Gjest eva.z Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Vet at dette har vært oppe 1000 ganger i det siste.Men dere som har litt større barn,når merket dere at hun begynte å utvikle bryster?Vår jente er 8 år,og vi har merket at hun har to kuler i begge brystene,og hun sier at de er ømme. det tar jeg som et tegn på at hun er i starten på puberteten. P.g.a svettelukt tok vi en del blodprøver for å finne ut om hun var begynt i puberteten,dette var i vår en gang. Da viste blodprøvene ingen tegn til det.Kuler i brystene hadde hun heller ikke. Spørsmålet mitt er om 8 år er veldig tidlig? Hvor lang tid kan det gå før hun får menstruasjonen? Huff,jeg vil ha den lille jenten min liten enda en (god) stund. Jeg har hørt at barna kommer tidligere i puberteten enn det vi gjorde. Noen som vil dele sine erfaringer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Datteren min begynte å få kul i brystene da hun var 11 år. Nå er hun 13, og hun har fremdeles ikke fått menstruasjon. Noen av jentene på hennes trinn fikk mensen da de var ca 11 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ølpol Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Her er det motsatt problem. Min datter på 11 er nå litt bekymret over at hun ikke har fått disse kulene enda.Og alle andre i klassen har begynt å utvikle bryster. Jeg skjønner at hun kan føle seg litt utenfor,og jeg spør. Er det andre som har erfaring med at brystene ikke har begynt å utvikle seg i en alder av 11 -12 år? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Min datter hadde kuler i brystene i 8 årsalderen, og jeg var i likhet med deg bekymret for tidlig pubertet. Nå har hun fylt 12 og har små pupper og fremdeles ingen mens. Altså en normal utvikling for hennes alder. Det tar ca to år fra første tegn på pubertet til menstruasjonen inntreffer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eva.z Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Om dere gjorde noe i forhold til at barnet kom såpass tidlig i puberteten?Gikk dere til legen,hva ble dere anbefalt der? Vet at legevitenskapen er litt uenige i forhold til denne problematikken. Men jeg synes å begynne når barnet knapt er 8 år,er litt i tidligste laget.Barnet er nå 125cm og 26 kg. Vil jo gjerne at hun skal bli i hvertfall 160cm... Er det noen som har stoppet utviklingen? Det er der vi er nå,om hvorvidt vi skal gjøre det,eller ikke. Hun har for øvrig ikke behåring enda. Hadde blitt veldig glad for tilbakemeldinger på dette:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pubertets mamma Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Om dere gjorde noe i forhold til at barnet kom såpass tidlig i puberteten?Gikk dere til legen,hva ble dere anbefalt der? Vet at legevitenskapen er litt uenige i forhold til denne problematikken. Men jeg synes å begynne når barnet knapt er 8 år,er litt i tidligste laget.Barnet er nå 125cm og 26 kg. Vil jo gjerne at hun skal bli i hvertfall 160cm... Er det noen som har stoppet utviklingen? Det er der vi er nå,om hvorvidt vi skal gjøre det,eller ikke. Hun har for øvrig ikke behåring enda. Hadde blitt veldig glad for tilbakemeldinger på dette:-) Hei Vår datter er 9, hun har følgende symptomer: Hår på tissen - har hatt i ca 1 år Dun under armene - ganske nytt Ingen kuler i puppene Slimete utflod - ca 1 måned Mensen - dvs bitte litt blod 2 ganger i løpet av 2 uker. Vi har gjort følgende: Oppfølging på sykehus av endokrinologer (spesialister på hormoner). 1-2 ganger i året de siste nesten 3 årene. Håndrøntgen 1 gang i året (fastslått at hun kommer til å bli en høy og vakker ung dame!). Hva sier legen: Hår på tissen: ingen alvorlig indikator på pubertet Svettelukt: ingen alvorlig indikator på pubertet Kuler i brystene: indikator på pubertet Mens: sikker indikator på pubertet Håndrøntgen: må ikke vise skjelettalder på mer enn 12 år hvis tiltak for å stoppe puberteten skal settes inn. Hva vi gjør: Stopper mensen, en 4 klassing er ikke gammel nok (mentalt altså) til å fikse alle de komplikasjonene som følger med mensen - erting, gym. Legen var glassklar på at dette ikke er noe problem, det er ingen kjente bivirkninger over lang tid. Det som er problemet er at det er en kjent bivirkning mens man tar sprøytene og det er vektøkning. Vi har hatt et veldig åpent forhold med vår datter om alle disse greiene - heldigvis! Da "mensen" kom for noen uker siden var hun godt forberedt og ringte meg på jobb og fortalte rolig om hva som hadde skjedd. Min respons var å ringe legen og diskutere løsninger med henne - valget var enkelt, vi utsetter. Vi har snakket mye med datteren vår om dette med vektøkningen, og hun har nå avtale om å ha med salat 3 ganger i uken på skolen (etter helt eget valg og med litt merarbeid for mamma-som mamma gjerne tar...), har begynt trening 1 gang i uke i tillegg til at vi nå begynner å sykle sammen. Vi har vært veldig tydelige på at hun kan velge og hva som skjer hvis hun velger det ene frem for det andre. Den eneste informasjonen vi har fått som ikke har stemt er at slimete utflod varer i minst 1 år FØR mensen starter, det er ikke sant i vårt tilfelle... Datteren vår og jeg har vært hos helsesøster og fått en skikkelig forklaring på hva mensen er og hvorfor vi har den - og det er jeg VIRKELIG glad for! Det har spart oss masse bekymringer og dumme tanker. Håper dette gir deg litt av den informasjonen du søker, det er et vanskelig og komplisert valg å ta men vår datter er så veldig tydelig på at dette vil hun, legen sier at det er greit så da ble det lettere i den siste ende. På tampen kan jeg jo fortelle at hun selv regnet ut at hun må ha minst 12-24 sprøyter, etter litt tenking kom det forsiktig "mamma, hvis jeg tar alle de sprøytene, tror du jeg kan få en belønning til slutt da mamma..." Smelt, smelt sa mamma og lovet belønning på stedet! Lykke til hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eva.z Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei Vår datter er 9, hun har følgende symptomer: Hår på tissen - har hatt i ca 1 år Dun under armene - ganske nytt Ingen kuler i puppene Slimete utflod - ca 1 måned Mensen - dvs bitte litt blod 2 ganger i løpet av 2 uker. Vi har gjort følgende: Oppfølging på sykehus av endokrinologer (spesialister på hormoner). 1-2 ganger i året de siste nesten 3 årene. Håndrøntgen 1 gang i året (fastslått at hun kommer til å bli en høy og vakker ung dame!). Hva sier legen: Hår på tissen: ingen alvorlig indikator på pubertet Svettelukt: ingen alvorlig indikator på pubertet Kuler i brystene: indikator på pubertet Mens: sikker indikator på pubertet Håndrøntgen: må ikke vise skjelettalder på mer enn 12 år hvis tiltak for å stoppe puberteten skal settes inn. Hva vi gjør: Stopper mensen, en 4 klassing er ikke gammel nok (mentalt altså) til å fikse alle de komplikasjonene som følger med mensen - erting, gym. Legen var glassklar på at dette ikke er noe problem, det er ingen kjente bivirkninger over lang tid. Det som er problemet er at det er en kjent bivirkning mens man tar sprøytene og det er vektøkning. Vi har hatt et veldig åpent forhold med vår datter om alle disse greiene - heldigvis! Da "mensen" kom for noen uker siden var hun godt forberedt og ringte meg på jobb og fortalte rolig om hva som hadde skjedd. Min respons var å ringe legen og diskutere løsninger med henne - valget var enkelt, vi utsetter. Vi har snakket mye med datteren vår om dette med vektøkningen, og hun har nå avtale om å ha med salat 3 ganger i uken på skolen (etter helt eget valg og med litt merarbeid for mamma-som mamma gjerne tar...), har begynt trening 1 gang i uke i tillegg til at vi nå begynner å sykle sammen. Vi har vært veldig tydelige på at hun kan velge og hva som skjer hvis hun velger det ene frem for det andre. Den eneste informasjonen vi har fått som ikke har stemt er at slimete utflod varer i minst 1 år FØR mensen starter, det er ikke sant i vårt tilfelle... Datteren vår og jeg har vært hos helsesøster og fått en skikkelig forklaring på hva mensen er og hvorfor vi har den - og det er jeg VIRKELIG glad for! Det har spart oss masse bekymringer og dumme tanker. Håper dette gir deg litt av den informasjonen du søker, det er et vanskelig og komplisert valg å ta men vår datter er så veldig tydelig på at dette vil hun, legen sier at det er greit så da ble det lettere i den siste ende. På tampen kan jeg jo fortelle at hun selv regnet ut at hun må ha minst 12-24 sprøyter, etter litt tenking kom det forsiktig "mamma, hvis jeg tar alle de sprøytene, tror du jeg kan få en belønning til slutt da mamma..." Smelt, smelt sa mamma og lovet belønning på stedet! Lykke til hilsen Er veldig glad for et tydelig og innholdsrikt innlegg.Tusen takk!! Har bestilt time i dag hos fastlegen.Når jeg gikk nærmere inn og så sist vi var hos legen p.g.a svettelukt,er det nå faktisk snart 1 år siden.Tiden flyr... Da hadde hun ingen tegn til kuler i brystet..Blodprøver ble tatt og hormonprøvene(S-Østadiol og S-progesteron) var fine,men veksthormonet var lavere enn referanseområdet.Tok ny kontroll 1 mnd tid etter,men var da uforandret.Rart at ikke legen har fulgt opp det? Håper vi slipper å "krangle" med legen om å få henne utredet videre,som sagt var han ganske uvillig den gang. Mulig han vurderer det annerledes nå når hun har mer tydelige tegn på pubertet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei Vår datter er 9, hun har følgende symptomer: Hår på tissen - har hatt i ca 1 år Dun under armene - ganske nytt Ingen kuler i puppene Slimete utflod - ca 1 måned Mensen - dvs bitte litt blod 2 ganger i løpet av 2 uker. Vi har gjort følgende: Oppfølging på sykehus av endokrinologer (spesialister på hormoner). 1-2 ganger i året de siste nesten 3 årene. Håndrøntgen 1 gang i året (fastslått at hun kommer til å bli en høy og vakker ung dame!). Hva sier legen: Hår på tissen: ingen alvorlig indikator på pubertet Svettelukt: ingen alvorlig indikator på pubertet Kuler i brystene: indikator på pubertet Mens: sikker indikator på pubertet Håndrøntgen: må ikke vise skjelettalder på mer enn 12 år hvis tiltak for å stoppe puberteten skal settes inn. Hva vi gjør: Stopper mensen, en 4 klassing er ikke gammel nok (mentalt altså) til å fikse alle de komplikasjonene som følger med mensen - erting, gym. Legen var glassklar på at dette ikke er noe problem, det er ingen kjente bivirkninger over lang tid. Det som er problemet er at det er en kjent bivirkning mens man tar sprøytene og det er vektøkning. Vi har hatt et veldig åpent forhold med vår datter om alle disse greiene - heldigvis! Da "mensen" kom for noen uker siden var hun godt forberedt og ringte meg på jobb og fortalte rolig om hva som hadde skjedd. Min respons var å ringe legen og diskutere løsninger med henne - valget var enkelt, vi utsetter. Vi har snakket mye med datteren vår om dette med vektøkningen, og hun har nå avtale om å ha med salat 3 ganger i uken på skolen (etter helt eget valg og med litt merarbeid for mamma-som mamma gjerne tar...), har begynt trening 1 gang i uke i tillegg til at vi nå begynner å sykle sammen. Vi har vært veldig tydelige på at hun kan velge og hva som skjer hvis hun velger det ene frem for det andre. Den eneste informasjonen vi har fått som ikke har stemt er at slimete utflod varer i minst 1 år FØR mensen starter, det er ikke sant i vårt tilfelle... Datteren vår og jeg har vært hos helsesøster og fått en skikkelig forklaring på hva mensen er og hvorfor vi har den - og det er jeg VIRKELIG glad for! Det har spart oss masse bekymringer og dumme tanker. Håper dette gir deg litt av den informasjonen du søker, det er et vanskelig og komplisert valg å ta men vår datter er så veldig tydelig på at dette vil hun, legen sier at det er greit så da ble det lettere i den siste ende. På tampen kan jeg jo fortelle at hun selv regnet ut at hun må ha minst 12-24 sprøyter, etter litt tenking kom det forsiktig "mamma, hvis jeg tar alle de sprøytene, tror du jeg kan få en belønning til slutt da mamma..." Smelt, smelt sa mamma og lovet belønning på stedet! Lykke til hilsen Takk for grundig informasjon. Selv om jeg ikke er trådstarter lurer jeg også endel på de samme tingene. Nå ble alt veldig forståelig og konkret. Hva med vekst, når i denne utviklingen regner de med at veksten vil stoppe opp? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Takk for grundig informasjon. Selv om jeg ikke er trådstarter lurer jeg også endel på de samme tingene. Nå ble alt veldig forståelig og konkret. Hva med vekst, når i denne utviklingen regner de med at veksten vil stoppe opp? Jeg har hørt en "tommelfingerregel" om at man vokser ca./max 5cm etter første mens. Det stemte på meg, men det er sikkert en del variasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tone37 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei! Vi har ei datter som har fylt 9år. Hun har fått hår på tissen. Har hatt det snart 1år. Hun har fått bryst utvikling. Ha fått ganske synelig tegn på bryster. Har ikke noen tegn på mensen enda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.