Gå til innhold

Hvorfor?

hidi, the scorpion

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, saueost går selvsagt ikke inn under betegnelsen geitost. Hvor har du det fra? Fetaost kan lages av ulike melkesorter. Er det derfor du er forvirret?

Mulig derfor, men jeg har aldri hørt om saueost...!

Skrevet

Jeg så på BBCfood og en kokk ville ha goatcheese fra en spesiell plass i England, men det var bare sauer på det stedet! Dessuten har jeg aldri hørt om saueost, har du? Småfe-ost, he, he ;))

Fåreost har jeg hørt om. Spansk tror jeg

Småfe, ja nå vet jeg hva som ikke er storfe...*knegg*

Skrevet

Ja, det kan du spørre om, for prøv å ta en titt på disse sidene

http://www.osteriet.no/newsdet59.htm

Her omtales det at de lager ost av sauemelk og på sidene over deres produkter så omtales ostene som geitost.

http://www.osteriet.no/subdet58.htm

Ikke rart at folk blir forvirret.

Hilsen

Tror forklaringen ligger i at dette med sauemelk er en "nyhet".

"Vi begynner med sauemelksost" skriver de, og dette står også som en av de øverste på nyhetslista deres.

Skrevet

Ikke rart at du ikke har hørt om saueost. Det lages ikke saueost i Norge. Du må ned mot middelhavet eller kanskje til Øst-Europa for å finne saueost av betydning.

Skrevet

I Gudbrandsdalsosten er det både kumelk og geitemelk, så det er kanskje den de tenker på?

Nei, ikke nødvendigvis. Mora mi, for eksempel, kaller konsekvent alle former for brunost geitost. Det blir litt rart, men hun gir seg ikke. ;o)

Skrevet

bichon frise er en forfinet puddel, vet du ikke det ;P

snarere tvert imot, ville jeg ha sagt! ;-)

Skrevet

Du finner forresten saueost i de fleste ostedisker (med skikkelig utvalg)

Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis. Mora mi, for eksempel, kaller konsekvent alle former for brunost geitost. Det blir litt rart, men hun gir seg ikke. ;o)

;-)

Gammel geit, vond å vende! ;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke rart at du ikke har hørt om saueost. Det lages ikke saueost i Norge. Du må ned mot middelhavet eller kanskje til Øst-Europa for å finne saueost av betydning.

Ja, men vi importerer jo mange ostetyper hit, men har aldri hørt om saueost....U see;)

hidi, the scorpion
Skrevet

;-)

LOL;)

Skrevet

Ja, men vi importerer jo mange ostetyper hit, men har aldri hørt om saueost....U see;)

Kanskje det er fordi all saueosten kalles for geiteost? ;-)

Det blir som med kua som skifter kjønn når den blir slaktet...;-)

Skrevet

Akkurat hva jeg mener;) Det var på de sidene at forvirringen ble total, he, he.

http://www.osteriet.no/subdet52.htm

Her skriver han blant annet:

" I 2007 måtte jeg, av helsemessige årsaker, avvikle produksjonen av geitemelkostene, og selge utstyret. Denne sommeren begynner jeg med produksjon av ost(pecorinotype) av økologisk sauemelk fra Valen Gård i Nome Kommune i Telemark."

Skrevet

Faren til en venninne av meg hadde med seg saueost hjem fra Øst-Europa for en del år siden og fyttikatta som den stinket! Gammelost blir rene parfymen i forhold...

Har du lest "Onkel Oskars saueost" av Torvald Sund? Anbefales på det varmeste - hysterisk morsomt! :o)))

Skrevet

;-)

Hehe, det skal være sikkert! ;o)

Skrevet

Jeg satt i dag og så på TV, og de snakket om geitost, og viste oss sauer. Ble forvirret, og begynte å lure på om sauemelk kunne brukes til noe, søkte på nettet og fant bl.a. den siden jeg henviser til. Der står det mye om geitost, men omtaler de også ost laget av sauemelk for geitost? Har på butikken aldri sett saueost, likssom...?

Var dette et norsk program eller reklame? Utenlandske geiter/sauer kan være ulike våre, så det kan være lett å ta feil.

Noen fårepølser inneholder geitekjøtt, om produsenter klarer å få tak i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...