Gå til innhold

Spore mobil

Anbefalte innlegg

Gjest går det??
Skrevet

Går det ann?å finne ut hvor en person er ved å spore opp mobilen på en eller annen måte?mener jeg så reklame for det på tv...

Skrevet

Det er i tilfelle ikke lov å gjøre. Det gjøres av politiet i alvorlige saker, men utover det så er det ikke lov for andre. Det har med personvernet å gjøre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, det går an. Enhver mobil har en unik ID, og det er ikke noe problem for operatør og politi å finne hvilke(n) mobilmast(er) den er innen rekkevidde av. Men man kan neppe vise nøyaktig posisjon på denne måten.

Noen telefoner har en slags funksjon som gjør at du kan se hvor vennene dine er via GPS, men da må selvsagt vennene dine ha gitt tillatelse til dette. Sikkert greit om man er på ferie sammen, ellers ser jeg ikke helt nytten. Regner med at dette kun virker innenfor et begrenset geografisk område, men neimen om jeg er 100% sikker på hvordan det fungerer. Min gamle Nokia N82 hadde en sånn funksjon via GPS, og det er mye mulig at alle som skulle bruke dette sammen måtte bruke Nokia Maps.

iPhone for eksempel bruker både satelitter og mobilmaster for å fastslå stedet telefonen er, og dette brukes blant annet til geotagging (?) av bilder. Når jeg tar bilder med iPhone eller slår på GPS får jeg alltid spørsmål om jeg gir tillatelse til at informasjon om posisjon kan sendes via GPSen.

Det kan sikkert hentes ut informasjon om dette både lovlig og ulovlig uten at jeg har noen teknisk innsikt i hvordan det i så fall gjøres.

Skrevet

Ja, det går an. Enhver mobil har en unik ID, og det er ikke noe problem for operatør og politi å finne hvilke(n) mobilmast(er) den er innen rekkevidde av. Men man kan neppe vise nøyaktig posisjon på denne måten.

Noen telefoner har en slags funksjon som gjør at du kan se hvor vennene dine er via GPS, men da må selvsagt vennene dine ha gitt tillatelse til dette. Sikkert greit om man er på ferie sammen, ellers ser jeg ikke helt nytten. Regner med at dette kun virker innenfor et begrenset geografisk område, men neimen om jeg er 100% sikker på hvordan det fungerer. Min gamle Nokia N82 hadde en sånn funksjon via GPS, og det er mye mulig at alle som skulle bruke dette sammen måtte bruke Nokia Maps.

iPhone for eksempel bruker både satelitter og mobilmaster for å fastslå stedet telefonen er, og dette brukes blant annet til geotagging (?) av bilder. Når jeg tar bilder med iPhone eller slår på GPS får jeg alltid spørsmål om jeg gir tillatelse til at informasjon om posisjon kan sendes via GPSen.

Det kan sikkert hentes ut informasjon om dette både lovlig og ulovlig uten at jeg har noen teknisk innsikt i hvordan det i så fall gjøres.

Hva er det du ikke kan om teknologi? Imponert! :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hva er det du ikke kan om teknologi? Imponert! :-)

:-)

Jeg er nok over middels interessert i sånt som dette, og da fanger man jo opp et og annet underveis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...