mermaid Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Datteren min har - etter mange års "kamp" - fått begynt med veksthormon. Men hun lå an til å bli 150, det er hakket verre. Selv er jeg 163 og synes det er lavt nok. Verksthormonbehandling er veldig kostbar (for min datters del på over 10000 kr/mnd), og det er dessuten mange som ikke responderer så godt på det, og den kan ha bivirkninger, så jeg skjønner godt at man ikke deler ut i øst og i vest. Hadde jeg vært deg/datteren din, ville jeg vært fornøyd med å slippe behandling :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Datteren min har - etter mange års "kamp" - fått begynt med veksthormon. Men hun lå an til å bli 150, det er hakket verre. Selv er jeg 163 og synes det er lavt nok. Verksthormonbehandling er veldig kostbar (for min datters del på over 10000 kr/mnd), og det er dessuten mange som ikke responderer så godt på det, og den kan ha bivirkninger, så jeg skjønner godt at man ikke deler ut i øst og i vest. Hadde jeg vært deg/datteren din, ville jeg vært fornøyd med å slippe behandling :-) Hvor høy tror dere hun vil bli da etter behandlinge med veksthormoner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mermaid Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Hvor høy tror dere hun vil bli da etter behandlinge med veksthormoner? Det har vi egentlig ikke fått noe svar på. Først må vi "bevise" at hun responderer så godt på det (vokser så og så mye ekstra) at hun får fortsette ut over første året. Men hun blir vel aldri veldig høy. Det er heller ikke noe å trakte etter. Det viktigste er å rekke opp til en alminnelig kjøkkenbenk og å kunne kjøpe voksenklær :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Datteren min har - etter mange års "kamp" - fått begynt med veksthormon. Men hun lå an til å bli 150, det er hakket verre. Selv er jeg 163 og synes det er lavt nok. Verksthormonbehandling er veldig kostbar (for min datters del på over 10000 kr/mnd), og det er dessuten mange som ikke responderer så godt på det, og den kan ha bivirkninger, så jeg skjønner godt at man ikke deler ut i øst og i vest. Hadde jeg vært deg/datteren din, ville jeg vært fornøyd med å slippe behandling :-) Hvor gammel er hun? Hva var argumentet for at hun ikke fikk, og hva gjorde at hun til slutt fikk denne behandlingen? Vet du om alderen man starter behandlingen er utslagsgivende for resultatet? Beklager denne utspørringen, men jeg sitter litt i tenkeboksen for tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til ni Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Eg fekk satt igang behandling på jenta mi som nå er 12 år. Det var ikkje veksthormon,men eit anna hormon som skulle utsette puberteten. Desverre vart behandlinga satt igang for seint, så det fekk ingen effekt. Ho enda på 152 cm. Nå tenker eg ikkje på at ho er spesielt lita. Ser ikkje ut som ho føler på det sjølv heller. Største problemet er å finne bukser. Ho er litt kraftig, og dei blir altfor lang i beina. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mermaid Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hvor gammel er hun? Hva var argumentet for at hun ikke fikk, og hva gjorde at hun til slutt fikk denne behandlingen? Vet du om alderen man starter behandlingen er utslagsgivende for resultatet? Beklager denne utspørringen, men jeg sitter litt i tenkeboksen for tiden. Hun var 9 1/2 da hun begynte (har snart holdt på et halvår). Den viktigste grunnen til at hun ikke begynte tidligere, var treighet hos spesielt én lege. Det er ikke alle "vanlige" leger som har stor nok kunnskap om dette. Noe som også gjorde det litt usikkert, var at de ikke påviste direkte veksthormonMANGEL hos henne. Men dette er ikke alltid lett å finne. Vi vet vel egentlig ikke helt grunnen til at jenta er så lita. Men poenget er at veksthormonet HJELPER henne, såvidt jeg kan vurdere selv så har hun økt veksten nok til å få fortsette. Det er en fordel å starte behandlingen tidligst mulig (kjenner de som har startet mange år før), for å nå lengst mulig før kjønnshormonene begynner å distrahere kroppen for mye (de begynner visst å virke en stund før puberteten). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hei Waxo. Hun er 135 cm og 25 kilo, snart 11. Begynner å vise tegn på at hun snart kommer i puberteten. Derfor jeg fikk foretatt en sånn røntgen på henne. Husker selv at jeg ikke har vokst en cm siden jeg var tolv. Men jeg er 165 da. Syns det er for lite i mange situasjoner. Håper ikke jeg fornærmet noen nå, for det er ikke meningen, altdå. Ble bare litt bekymret for min egen datter her. Ho er fyllt 12 år, har ikke fått mensen ennå, men er godt behåret og har fått ganske store pupper. Hun er 142cm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Ble bare litt bekymret for min egen datter her. Ho er fyllt 12 år, har ikke fått mensen ennå, men er godt behåret og har fått ganske store pupper. Hun er 142cm I følge min lege er det for sent når puberteten allerede er inntrått. Selv om hun ikke har fått mensen ennå har hun jo utviklet både bryster og hår, så da er hun jo i puberteten. Men ta kontakt med fastlegen, og be om å få tatt en stipulert høyderøntgen. Da tar de et røntgenbilde av venstre hånd og kan utfra det se forventet høyde. Min datter hadde nådd ca 87 % og lå altså an til å bli 156 cm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.