Gå til innhold

Dagmamma vs barnehage

Gjest takk for hjelpen medforeldre

Anbefalte innlegg

Gjest takk for hjelpen medforeldre

Fikk baby i vår etter søknadsfristen for barnehager så ble derfor ikke med i det samordnede opptaket. Starter i jobb igjen i februar -09 og trenger barneplass fra da. Har søkt barnehager, men det er vel liten sjans å få plass? Når får jeg evnt. vite?

Tenkte litt om jeg skulle ha ubetalt permisjon frem til august neste år om jeg får plass da, må søke på nytt om barnehage i januar tenkte jeg.

Så jeg lurer på når får jeg svar og når bør jeg senest få tak i barnepass?

Hvis jeg skal leie en dagmamma, når bør jeg begynne å lete?

Og hvis jeg får tak i dagmamma, men plutselig får plass på barnehage, hva skjer da? Kan jeg liksom bare si opp dagmammaen? Har de kontrakter?

Eller bør jeg vente med å få tak i dagmamma til det nærmer seg?

Hvor mye tar en dagmamma betalt for når jeg jobber fullt, jeg må jo til og fra jobb, så det blir sikkert 8-9 timer hver dag.

Hvis jeg velger å være hjemme med barnet og finansiere dette med å være dagmamma hvor mye bør jeg ta betalt i timen? Hvordan ordner jeg det med skatten - og hvor mye skatt betaler jeg? Og får jeg beholde kontantstøtte om jeg jobber som dagmamma?

Og er det vanligst at dagmamma kommer hjem til meg eller at jeg kommer til henne? Og er det best at dagmammaen bor nært jobb eller nært meg?

Mange spørsmål dette, men håper noen som har erfaring med både dagmamma og barnehage kan svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde unngått dagmamma i det lengte, men må man så må man.

Du kan ringe den aktuelle barnehagen og spørre om det er noen mulighet for snartlig plass, de vet ofte om noen av barna skal flytte eller bytte bhg eller noe slikt.

Når det gjelder dagmamma er det nok mest vanlig at barna kommer til henne om hun har flere barn, men det året jeg var dagmamma var jeg hjemme hos familien på dagtid.

Lønn og skatt og sånt vet jeg lite om. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen svar.

Selvsagt er det best for et lite barn å være hjemme med mammaen sin! Antar at barnet blir rundt året på nyåret.

Jeg ville hatt dagmamma hvis du vil jobbe det første halve året. Men det bør være en dagmamma som er snill og grei og som har referanser eller noen kan anbefale eller kjenner. Finnes jo en del useriøse dagmammaer der ute også nemlig.

En dagmamma tar gjerne 200-250.- kroner dagen.(svart). Høyere hvis det skal være med skatt inkludert.Husk du får kontantstøtte så det blir ikke dyrt for deg.

Gå inn på kontrakt som sier om det skal gjelde månedsbeløp eller pr. dag i en måned. Gjennsidig oppsigelsetid må også være med. Der er nok en måned vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg var dagmamma for et søskenpar mens mora venta på barnehageplass, så det kan du gi beskjed om på forhånd. Jeg synes uansett barnehage er bra for barn, så det ville vært førstevalget mitt.

Pris for dagmamma varierer nok veldig, men her jeg bor er det vanlig med 4000 kr pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenger barnepass

Jeg hadde unngått dagmamma i det lengte, men må man så må man.

Du kan ringe den aktuelle barnehagen og spørre om det er noen mulighet for snartlig plass, de vet ofte om noen av barna skal flytte eller bytte bhg eller noe slikt.

Når det gjelder dagmamma er det nok mest vanlig at barna kommer til henne om hun har flere barn, men det året jeg var dagmamma var jeg hjemme hos familien på dagtid.

Lønn og skatt og sånt vet jeg lite om. :o)

Siden jeg ikke skal ha plass før neste år, da er det vel ikke vits i å ringe nå alt og mase? De vet jo ikke nå om noen kommer til å slutte da? Kanskje ringe i desember og høre hvordan det ligger an? Men er desember litt sent å finne dagmamma for februar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...