Gå til innhold

Kjønnsdelt svømmeundervisning i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2627870.ece

På grunn av alle muslimene og hensynet til disse, har skoler nå innført kjønnsdelt svømmeundervisning, og med krav til lærernes kjønn.

Jeg likte godt denne:

"– Sømmelighetshensyn er blant de begrunnelsene som unntaksvis kan brukes for å dele elevene inn etter kjønn. Det handler om å ha respekt for mindretallet og den enkeltes rett til religionsutøvelse, sier statssekretær Lisbet Rugtvedt (SV) i Kunnskapsdepartementet til NTB."

og denne:

"– Men det finnes flere tenkelige måter å gjøre dette på. Heldekkende svømmedrakter kan være en løsning, sier hun.

Det er vi som bor i dette landet og det er vi som bestemmer hvordan vi skal kle oss. At muslimer ikke tåler bar hud, betyr vel ikke at vi skal kle på oss heldekkende i svømmehall og på badestrand?

Skrevet

Herregud er det mulig..

Naive lille norge fortsetter..

Skrevet

Jeg tenkte som deg, men selvfølelig må vi rette oss etter muslimene, de jo de som "styrer", i allefall i Oslo.

På skolen til min sønn, Oslo øst, er det mange muslimer men foreløpig råder fornuften der. Faktisk bader de muslimske jentene i hans klasse på lik linje med resten av klassen. Men det spørs jo hvor lenge det varer da. Når de når 11- 12 års alder er det vel slutt.

fei1365380229
Skrevet

Skal ikke bidra noe videre i diskusjonen i forhold til muslimer og svømming, men i klassen til ungene mine på ungdomsskolen er svømmingen kjønnsdelt. Det er ikke noen muslimer i disse klassene og dette er heller ikke grunnen.

Grunnen er at de må dele klassen ellers blir de for mange. Mange jenter er flaue over kroppen sin i denne alderen og derfor har de delt svømmeundervisningen etter kjønn.

Skrevet

Skal ikke bidra noe videre i diskusjonen i forhold til muslimer og svømming, men i klassen til ungene mine på ungdomsskolen er svømmingen kjønnsdelt. Det er ikke noen muslimer i disse klassene og dette er heller ikke grunnen.

Grunnen er at de må dele klassen ellers blir de for mange. Mange jenter er flaue over kroppen sin i denne alderen og derfor har de delt svømmeundervisningen etter kjønn.

Jeg synes egentlig at det er greit at det er kjønnsdelt. Men forlsaget om heldekkende svømmedrakt var helt på tryne.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen hadde vi også kjønnsdelt svømming. Det var ingen muslimer på skolen. Akkurat i ungdomsskolealder er jentene ganske sårbare og full av komplekser, så jeg synes det er en grei ordning uavhengig av religion. Men heldekkende drakt var nok et lite gjennomtenkt forslag.

Gjest Elextra
Skrevet

''Det er vi som bor i dette landet og det er vi som bestemmer hvordan vi skal kle oss.''

*LOL* - hvem er "vi"?

Forøvrig enig i konklusjonen, om ikke i argumentasjonen.

Gjest uuuugghhh
Skrevet

I min tid var undervisningen kjønnsdelt og ingen fikk fnatt av den grunn. Nå er det vel mest likhetshysterikerne i pressen og bak departements skrivebort som river seg i håret. La dem fortsette til de får måne.

Jeg synes det er bra at elevene dekker seg noe mer til, så blir det litt mindre sikling hos pedolærere.

Skrevet

Vi hadde også kjønnsdelt svømming da jeg gikk på ungdomsskolen, og vi hadde ikke en eneste muslim i hele kommunen.

Gjest Aimabel
Skrevet

Ja, jenter i den alderen er gjerne flaue over kroppen sin, men etter hva jeg husker så var det ikke det at guttene kunne se oss i badetøy som var verst. Det er andre jenter som er verst til å kritisere, baksnakke osv, så det verste var dusjingen.

Skrevet

''Det er vi som bor i dette landet og det er vi som bestemmer hvordan vi skal kle oss.''

*LOL* - hvem er "vi"?

Forøvrig enig i konklusjonen, om ikke i argumentasjonen.

Hvem vi er? Jeg tenkte på vi som bor her i landet og som har laget et system som mange er uenige i, men som er en sammenfatning av hva "folk flest" synes. Det blir feil når et lite mindretall av fremmedkulturelle skal kunne forandre dette ved å henvise til respekt for sin kultur. Vi har også vår kultur og levesett og jeg syns vi skal kunne få fortsette med det, selv om enkelte gjester ikke er helt komfortabel med alle våre "ordninger".

Gjest Elextra
Skrevet

Hvem vi er? Jeg tenkte på vi som bor her i landet og som har laget et system som mange er uenige i, men som er en sammenfatning av hva "folk flest" synes. Det blir feil når et lite mindretall av fremmedkulturelle skal kunne forandre dette ved å henvise til respekt for sin kultur. Vi har også vår kultur og levesett og jeg syns vi skal kunne få fortsette med det, selv om enkelte gjester ikke er helt komfortabel med alle våre "ordninger".

"Vi som bor her i landet" omfatter også de du kaller fremmedkulturelle, og når de har bosatt seg her er de ikke gjester.

Skrevet

"Vi som bor her i landet" omfatter også de du kaller fremmedkulturelle, og når de har bosatt seg her er de ikke gjester.

Skal de bestemme hvordan vi skal ha det her i landet, må de vente til de har demokratisk makt til å bestemme. Eller syns du vi skal tilpasse oss alle slike påfunn? Hva med litt tilpasning andre veien?

Tror du at du hadde fått gjennomslag hvis du dro til et muslimsk land og krevde å få alt på den norske måten?

Aliza1365380759
Skrevet

Hmm.. Da jeg gikk på skolen (og det er ikke mange år siden...) så hadde vi delt svømmeundervisning, og svømmelærer av samme kjønn som de som ble undervist. Var ingen som ropte høyt om urettferdigheter da i alle fall, men da hadde vi jo ingen muslimer å skylde på heller.

Skrevet

Hmm.. Da jeg gikk på skolen (og det er ikke mange år siden...) så hadde vi delt svømmeundervisning, og svømmelærer av samme kjønn som de som ble undervist. Var ingen som ropte høyt om urettferdigheter da i alle fall, men da hadde vi jo ingen muslimer å skylde på heller.

Men det er jo ikke snakk om urettferdighet eller diskriminering heller - alle får jo den samme svømmeundervisningen, bare på forskjellig tidspunkt. Jeg skjønner virkelig ikke problemet jeg, altså!

Skrevet

Kan ikke huske at vi hadde noe annet enn kjønnsdelt svømmeundervisning da jeg gikk på skolen. Og det var ikke pga muslimer.

Men det er klart.. man må jo hoppe i taket om årsaken for en endring er respekt for andre kulturer og religioner enn den norske...

Jeg skjønner ikke problemet med delingen.

Gjest ungdomsskolelærer
Skrevet

Må vel være greit med kjønnsdelt svømmeundervisning på skolen. Kan ikke sammenlignes med svømmehaller og badestrender. Norsk grunnskole er obligatorisk for alle, alle har plikt og rett til å gå på skolen. Så får man også legge til rette for de ulike menneskene som går der. Jeg forstår ikke problemet.

Jeg kjenner mange heilnorske ungdommer som syns det er skikkelig ubehagelig å ha lærer av motsatt kjønn i kroppsøving.

Skrevet

Jeg hadde svømming de første årene på barneskolen (siste halvdel av 70-tallet), da hadde vi felles svømming, men hele barne- og ungdomsskolen hadde vi kjønnsdeling i gymtimene (kanskje ikke de første årene i barneskolen, men i alle fall de siste to). På gymnaset hadde vi igjen gym sammen med guttene. Ingen av delen var noe problem eller samtaleemne såvidt jeg husker. Noen ganger hadde vi gym sammen med gutta, men som oftest sammen med jentene fra en annen klasse.

Men er enig med de som mener heldekkende badedrakter er å trekke det for langt.

Aliza1365380759
Skrevet

Men det er jo ikke snakk om urettferdighet eller diskriminering heller - alle får jo den samme svømmeundervisningen, bare på forskjellig tidspunkt. Jeg skjønner virkelig ikke problemet jeg, altså!

Nei, mulig det ikke kom klart nok fram i innlegget mitt, men jeg skjønner ikke problemet med å ha kjønnsdelt svømmeundervisning jeg heller.

Skrevet

Jeg hadde svømming de første årene på barneskolen (siste halvdel av 70-tallet), da hadde vi felles svømming, men hele barne- og ungdomsskolen hadde vi kjønnsdeling i gymtimene (kanskje ikke de første årene i barneskolen, men i alle fall de siste to). På gymnaset hadde vi igjen gym sammen med guttene. Ingen av delen var noe problem eller samtaleemne såvidt jeg husker. Noen ganger hadde vi gym sammen med gutta, men som oftest sammen med jentene fra en annen klasse.

Men er enig med de som mener heldekkende badedrakter er å trekke det for langt.

Jeg tror mange har misforstått poenget litt. Det er ikke en diskusjon om delt svømmeundervisning, men hva/hvem som avgjør om vi skal ha det eller ikke. En gruppe som fortsatt er minoritet i landet og som har ekstreme, kvinnefiendtlige synspunkter, skal diktere norske skolevesen og ta seg til rette i et samfunn der nordmenn faktisk skal bestemme hvordan ting skal ordnes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...