Anonym 82 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jenta mi på snart 6 mnd klorer seg sånn i kjakene når hun er trøtt! Hun har alltid gjort dette, men nå har hun blitt så sterk at hun får sygge sår av det. Begge kjakene har tykke kaker av skorper og sår... Jeg har brukt klorevotter på henne, men nå har hun lært at hun kan "bite" dem av. Den siste uka har jeg hatt på henne store polvotter, for de er litt vankeligere å få av, men nå har hun jaggu fått dreisen på dem også! Jeg tok henne nettopp opp nå, og hun har blod nedover hele bodyen og den ene armen! Det ser ut som om jeg har mishandlet henne. Har noen av dere noen smarte tips til hva jeg kan gjøre for at hun ikke skal få kloret??! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg synes dette høres ut som eksem. Hold neglene kortklipte. Smør med en parfymefri fuktighetskrem som ikke er for fet. Hold det kjølig der hun sover. Jeg tror ikke votter er tingen. Jeg tror heller ikke man klør bare for uvanen, og hvis det er sår gjør det vel litt "godtvondt" å klø også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Jeg synes dette høres ut som eksem. Hold neglene kortklipte. Smør med en parfymefri fuktighetskrem som ikke er for fet. Hold det kjølig der hun sover. Jeg tror ikke votter er tingen. Jeg tror heller ikke man klør bare for uvanen, og hvis det er sår gjør det vel litt "godtvondt" å klø også. Hun har atopisk eksem ja, og jeg lurer litt på om det ikke er nettopp det hun har i kjakene! Men hun kløk KUN når hun er trøtt! Jeg klipper neglene henne hver eneste kveld, og smører hele kroppen hennes med Aderma hver morgen og kveld - ansiktet ved hvert bleieskift. Aderma bruker jeg på min egen atopiske eksem, og den fungerer veldig bra her. Votter er hun nødt til å ha, ellers graver hun seg inn til beinet en dag, det er jeg sikker på! :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hun har atopisk eksem ja, og jeg lurer litt på om det ikke er nettopp det hun har i kjakene! Men hun kløk KUN når hun er trøtt! Jeg klipper neglene henne hver eneste kveld, og smører hele kroppen hennes med Aderma hver morgen og kveld - ansiktet ved hvert bleieskift. Aderma bruker jeg på min egen atopiske eksem, og den fungerer veldig bra her. Votter er hun nødt til å ha, ellers graver hun seg inn til beinet en dag, det er jeg sikker på! :-( Hvis du har atopisk eksem selv, kjenner du jo godt til dette. Jeg har et barn med atopisk eksem, men hun klør heldigvis ikke. Merkelig dette, at noen ikke klør. Ingen av våre barn gjør det. Storebror klødde ikke hverken på vannkopper eller allergisk reaksjon på penicillin. Jeg har forøvrig stor tro på å holde temperaturen nede, for det klør mer når det er varmt. Kanskje kjøle ned området litt med aloe vera fra kjøleskapet (hvis det ikke blir for vondt for sårene)? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hold neglene korte - klipp dem ofte! Neglene til jenta mi vokser så fort så jeg må ofte klippe dem to ganger i uka. Smør huden med fuktighetskrem, da tåler den mer. Har hun fått kloremerker - ta litt sinksalve på, da gror det lynkjapt Ellers - er du i nærheten når hun driver og klorer seg, prøv å ta hendene vekk og distraher henne, kanskje det er en måte å få av henne denne vanen på. Babyen min drev og klorte seg så fælt før, men sjeldnere nå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Hvis du har atopisk eksem selv, kjenner du jo godt til dette. Jeg har et barn med atopisk eksem, men hun klør heldigvis ikke. Merkelig dette, at noen ikke klør. Ingen av våre barn gjør det. Storebror klødde ikke hverken på vannkopper eller allergisk reaksjon på penicillin. Jeg har forøvrig stor tro på å holde temperaturen nede, for det klør mer når det er varmt. Kanskje kjøle ned området litt med aloe vera fra kjøleskapet (hvis det ikke blir for vondt for sårene)? Vi har hatt aloevera på i dag, dog ikke fra kjøleskapet. Takk for tipset, det skal vi prøve. Jeg kom nettopp på en ting... I det siste har jeg forstått at hun ikke tåler ull. Dermed kan det jo hende hun reagerer på saueskinnet også...? Hun ligger på det i senga, og får ikke sove uten. Men jeg kan jo legge et putevar e.l. der hun skal ha hodet! Ikke godt å ligge med eksemen rett nedi hvis hun ikke tåler det! Ikke rart det klør i så fall...! Temperaturen på soverommet er det dessverre ikke så mye jeg får gjort ved. Døra er igjen, vinduet på vidt gap, og senga ikke langt unna vinduet. Mer får jeg liksom ikke gjort! Men det er nok ca. 18 grader der likevel, kanskje enda litt varmere når hun har sovet der en stund... Ja gid hun ikke klødde! Husker selv hvordan jeg klødde og klødde da jeg var lita. Det var så herlig å bare få plante neglene i huden og klore skinnet av, og så var det om å gjøre å få dekket det til så ikke jeg blei "bustet";-) Men det er så vondt for en mamma å se de stakkars kjakene fulle av væskende sår:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Vi har hatt aloevera på i dag, dog ikke fra kjøleskapet. Takk for tipset, det skal vi prøve. Jeg kom nettopp på en ting... I det siste har jeg forstått at hun ikke tåler ull. Dermed kan det jo hende hun reagerer på saueskinnet også...? Hun ligger på det i senga, og får ikke sove uten. Men jeg kan jo legge et putevar e.l. der hun skal ha hodet! Ikke godt å ligge med eksemen rett nedi hvis hun ikke tåler det! Ikke rart det klør i så fall...! Temperaturen på soverommet er det dessverre ikke så mye jeg får gjort ved. Døra er igjen, vinduet på vidt gap, og senga ikke langt unna vinduet. Mer får jeg liksom ikke gjort! Men det er nok ca. 18 grader der likevel, kanskje enda litt varmere når hun har sovet der en stund... Ja gid hun ikke klødde! Husker selv hvordan jeg klødde og klødde da jeg var lita. Det var så herlig å bare få plante neglene i huden og klore skinnet av, og så var det om å gjøre å få dekket det til så ikke jeg blei "bustet";-) Men det er så vondt for en mamma å se de stakkars kjakene fulle av væskende sår:-( Et putetrekk over deler av skinnet er sikkert lurt ja.Ellers kjenner jeg også godt til hvor deilig det er å få klø seg på eksem som klør.... ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Hold neglene korte - klipp dem ofte! Neglene til jenta mi vokser så fort så jeg må ofte klippe dem to ganger i uka. Smør huden med fuktighetskrem, da tåler den mer. Har hun fått kloremerker - ta litt sinksalve på, da gror det lynkjapt Ellers - er du i nærheten når hun driver og klorer seg, prøv å ta hendene vekk og distraher henne, kanskje det er en måte å få av henne denne vanen på. Babyen min drev og klorte seg så fælt før, men sjeldnere nå Jeg klipper neglene hver kveld, og smører ansiktet hennes ved hvert bleieskift. Tror nok det er eksem... Jeg tar bort hendene hennes hver gang jeg ser det, men hun bare går rett på igjen! Hun har ikke bare kloremerker, det er store, åpne sår! Så jeg tør ikke putte salve nedi der stakkars...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Et putetrekk over deler av skinnet er sikkert lurt ja.Ellers kjenner jeg også godt til hvor deilig det er å få klø seg på eksem som klør.... ) Det er en salig følelse ja, men ikke en jeg unner henne likevel! Tenker også på de stygge arrene hun kommer til å få - midt i ansiktet... Det betyr selvfølgelig ingenting for meg, men kommer nok til å gjøre det for henne:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Vi har hatt aloevera på i dag, dog ikke fra kjøleskapet. Takk for tipset, det skal vi prøve. Jeg kom nettopp på en ting... I det siste har jeg forstått at hun ikke tåler ull. Dermed kan det jo hende hun reagerer på saueskinnet også...? Hun ligger på det i senga, og får ikke sove uten. Men jeg kan jo legge et putevar e.l. der hun skal ha hodet! Ikke godt å ligge med eksemen rett nedi hvis hun ikke tåler det! Ikke rart det klør i så fall...! Temperaturen på soverommet er det dessverre ikke så mye jeg får gjort ved. Døra er igjen, vinduet på vidt gap, og senga ikke langt unna vinduet. Mer får jeg liksom ikke gjort! Men det er nok ca. 18 grader der likevel, kanskje enda litt varmere når hun har sovet der en stund... Ja gid hun ikke klødde! Husker selv hvordan jeg klødde og klødde da jeg var lita. Det var så herlig å bare få plante neglene i huden og klore skinnet av, og så var det om å gjøre å få dekket det til så ikke jeg blei "bustet";-) Men det er så vondt for en mamma å se de stakkars kjakene fulle av væskende sår:-( Bruker du kortison på henne. Vet at mange er redde for å bruke for mye kortison, men legen på hudavdelingen på sykehuset var helt klar på dette. Kortison er mye bedre for huden enn åpne, væskende sår. dette fordi åpne sår lettere slipper inn bakterier i kroppen. Det var litt av et smøreprogram: Tror det var 2 ganger om dagen til eksemet var borte, så en gang om dagen i en uke, så annenhver dag i 2 uker. Hvis eksemet kom igjen skulle vi starte fra toppen av. Hvis dere ikke har vært hos hudlege med henne, anbefales det. Pappan til lillemor har alltid hatt eksem, men han lærte mye der. De brukte faktisk 4-5 timer på oss, så vi følte oss godt ivaretatt. Dette var på hudavdelingen på St.Olavs hospital i Trondheim. Vi gikk også på eksemskole, der vi traff andre eksemforeldre, og vi lærte mye om hvilke rettigheter vi har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Bruker du kortison på henne. Vet at mange er redde for å bruke for mye kortison, men legen på hudavdelingen på sykehuset var helt klar på dette. Kortison er mye bedre for huden enn åpne, væskende sår. dette fordi åpne sår lettere slipper inn bakterier i kroppen. Det var litt av et smøreprogram: Tror det var 2 ganger om dagen til eksemet var borte, så en gang om dagen i en uke, så annenhver dag i 2 uker. Hvis eksemet kom igjen skulle vi starte fra toppen av. Hvis dere ikke har vært hos hudlege med henne, anbefales det. Pappan til lillemor har alltid hatt eksem, men han lærte mye der. De brukte faktisk 4-5 timer på oss, så vi følte oss godt ivaretatt. Dette var på hudavdelingen på St.Olavs hospital i Trondheim. Vi gikk også på eksemskole, der vi traff andre eksemforeldre, og vi lærte mye om hvilke rettigheter vi har. Nå bor vi i Østfold, så noe St. Olavs hostpital i Trondheim blir det nok ikke på oss;-) Men hvordan kom dere igang med dette? Gjennom fastlegen? Jeg tenkte å ta det opp på 6 mnd kontrollen hennes om ca tre uker, for da er det jo legesjekk. Er det å vente unødvendig? Må jeg kanskje til fastlegen likevel? Betaler dere for hudlege forresten? Jeg har tenkt på det med kortison, at jeg antagelig må til med det. Men jeg vil ikke gjøre noe før jeg har vært hos lege! Dessuten skal man jo ikke ha kortison i åpne sår, og hvordan skal jeg da komme igang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Nå bor vi i Østfold, så noe St. Olavs hostpital i Trondheim blir det nok ikke på oss;-) Men hvordan kom dere igang med dette? Gjennom fastlegen? Jeg tenkte å ta det opp på 6 mnd kontrollen hennes om ca tre uker, for da er det jo legesjekk. Er det å vente unødvendig? Må jeg kanskje til fastlegen likevel? Betaler dere for hudlege forresten? Jeg har tenkt på det med kortison, at jeg antagelig må til med det. Men jeg vil ikke gjøre noe før jeg har vært hos lege! Dessuten skal man jo ikke ha kortison i åpne sår, og hvordan skal jeg da komme igang? Vi fikk henvisning til hudlege fra helsestasjonslegen. Hun fikk eksem uka før hun skulle dit på kontroll. Denne legen fortalte at hun hadde vært gift med en hudlege, så hun skjønte behovet for spesialist. Krev, krev og krev, og ring og purr om det tar for lang tid før du får time. Jeg ba da spesielt om hudlegene på sykehuset, fordi jeg kjente noen med god erfaring derfra. Sykehuset ditt har sikkert også eksemavdeling. Det er ingen egenandel for barn under 12 år. Kortisonen er også på blåresept, og for fuktighetskremer kan man søke trygdekontoret om å få tilbake 90% av brukt beløp over 1500 kroner. Begynn å spare kviteringer allerede nå. Vi har brukt kenacutan som også er bakeriedrepende på de betente sårene. Husker ikke hva den som vi bruker på "vanlig" eksem heter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Vi fikk henvisning til hudlege fra helsestasjonslegen. Hun fikk eksem uka før hun skulle dit på kontroll. Denne legen fortalte at hun hadde vært gift med en hudlege, så hun skjønte behovet for spesialist. Krev, krev og krev, og ring og purr om det tar for lang tid før du får time. Jeg ba da spesielt om hudlegene på sykehuset, fordi jeg kjente noen med god erfaring derfra. Sykehuset ditt har sikkert også eksemavdeling. Det er ingen egenandel for barn under 12 år. Kortisonen er også på blåresept, og for fuktighetskremer kan man søke trygdekontoret om å få tilbake 90% av brukt beløp over 1500 kroner. Begynn å spare kviteringer allerede nå. Vi har brukt kenacutan som også er bakeriedrepende på de betente sårene. Husker ikke hva den som vi bruker på "vanlig" eksem heter. OK, da venter jeg til kontrollen, og legger det frem der! Ja, jeg kommer til å kreve ja, jeg er flink til det:-) Vi har et hudlegekontor et lite stykke unna, og der er de innmari flinke, og innmari koselige! Vi kommer forhåpentligvis dit... Hmm, jeg bruker jo den samme kremen som henne, så da går det jo en del! Koster 299 pr flaske, og den varer vel ca 14 dager tenker jeg - for oss to. Så dersom jeg kan få igjen 90%, vil jo det utgjøre en del! Hun må ha papirer fra hudlege før vi kan få igjen noe hos NAV da eller? Tusen takk for informasjon! Nå skal jeg prøve å få en skikk på den eksemen mens hun er liten, så kan hun forhåpentligvis bli like bra som jeg har blitt etterhvert:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tilje Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg har selv hatt eksem siden jeg var 6 uker gammel. Kan komme med noen tips.. Jeg ville ha fjernet det saueskinnet. Pass på at det ikke er for varmt i rommet. Legg henne bare i body, eller noe som ikke sitter klamt på kroppen. Når det gjelder krem og salve, kjenner du sikkert til det meste selv siden du har eksem selv. Har du prøvd A-krem, mildison, fettkrem (div.sorter)? Jeg bruker fast cosmica på hele kroppen. Den er det ikke parfyme i. Hva med vaskepulver og skyllemiddel?.. Er det bare når ho ligger på saueskinnet ho klør? Hva slags dyne og pute bruker du? Men du burde få en sjekk hos en hudlege for sikkerhetsskyld.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Jeg har selv hatt eksem siden jeg var 6 uker gammel. Kan komme med noen tips.. Jeg ville ha fjernet det saueskinnet. Pass på at det ikke er for varmt i rommet. Legg henne bare i body, eller noe som ikke sitter klamt på kroppen. Når det gjelder krem og salve, kjenner du sikkert til det meste selv siden du har eksem selv. Har du prøvd A-krem, mildison, fettkrem (div.sorter)? Jeg bruker fast cosmica på hele kroppen. Den er det ikke parfyme i. Hva med vaskepulver og skyllemiddel?.. Er det bare når ho ligger på saueskinnet ho klør? Hva slags dyne og pute bruker du? Men du burde få en sjekk hos en hudlege for sikkerhetsskyld.. Jeg har lagt et putetrekk på saueskinnet nå, slik at huden ikke er i direkte kontakt med ulla! Prøver å kle av henne, men jeg selv er en skikkelig frysepinne, så det koster meg dyrt for hvert plagg jeg tar av! Nå ligger hun i bare body og strumpis... Hun er skikkelig forkjølet, så noe mindre vil jeg ikke at hun skal ha på seg! Ingen dyne selvsagt... Jeg har prøvd A-krem, den var ok, ikke mer. Jeg har prøvd Locobase, den var IKKE ok, hun blei knusk tørr! Nå bruker jeg kun Aderma, den samme som jeg selv bruker, og den er absolutt best på oss begge! Vaskemiddel er selvsagt uten parfyme! Skyllemiddel bruker jeg ikke... Bruker Milo på ull da, men det får hun jo ikke ha rett på kroppen lenger uansett! Hun bruker ikke pute, dyna er av kunstfiber av noe slag. Bruker den uansett ikke mye, da hun har en tynn nattpose hun alltid har på seg om natten. Inni der har hun bomullspysj. Nei, hun klør ikke bare der! Hun klør når hun blir sliten og trøtt, uavhenigig av hvor! Om hun så sitter på fanget, eller i vogna, så klorer hun febrilsk! Og ja, jeg vil ha henne inn hos en hudlege uansett! Takk for svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.