Gjest bidraget ja Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Skal få beregnet ett bidrag til en tenåring. Hvordan regnes dette ut? årslønn eller pr mnd? noen som vet. Hvis det er pr mnd kan det jo bli feil ettersom jeg i de siste to mnd har hatt en del tillegg jeg vanligvis ikke har. Men jeg har jo en fast årslønn (grunnlønn) + tillegg da. I tillegg har bidragsyter prøvd å slippe unna mest mulig. Kan jeg be om at de innhenter opplysninger om årslønn? Bidragsmottaker har 370.000 kr i året og bidragsyter har 305.000 kr i året. Ingen samvær, og barnet er 15 år. Ut fra bidragskalkulator kommer jeg frem til 3.155, mens bidragsyter sier det er altfor mye. Kan en stole på denne bidragsveilederen eller? Hadde jo håpet vi kunne gjøre opp privat, men det vil ikke bidragsyter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Les mer om bidrag her: http://www.nav.no/page?id=337 Du kan plotte inn tallene i bidragskalkulatoren og beregne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg vil tro at årsinntekt er det riktige. Med dagens lønn da, altså hvis du gikk opp i høst, må de jo ta din nye lønn. Bidragskalkulatoren er vel riktig. Men hvordan vet du at du har riktig lønn på x-en, det er vel det som er vanskeligst å finne ut. Det er selvfølgelig kjipt med det gebyret, men blir man ikke enig, så er det jo en grei måte å finne ut av det på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Ja, du kan stole på bidragsveilederen. Du skal legge inn årslønn - og det skal være grunnlønnen. Hvis du har "vesentlige" tillegg eller overtidsomfang skal dette med i grunnlaget. Men legg inn både det høyeste og det laveste tallet på deg selv du - skal du nok få se at det ikke spiller noen rolle. Det er ganske store sprang for at det skal få utslag på sjettedelene som legger grunn for hvordan kostnadene på barnet skal fordeles. Hvis de velger å ta med din overtid, vet jeg at de i mitt tilfelle da sa at lønn opptjent til og med august er så og så mye - så delte de det beløpet på åtte og ganget det med tolv for å få det grunnlaget de beregner etter. Det er like greit å la nav gjøre beregningen for deg. Det koster deg 860 kroner, men er verdt hver krone :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bidraget ja Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Ja, du kan stole på bidragsveilederen. Du skal legge inn årslønn - og det skal være grunnlønnen. Hvis du har "vesentlige" tillegg eller overtidsomfang skal dette med i grunnlaget. Men legg inn både det høyeste og det laveste tallet på deg selv du - skal du nok få se at det ikke spiller noen rolle. Det er ganske store sprang for at det skal få utslag på sjettedelene som legger grunn for hvordan kostnadene på barnet skal fordeles. Hvis de velger å ta med din overtid, vet jeg at de i mitt tilfelle da sa at lønn opptjent til og med august er så og så mye - så delte de det beløpet på åtte og ganget det med tolv for å få det grunnlaget de beregner etter. Det er like greit å la nav gjøre beregningen for deg. Det koster deg 860 kroner, men er verdt hver krone :-) Tusen takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.