Gå til innhold

Hjelp for person med schizofreni

Anbefalte innlegg

Gjest Skuffet mor

Hei, Jeg er fortvilet, sønnen min har i lang tid hatt diagnose schizofreni, han er i utgangspunktet svært intelligent og har klart seg svært bra i hverdagen, bortsett fra at han har isolert seg. Men så i fjor vår fikk han ikke sove, var deprimert og av og til svært oppstemt, gjorde rare ting, som å klatre opp i stilaser. Han klarte ikke lenger å holde orden og mistet funksjoner. Han ba om hjelp på legevakten og ble innlagt, men utskrevet etter noen dager. Det ble flere innleggelser og til sist mistet han sykdomsinnsikten. Han var fortsatt livredd for han trodde AlKaida var ute etter han, han var opptatt av tallkombinasjoner, skar seg opp på kroppen og brente seg og knuste møblene sine. Han gjemte seg i skapet for å slippe stråler. Jeg forsøkte å få helsehjelp til han, men han ble stadig utskrevet og de tok vekk diagnosen. Nå er jeg sykemeldt på grunn av påkjenningene og jeg forstår ikke at han ikke skulle få hjelp når han ba om det. Alt er så mye verre når man må nytte tvang. Han er nå sint på meg fordi jeg har fått han tvangsinnlagt. Hvorfor får man ikke hjelp når man trenger det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313369-hjelp-for-person-med-schizofreni/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er trist å lese slike historier. Psykiatrien skal være på tilbudssiden og prøve å hjelpe på beste måte før sykdommen utvikler seg slik som hos sønnen din.

Jeg kan bare beklage på psykiatriens vegne.

Gjest medfølelse

Jeg vil bare gi deg min medfølelse. Det gjør inntrykk på meg å lese innleggt ditt. Jeg kjente det i magen hvor vondt det må ha vært for deg å være mor og se sønnen din gå gjennom alt dette. Jeg skjønner godt at du blir sykemeldt litt. Håper du kan få krefter av det, og at helsevesenet kan komme på banen skikkelig etterhvert nå, selv om de ikke var det når de burde det.

• 5 måneder senere...

Det er trist å lese slike historier. Psykiatrien skal være på tilbudssiden og prøve å hjelpe på beste måte før sykdommen utvikler seg slik som hos sønnen din.

Jeg kan bare beklage på psykiatriens vegne.

Som jeg fortalte ble sønnen min som har en diagnosen paranoid schizofreni akutt innlagt i april/mai 2007, han var psykotisk/manisk og svært syk, men på sykehuset ble han fratatt diagnosen og tvangsutskrevet svært mange ganger i løpet av det følgende året. Han var livredd, knuste og ødela alle møblene sine, sov i et skap for å unngå stråler og tryglet hjelp av helsevesnet, men ble stadig tvangsutskrevet. Etter vel et år fikk han hjelp på et annet sykehus og han fikk tilbake diagnosen, men han var blitt mye sykere i løpet av året uten helsehjelp. Jeg klaget til helsetilsynet og har fått svar på klagen med følgende konklusjon datert 18/11-2008:

"Etter Helsetilsynet i Oslo og Akershus sin vurdering har xxx- sykehus gjennom manglende utredning, behandling og oppfølging av pasienten handlet i strid med kravet til forsvarlig virksomhet, jf.spesialisthelsetjenesteloven § 2-2.

Videre er manglende iverksetting og oppfølging av individuell plan tidlig i behandlingsforløpet i strid med kravet til forsvarlig virksomhet, jf spesialisthelsetjenesteloven § 2-2, jf pasientrettighetsloven § 2-5.

Helsetilsynet i Oslo og Akershus ber med dette om tilbakemelding fra sykehuset på hvordan saken er gjennomgått internt og tatt i betraktning i forhold til videre læring. Vi ber om en redegjørelse innen fire - 4- uker etter mottakelsen av dette brevet.

Saken er endelig avgjort og kan ikke påklages." Saken er underskrevet av fylkeslege Peter Schou og rådgiver Nina Cecilie Dybhavn.

Etter denne konklusjonen forventet jeg en beklagelse fra sykehuset, men har enda nå i februar 2009 ikke mottatt noe slikt. Jeg synes at jeg etter et års mareritt spesielt for sønnen min, men og for meg og resten av familien, burde fått en undskyldning fra sykehuset!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...