Gå til innhold

Om å ha navn og bilde av ungene i avis etc.

Gjest Valnøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Vi hadde en tråd forrige dagen angående hvorvidt skole, barnehage og SFO skal kunne oppgi navn og sette bilder av barna i avisene, på nett og ellers.

I dag er det pågrepet en pedofil - her er hva han skriver om hvordan han fikk kontakt med sine ofre:

''Mannen har fortalt til VG Nett at han tråler lokalaviser for å finne navn og bilde på jenter han kunne kontakte. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anka

7

• Lillemus

4

• sant å si

3

• AneM1365380603

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest skumle greier

Ja, det er jo litt skummelt å ha med hele navnet til ungen i alle fall...

Er mange jeg kjenner som er skeptiske til å ha bilde av ungen sin på nettet pga pedofile osv, enda de kanskje kun har nick der og ikke noe navn... men å ha bilde av ungen i avisen med fornavn og etternavn - ja til og med navn på foreldra, det er helt greit! Jeg vil nå si at det er enda farligere.

En pedofil kan da søke opp hvor foreldrene bor og spionere... og kanskje finne på noe ille...

Skumle greier i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Ja, det er jo litt skummelt å ha med hele navnet til ungen i alle fall...

Er mange jeg kjenner som er skeptiske til å ha bilde av ungen sin på nettet pga pedofile osv, enda de kanskje kun har nick der og ikke noe navn... men å ha bilde av ungen i avisen med fornavn og etternavn - ja til og med navn på foreldra, det er helt greit! Jeg vil nå si at det er enda farligere.

En pedofil kan da søke opp hvor foreldrene bor og spionere... og kanskje finne på noe ille...

Skumle greier i alle fall.

Du finner ikke mine unger på nett. Og stort sett ikke i avisene heller, og i de få unntakene som er - ikke med etternavn. Og finner du etternavnene deres så finner du fremdeles ikke tlfnr til dem.

Men jeg kjenner flere familier som har telefonnr direkte til barna sine i telefonkatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt en trist og skremmende historie, men det må være grenser for hvor mye vi skal "polstre oss" i hverdagen. Historier som dette er svært, svært sjeldne, og vi kan ikke la frykt styre oss. Det er antakelig langt vanligere at pedofile oppholder seg i nærheten av der unge gutter/jenter leker, men man kan ikke nekte barna å gå ut og leke av den grunn, eller insistere på å ha en tiåring alltid innenfor synsrekkevidde. Navn og bilde i lokalavisen er langt innenfor det jeg ser på som akseptabel risiko i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi i større grad bør ha fokus på de som utsettes for overgrep i nære relasjoner framfor "farlige buskmenn". Overgrep av overfallsmenn er svært sjelden mens det derimot er mange små jenter og gutter som daglig utsettes for seksuelle overgrep av en de har et nært forhold til. Kanskje vi heller skal bry oss mer om dem vi har rundt oss, barn vi får mistanke i forhold til, det er tross alt bedre å bry seg og ta feil enn å ikke bry seg i det hele tatt. Ingen enkel sak så klart men det er nok endel barn rundt omkring som prøver å si noe til voksne hvis de hadde fått muligheten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Jeg tror vi i større grad bør ha fokus på de som utsettes for overgrep i nære relasjoner framfor "farlige buskmenn". Overgrep av overfallsmenn er svært sjelden mens det derimot er mange små jenter og gutter som daglig utsettes for seksuelle overgrep av en de har et nært forhold til. Kanskje vi heller skal bry oss mer om dem vi har rundt oss, barn vi får mistanke i forhold til, det er tross alt bedre å bry seg og ta feil enn å ikke bry seg i det hele tatt. Ingen enkel sak så klart men det er nok endel barn rundt omkring som prøver å si noe til voksne hvis de hadde fått muligheten....

Jeg har ambisjoner om å beskytte ungene mine fra både buskmenn og evt andre jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Det er selvsagt en trist og skremmende historie, men det må være grenser for hvor mye vi skal "polstre oss" i hverdagen. Historier som dette er svært, svært sjeldne, og vi kan ikke la frykt styre oss. Det er antakelig langt vanligere at pedofile oppholder seg i nærheten av der unge gutter/jenter leker, men man kan ikke nekte barna å gå ut og leke av den grunn, eller insistere på å ha en tiåring alltid innenfor synsrekkevidde. Navn og bilde i lokalavisen er langt innenfor det jeg ser på som akseptabel risiko i hverdagen.

Det at man skipper å sette etternavn på barnet sammen med et evt bilde i avisen er da ikke å la seg styre av frykt. Det er som å ta på bilbelte - det koster deg ingenting med den lille forsikringen.

Å nekte ungene å gå ut er en stor ting å gripe inn i og blir helt feil. Å droppe etternavnet er en liten ting som ikke engang er merkbar, men som ville gjort at denne mannen ihvertfall ikke ville funnet barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det at man skipper å sette etternavn på barnet sammen med et evt bilde i avisen er da ikke å la seg styre av frykt. Det er som å ta på bilbelte - det koster deg ingenting med den lille forsikringen.

Å nekte ungene å gå ut er en stor ting å gripe inn i og blir helt feil. Å droppe etternavnet er en liten ting som ikke engang er merkbar, men som ville gjort at denne mannen ihvertfall ikke ville funnet barnet ditt.

Lokalavisa her krever fullt navn av barna som får bursdagshilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Lokalavisa her krever fullt navn av barna som får bursdagshilsen.

Som de skriver i avisen også?

Jøss, her skriver vi selv det vi vil at skal stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hmm.. Vi har alltid bilde av ungene i lokal avisen når de har bursdag..Da står navnet deres også der.

Har hatt det jeg og ved noen få anledninger, men uten etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Som de skriver i avisen også?

Jøss, her skriver vi selv det vi vil at skal stå.

Jeg sjekket nå, og det står "Fullt navn på den du sender hilsen til". Jeg skal ikke påstå at det er et krav, men de ønsker det i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt det jeg og ved noen få anledninger, men uten etternavn.

Vi har hatt etternavn også..Aldri tenkt over det..

Skal droppe etternavnet neste gang. (som er snart :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt etternavn også..Aldri tenkt over det..

Skal droppe etternavnet neste gang. (som er snart :0)

Og vi både fornavn, etternavn og gatenavn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror vi i større grad bør ha fokus på de som utsettes for overgrep i nære relasjoner framfor "farlige buskmenn". Overgrep av overfallsmenn er svært sjelden mens det derimot er mange små jenter og gutter som daglig utsettes for seksuelle overgrep av en de har et nært forhold til. Kanskje vi heller skal bry oss mer om dem vi har rundt oss, barn vi får mistanke i forhold til, det er tross alt bedre å bry seg og ta feil enn å ikke bry seg i det hele tatt. Ingen enkel sak så klart men det er nok endel barn rundt omkring som prøver å si noe til voksne hvis de hadde fått muligheten....''

Veldig enig. Det nytter ikke å krisemaksimere alle muligheter hvor overgripere _kan_ ha mulighet til å få tilgang til barn. Den største trusselen er ikke pedofile på barnejakt, overgipere er i første rekke mer eller mindre kjente personer for de barna som rammes. Det er selvfølgelig viktig å ta visse forhåndsregler og ikke være naiv, men man kalrer ikke å beskytte sine barn 100% mot alle farer selv om man gjerne vil.

Bursdagshilsen og bilde med navn i avisen dersom ungene har vært med på noe spesielt er en "risk" jeg er villig til å ta. Mulige overgripere kan i så måte like godt stå og lure på ungene på skoleveien uten at jeg kan beskytte barna mine mot det som å finne offer gjennom lokalavisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overgriper er da ikke avhengig av å ha en identitet på sitt offer. Poenget er at han kan utpeke seg offer overalt i det offentlige rom, selv om han ikke kjenner identiten til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

''Jeg tror vi i større grad bør ha fokus på de som utsettes for overgrep i nære relasjoner framfor "farlige buskmenn". Overgrep av overfallsmenn er svært sjelden mens det derimot er mange små jenter og gutter som daglig utsettes for seksuelle overgrep av en de har et nært forhold til. Kanskje vi heller skal bry oss mer om dem vi har rundt oss, barn vi får mistanke i forhold til, det er tross alt bedre å bry seg og ta feil enn å ikke bry seg i det hele tatt. Ingen enkel sak så klart men det er nok endel barn rundt omkring som prøver å si noe til voksne hvis de hadde fått muligheten....''

Veldig enig. Det nytter ikke å krisemaksimere alle muligheter hvor overgripere _kan_ ha mulighet til å få tilgang til barn. Den største trusselen er ikke pedofile på barnejakt, overgipere er i første rekke mer eller mindre kjente personer for de barna som rammes. Det er selvfølgelig viktig å ta visse forhåndsregler og ikke være naiv, men man kalrer ikke å beskytte sine barn 100% mot alle farer selv om man gjerne vil.

Bursdagshilsen og bilde med navn i avisen dersom ungene har vært med på noe spesielt er en "risk" jeg er villig til å ta. Mulige overgripere kan i så måte like godt stå og lure på ungene på skoleveien uten at jeg kan beskytte barna mine mot det som å finne offer gjennom lokalavisa.

Men hvis du kan eliminere en veldig liten risiko med et tiltak som i praksis ikke merkes, så vil du droppe tiltaket? Jeg vil ikke det. Jeg bruker feks bilbelte om jeg bare skal kjøre to kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en avsporing, men hvorfor omtales han som en pedo, egentlig? Er det ikke stort sett jenter i de øvre tenåra han har kontaktet? Ekkelt er det nå uansett, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...