Gå til innhold

Lungebetennelse - hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært syk 2,5 uke (voksen). Var hos lege etter 1,5 uke med kraftig hodepine, feber, slapp, tett i bihuler og surkling i lungene og fikk påvist lungebetennelse, crp 80. Fikk antibiotika (13-dagers kur) og har gått på det en uke. Hodepine forsvunnet, ikke tett i bihulene og litt lettere å puste, men fremdeles temmelig redusert allmenntilstand, litt febril og fremdeles hoste og noe slim fra lungene.

Man skulle forvente kraftigere bedring enn dette etter en uke på antibiotika vel? Jeg har bare erfaring med halsbetennelse og antibiotika og jeg blir mye bedre etter 3-4 doser bare.

Skrevet

Tror det kan ta lenger tid med lungebetennelse enn f.eks. halsbetennelse. Vanligvis er vel dosen en del større også. Kuren er jo fortsatt bare drøyt halvferdig. Jeg ville sett det an, og tatt en telefon eller tur til legen mot slutten av kuren hvis pasienten (du?) ikke er bra da. Men det skader jo selvsagt ikke med en telefon til legen allerede i dag, da!

Gjest Lea Lett
Skrevet

Hvis du ikke blir bedre etter 3-4 dager på antibiotika må du kontakte lege og få en annen type antibiotika. Det kan jo virke som om du har hatt en viss bedring, men hvis du enda har litt feber er det et tegn på at du fortsatt sliter men en infeksjon.

Etter en kraftig lungebetennelse kan det ta lang td før du føler deg helt bra. Noen ganger kan det ta opp til måneder.

Jeg vil råde deg til å oppsøke lege igjen. Kanskje det burde bli tatt lungerøntgen av deg også.

God bedring.:-)

Skrevet

Hvis du ikke blir bedre etter 3-4 dager på antibiotika må du kontakte lege og få en annen type antibiotika. Det kan jo virke som om du har hatt en viss bedring, men hvis du enda har litt feber er det et tegn på at du fortsatt sliter men en infeksjon.

Etter en kraftig lungebetennelse kan det ta lang td før du føler deg helt bra. Noen ganger kan det ta opp til måneder.

Jeg vil råde deg til å oppsøke lege igjen. Kanskje det burde bli tatt lungerøntgen av deg også.

God bedring.:-)

Hadde det vært meg så hadde jeg vært tilbake hos legen forlengst! Men prøv å få et mannfolk som er sta som et gammelt esel til å gå til legen på nytt.... *Sukker tungt*

Gjest Lea Lett
Skrevet

Hadde det vært meg så hadde jeg vært tilbake hos legen forlengst! Men prøv å få et mannfolk som er sta som et gammelt esel til å gå til legen på nytt.... *Sukker tungt*

Kjenner til den typen, ja.;-) Du får inngå kompromiss med han og si at hvis ikke feberen er borte etter 10 dager på antibiotika er det rett til lege. Deretter bestiller du time (fordi du er så bekymret for han). Si han skal få belønning fordi han blir med til lege. (Han ønsker seg sikkert en ny drill eller et annet finurlig elektrisk apparat, hehe.) ;-)

Skrevet

Kjenner til den typen, ja.;-) Du får inngå kompromiss med han og si at hvis ikke feberen er borte etter 10 dager på antibiotika er det rett til lege. Deretter bestiller du time (fordi du er så bekymret for han). Si han skal få belønning fordi han blir med til lege. (Han ønsker seg sikkert en ny drill eller et annet finurlig elektrisk apparat, hehe.) ;-)

Tro meg - er han ikke i bedre form når jeg kommer utover på onsdag så _SKAL_ han til lege på torsdag, om jeg så skal slepe ham dit selv!!!!

Gjest Lea Lett
Skrevet

Tro meg - er han ikke i bedre form når jeg kommer utover på onsdag så _SKAL_ han til lege på torsdag, om jeg så skal slepe ham dit selv!!!!

Så rett du gjør. Jeg ville gjort det samme selv.

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde lungebetennelse rett før sommerferien. Fikk antibiotika i 14 dager, men merket ikke noe særlig bedring før etter det var gått ca en uke.

Var slapp og hostet iallefall i 6 uker før jeg begynte å komme i form igjen.

Gjest bareentanke
Skrevet

Lungebetennelse er nok mer hardfør enn basselusker i halsen. Derfor tar det også lengre tid å behandle den. Men feber bør være borte etter kuren, man kan allikevel hangle i lang tid etterpå.

Skrevet

Jeg hadde lungebetennelse rett før sommerferien. Fikk antibiotika i 14 dager, men merket ikke noe særlig bedring før etter det var gått ca en uke.

Var slapp og hostet iallefall i 6 uker før jeg begynte å komme i form igjen.

Ok, så det kan altså ta så lang tid selv med den riktige antibiotikaen. Blir bekymra vet du! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...