Gå til innhold

Tja, vet ikke helt om jeg tror på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skeptisk til hva? Enda en lykkejeger, neger'n altså. Mannen er jo bare en stakkar som ikke har fått seg noe.

Skrevet

Fra artikkelen:

''Thomas sier at jenta jobbet i et advokat- og revisorfirma og virket veldig selvstendig.

Selv er Thomas uføretrygdet, men jobber litt som vaktmester. Han tilbød seg å betale flybilletten til den afrikanske jenta.

Men Thomas var ikke lenge i paradis. Ifølge ham selv hadde jenta et heftig temperament, og det gikk så ille for seg at politiet måtte hente henne.

- Hun bet og klorte meg, forklarer han.

Jenta skal også ha sparket i stykker pc'en hans. Bakgrunnen for dette var at Thomas ville ha familien sin på besøk, noe jenta overhodet ikke var interessert i.''

Du sier at du er skeptisk og mistenker han for å ha datet denne dama fordi han trodde hun kunne behandles som dritt.

Jeg synes dette heller høres mer ut som en litt stakkarslig type som var litt for naiv og godtroende. Bare det at han som uføretrygdet gikk med på å betale flybilletten til en selvstendig dame med presumptivt god jobb er jo litt spesielt, og hadde han vært ute etter en dame han kunne behandle dårlig, hadde han vel neppe valgt en han syntes virket meget selvstendig??

Det får da være måte på mistenkeliggjøring, bare fordi han er en mann.

Skrevet

Forstår ikke hvorfor du er skeptisk her..Fordi han er mann?

Synes han virket som en real fyr. Litt stusselig, men ingenting som tydet på at han behandlet henne som dritt...

Hvertfall ikke slik jeg tolket det.

Skrevet

Her var det vel totalt omvendt!? At hun var ute etter en hun kunne bedra og behandle som dritt???

Jeg tenkte ellers som morsan, at det burde ringe mange, mange stooore alarmklokker når en dame med den stillingen hun løy på seg (?) fikk en uføretrygdet til å betale flybillett fra Afrika til Norge, det må jo ha kostet flesk!? Litt lettlurt og naiv han der tror jeg.

Gjest Grønn iris
Skrevet

Skeptisk til hva? Enda en lykkejeger, neger'n altså. Mannen er jo bare en stakkar som ikke har fått seg noe.

Enig i det du sier, alt utenom neger betegnelsen.

Afrikaner er ikke så mye lengre å skrive...

Skrevet

Enig i det du sier, alt utenom neger betegnelsen.

Afrikaner er ikke så mye lengre å skrive...

Men neger er da ikke synonymt med afrikaner?!

Gjest Grønn iris
Skrevet

Neida, men hun i denne artikkelen var afrikansk:)

Skrevet

Neger er da synonymt med afrikaner - det er den afrikanske befolkningen som er den negroide rase, derav ordet. En kineser, pakistaner eller thailender er ikke en neger...?

Skrevet

Neger er da synonymt med afrikaner - det er den afrikanske befolkningen som er den negroide rase, derav ordet. En kineser, pakistaner eller thailender er ikke en neger...?

Jeg tviler på at afrikanere som nedstammer fra de som ble hentet over Atlanteren som slaver for 200 år siden kaller seg afrikanere i dag...

Og den hvite befolkningen i Afrika er da ikke negre, men afrikanere er de.

Gjest Grønn iris
Skrevet

Jeg tviler på at afrikanere som nedstammer fra de som ble hentet over Atlanteren som slaver for 200 år siden kaller seg afrikanere i dag...

De som stammer fra slavene og bor i Usa kaller seg som regel afro-amrikanere. Og det fordi de ville ta tilbake noe av sitt menneske verd ved å kalle seg det. Det handlet vel om at folk annerkjente deres bakgrunn.

Det er også derfor det er galt å kalle afro-amerikanere eller andre afrikanere eller opprinnelige sådan for nigger, eller neger. Ordet stammer fra slavetiden. Fra uvitenhet og rasisme.

Det er klart de har en helt annen kultur enn Afrikanere i dag. De som bor i andre europeiske land kaller seg engelske, nederlandske eller henholdsvis franske.

Nei, neger er ikke = afrikaner. Neger er et ikke ord. Jeg synes man skal omtale mennesker ved navn, nasjonalitet eller om man ikke vet noe mer, vedkommendes oprinnelses verdensdel (asiater, øst eller vest europeer, afrikaner, amrikaner oseaner osv) eller ved begrepet av utenlansk opprinnelse.

Gjest mandolina
Skrevet

De som stammer fra slavene og bor i Usa kaller seg som regel afro-amrikanere. Og det fordi de ville ta tilbake noe av sitt menneske verd ved å kalle seg det. Det handlet vel om at folk annerkjente deres bakgrunn.

Det er også derfor det er galt å kalle afro-amerikanere eller andre afrikanere eller opprinnelige sådan for nigger, eller neger. Ordet stammer fra slavetiden. Fra uvitenhet og rasisme.

Det er klart de har en helt annen kultur enn Afrikanere i dag. De som bor i andre europeiske land kaller seg engelske, nederlandske eller henholdsvis franske.

Nei, neger er ikke = afrikaner. Neger er et ikke ord. Jeg synes man skal omtale mennesker ved navn, nasjonalitet eller om man ikke vet noe mer, vedkommendes oprinnelses verdensdel (asiater, øst eller vest europeer, afrikaner, amrikaner oseaner osv) eller ved begrepet av utenlansk opprinnelse.

Sakset fra Wikipedia

"Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginere, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginere alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginere og så videre.

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert."

Ordet neger betyr egentlig svart.

Det finnes et ord som heter neger, at det er blitt et fy-ord er vanskelig å huske for en dame, som lærte det på skolen.

Hilsen

Gjest Grønn iris
Skrevet

Neida, men hun i denne artikkelen var afrikansk:)

Skrevet

De svarte i amerika som stammer fra slavene, vil da bli kalt "african-american", og ja de hvite i Afrika er afrikanere, men ikke negroide av stamme, derfor ikke negre...

Skrevet

Sakset fra Wikipedia

"Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginere, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginere alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginere og så videre.

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert."

Det finnes et ord som heter neger, at det er blitt et fy-ord er vanskelig å huske for en dame, som lærte det på skolen.

Hilsen

Tusen takk - dette er den beste forklaringen jeg har lest på lenge....

Men - jeg kan gjerne unngå å bruke ordet neger, det er ikke det jeg argumenterer for - poenget er at ordet neget med tiden har fått en nedsettende betydning, men hadde det ikke opprinnelig, det betegner en rase (som vi nordmenn er kaukasiske).

Gjest Grønn iris
Skrevet

Sakset fra Wikipedia

Hilsen

Godt jobbet:)

Veldig utfyllende forklaring, jeg lærte mye.

Skrevet

Yeah yeah, bugger off!

En neger er en neger, altså en hottentott fra Afrika.

Skrevet

Det handler om en ensom mann ( noe altfor mange er i disse dager) som ønsket seg et forhold. Han var nok litt naiv, men ville det bare godt. Hvor er det blitt av empatien hos folk?

Skrevet

Nord-afrikanere er heller ikke det man i gamle dager omtalte som neger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...