Gå til innhold

hvit dagmamma

Gjest trenger dagmamma

Anbefalte innlegg

Gjest trenger dagmamma

Hvordan vet et at dagmammaen jobber hvitt og betaler skatt? Det kan sikkert være folk som sier de jobber hvitt, men bare sier det for å tjene mer, så putter de skattepengene i egen lomme? Og får da jeg svi da når jeg oppgir dagmamma på skatten? Hvordan dokumenterer jeg dagmammautgifter på ligningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Man fyller ut noen skjemaer i felleskap, du og dagmammaen. Det er ikke rom for å "snyte på skatten" og la skattepengene gå i egen lomme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenger dagmamma

Man fyller ut noen skjemaer i felleskap, du og dagmammaen. Det er ikke rom for å "snyte på skatten" og la skattepengene gå i egen lomme..

Hvilke skjemaer er dette - hvor finner jeg de`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenger dagmamma

Takk :) Men jeg syns det virker innviklet. Svigerinnen min sier at jeg ikke trenger å tenke på verken skatt eller feriepenger, da dagmamma ikke skal ha feriepenger og trekker skatten selv? På denne siden står det at jeg må beregne forskuddsskatt og sende inn til skattemyndighetene, og jeg må og trekke fra feriepenger som jeg skal betale senere.

Men dette gjaldt når man hadde dagmamma hjemme hos seg. Gjelder de samme reglene om dagmammaen passer ungene hos seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Takk :) Men jeg syns det virker innviklet. Svigerinnen min sier at jeg ikke trenger å tenke på verken skatt eller feriepenger, da dagmamma ikke skal ha feriepenger og trekker skatten selv? På denne siden står det at jeg må beregne forskuddsskatt og sende inn til skattemyndighetene, og jeg må og trekke fra feriepenger som jeg skal betale senere.

Men dette gjaldt når man hadde dagmamma hjemme hos seg. Gjelder de samme reglene om dagmammaen passer ungene hos seg?

Nei, en dagmamma som har ungene hos seg kan trekke fra penger på skatten for slitasje i hjemmet sitt etc. Hun er da selvstendig næringsdrivende, og da gjelder andre regler, også når det gjelder feriepenger og sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fylle ut lønns- og trekkoppgave. Det er ikke komplisert. Du sender til skatteetaten og legger en kopi ved din egen selvangivelse slik at du får dokumentert dine utgifter til pass av barn.

Når du ikke er arbeidsgiver

Du er ikke arbeidsgiver dersom dagmammaen passer barnet hjemme hos seg selv. Når du ikke er arbeidsgiver, trenger du ikke registrere arbeidsforholdet i NAV Aa-registeret eller trekke skatt av lønnen. Du vil likevel ha plikt til å levere lønns- og trekkoppgave for betaling til praktikanten eller dagmammaen.

Fra http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosjyre.aspx?id=7299&epslanguage=NO&chapter=7300#kapitteltekst

Se ganske langt ned på siden under "Når du ikke er arbeidsgiver"

"Lønns- og trekkoppgave

Lønns- og trekkoppgaven og et følgeskriv skal sendes til skatteoppkreveren innen 20. januar. Den ene kopien av lønnsoppgaven skal praktikanten eller dagmammaen ha. En kopi av følgeskrivet legger du ved selvangivelsen som dokumentasjon for foreldrefradraget. Kontakt skatteoppkreveren dersom du ikke har fått tilsendt skjema."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hun er ikke ansatt av deg, hun er innleid konsulent av deg.

Mao skal du ha en faktura fra henne, og denne bruker du som dokumentasjon til Skatteetaten.

Om Skatteetaten så sjekker deg, så kan du dokumentere alt.

Om de sjekker henne, så bør hun ha regnskapene sine i orden. Hun må selv sørge for å skatte av et eventuelt overskudd, men hun kan skrive av masse av utgiftene sine - slik at overskuddet minker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...