aleine;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Ja det med morkaka kan jo være greit å si ifra om- i mitt tilfelle at jeg helst ikke vil se den:) har sett den etter de andre fødslene, og må si at intet kunne brydd meg mindre der og da, enn å se den slaskete, blodige guffa. Men mannen min tok faktisk bilde av den sist- det er visst faktisk i et album tilogmed, grøss! men -kanskje- gøy for ungene?

Jeg ville heller ikke se morkaka :-). Men etter siste fødsel holdt jordmor den opp, pekte og forklarte. Mannen min fulgte interessert med og spurte om alt mulig. Jeg lå og kjempet med kvalmen og syntes de kunne gjort det der et helt annet sted :-). Jeg syntes jeg var ferdig med å føde jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke se morkaka :-). Men etter siste fødsel holdt jordmor den opp, pekte og forklarte. Mannen min fulgte interessert med og spurte om alt mulig. Jeg lå og kjempet med kvalmen og syntes de kunne gjort det der et helt annet sted :-). Jeg syntes jeg var ferdig med å føde jeg.

Min jordmor spurte meg om jeg hadde lyst til å se på den, så da fikk jeg se på mens hun undersøkte den. Jeg syntes den var fascinerende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, så nydelig:-) Jeg kom også til meg selv da de la henne på magen min! Hun hilste pent ved å bæsje, tisse og bæsje enda mer, så jeg kunne ikke unngå å legge merke til henne:-)

Men så husker jeg at jeg spurte om ikke samboeren kunne "ta ungen så lenge", mens jeg blei sydd...! Hva for en mamma er jeg egentlig??! He he... Var liksom opptatt med noe annet da se!

I løpet av dagene på barsel blei jeg imidlertid forrelsket, og samboeren har 5 mnd etter fortsatt ikke fått ta henne med på en trilletur aleine;-)

''I løpet av dagene på barsel blei jeg imidlertid forrelsket, og samboeren har 5 mnd etter fortsatt ikke fått ta henne med på en trilletur aleine;-)''

Seriøst? Har han i det hele tatt hatt henne alene? Du MÅ la ham slippe til vet du! Det er for sent å komme og klage på at han ikke bryr seg om ungen om et par år om du ikke har latt ham slippe til før...

Jeg stakk av på ridekurs en kveld i uka fra poden var 5 uker gammel. :o) Det var far-og-sønn-tid, han tok også alltid kveldsstellet og jeg badet ikke ungen før han var over året, det var pappans oppgave. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I løpet av dagene på barsel blei jeg imidlertid forrelsket, og samboeren har 5 mnd etter fortsatt ikke fått ta henne med på en trilletur aleine;-)''

Seriøst? Har han i det hele tatt hatt henne alene? Du MÅ la ham slippe til vet du! Det er for sent å komme og klage på at han ikke bryr seg om ungen om et par år om du ikke har latt ham slippe til før...

Jeg stakk av på ridekurs en kveld i uka fra poden var 5 uker gammel. :o) Det var far-og-sønn-tid, han tok også alltid kveldsstellet og jeg badet ikke ungen før han var over året, det var pappans oppgave. :o)

Det med badingen var egentlig pappaens oppgave her også, det hadde han gjort meget klart! Det blei vel med det første badet... Så var det plutselig en fotballkamp eller et eller annet som kom i veien! Kveldsrutinen er også lagt til meg, for da mener han at han kan dra og finne på noe annet. Jeg må jo være hjemme på kvelden uansett, for det er jo jeg som har puppen...

Nei, han har aldri vært aleine med henne... Det hender at jeg tar meg en lur mens de er aleine nede og styrer med sitt da:-) Da bytter han bleie og gir henne litt banan og styrer, og han er innmari flink! Vi gikk og pratet om det i går, og jeg innser at jeg snart må la ham ha henne aleine! Det er ikke det at jeg ikke stoler på ham se, det er bare det at jeg vil være i nærheten selv...! Så der gikk jeg og hostet da, med feber og det hele! Nektet å bli hjemme;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there done that

Jeg skrev ønskebrev jeg. Ønsket ikke at de stikker sånn greie i hodet på barnet, ønsket å bevemege meg fritt og benytte tyngdekraften. Og sikkert mye annet....

Ingenting ble slik jeg hadde ønsket. Barnet hadde navelstrengen rundt hodet og jeg ble "lenket" fast til sengen for at de skulle ha på alskens mulige måleapparate, inkludert det de setter på hodet til barnet.

Men i ettertid er jeg bare glad for at alt gikk bra..

Men kunne ønsket meg en annen jordmor ja. Syntes hun var veldig stresset, og hysterisk. Påsto at jeg hyperventilerte, fordi jeg brukte pusteteknikk som jeg lærte på yoga.

Heldig du som skal føde på ABC klinikken. Tror man er roligere selv når man opplever roligere omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, gjorde nå ikke det heller jeg da. Veit ikke hva jeg dreiv med jeg! Lå vel og glante i taket da... Interressert mor!

Hehe, ja, dette høres ganske graverende ut! Satser på at du har tatt deg sammen nå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba også sambo om å ta guttungen, det var sying og diverse dill som måtte gjøres, og jeg følte meg hjelpesløs med en bitteliten baby på magen.

Ikke trilletur alene? Synes litt synd på pappaen jeg nå ;o) Men faktisk er det litt sannhet i det, de har veldig godt av alenetid med pappa også. Du har godt av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ja, dette høres ganske graverende ut! Satser på at du har tatt deg sammen nå ;-)

Som jeg skrev i et annet svar her, så forelsket jeg meg iløpet av dagene på barsel, og nå er det heller andre veien: Samboeren har ikke fått ha henne aleine i 5 min engang, og hun nærmer seg 6 mnd! Har ALDRI vært uten henne jeg, ikke dratt i butikken, ikke vært hjemme mens samboeren triller tur... Kankje jeg har dårlig samvittighet enda og prøver å gjøre opp for det;-) Må ta meg sammen litt nå tror jeg, og slippe ham til...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1220048624' post='3945644]

Jeg ba også sambo om å ta guttungen, det var sying og diverse dill som måtte gjøres, og jeg følte meg hjelpesløs med en bitteliten baby på magen.

Ikke trilletur alene? Synes litt synd på pappaen jeg nå ;o) Men faktisk er det litt sannhet i det, de har veldig godt av alenetid med pappa også. Du har godt av det også.

Var det jeg følte også! Jeg skalv hele kroppen ristet (sikkert en utladning etter anstrengelsen) og de ba meg hoste mange ganger (fosterhinner som de ikke fikk tak i), så var det sying og greier... Jeg tviholdt på denne lille bylten, og følte jeg bare skremte henne! Hun hadde det mye bedre inntil huden til pappa i en lenestol for seg selv så lenge:-)

Ja, jeg synes synd på pappaen jeg også! Veit jo hvor stolt jeg er når jeg er ute og triller aleine, og unner ham det også! Hmm, ok, trengte vel å få høre det fra noen andre også... Til uka skal mamma ta seg et bad mens pappa triller tur:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg følte også! Jeg skalv hele kroppen ristet (sikkert en utladning etter anstrengelsen) og de ba meg hoste mange ganger (fosterhinner som de ikke fikk tak i), så var det sying og greier... Jeg tviholdt på denne lille bylten, og følte jeg bare skremte henne! Hun hadde det mye bedre inntil huden til pappa i en lenestol for seg selv så lenge:-)

Ja, jeg synes synd på pappaen jeg også! Veit jo hvor stolt jeg er når jeg er ute og triller aleine, og unner ham det også! Hmm, ok, trengte vel å få høre det fra noen andre også... Til uka skal mamma ta seg et bad mens pappa triller tur:-)

''Til uka skal mamma ta seg et bad mens pappa triller tur:-)''

*Humrer* Høres bra ut! :o) Og slapp helt av, Snuppa har det garantert helt fint sammen med pappan sin selv om du ikke er der hele tiden. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Til uka skal mamma ta seg et bad mens pappa triller tur:-)''

*Humrer* Høres bra ut! :o) Og slapp helt av, Snuppa har det garantert helt fint sammen med pappan sin selv om du ikke er der hele tiden. ;o)

Det er jeg overbevist om at hun har:-) Nå skal hun dessuten få komme over i sportsdelen i vogna, så hun kan se noe! Så venter vi bare på at naboen skal få sauene ut på beite her borte:-)

Men hvor fint mamma har det er en helt annen sak! UTEN BABYEN SIN:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i et annet svar her, så forelsket jeg meg iløpet av dagene på barsel, og nå er det heller andre veien: Samboeren har ikke fått ha henne aleine i 5 min engang, og hun nærmer seg 6 mnd! Har ALDRI vært uten henne jeg, ikke dratt i butikken, ikke vært hjemme mens samboeren triller tur... Kankje jeg har dårlig samvittighet enda og prøver å gjøre opp for det;-) Må ta meg sammen litt nå tror jeg, og slippe ham til...!

Pappaen bør få slippe til ja, det er viktig. Han gjør nok en god jobb, og du skal ikke ha dårlig samvittighet om pappaen gjør noe av jobben. Det er ett samarbeid vet du :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg overbevist om at hun har:-) Nå skal hun dessuten få komme over i sportsdelen i vogna, så hun kan se noe! Så venter vi bare på at naboen skal få sauene ut på beite her borte:-)

Men hvor fint mamma har det er en helt annen sak! UTEN BABYEN SIN:-(

''Men hvor fint mamma har det er en helt annen sak! UTEN BABYEN SIN:-(''

Det var det jeg mente. ;o) Men det er en vanesak - snart slapper du så godt av i badekaret og håper pappan tar en riktig laaang tur med lillejenta! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg ett bad, stell pent med deg selv, og la pappaen trille. Det tror jeg at dere alle har godt av :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...