Gå til innhold

Skal se på leilighet, hva ser eg etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på vising idag men går alene og har lite peiling på dette.

Hva er normalt å se etter og spørre om på visninger?

Må eg ringe megler og si at eg kommer ?

Skrevet

Du ser hovedsakelig etter om dette er en leilighet som passer dine krav og ønsker for hvordan du vil bo!

Hvis nåværende eiere har gjort utbedringer med våtrom, rør, eller elektrisk anlegg, bør du forsikre deg om at dette ble forskriftmessig gjort av fagfolk.

Om det er et borettslag, kan det også være lurt å stille spørsmål om evt fellesutgifter / fellesgjeld, og om det er planlagt utbedringer e.l som vil føre til at dette øker. Dette blir ikke alltid fortalt uoppfordret.

Hvis du ikke er veldig kjent, kan du jo også forhøre deg litt om hva slags tilbud som finnes i nærområdet. hvor langt det er til butikk, buss etc.

Du vil kanskje også være intressert i å vite hva slags type mennesker som blir dine nærmeste naboer? Om det er et livlig sted med mye barn, aktivitet og støy, eller et rolig område hvor lite skjer..

Da er det letter å få en formening om du vil trives der eller ikke...

Gjest bare et lite tips
Skrevet

Se etter om du liker beliggenheten, om det er langt til t-bane, buss e.l. Se hvor du kan se når du kikker ut av vinduet.

Skrevet

1. Er dette et strøk du kan tenke deg å bo i?

2. Hvor viktig er nærhet til kollektivtrafikk / butikker / skole / bhg / jobb for deg?

3. Er leiligheten innflyttingskalr eller må du regne med oppussing? Et malingsstrøk eller to er en ting, noe annet er om du må renovere hele kåken, har du tid, ork og kunnskaper til det? Husk at det ofte ser mye mer slitt ut når møblene er ute og leiligheten er tom!

4. Sjekk nøye kjøkken og bad, det er disse to rommene som fort blir kostbare om noe må gjøres!

5. Les salgsoppgaven grundig.

6. Har du råd ti leiligheten? Både til å betjene lånet og til å betale evt. husleie/fellesutgifter? Hva med en renteoppgang, vil du fremdeles klare det?

Lykke til!

Skrevet

Ta en titt i sikringsskapet for å se at det henger et godkjenningssertifikat der. Helst av nyere dato. Finn ut hvor varmtvannstanken er og hvor stor den er. Sjekk også vanntrykket. Spør om det er lytt.

Ellers henger jeg meg på det de andre sier.

mvh

AneM1365380603
Skrevet

Jeg ville sett om stikkontakter og skiringsboks er innenfor dagens standard. På badet ville jeg sjekket om det er fuktskader, også en evt. kjeller. Opplegg for oppvaskmaskin er også viktig.

Så bør du jo sjekke tapet, gulv og vinduer, om det er noe som må skiftes snart. Der kan det gå endel penger.

Bordkledning og ytre vedlikehold er også vesentlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...