Gjest Mini1975 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Takk for svar. Føler meg kanskje litt beroliget. Syns fremdeles at 156 er i minste laget, men det er vel kanskje bare jeg som overreagerer litt. "Problemene" jeg ser for meg er problemer som jeg har sett min mor slite med, hun er 155. Vondt i ryggen pga høye kjøkkenbenker, klatre på stoler for å nå opp i skap, sitte på pute når hun kjører bil, for ikke å snakke om problemet med å finne passende klær som passer til alderen. Er ikke kult å gå i tenåringsklær str 16 år når man er over 50. Men nå har vi diskutert det og har bestemt oss for å la naturen gå sin gang. Er jo ikke bare positivt med sånne hormoner heller med tanke på vektøkning og lignende. Hei. Jente 31 år og 158 cm høy. Skal innrømme at på ungdomsskolen var det litt tungt å bestandig være minst, men nå er jeg bare glad for det. Det største problemet jeg kommer over er at jeg sjelden får bukser som passer i bena, men det er da bare å legge opp. Mulig det hadde vært annerledes å være under 160 når man er gutt. Husker en gutt på skolen som var mindre enn alle de andre og han ble litt mobbet, er jeg redd. Barn kan være fæle! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg har en svoger som er under 165 cm høy og høyden har aldri plaget ham, søsteren min er bittelite grann lavere enn han, men datteren hans er et helt hode høyere. Sønnen er på samme høyde som faren og de er begge meget maskuline å se på og utfører maskulint arbeid. De lever et fullverdig liv uten komplekser. Hilsen Men synes du ikke 5-7 cm er ganske stor forskjell når man ligger i grenselan til kortvokst? Grensen for om du er kortvokst når du er mann er visst på 161 cm. 165 cm er jo nærmere den høyden vi ville håpe å nå hvis vi fikk veksthormoner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg er bare 160 selv. Og selvom jeg strengt tatt ville foretrukket å være noen cm høyere - hvis jeg fikk velge, så er jeg egentlig fornøyd med den høyden jeg har! Jeg har venninner som er både høyere og lavere enn meg, så jeg føler meg helt normal. Dessuten kan sko med høye hæler gi noen akstra cm hvis jeg ønsker det, men de fleste gutter er allikevel høyere enn meg. Tror høye jenter ofte sliter med at de føler seg for store i forhold til mange gutter/menn, og de føler at gutta foretrekker de små jentene. Jeg tror derfor at datteren din vil leve helt fint med den høyden hun får! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Dumt å lage en stor sak av dette. Det er mange på hennes høyde, og jeg regner med at føttene når ned til bakken?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Men synes du ikke 5-7 cm er ganske stor forskjell når man ligger i grenselan til kortvokst? Grensen for om du er kortvokst når du er mann er visst på 161 cm. 165 cm er jo nærmere den høyden vi ville håpe å nå hvis vi fikk veksthormoner. http://trs.sunnaas.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=231&I=3039 # Medikamentell behandling * Veksthormonbehandling. Behandling anbefales kun ved påvist veksthormonmangel. Det er gjort mange studier, men foreløpig er det lite dokumentert effekt. Rutinemessig behandling anbefales ikke ved diagnosene innen skjelettdysplasigruppen" Jeg ser ikke så stor forskjell på noen få cm. Det er ens selvbilde og egenverd som teller. I klassen min var jeg alltid minst av jentene, men det var en gutt, som var like liten, men han ble ikke ertet for det. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 http://trs.sunnaas.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=231&I=3039 # Medikamentell behandling * Veksthormonbehandling. Behandling anbefales kun ved påvist veksthormonmangel. Det er gjort mange studier, men foreløpig er det lite dokumentert effekt. Rutinemessig behandling anbefales ikke ved diagnosene innen skjelettdysplasigruppen" Jeg ser ikke så stor forskjell på noen få cm. Det er ens selvbilde og egenverd som teller. I klassen min var jeg alltid minst av jentene, men det var en gutt, som var like liten, men han ble ikke ertet for det. Hilsen Er det ikke noe gå gjøre med så er det ikke noe å gjøre. Men hvor går grensen for høyde før du ville prøvd det som er å prøve for å få noen cm til? 100 cm? 120 cm? 130 cm? Ville du ønsket dette hvis du var 147 cm? Det tilsvarer ca 158 cm hos en mann. Jeg er helt enig i at det er egenverd som teller ikke høyden. Det vi er redd for er jo at høyden (eller mangel på sådan) skal stå i veien for å utvikle selvtilitt og følelsen av egenverd. Allerede nå kommenterer andre barn hans høyde, og han går jo bare i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Følger interessert med i tråden her, for vi er i en lignende "situasjon". Vår sønn ser ut til å bli 158. Dette er IKKE innnenfor normalen, og jeg er veldig usikker på hva vi bør gjøre, eller om vi i det hele tatt kan gjøre noe med det. Det siste jeg ønsker er å lage en "greie" ut av noe vi ikke kan få gjordt noe med. Jeg vet ikke så mye om (bi) virkningene av veksthormoner. Men jeg regner med at dette ikke brukes i hytt og pine hvis det ikke er "helt nødvendig". Snaue 160 er jo i nedre sjiktet for en mann. Men det er likevel ikke påfallende "unormalt" Dessuten er utseende, sjarm og øvrig kroppsbygning også mws på å skape helhetsinntrykket i tillegg til høyden. Som vi ser av resten av tråden, finnes det mange små damer også! Disse foretrekker ikke nødvendigvis menn på 190... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg vet ikke så mye om (bi) virkningene av veksthormoner. Men jeg regner med at dette ikke brukes i hytt og pine hvis det ikke er "helt nødvendig". Snaue 160 er jo i nedre sjiktet for en mann. Men det er likevel ikke påfallende "unormalt" Dessuten er utseende, sjarm og øvrig kroppsbygning også mws på å skape helhetsinntrykket i tillegg til høyden. Som vi ser av resten av tråden, finnes det mange små damer også! Disse foretrekker ikke nødvendigvis menn på 190... Det skal ikke være så mange bivirkninger på å få veksthormoner, men behandlingen er ganske omfatende. Den bivirkningen jeg er mest redd for er at han skal føle at "det er noe feil med meg som vi må fikse". Fra pasienthåndboka: ''Veksthormonbehandling synes å øke voksen høyde med mellom 3 og 6 cm hos barn med familiær kortvoksthet, men det krever langvarig, daglig sprøytebehandling. Vanlig behandlingstid i de studiene som er gjort, har vært 4-7 år. Det innebærer store krav til etterlevelse av behandlingen og høy risiko for at barnet og familien etter hvert går lei. Det er individuelle variasjoner i veksten, og noen barn oppnår ingen ekstra høyde. Behandlingen, basert på sikkerhetsdata fra ca. 100.000 barn, er ikke vist å gi betenkelige bivirkninger.'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Følger interessert med i tråden her, for vi er i en lignende "situasjon". Vår sønn ser ut til å bli 158. Dette er IKKE innnenfor normalen, og jeg er veldig usikker på hva vi bør gjøre, eller om vi i det hele tatt kan gjøre noe med det. Det siste jeg ønsker er å lage en "greie" ut av noe vi ikke kan få gjordt noe med. Jeg har en motsatt problemstilling, men kanskje mine erfaringer kan hjelpe deg likevel? Jeg er kvinne og 180 høy. Det er ikke så høyt når man er voksen, men jeg sluttet å vokse da jeg var tretten - og på den tiden høyest på mitt alderstrinn. Ikke var jeg tynn heller, så jeg følte meg ganske annerledes med min kropp enn alle andre. Til tross for at jeg var flink på skolen og hadde mye positivt ved meg så greide jeg ikke å komme forbi det faktumet at jeg følte at jeg var plassert inn i en kropp som var altfor stor for meg - jeg følte meg skapt til å være liten og feminin og søt. Etter noen år med militærstøvler og lilla hår - for å kompensere andre veien mangel på kvinnelighet, ble jeg til slutt voksen. Og turte å se etter om det ikke var mulig å få dette opplegget til å fremstå som en pen dame likevel. Og det gikk fint. I dag er jeg meget fornøyd med høyden min, med unntak av at det er vanskelig å finne lange nok kjoler og skjørt. (Jeg har veldig lange ben). Jeg tror det var klokt i mitt tilfelle at jeg ikke endret noe med høyden min og fikk bli slik jeg ble. Kjæresten min er et par cm kortere enn meg, men det betyr ingenting. Hadde han vært femten cm kortere enn meg ville det heller ikke betydd noe som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke noe å bekymre seg for hos jente Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 156 er da ikke så lavt! Det er vel bare når det grenser mot dvergvekst de vil gjøre noe, vet ikke hvor grensen er der, men kanskje rundt 140 og noe? 156 er jo ikke langt unna 160. Selv er jeg 160 og veldig fornøyd med høyden min. Kjenner mange som faktisk er lavere enn meg og de har ingen problemer. Og liker man ikke høyden sin kan man jo gå med høye hæler. En fordel er at man aldri får for korte bukser, de som er skyhøye har problemer med å finne lange nok bukser, vi lave trenger "bare" å legge dem opp. Bedre å være liten og søt enn stor og stygg hetes det ;-) 156 er i alle fall ikke noe å bekymre seg for! Hun blir kanskje ikke fotomodell med sin høyde, de har av praktiske grunner sagt at fotomodellene helst bør være rundt 175. 175 syns jeg personlig ikke er noen fin høyde, altfor høyt sier jeg, maks 170, men det er da min mening. Og de fleste menn faller for lave jenter. Hadde dette derimot vært en gutt som bare ble 156 ville jeg kanskje sett nærmere på saken, jeg har et søskenbarn som er så liten, men han har ikke hatt noe problem med høyden sin, faktisk er han pop blant jentene pga han er så liten og søt og mange kvinner liker faktisk lave menn... Men jeg skjønner man kan få komplekser når de fleste gutter minst er 175 da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja takk til mangfold Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg vet ikke så mye om (bi) virkningene av veksthormoner. Men jeg regner med at dette ikke brukes i hytt og pine hvis det ikke er "helt nødvendig". Snaue 160 er jo i nedre sjiktet for en mann. Men det er likevel ikke påfallende "unormalt" Dessuten er utseende, sjarm og øvrig kroppsbygning også mws på å skape helhetsinntrykket i tillegg til høyden. Som vi ser av resten av tråden, finnes det mange små damer også! Disse foretrekker ikke nødvendigvis menn på 190... Som jeg sa i en annen tråd har jeg et søskenbarn som ikke er så høy, men han har ikke hatt noe problemer med høyden. Selvsikkerheten kommer innenfra og han er en veldig sjarmerende fyr, veldig populær blant jentene har jeg inntrykk av, de syns vel han er liten og søt Og mange damer liker faktisk små menn. Ikke alle liker store sterke menn... Smaken er jo som baken, på samme måte som noen menn liker høye tynne damer, noen liker lubne, og mange menn liker små nette jenter som de kan ta vare på sånn er det bare og det finnes noen for enhver smak, kanskje derfor vi er skapt forskjellig. det hadde vært forferdelig kjedelig her på jorda om alle var like, alle menn var 185 og alle kvinner var 175 og slanke... forferdelig kjedelig spør du meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 156 er da ikke så lavt! Det er vel bare når det grenser mot dvergvekst de vil gjøre noe, vet ikke hvor grensen er der, men kanskje rundt 140 og noe? 156 er jo ikke langt unna 160. Selv er jeg 160 og veldig fornøyd med høyden min. Kjenner mange som faktisk er lavere enn meg og de har ingen problemer. Og liker man ikke høyden sin kan man jo gå med høye hæler. En fordel er at man aldri får for korte bukser, de som er skyhøye har problemer med å finne lange nok bukser, vi lave trenger "bare" å legge dem opp. Bedre å være liten og søt enn stor og stygg hetes det ;-) 156 er i alle fall ikke noe å bekymre seg for! Hun blir kanskje ikke fotomodell med sin høyde, de har av praktiske grunner sagt at fotomodellene helst bør være rundt 175. 175 syns jeg personlig ikke er noen fin høyde, altfor høyt sier jeg, maks 170, men det er da min mening. Og de fleste menn faller for lave jenter. Hadde dette derimot vært en gutt som bare ble 156 ville jeg kanskje sett nærmere på saken, jeg har et søskenbarn som er så liten, men han har ikke hatt noe problem med høyden sin, faktisk er han pop blant jentene pga han er så liten og søt og mange kvinner liker faktisk lave menn... Men jeg skjønner man kan få komplekser når de fleste gutter minst er 175 da Øøøøh.... Klarer du ikke å komme på fordeler med å være liten uten å si stygge ting om å være høy? Psykologen i meg mener at du ikke er såååå fornøyd med å være liten likevel da, siden du finner sånt nødvendig. Hilsen 178 cm høy og fornøyd med det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg har en motsatt problemstilling, men kanskje mine erfaringer kan hjelpe deg likevel? Jeg er kvinne og 180 høy. Det er ikke så høyt når man er voksen, men jeg sluttet å vokse da jeg var tretten - og på den tiden høyest på mitt alderstrinn. Ikke var jeg tynn heller, så jeg følte meg ganske annerledes med min kropp enn alle andre. Til tross for at jeg var flink på skolen og hadde mye positivt ved meg så greide jeg ikke å komme forbi det faktumet at jeg følte at jeg var plassert inn i en kropp som var altfor stor for meg - jeg følte meg skapt til å være liten og feminin og søt. Etter noen år med militærstøvler og lilla hår - for å kompensere andre veien mangel på kvinnelighet, ble jeg til slutt voksen. Og turte å se etter om det ikke var mulig å få dette opplegget til å fremstå som en pen dame likevel. Og det gikk fint. I dag er jeg meget fornøyd med høyden min, med unntak av at det er vanskelig å finne lange nok kjoler og skjørt. (Jeg har veldig lange ben). Jeg tror det var klokt i mitt tilfelle at jeg ikke endret noe med høyden min og fikk bli slik jeg ble. Kjæresten min er et par cm kortere enn meg, men det betyr ingenting. Hadde han vært femten cm kortere enn meg ville det heller ikke betydd noe som helst. Jeg skulle gjerne vært 1.80, men jeg er bare 1.72. Det er flott å være høy, så lenge man bærer høyden sin riktig og ikke krøker seg sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hei. Vil bare si at jeg er 156 akkurat. Jeg har aldri følt meg liten jeg :-) Jeg fyller meg selv på langs og på tvers, så det går så bra så!! Hvilke problemer er det du ser for deg det vil bli? Hvor høy er ho nå i en alder av 11? MVH Hei Waxo. Hun er 135 cm og 25 kilo, snart 11. Begynner å vise tegn på at hun snart kommer i puberteten. Derfor jeg fikk foretatt en sånn røntgen på henne. Husker selv at jeg ikke har vokst en cm siden jeg var tolv. Men jeg er 165 da. Syns det er for lite i mange situasjoner. Håper ikke jeg fornærmet noen nå, for det er ikke meningen, altdå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Det skal ikke være så mange bivirkninger på å få veksthormoner, men behandlingen er ganske omfatende. Den bivirkningen jeg er mest redd for er at han skal føle at "det er noe feil med meg som vi må fikse". Fra pasienthåndboka: ''Veksthormonbehandling synes å øke voksen høyde med mellom 3 og 6 cm hos barn med familiær kortvoksthet, men det krever langvarig, daglig sprøytebehandling. Vanlig behandlingstid i de studiene som er gjort, har vært 4-7 år. Det innebærer store krav til etterlevelse av behandlingen og høy risiko for at barnet og familien etter hvert går lei. Det er individuelle variasjoner i veksten, og noen barn oppnår ingen ekstra høyde. Behandlingen, basert på sikkerhetsdata fra ca. 100.000 barn, er ikke vist å gi betenkelige bivirkninger.'' Utifra det jeg leste her, høres det ut som mye innsats, for et forholdvis lite og usikkert resultat! Å ta sprøyte daglig i 4-7 år for i å oppnå i snitt 4,5 cm mere i høyde, høres ærlig talt ikke ut til å være bryet verdt!? Han vil jo fortsatt være "liten." så i den forstand får han ikke lønn for strevet i form av å oppnå "normal" høyde. Hadde derimot behandlingen vært løsningen på "problemet" og han var garantert å bli 175-180, så ville det jo vært en annen vurdering... Det er et viktig poeng i det du sier om at en behandling kanskje vil underbygge følelsen av å være "unormal." Og hvis han uansett ender opp som "liten" når han blir voksen, vil dette kanskje føles som en større byrde hvis det også har vært mye fokus på dette i hans oppvekst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg skulle gjerne vært 1.80, men jeg er bare 1.72. Det er flott å være høy, så lenge man bærer høyden sin riktig og ikke krøker seg sammen. ...og ikke veier 140 kilo.... :-) Jeg er glad for den i dag - bruker til og med litt hæler innimellom. Det gjorde jeg aldri før. Men i tenåra var det ikke noe moro nei... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Er det ikke noe gå gjøre med så er det ikke noe å gjøre. Men hvor går grensen for høyde før du ville prøvd det som er å prøve for å få noen cm til? 100 cm? 120 cm? 130 cm? Ville du ønsket dette hvis du var 147 cm? Det tilsvarer ca 158 cm hos en mann. Jeg er helt enig i at det er egenverd som teller ikke høyden. Det vi er redd for er jo at høyden (eller mangel på sådan) skal stå i veien for å utvikle selvtilitt og følelsen av egenverd. Allerede nå kommenterer andre barn hans høyde, og han går jo bare i barnehagen. Er han så ung, så synes jeg at det er altfor tidlig å begynne å tenke på hvor stor han blir som voksen mann. Ene av guttene mine fortsatte å vokse til han var 19 år. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Er han så ung, så synes jeg at det er altfor tidlig å begynne å tenke på hvor stor han blir som voksen mann. Ene av guttene mine fortsatte å vokse til han var 19 år. Hilsen Vel det er jo lite poeng å vurdere det etter at han har sluttet å vokse. Da kan man jo uansett ikke gjøre noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Vel det er jo lite poeng å vurdere det etter at han har sluttet å vokse. Da kan man jo uansett ikke gjøre noe. Det jeg mener er at sønnen din vokser i 14-16 år ennå, og det er litt tidlig å begynne å tenke på at han blir kortvokst, når han er i barnehagealder. Barn vokser i rykk og napp, et år vokser de i bredden og neste år så vokser de i høyden, og plutselig kan de vokse flere cm på noen få måneder. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela26 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 156 er da ikke så lavt! Det er vel bare når det grenser mot dvergvekst de vil gjøre noe, vet ikke hvor grensen er der, men kanskje rundt 140 og noe? 156 er jo ikke langt unna 160. Selv er jeg 160 og veldig fornøyd med høyden min. Kjenner mange som faktisk er lavere enn meg og de har ingen problemer. Og liker man ikke høyden sin kan man jo gå med høye hæler. En fordel er at man aldri får for korte bukser, de som er skyhøye har problemer med å finne lange nok bukser, vi lave trenger "bare" å legge dem opp. Bedre å være liten og søt enn stor og stygg hetes det ;-) 156 er i alle fall ikke noe å bekymre seg for! Hun blir kanskje ikke fotomodell med sin høyde, de har av praktiske grunner sagt at fotomodellene helst bør være rundt 175. 175 syns jeg personlig ikke er noen fin høyde, altfor høyt sier jeg, maks 170, men det er da min mening. Og de fleste menn faller for lave jenter. Hadde dette derimot vært en gutt som bare ble 156 ville jeg kanskje sett nærmere på saken, jeg har et søskenbarn som er så liten, men han har ikke hatt noe problem med høyden sin, faktisk er han pop blant jentene pga han er så liten og søt og mange kvinner liker faktisk lave menn... Men jeg skjønner man kan få komplekser når de fleste gutter minst er 175 da ''Og de fleste menn faller for lave jenter'' *kremt* Jeg har ikke hatt problemer pà den fronten... :-D Hilsen 1.82 hòy 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.