Gå til innhold

Antall elever...

labine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mener å ha hørt

Jeg mener å ha hørt at nå er det ikke antall elever det kommer an på lenger, tidligere var det 28 mener jeg, det kommer nå an på størrelsen på klasserommet, altså èn elev skal ha så og så mange kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamvold

Det er jo ikke lenger klasser det betegnes som. Nå er det klassetrinn og der er det ofte over 40 elever.

Deretter får de kontaktlærerer som passer til antall elever. Og der vet jeg ikke hva loven sier. Men 2-3 stykker er vanlig.

Gruppene har forskjellige områder å være i. På nyere skoler er det jo åpne landskap.

Hvis det er elever på trinnet som trenger ekstra hjelp så finnes der ofte assistenter. Disse hjelper også lærerne ved behov hvis det passer seg slik med deres elev.

Alt i alt er hele skolesystemet lagt anderledes opp de siste årene og det blir vanskelig å følge med på hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen begrensning på antall, så lenge det er "pedagogisk forsvarlig". Og om foreldrene skulle mene det ikke er forsvarlig, så har de bevisbyrden. Ellers går det selvsagt også på plassbehov og fysiske forhold. Men mitt inntrykk er at det fra rektorer/virksomhetslederes side syndes mye mot skolebarna av økonomiske hensyn. Ofte hadde det vært mulig med et bedre læringsmiljø om de hadde lagt til rette for mindre grupper, enn å ha store grupper med en liten geriljahær av assistenter inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Nei, det var en grense før men den ble opphevet for en del år siden og erstattet med det langt mer vage "pedagogisk forsvarlig". Så blir det opp til kommuneøkonomien... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vet ikke hvor mange jeg

Da jeg gikk på barneskolen var vi 36 i klassen og det var for mye for en stakkars lærer, så hun gikk til avisen. Vi ble oppdelt så vi bare var 29,

resten gikk over i en annen klasse sammen med noen andre som også ble for mange i en klasse, og de ble klasse D.

Jeg angrer på at jeg ikke gikk i A-klassen, nynorskklassen. Det var dit jeg ville, men mamma ville jeg skulle gå bokmålsklassen. Hadde jeg gått A-klassen hadde det bare vært 16 elever. Mye bedre for meg som var sjenert og redd for å snakke i timen. Er mye lettere for elever med små klasser.

I større klasser er det lett for at noen få tar makta og resten bare sitter der og ikke tør å si noe. Bråk blir det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tru det eller ei!

Det skal være 2 kvadratmeter til hver elev, så i et 60 kvadratmeters klassrom er det plass til 30 elever.

Krav til plass for voksne i henhold til arbeidsmiljøloven er - ikke uventet - MYYYYYE større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...