Gå til innhold

Melde seg arbeidsledig 50 %

Anbefalte innlegg

Gjest usikker på dette
Skrevet

Har aldri prøvd det før, men nå tjener jeg for lite, og må ta noen grep her. Jeg har høyskoleutdanning, og en jobb der jeg har 50 % fast og så ekstratimer når det passer. Hvis jeg går på NAV og melder meg 50 % arbeidsledig, hvordan fungerer det? Får jeg tilbud om alt mulig, også jobber jeg er overkvalifisert for og som er ennå dårligere betalt enn den jeg har nå? Hvordan gjøres det i forhold til den jobben jeg har? Nå er jeg jo bundet opp med en bestemt arbeidstid, så en evt annen 50 % jobb må jo passe inn med den jeg allerede har.

Gjest usikker på dette
Skrevet

Prøv et vikarbyrå. Nav skaffer deg ikke jobb.

Men får man arbeidsledighetstrygd eller dagpenger eller noe sånt mens man venter på å få mer jobb? Takk for svar forresten.

Skrevet

Man må miste minst 50% av jobben sin for å ha rett til arbeidsledighetstrygd. Det er jo ikke tilfelle hos deg, du har "frivillig" en 50% jobb, og har ikke rett på trygd for de resterende 50%.

Skrevet

Man må miste minst 50% av jobben sin for å ha rett til arbeidsledighetstrygd. Det er jo ikke tilfelle hos deg, du har "frivillig" en 50% jobb, og har ikke rett på trygd for de resterende 50%.

Å? Hun kan melde seg 50% arbeidsledig, men må vente 8uker før hun får dagpenger. Er det ikke slik lenger da?

Skrevet

Om du melder deg arbeidsledig så går det åtte uker før en dagpengeutbetaling skjer, mener jeg å huske. Hva det vil si på en utbetaling vet jeg ikke. Kanskje blir det uker hvor du jobber og ikke får dagpenger. Ring Nav, de er ekspertene her :)

Skrevet

Å? Hun kan melde seg 50% arbeidsledig, men må vente 8uker før hun får dagpenger. Er det ikke slik lenger da?

Har det vært slik? Har aldri hatt inntrykk av at staten kaster penger etter folk bare de ber om det? Slik bør det heller ikke være

Skrevet

Jeg tror du kan melde deg arbeidsledig og få 50% ledighetstrygd. Det forutsetter vel at du ikke kan få 50% der du er, at du ikke jobber for mange ekstratimer (tror du fyller ut hvor mange timer du jobber), og at du kan få tilbud om jobb gjennom NAV. Du mister vel trygden hvis du sier nei til jobbtilbud fra NAV. Men kontakt NAV, det er det beste.

Skrevet

Om du melder deg arbeidsledig så går det åtte uker før en dagpengeutbetaling skjer, mener jeg å huske. Hva det vil si på en utbetaling vet jeg ikke. Kanskje blir det uker hvor du jobber og ikke får dagpenger. Ring Nav, de er ekspertene her :)

Du må ha mistet jobben, og ha tjent over et visst beløp foregående år. Eller en million de siste månedene. Eller noe sånt.

Staten er ikke som "snille foreldre".

Skrevet

Correct me if I'm wrong, men jeg mener det aldri har vært slik at man har rett på dagpenger hvis man ikke har mistet minst 50% av jobben sin.

Tenk så mange som hadde utnyttet systemet da, og skaffet seg en frivillig 50% stilling, for så å søke om dagpenger for resterende 50%. Det sier seg jo selv at det ikke kan være slik.

Hvis man derimot har en jobb (uavhengig hvor mange prosents stilling), og man mister minst 50% av denne jobben, da har man rett på dagpenger. Sier man imidlertid opp selv, må man, som du sier, vente i 8 uker før man får noe.

Melde seg 50% arbeidsledig, som trådstarter spør om, kan man selvsagt alltids gjøre, men man får ingen penger for det.

Skrevet

Jeg tror du kan melde deg arbeidsledig og få 50% ledighetstrygd. Det forutsetter vel at du ikke kan få 50% der du er, at du ikke jobber for mange ekstratimer (tror du fyller ut hvor mange timer du jobber), og at du kan få tilbud om jobb gjennom NAV. Du mister vel trygden hvis du sier nei til jobbtilbud fra NAV. Men kontakt NAV, det er det beste.

Man får ikke penger selv om man ikke klarer å skaffe seg jobb. Det avhenger at du har hatt jobb, som du har mistet. Og jeg har aldri hørt om at nav tilbyr folk jobb. Det må man fikse selv.

Skrevet

Har det vært slik? Har aldri hatt inntrykk av at staten kaster penger etter folk bare de ber om det? Slik bør det heller ikke være

Nei, jeg kan ikke skjønne at det noen gang har vært slik. Høres jo helt fjernt ut.

Skrevet

Nei, man må _miste_minst 50% av jobben sin for å ha rett på dagpenger. Man kan jo ikke frivillig ta en halv stilling for så å kreve at staten skal betale den andre halvparten.

Skrevet

Man får ikke penger selv om man ikke klarer å skaffe seg jobb. Det avhenger at du har hatt jobb, som du har mistet. Og jeg har aldri hørt om at nav tilbyr folk jobb. Det må man fikse selv.

NAV kan da tilby folk jobb? Og motsatt, man kan kontakte NAV hvis man trenger folk til en jobb? Og man mister trygden hvis man takker nei til jobben. Det regnes ikke som en veldig effektiv måte å skaffe seg jobb, men det er en annen side av saken.

Skrevet

Dette er relglene:

''Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 105 384 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 210 768 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

Er reell arbeidssøker.

Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

Bor eller oppholder deg i landet.

Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er:

Permittert helt eller delvis

Etablerer egen virksomhet

Arbeidsløs grunnet konkurs

EØS-borger med visse vilkår

Nydimittert vernepliktig

''

Så da tror jeg ikke du har krav på dagpenger. Les mer på NAVs hjemmesider.

Skrevet

NAV kan tilby folk jobb, jo. Og ulike kurs etc.

Skrevet

Correct me if I'm wrong, men jeg mener det aldri har vært slik at man har rett på dagpenger hvis man ikke har mistet minst 50% av jobben sin.

Tenk så mange som hadde utnyttet systemet da, og skaffet seg en frivillig 50% stilling, for så å søke om dagpenger for resterende 50%. Det sier seg jo selv at det ikke kan være slik.

Hvis man derimot har en jobb (uavhengig hvor mange prosents stilling), og man mister minst 50% av denne jobben, da har man rett på dagpenger. Sier man imidlertid opp selv, må man, som du sier, vente i 8 uker før man får noe.

Melde seg 50% arbeidsledig, som trådstarter spør om, kan man selvsagt alltids gjøre, men man får ingen penger for det.

Hva med en som aldri har jobbet da? Spør for å lære ;) Hva slags hjelp får dem som går ut fra skole og ikke går videre ut i utdanning eller skole? Eller som har gått hjemme ,si i fem år?

Jeg ser poenget med hovedspørsmålet, mulig det er slik at de ikke får penger, bare støtte til å komme seg videre i arbeidslivet.

Skrevet

Du må ha mistet jobben, og ha tjent over et visst beløp foregående år. Eller en million de siste månedene. Eller noe sånt.

Staten er ikke som "snille foreldre".

Svaret mitt til Luska:

Hva med en som aldri har jobbet da? Spør for å lære ;) Hva slags hjelp får dem som går ut fra skole og ikke går videre ut i utdanning eller skole? Eller som har gått hjemme ,si i fem år med barna sine?

Vet du noe om det? Sosialen da?

Skrevet

Hva med en som aldri har jobbet da? Spør for å lære ;) Hva slags hjelp får dem som går ut fra skole og ikke går videre ut i utdanning eller skole? Eller som har gått hjemme ,si i fem år?

Jeg ser poenget med hovedspørsmålet, mulig det er slik at de ikke får penger, bare støtte til å komme seg videre i arbeidslivet.

''Hva med en som aldri har jobbet da? Spør for å lære ;) Hva slags hjelp får dem som går ut fra skole og ikke går videre ut i utdanning eller skole? Eller som har gått hjemme ,si i fem år?

Jeg ser poenget med hovedspørsmålet, mulig det er slik at de ikke får penger, bare støtte til å komme seg videre i arbeidslivet.''

Jeg er ingen ekspert på reglene til NAV, men de som aldri har jobbet, evt. kommer rett fra skole, kan jo få råd og veiledning, utplassering, de kan tilbys kurs, muligens med en form for økonomisk støtte mens kurset pågår, men her er jeg usikker, det har kanskje med evt. inntekt fra tidligere å gjøre. I mange av tilfellene hvor en ikke har vært i jobb noensinne eller på veldig lenge er det vel heller sosialhjelp og ikke dagpenger som ytes. NAV formidler også jobber.

Men som sagt, jeg vet ikke så altfor mye. Du kan sikkert finne ut mer på nettsidene til NAV. :o)

Skrevet

Svaret mitt til Luska:

Hva med en som aldri har jobbet da? Spør for å lære ;) Hva slags hjelp får dem som går ut fra skole og ikke går videre ut i utdanning eller skole? Eller som har gått hjemme ,si i fem år med barna sine?

Vet du noe om det? Sosialen da?

Hvis man ikke klarer å få seg jobb når man er nyutdannet, tror jeg man ev kan få noe kurs, og noe stønad mens man er på kurset. Jeg kjenner iallfall noen som fikk det, da arbeidsmarkedet var håpløst.

Hvis man har vært hjemme i 5 år som du sa, tror jeg ikke man har noen sk. "rettigheter". Men kan sikkert søke om kurs da også. Men alt dette er bare gjetninger fra min side.

Man må være "yrkeshemma" for å få "attføring".

Dagpenger må man ha opptjent rett til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...