Gjest Hjemme eller i barnehage? Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Alle rundt meg går å maser om jobb og barnehageplass. Om jeg har søkt til småen, om jeg skal gå på skole eller jobbe osv.. Var også på småbarnstreff forleden, da hadde hun ene fått ungen i barnehagen og det var en lettelse. Hun var møkk lei av å gå hjemme og ville bare ut i jobb igjen. Mens jeg derimot vil ikke ut i jobb igjen, ikke det at jeg ikke vil tjene mine egne penger.Men fordi jeg mer enn alt her i verden vil være hjemme med gullet mitt og oppdra henne selv og få all den tiden jeg kan få med henne. Jeg har det veldig gøy og koslig med henne. Tanken på å sette henne i barnahagen liker jeg ikke. Inntekten til sambo er nok til at vi klarer oss. Han har også sakt at det er greit at jeg er hjemme og ikke jobber hvis det er det jeg vil. Han synes det er en fin ordning. Så er det helt "teit" av meg å ikke ta henne i barnehage? Vet at barn har godt av å være med andre osv. Og hun får jo det selv om jeg er hjemme med henne.. Vi har søkt plass i slutten av 2009. Og nå for tiden er det mange jeg kjenner som har fått, som har søkt langt fram i tid. Så hvis jeg skulle få beskjed om at det er plass, så er jeg neimen ikke sikker på om jeg vil Hva mener dere, skal jeg sette henne i barnehagen og jobbe eller skal jeg gjøre som jeg vil, og bli hjemme med henne. Vi snakker også om å få en til når hun er rundt 2 år. (halvannet år til) Vet det er mange rundt meg som vil reagere da, samtidig så er det jo ikke deres sak... Dette ble sikkert et litt rotete innlegg, men håper dere forstår hva jeg mener 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flosshatt Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hvis du har både anledning til å være heime med barnet ditt, og lyst - så er det jo ikke noe å tenke på - da er du heime da. Ikke hør på hva andre velger - noen er nødt til å arbeide to for å få ting til å gå rundt, andre synes det er stusselig i lengden å gå heime -mens andre igjen er som du. alle gjør det som er mest riktig for seg selv og sin situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hvis dere er enige om at dere vil ha det sånn så er det da ingen andre som har noe med det å gjøre. ) Så lenge jenta får kontakt også med andre barn så er det da slettes ikke farlig å være hjemme med mamma! Men ha det litt i bakhodet hvor mye du stenger deg selv ute fra arbeidsmarkedet om du er hjemme i noen år. Kanskje du kan ha en deltidsstilling mens jenta er liten slik at hun kan være i barnehagen 2-3 dager i uka f.eks.? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skulle vært hjemme lenger. Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg har også lyst til å være hjemme, men jeg vil også jobbe... Sånn det er nå skal babyen min begynne i barnehage når hun er 9 mnd, men det er jo umulig å få plass til da, så da blir det dagmamma... litt skeptisk til det. Selv har jeg veldig lyst til å være hjemme med henne litt til, kanskje til neste høst når hun forhåpentligvis har fått plass i barnehage. Bare synd staten ikke legger opp til det... Vi har sikkert råd, men vi får det litt knappere enn hva vi er vant til. Får jo kontantstøtte og barnetrygd... kanskje kan jeg spe på litt med å være dagmamma for en eller to? Men dette er fortsatt under tenkestadiet. Syns 9 mnd er litt tidlig å begynne i barnehage jeg, føler jeg går glipp av viktige milepæler i utviklingen hennes, når hun lærer å gå osv.. Vi planlegger også nestemann når babyen min er rundt 2- ca 3 års alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hvis du har både anledning til å være heime med barnet ditt, og lyst - så er det jo ikke noe å tenke på - da er du heime da. Ikke hør på hva andre velger - noen er nødt til å arbeide to for å få ting til å gå rundt, andre synes det er stusselig i lengden å gå heime -mens andre igjen er som du. alle gjør det som er mest riktig for seg selv og sin situasjon. Så lenge du har muligheten så gjør du som du vil. Husk at mange går tilbake til jobb etter et år slik at det gode fellesskapet som mange hadde med barselgrupper etc gjerne forsvinner da - og det kan bli litt stusselig og ensomt til tider. Selv lengtet jeg tilbake til jobb etter et år hjemme med første barn. Trivdes ikke med å være hjemme i det hele tatt og hadde et slitsomt barn som krevde full oppmerksomhet hele sin våkne tid. Hadde det ikke blitt barnehage på henne da hun var et år tror jeg både hun og jeg hadde blitt sprø - og det hadde ingen vært tjent med. Med barn nr. 2 derimot - var situasjonen en helt annen. Jeg koste meg med en veldig grei og rolig unge, og fikk forlenget permisjonen noen mnd - som var fint for oss begge. Barn er forskjellige - og det er foreldre også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erin Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Er i samme situasjon som deg. Og jeg synes absolutt ikke at du skal sende henne i bhg bare fordi det er det de andre mener! Hvis dere trives sammen hjemme, og har økonomi til det, hva er problemet? Det blir tidsnok tid til obligatorisk skole osv, nyt tiden hjemme mens du kan! Når det er sagt tenker jeg at når barna er rundt 3 år, trenger de kanskje litt mer utfordring og sosialt samvær som vi ikke klarer å gi dem på samme måte som en bhg kan. Jeg har sendt alle mine små i bhg det året de fylte 3. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 ''Vet det er mange rundt meg som vil reagere da, samtidig så er det jo ikke deres sak...'' Nemlig! Dette er faktisk bare din og din manns sak, og ingen andres. Så hev deg over kommentarene og gjør det dere selv syns er best. Øv inn en fast kommentar som svar på alle spørsmål og hentydninger, f.eks "Vi har bestemt oss for å gjøre det slik fordi det passer best for oss." Da har du stengt mulighetene for diskusjon, du har gjort det klart at det er gjennomtenkt og likevel ikke sagt noe stygt om de som velger annerledes. Jeg er en sterk tilhenger av at folk må få velge det som passer best for dem selv, og at vi klarer å stå for valgene vi gjør uten å rakke ned på andre. Mener du at det beste for dere er at du er hjemmeværende, og dere har muligheten til det, ja, da syns jeg du skal velge det uten å bry deg om hva andre sier. Rett ryggen og stå for valget du har tatt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Ta deg et år hjemme om det er det du ønsker, du skal selvfølgelig ikke bry deg om hva andre mener. Men ha i bakhodet at du kanskje vil sakke bakut i arbeidslivet og at du taper både lønns- og pensjonsmessig på å være ute av betalt jobb. Og barn som er et par år gamle har veldig godt av å gå i barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg synes du skal kose deg glugg ihjel med mammarollen og gjøre akkurat det du føler for. Så kan andre gjøre det samme, og slik kan vi være en nasjon av mangfold :-) Men - sørg for å ha en skikkelig avtale om økonomien med mannen din, så du ikke får problemer med at han skal gi deg penger e.l. Er mange fallgruber i et forhold hvis den ene føler mer eierskap til pengene enn den andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nikkot Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 ''Vi har søkt plass i slutten av 2009'' Går det an hos dere ? Her søkes det år for år, ikke fremover i tid. Dette er opp til dere og ingen andre, har dere mulighet økonomisk til at du er hjemme, ja da gjør du vel det da (føler det er det du vil). Ingen som "ser rart på deg" om du er hjemme ett ekstra år. Det er ikke alle det ligger for å være hjemme lenger enn det ene året, sånn er det bare. "Ser ikke rart" på de heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg har også lyst til å være hjemme, men jeg vil også jobbe... Sånn det er nå skal babyen min begynne i barnehage når hun er 9 mnd, men det er jo umulig å få plass til da, så da blir det dagmamma... litt skeptisk til det. Selv har jeg veldig lyst til å være hjemme med henne litt til, kanskje til neste høst når hun forhåpentligvis har fått plass i barnehage. Bare synd staten ikke legger opp til det... Vi har sikkert råd, men vi får det litt knappere enn hva vi er vant til. Får jo kontantstøtte og barnetrygd... kanskje kan jeg spe på litt med å være dagmamma for en eller to? Men dette er fortsatt under tenkestadiet. Syns 9 mnd er litt tidlig å begynne i barnehage jeg, føler jeg går glipp av viktige milepæler i utviklingen hennes, når hun lærer å gå osv.. Vi planlegger også nestemann når babyen min er rundt 2- ca 3 års alder. 9 mnd er veeeldig tidlig til barnehage - kan du ikke ta ut full permisjon ihvertfall da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hadde jeg hatt noen som helst økonomisk mulighet, ville jeg vært hjemme med jenta mi så lenge som mulig! Så dersom penger ikke er noe problem, og du faktisk ønsker å gå hjemme, ser jeg ikke hvorfor du skal la være! Du har søkt barnehageplass fra slutten av 09? Det er ca den tiden dere ønsker å få en til det da? Kankje deilig at hun er i barnehagen når du har en nyfødt hjemme! At du og den nye får litt tid til å bli kjent i fred og ro:-) Men du trenger jo likevel ikke å ha full plass til den eldste da, du kan jo velge 60% for eksempel - 3 dager i uken...? Hva andre mener skal man da ikke bry seg om! Jeg har også flere venner som knapt har kunnet vente med å komme seg i jobb igjen, mens jeg selv absolutt ikke har lyst til å sette jenta mi i barnehage før hun er minst 1 år! Vi har 100% permisjon, og pappaen har ingen mulighet til å ta ut pappaperm, så egentlig skulle tulla vår i barnehage fra hun blei 8 mnd! Men det går jeg ikke med på, og solgte bilen min for å ha råd til å være hjemme med henne! Hvis man har et intenst behov for å komme i jobb, er det nok bare bra å gjøre det. Jeg tror ikke man er noe hyggelig selskap for barnet hele dagen dersom man bare ønsker seg vekk! Dessuten har barna det innmari godt i barnehage også:-) Men dersom man ønsker å gå hjemme med barna, og har mulighet, så tror jeg faktisk det er det beste! Ikke helt til skolestart, jeg tror de har godt av barnehage også, men kanskje fra 1,5 - 2 års alder? Det er nå i hvert fall hva jeg hadde foretrukket, og jeg synes alle skal gjøre det de mener er best for deres familie, ikke det alle andre ser som det "riktige" å gjøre! Vær hjemme du, og kos deg med jenta di:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg synes ofte synd i ungene, som skal tidlig opp og i barnehage, være sammen med mange fremmede barn en hel dag og hentes hjem trøtt og av trøtte foreldre. Synes det er fint at du vil ta vare på datteren din selv, og prøv å stå mot presset om barnehage. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjemme eller i barnehage? Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hvis dere er enige om at dere vil ha det sånn så er det da ingen andre som har noe med det å gjøre. ) Så lenge jenta får kontakt også med andre barn så er det da slettes ikke farlig å være hjemme med mamma! Men ha det litt i bakhodet hvor mye du stenger deg selv ute fra arbeidsmarkedet om du er hjemme i noen år. Kanskje du kan ha en deltidsstilling mens jenta er liten slik at hun kan være i barnehagen 2-3 dager i uka f.eks.? Nevnte for en venninne som jobber i barnehage (Og synes barnahage er bedre enn noe annet) at jeg tenkte å ta halv plass, det anbefalte hun ikke, for da gikk ungen glipp av så mye. Selv om jeg vil ha halv plass, så tok jeg og søkte på hel fordi hun sa det. Dum som jeg var... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Nevnte for en venninne som jobber i barnehage (Og synes barnahage er bedre enn noe annet) at jeg tenkte å ta halv plass, det anbefalte hun ikke, for da gikk ungen glipp av så mye. Selv om jeg vil ha halv plass, så tok jeg og søkte på hel fordi hun sa det. Dum som jeg var... Her er greia: Du MÅ ikke noe som helst bare fordi folk sier det. Mine barn har alltid gått deltid i barnehagen, med en fridag i uka. Ja, de går glipp av noe. Turer, forming, besøk av folk som kommer innom barnehagen på fridagen deres. lek og slikt. MEN de får noe annet i stedet: En dag hjemme hvor de kan sove til de våkner av seg sjøl, hvor de kan gå i pysjen til langt utpå formiddagen hvis de vil, langsom tid sammen med meg (eller faren). Tid vi bruker til å spille spill, gå i skogen, tørke støv... SAMMEN. Ikke la noen gi deg dårlig samvittighet for at du vil gi ungen din det. Tøff deg opp, rett ryggen og stå for dine valg. *oppmuntrende klapp på skuldra* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjemme eller i barnehage Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg har også lyst til å være hjemme, men jeg vil også jobbe... Sånn det er nå skal babyen min begynne i barnehage når hun er 9 mnd, men det er jo umulig å få plass til da, så da blir det dagmamma... litt skeptisk til det. Selv har jeg veldig lyst til å være hjemme med henne litt til, kanskje til neste høst når hun forhåpentligvis har fått plass i barnehage. Bare synd staten ikke legger opp til det... Vi har sikkert råd, men vi får det litt knappere enn hva vi er vant til. Får jo kontantstøtte og barnetrygd... kanskje kan jeg spe på litt med å være dagmamma for en eller to? Men dette er fortsatt under tenkestadiet. Syns 9 mnd er litt tidlig å begynne i barnehage jeg, føler jeg går glipp av viktige milepæler i utviklingen hennes, når hun lærer å gå osv.. Vi planlegger også nestemann når babyen min er rundt 2- ca 3 års alder. Det med dagmamma er jo en grei tanke, kanskje jeg skal hive meg på det Vil ikke at folk skal tro jeg går hjemme å slenger, Noe folk uten barn sikkert fort tenker... (?) Har en liten jobb, men det er bare en vakt i uka, som jeg kan ta småen med på. Så det er jo noen lapper i mnd. Om ikke mye så, hjelper jo alt... Er helt enig med deg i at ni mnd er tidlig. Har selv en som går mot den 11 mnd, og det skjer så ufattelig mye! Kjempegøy tid:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjemme eller i barnehage? Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Er i samme situasjon som deg. Og jeg synes absolutt ikke at du skal sende henne i bhg bare fordi det er det de andre mener! Hvis dere trives sammen hjemme, og har økonomi til det, hva er problemet? Det blir tidsnok tid til obligatorisk skole osv, nyt tiden hjemme mens du kan! Når det er sagt tenker jeg at når barna er rundt 3 år, trenger de kanskje litt mer utfordring og sosialt samvær som vi ikke klarer å gi dem på samme måte som en bhg kan. Jeg har sendt alle mine små i bhg det året de fylte 3. ) Det var en lur idè De blir jo ikke små igjen, og jeg vil ikke gå glipp av denne tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjemme eller i barnehage? Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hadde jeg hatt noen som helst økonomisk mulighet, ville jeg vært hjemme med jenta mi så lenge som mulig! Så dersom penger ikke er noe problem, og du faktisk ønsker å gå hjemme, ser jeg ikke hvorfor du skal la være! Du har søkt barnehageplass fra slutten av 09? Det er ca den tiden dere ønsker å få en til det da? Kankje deilig at hun er i barnehagen når du har en nyfødt hjemme! At du og den nye får litt tid til å bli kjent i fred og ro:-) Men du trenger jo likevel ikke å ha full plass til den eldste da, du kan jo velge 60% for eksempel - 3 dager i uken...? Hva andre mener skal man da ikke bry seg om! Jeg har også flere venner som knapt har kunnet vente med å komme seg i jobb igjen, mens jeg selv absolutt ikke har lyst til å sette jenta mi i barnehage før hun er minst 1 år! Vi har 100% permisjon, og pappaen har ingen mulighet til å ta ut pappaperm, så egentlig skulle tulla vår i barnehage fra hun blei 8 mnd! Men det går jeg ikke med på, og solgte bilen min for å ha råd til å være hjemme med henne! Hvis man har et intenst behov for å komme i jobb, er det nok bare bra å gjøre det. Jeg tror ikke man er noe hyggelig selskap for barnet hele dagen dersom man bare ønsker seg vekk! Dessuten har barna det innmari godt i barnehage også:-) Men dersom man ønsker å gå hjemme med barna, og har mulighet, så tror jeg faktisk det er det beste! Ikke helt til skolestart, jeg tror de har godt av barnehage også, men kanskje fra 1,5 - 2 års alder? Det er nå i hvert fall hva jeg hadde foretrukket, og jeg synes alle skal gjøre det de mener er best for deres familie, ikke det alle andre ser som det "riktige" å gjøre! Vær hjemme du, og kos deg med jenta di:-) '' og solgte bilen min for å ha råd til å være hjemme med henne!'' Ååå, det var litt søtt Etter å ha lest litt her, tror jeg at det blir barnehage fra ca 3 år Men skal jeg bare takke nei til den plassen jeg har søkt til 09 da? Og heller søke på nytt seinere. Eller kanskje det går ann å gå inn å endre... Ja, vi kan søke langt frem i tid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg synes du skal gjøre det som føles rett for deg og din familie. Kontakt med andre barn er viktig, men det kan du også ordne ved å gå i åpen barnehage sammen med barnet eller ved å treffe venner med barn. Minsten her begynte i barnehage da hun var ett år. Jeg ønsket ikke å være hjemme, jeg trengte mer voksenkontakt og faglige utfordringer, og jeg så at jeg ikke klarte å stimulere barnet på en god måte i forhold til hva hun hadde behov for når hun var blitt så stor. Det har gått kjempefint, hun stråler og ler hver morgen når vi kommer i barnehagen. Hun trives bedre nå enn da jeg var hjemme med henne, og jeg har mer overskudd til å kose og leke med henne på ettermiddagen og i helgene. Alt i alt var det den beste løsningen for vår familie, men det betyr ikke at det er den beste løsningen for din familie 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjemme eller i barnehage? Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Her er greia: Du MÅ ikke noe som helst bare fordi folk sier det. Mine barn har alltid gått deltid i barnehagen, med en fridag i uka. Ja, de går glipp av noe. Turer, forming, besøk av folk som kommer innom barnehagen på fridagen deres. lek og slikt. MEN de får noe annet i stedet: En dag hjemme hvor de kan sove til de våkner av seg sjøl, hvor de kan gå i pysjen til langt utpå formiddagen hvis de vil, langsom tid sammen med meg (eller faren). Tid vi bruker til å spille spill, gå i skogen, tørke støv... SAMMEN. Ikke la noen gi deg dårlig samvittighet for at du vil gi ungen din det. Tøff deg opp, rett ryggen og stå for dine valg. *oppmuntrende klapp på skuldra* ''Ikke la noen gi deg dårlig samvittighet for at du vil gi ungen din det. Tøff deg opp, rett ryggen og stå for dine valg.'' Ja, jeg kunne ønske jeg var litt mer rett i ryggen og kunne svare for meg. Er ikke så flink der, desverre. Men jeg står så godt jeg kan for valgenen mine. Skal bli flinkere. Vi velger at jeg er hjemme han jobber og hun begynner i barnehage når hun er rundt 3! Punktum finale 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.