Gå til innhold

Kresent barn, men spiste alikevel :o)

Lillemus

Anbefalte innlegg

Da jeg hentet 8-åringen på sfo i dag var spørsmålet hva vi skulle ha til midag. Kjøttpudding var svaret og jeg fikk en laaaaang harang om hvor æsj kjøttpudding er, at det er det ekleste som finnes og i det hele tatt.... Hun fikk selvfølgelig kort beskjed om at det ikke er lov til å si at mat er æsj, det er lov å tenke det, men ikke å si det høyt.

Vel hjemme lagde jeg middag og satte på bordet og vi satte oss til å spise. 8-åringen hadde da proklamert ørten ganger at hun skulle _ikke_ spise den ekle kjøttpudding altså! Jeg orket ikke krangle og sa bare at hun måtte spise potetmos (hjemmelaget) og gulrøtter da. Broren og jeg forsynte og begynte å spise og hun sa sånn veldig påtatt henslengt:"Jeg kan ta eeeen liten skive da..." Og det var visst ikke så ille og æsj alikevel for hun kjørte ned 4,5 skive i rekordfart! :o)

Skal tro om hun hadde gjort det om jeg hadde insistert på at hun måtte spise minst en skive? Det er slettes ikke sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe!:-) Det der høres kjent ut!

Jeg stekte kyllingfilet (marinert i det eksotiske grillkrydderet, salt og pepper) og kokte ris, lagde en rømmedressing og skar opp div paprika, tomat og det vi hadde på kjøla. Hadde pitabrød i tillegg.

Eldstemann blånekta å prøve å smake det, det var jo ikke godt! Han elsker Chicken tandoori, men det er en annen sak...

De to andre spiste som bare det, og grønnsakene gikk til og med ned på høykant! Utrolig hva de eter, bare det ikke er blanda!?

Tilslutt syntes nok eldstemann at det ble litt tamt med ris og pitabrød, så han fikk nå smake en liiiiiten bit, da!

Gjett hvam som spiste restene av alt!:-)

Hvis man ikke gidder å mase, men bare lar det skurre og gå, tror jeg de spiser det man serverer tilslutt, jeg!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!:-) Det der høres kjent ut!

Jeg stekte kyllingfilet (marinert i det eksotiske grillkrydderet, salt og pepper) og kokte ris, lagde en rømmedressing og skar opp div paprika, tomat og det vi hadde på kjøla. Hadde pitabrød i tillegg.

Eldstemann blånekta å prøve å smake det, det var jo ikke godt! Han elsker Chicken tandoori, men det er en annen sak...

De to andre spiste som bare det, og grønnsakene gikk til og med ned på høykant! Utrolig hva de eter, bare det ikke er blanda!?

Tilslutt syntes nok eldstemann at det ble litt tamt med ris og pitabrød, så han fikk nå smake en liiiiiten bit, da!

Gjett hvam som spiste restene av alt!:-)

Hvis man ikke gidder å mase, men bare lar det skurre og gå, tror jeg de spiser det man serverer tilslutt, jeg!:-)

Ja, jeg fikk en liten oppvekker i dag... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Det der høres kjent ut ja... Utrolig hvor vond mat kan bli hvis man bare sauser den ned med tilstrekkelig tvang...

Her i huset må ungene smake en bitteliten bit på det som serveres. Hvis de da ikke liker det så trenger de ikke spise mer. (Men de får ikke lage spy-lyder og klage på maten - d blir jeg bare sur).

På den måten synes jeg det virker som om de er ganske varierte i smak og behag, og de tar seg tid til å kjenne etter om de kan like maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, velkjent :) Har også sett hvor fort mat blir spist om det ikke er lov... Jeg hadde besøk av niese og nevø til middag. Niesen er eldst og føler litt ansvar når foreldrene ikke er der. Hun fant ut at ved å si at lillebroren _ikke_ måtte spise grønnsakene, så spiste han så fort han kunne, alle grønnsakene. Ikke helt min måte å gjøre det på, men det var et morsomt skue ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, velkjent :) Har også sett hvor fort mat blir spist om det ikke er lov... Jeg hadde besøk av niese og nevø til middag. Niesen er eldst og føler litt ansvar når foreldrene ikke er der. Hun fant ut at ved å si at lillebroren _ikke_ måtte spise grønnsakene, så spiste han så fort han kunne, alle grønnsakene. Ikke helt min måte å gjøre det på, men det var et morsomt skue ;)

*Hehe* Poden her elsker gulerøtter og det som ikke blir spist til middagen setter jeg i kjøleskapet og så varmer han det i microen når han vil ha det. :o)

Snuppa er ikke så glad i kokte gulerøtter, men når jeg gir henne en rå en mens jeg lager middag så spiser hun den så da gjør jeg heller det enn å mase ved matbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres kjent ut ja... Utrolig hvor vond mat kan bli hvis man bare sauser den ned med tilstrekkelig tvang...

Her i huset må ungene smake en bitteliten bit på det som serveres. Hvis de da ikke liker det så trenger de ikke spise mer. (Men de får ikke lage spy-lyder og klage på maten - d blir jeg bare sur).

På den måten synes jeg det virker som om de er ganske varierte i smak og behag, og de tar seg tid til å kjenne etter om de kan like maten.

Sånn gjør vi det også, men de må smake litt mer enn bare en liten bit. For da tar de bare en knøttliten bit, svelger den ned så fort de kan så de ikke skal kjenne smaken og sier at de ikke liker. For det kan være schkummeeeeelt å smake på noe nytt!

Men litt flinkere har de blitt, særlig poden. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Sånn gjør vi det også, men de må smake litt mer enn bare en liten bit. For da tar de bare en knøttliten bit, svelger den ned så fort de kan så de ikke skal kjenne smaken og sier at de ikke liker. For det kan være schkummeeeeelt å smake på noe nytt!

Men litt flinkere har de blitt, særlig poden. :o)

Mine smaker ordentlig.

Men de vet også at jeg pleier å være ørlig med dem. Dermed hender det at jeg sier at de kan velge selv om de vil smake, for jeg tror de ikke vil like det. Andre ganger sier jeg at jeg tror de vil like det, også vet de da at det går bra.

Men maten må jo lande på tunga for at de skal rekke å bestemme seg ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den metoden er velkjent her i huset - spesielt når gutta har vært "småspiste" :D gjøres med et stort smil om munnen slik at unga forstår at vi tuller når vi sier at de ikke får lov å spise maten sin. Heldigvis stopper de når de mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, slik har vi det med fisk her i huset. Det ojjes og akkes og sukkes og stønnes mens maten lages, men når den står på bordet langes det innpå.

Vi har også nulltoleranse for høylydt matklaging, men jeg hører dem jo ned fra 2. etasje der de sitter sammen og gnager over hvor ille mat de _må_ spise.

Som deg så tror jeg det er viktig å dytte _litt_ på ungene når det gjelder mat, men så klart - det kan jo være vanskelig å finne den riktige balansegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal tro om hun hadde gjort det om jeg hadde insistert på at hun måtte spise minst en skive? Det er slettes ikke sikkert...''

Noe å tenke på.

Her i huset vet de at jo mer de usjer og æsjer jo større bit må de smake... Og det er strengt forbudt og usaklig å si at man ikke liker noe man ikke har smakt. Derimot kan man si man ikke har lyst itl å smake.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...