pusi Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg husker en sang fra jeg var liten. Det kan være Margrethe Munthe, men jeg er ikke sikker. Den ble sunget av en totning på plata. Teksten går sånn: ...for jeg liker ikke ditt og jeg likker ikke datt, har du ikke noe annet kjære mor. Kjære mamma, kjære pappa står og tenker helt fortvilt og de lurer på hvordan det her skal gå, men da kommer veslejenta inn og sier: mamma kan jeg få litt havregryn med melk og sukker på? For jeg og Kari vi er sammen og skal kose oss på trammen og hu Kari sier havregryn er godt. Og så spiste de og spiste de og enda ba om mer, dette er det aller beste jeg har fått. Jeg har en kresen jente, og morer meg litt med å synge denne til henne, men det irriterer meg at jeg ikke kan hele teksten. Hadde blitt glad om noen kunne hjelpe med å finne denne enten i bok, på plate eller på nett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Totning, da tenker jeg automatisk på May -Britt Andersen (lillesøster til Inger-Lise Rypdal). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Totning, da tenker jeg automatisk på May -Britt Andersen (lillesøster til Inger-Lise Rypdal). Nei. dette er lenge før May-Britt Andersen. Jeg var lita jente på 70-tallet, men dette kan være enda eldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Det er Kirsten Langbo tenker jeg, hun hadde noen barnetimer på radio, som også er gitt ut som bok. Barna på Mikkelsplassen. Handler om Berte og den kresne kusina hennes fra byen. De har den helt sikkert på biblioteket. http://www.mic.no/nmi.nsf/doc/art2006051811114488064545 Sangen du nevner er nevnt hr: http://no.wikipedia.org/wiki/Kirsten_Langbo 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Neida, det er Kirsten Langbo. ) Jenta som ikke ville ha mat Og hu mamma hu ropte på veslejenta si"Kjære snille Åse, kom nå inn og spis! Her er kjøtt og karbonader og ostemat og rull, og servelat og tyttebær og ris. Her er honning, her er pølse og eggehakk på loff, her skinke med agurker og salat. Og så syltetøy av stikkelsbær og bringebær og epler, og en boks med gaffelbiter i tomat." Men jenta sa:"Nei, jeg liker ikke ditt og jeg liker ikke datt, har du ikke noe annet kjære mor?" "Her er grovbrød, er her er finbrød og grislebrød og stom, her flatbrød og knekkebrød og kjeks. Her er vørterkake, wienerbrød og boller og på slump har jeg kjøpt med noe godt som sier seks. For det er en stund til midag og imens så kan du få noe godt som du kan gå og knaske på. Her er knekk og karameller og lakris, men hvis du heller vil ha drops kan du gjerne få det og." Men da jenta hadde spist opp alt gotteriet hadde hun helt mistet matlysten og så sa hun:"Nei, jeg liker ikke ditt og jeg liker ikke datt, har du ikke noe annet kjære mor?" "Her er deilig sjokolade fylt med kirsebær, og her er kringle strødd med mandler og sukat. Her er fattigmann og goro og smultringer og sprut og en fyrstekake, fin og delikat. Her er peppersnipper, havrekjeks og kavringer og brus, her er frokosthorn med smør og rømme på, og rulade som er rullet rundt i bringebær og melis, vil du ikke komme her og spise nå?" "Nei, jeg liker ikke ditt og jeg liker ikke datt, har du ikke noe annet kjære mor?" Stakkars mamma, stakkars pappa, de er virkelig fortvilet, de begriper ikke hvordan det skal gå. Tenk så kommer vesle jenta inn og sier:"Kan jeg få en bolle havregryn med melk og sukker på? For jeg skal kose meg isammen med a kari utpå trammen og hu Kari sier havregryn er godt." Og så spiste de opp rubb og stubb og enda ba om mer. "Dette er det allerbeste jeg har fått. Tralleralle ralle ra, tralle ralle ralle ra, tradeli rudeli udeli udeliradeli rei-a." Mamman min pleide å synge den for meg da jeg var liten og jeg har den i en gammel sangbok, dette brakte fram mange gode minner. ) takk for det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Neida, det er Kirsten Langbo. ) Jenta som ikke ville ha mat Og hu mamma hu ropte på veslejenta si"Kjære snille Åse, kom nå inn og spis! Her er kjøtt og karbonader og ostemat og rull, og servelat og tyttebær og ris. Her er honning, her er pølse og eggehakk på loff, her skinke med agurker og salat. Og så syltetøy av stikkelsbær og bringebær og epler, og en boks med gaffelbiter i tomat." Men jenta sa:"Nei, jeg liker ikke ditt og jeg liker ikke datt, har du ikke noe annet kjære mor?" "Her er grovbrød, er her er finbrød og grislebrød og stom, her flatbrød og knekkebrød og kjeks. Her er vørterkake, wienerbrød og boller og på slump har jeg kjøpt med noe godt som sier seks. For det er en stund til midag og imens så kan du få noe godt som du kan gå og knaske på. Her er knekk og karameller og lakris, men hvis du heller vil ha drops kan du gjerne få det og." Men da jenta hadde spist opp alt gotteriet hadde hun helt mistet matlysten og så sa hun:"Nei, jeg liker ikke ditt og jeg liker ikke datt, har du ikke noe annet kjære mor?" "Her er deilig sjokolade fylt med kirsebær, og her er kringle strødd med mandler og sukat. Her er fattigmann og goro og smultringer og sprut og en fyrstekake, fin og delikat. Her er peppersnipper, havrekjeks og kavringer og brus, her er frokosthorn med smør og rømme på, og rulade som er rullet rundt i bringebær og melis, vil du ikke komme her og spise nå?" "Nei, jeg liker ikke ditt og jeg liker ikke datt, har du ikke noe annet kjære mor?" Stakkars mamma, stakkars pappa, de er virkelig fortvilet, de begriper ikke hvordan det skal gå. Tenk så kommer vesle jenta inn og sier:"Kan jeg få en bolle havregryn med melk og sukker på? For jeg skal kose meg isammen med a kari utpå trammen og hu Kari sier havregryn er godt." Og så spiste de opp rubb og stubb og enda ba om mer. "Dette er det allerbeste jeg har fått. Tralleralle ralle ra, tralle ralle ralle ra, tradeli rudeli udeli udeliradeli rei-a." Mamman min pleide å synge den for meg da jeg var liten og jeg har den i en gammel sangbok, dette brakte fram mange gode minner. ) takk for det! Bare hyggelig å hjepe til med gode minner :-) Nå blir det nett-biblioteket resten av kvelden. Håper jeg finner den der ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Det er Kirsten Langbo tenker jeg, hun hadde noen barnetimer på radio, som også er gitt ut som bok. Barna på Mikkelsplassen. Handler om Berte og den kresne kusina hennes fra byen. De har den helt sikkert på biblioteket. http://www.mic.no/nmi.nsf/doc/art2006051811114488064545 Sangen du nevner er nevnt hr: http://no.wikipedia.org/wiki/Kirsten_Langbo Det er nok henne ja. Husker stemmen når du sier det. Tenk at det var flere her som visste det. DOL er kjekt :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.