Gå til innhold

Smerter på balsiden av lår

Gjest 1905

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 3,5 år som har haltet og klaget over smerte i beinet noen ganger. Dette har vart ca. 0,5 år, med ujevne mellomrom. Tidligere har det vært vanskelig å få ham til å forklare hvor han har vondt, men i går pekte han på baksiden av låret og sa at han hadde vondt der. Siden dette foregår på dagtid tenkte vi at det ikke var voksesmerter. Derfor tok jeg ham med til fastlegen i dag. Der fikk vi beskjed om at det mest sannsynlig var voksesmerter. Legen mente at vi skulle se hvordan det går, og hvis det vedvarer skulle han sendes i røntgen. Jeg spurte om muligheten for kreft, men fikk beskjed om at smertene ville være tilstedet hele tiden da. Det vet vi strengt tatt ikke, for vi ser jo bare når han halter, og begynner vi å spørre ham for ofte kan det jo gå sport i å svare "ja" for å få litt trøst. Det virker som om han blir fortere sliten nå enn tidligere. Vil gjerne sove på dagen hvis han har mulighet, og må ta små pauser i leken. Kan dette være voksesmerter? Ingen andre alternativer er undersøkt. Kan du anbefale hva som bør undersøkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Av din beskrivelse er det ikke lett å gin en sikker foklaring av smertene. Vokseverk/voksesmerter er en foklaring, som passer med at mertene ikke er jevnt tilstede.Smerter fra rygg og hofter kan også være en forklaring.

Kreft diagnosen synes jeg er den minst sannsynlige, men kan selvfølgelig ikke utelukkes helt,revmatisk årsak må også tenkes på., pluss en del andre sjeldne årsaker..

Jeg synes du skal lage en dagbok over når smertene kommer, hvordan han beskriver disse, hva han har gjort denne dagen, hvor lenge de varer osv. Om det er noe som lindrer smertene.? Om det er noe som forværrer smertene?

At han er blitt litt mindre aktiv er også et viktig symptom. Når du har en glik oversikt synes jeg du skal kontakte fastlegen igjen, evt. få en henvisning til barneavd. der du bor.

Jeg synes det evt. skal tas rtg. hofter, rygg evt. ultralyd sammen med en del vanlige blodprøver som beskriver almentilstanden hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...